2023-01-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ett vanligt inslag i debatten från "fredsvänner" som går Rysslands ärende är att Ukraina ska sluta kämpa emot eftersom priset de betalar är för högt. Uppenbarligen är Ukraina inte myndig nog att själva bestämma om de ska freda sitt land eller inte då de "styrs" av USA.
Ursulas felsägning ger rysstrollen vatten på kvarn då hon isåfall skulle bekräfta enorma förluster för Ukraina vilket är demoraliserande och förmodligen felaktigt.
Själv tycker jag det är uppenbart att hon råkade säga fel än att hon råkade avslöja en hemlighet.
Kanske har jag fastnat i ett propagandakrig men knappast för den här sakens skull.
Men objektiv oberoende rapportering från krigsfronten hade varit normalt och rimligt.
I synnerhet som vi är med och finansierar och skickar vapen. Kommer vapnen fram dit de ska?
Fungerar de som vi hoppas att de ska?
Fungerar humanitära bistånd och hur kommer EUs pengar till användning?
Är det i form av krediter eller rena bidrag?
Hur är läget för Ukrainas nationalekonomi och hur klarar sjukvården av trycket?
Tar Sverige emot sårade soldater och hur funkar det,?Osv osv
Vi får inte ens saklig information om läget i Ryssland här och nu.
Allt detta verkar höljt i dunkel iallafall är det inget som framgår i MSM.
I MSM är det mest fjantiga anekdoter om Putins hälsa eller om ryska soldater utan vinterskrud eller bilder på bombade hus i Donbass och presumtiva tortyrkammare.
Tror de att vi alla är dumma i huvudet?
Citera
2023-01-14, 18:45
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/DachiOf/status/1614316032524488706
Citat:
Air defense shot down 25 of 38 missiles in the sky over Ukraine, - Air Force
Citera
2023-01-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. I princip inga nationer har förklarat krig sedan andra världskriget. Så i så fall använder man aldrig genevekonventionen. USA har väl krigat nåt dussintal gånger efter WW2, men har inte förklarat krig sedan 1942.

Att invadera ett annat land är enligt alla de konvessioner och krigslagar som existerar och även ryzzland undertecknat, förstås!
Citera
2023-01-14, 18:52
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Men objektiv oberoende rapportering från krigsfronten hade varit normalt och rimligt.
I synnerhet som vi är med och finansierar och skickar vapen. Kommer vapnen fram dit de ska?
I MSM är det mest fjantiga anekdoter om Putins hälsa eller om ryska soldater utan vinterskrud eller bilder på bombade hus i Donbass och presumtiva tortyrkammare.

Ja precis, och lite vettiga analytiska resonemang. Vad tror vi totalkostnaden är? Vad hade vi kunnat få istället, om vi vill rädda liv och stärka demokrati någon annanstans i världen? Vad hade det kunna kosta (både i liv och i kronor) om vi haft annan strategi, och Putin vid det här laget fått någon slags seger?

Klart vi ska hjälpa till på nåt sätt. Men det ska vara rationellt, inte moralpanik.

Istället frossas det i idioti som "nu har Putin trillat i en trappa och bajsat på sig", "ryssarna har deporterat 1.5 miljoner människor", "ryssarna kan inte kriga om vintern".
Citera
2023-01-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino

Enligt ryzka desinformatörer säljs de vapnen på "svarta marknaden"..

Verkligheten visar att det dör och lemlästas otal ryzzar vid fronterna..

Jo jo
Vad tror du själv?
Citera
2023-01-14, 18:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Wilderäng, är det du?

Nej, bara trött på förljugen propaganda. Det heter hela tiden att Ukraina ska nog klara sig jättebra, snart tar ryssarnas vapen/män slut. Sen tar det inte slut, och då blir den föreslagna lösningen alltid mer vapen,istället för att fundera på var analysen slog fel förra gången. Och istället för fredssamtal och vara beredd att avträda lite territorium och annat. De hos oss som hela tiden deltar i hypen är de som gör mest skada. Som Wilderäng.

Du kan nog säga vad du vill, men sanningen är att Ukraina har överträffat alla förväntningar och fått nästan hela världens beundran. Även Ryssland har nog tappat hakan över Ukrainas försvarsvilja, för annars skulle man ju ha laddat upp med betydligt mera trupp, än vad det man gjorde i första hand.

Så, nu har nästan ett år gått i kriget.

Syns du Rysslands position står bättre, eller sämre än för sex månader sen ?
Citera
2023-01-14, 18:55
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Telegram ägs av ryska staten.
Så utan att styra dig så får du bilda din egen uppfattning av det nyhetsorganet mot andra nyhetskanaler.

Liveuamap har jag ingen aning om var lojaliteten ligger. Kikar på den ibland jag med.

Telegram promotas kraftigt hos ryska sympatisörer.
Telegram ägs absolut inte av den ryska staten. Teamet som driver Telegram bor inte ens i Ryssland samt att Telegram är väldigt populärt även i Ukraina och andra öststater.
Citera
2023-01-14, 18:56
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
S-300 är ett anti-ballistiskt luftvärnssystem som modifierats för att ha begränsad ballistisk och kryssningskapabilitet. Ska du inte bara kalla systemet för "kryssningsrobot" när du ändå är igång?
Det är sånt här jag menar med att du har klent förstånd och argumenterar som en apa. En användare frågade varför Kyievs luftförsvar inte bekämpat fler inkommande robotar än vad de gjort. Jag förklarade därför något om de problem ukrainarna har då missiler/robotar/raketer kommer i ballistisk bana- till skillnad mot drönare eller mer långsamma kryssningsrobotar.

Jag nämnde också något om att s300 används sedan en tid används som just markmålsrobotar- de åker upp i skyn och återvänder till jordytan i väldig fart. Vad fan är det nu du inte begriper- du vill ha rundgång och att jag skall förklara på nytt o sen igen. Du hade samma problem igår med att förstå varför Ukraina får mer vapen- jag försökte då förklara att vapen tar slut, de förstörs och behöver fyllas på med mera och bättre vapen... du fattade ingenting, jag förklarade o förklarade, ditt förstånd är att likna vid hundbajs... djävla mongo. Att du lyckas få ihop ord till meningar är för mig ännu en gåta.
Senast redigerad av annica, sthlm 2023-01-14 kl. 19:00.
Citera
2023-01-14, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Förresten, hade inte RyZZland slut på mizziler za ni?

Dom hade använt upp 70% i april enligt den objektiva MSM vill jag minnas
Citera
2023-01-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Enligt ryzka desinformatörer säljs de vapnen på "svarta marknaden"..

Verkligheten visar att det dör och lemlästas otal ryzzar vid fronterna..

Jo jo
Vad tror du själv?
Vad tillförde ditt inlägg?
Exakt hur många som dör på vardera sidan är det som är minst intressant IMO.
Detta är ett krig och i krig stupar många soldater annars vore det en dokusåpa.
Precis det propagandistiska trams som jag inte efterlyste i mitt inlägg.
Du läste vad jag frågade efter eller hur?
Citera
2023-01-14, 19:05
Medlem
Citat:
Vad hade vi kunnat få istället, om vi vill rädda liv och stärka demokrati någon annanstans i världen? Vad hade det kunna kosta (både i liv och i kronor) om vi haft annan strategi, och Putin vid det här laget fått någon slags seger?

Klart vi ska hjälpa till på nåt sätt. Men det ska vara rationellt, inte moralpanik.

Istället frossas det i idioti som "nu har Putin trillat i en trappa och bajsat på sig", "ryssarna har deporterat 1.5 miljoner människor", "ryssarna kan inte kriga om vintern".

Första stycket kan jag tänka mig du gärna hackar sönder ett par sidor av tråden med, då det naturligtvis finns tusen olika scenarior vi kan rabla upp, men inget faktsikt svar.

Andra stycket speglar sig i exakt samma utfall från pro-ryska inlägg utan att du ifrågasätter detta. Intressant....
Citera
2023-01-14, 19:10
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Du hade samma problem igår med att förstå varför Ukraina får mer vapen- jag försökte då förklara att vapen tar slut, de förstörs och behöver fyllas på med mera och bättre vapen... du fattade ingenting, jag förklarade o förklarade, ditt förstånd är att likna vid hundbajs... djävla mongo. Att du lyckas få ihop i meningar är för mig ännu en gåta.
Det var precis det jag sa. Ukraina behöver nya vapensytem då de som skickats tidigare har demolerats av den ryska armén. Att de vapen som nu ska levereras är bättre än det som tidigare levererats och sedermera förvandlats till skrot kan ifrågasättas likaså. Ukraina får vapen därför att väst vill ha krig mot Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in