2023-01-13, 23:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tysk sosse-politiker som är "tveksam" att skicka Leo2 till Ukraina : https://www.youtube.com/watch?v=UHmDe08SqsM&ab_channel=DWNews

(föredrar "tyst diplomati")

Ja det var ett stolpskott. Återstår att se om han får rätt att Leopard inte ges tillstånd nästa vecka då. Enligt Bloomberg ska Tyskland ta beslut före toppmötet nästa vecka.

https://twitter.com/patriot_singles/status/1614020573218197517
Citera
2023-01-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vad får dig tro att det skulle vara bättre med Bradleys och Leoparder än T-72? De kommer att sluta som skrot och de som kör dem dör. Odds för att dessa blir insvetsade?

https://odysee.com/@Velyaminov:a/There-are-different-types-of-Ukrainians:6

De har väl fått alla 72 som går att få och som inte är skrot? Det blir nog bra med Bradleys och Leopard. Varför går ni alltid igång på de knäppaste konspirationsteorierna?🧑‍🏭
Citera
2023-01-13, 23:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
”Tuff” Wagner-orch klädd i…. Damstövlar!!! Oklart om hen är queer, våldtagit och mördat ägaren, eller helt enkelt inte hade någon adekvat utrustning för den mycket speciella militära operationen.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1613995301622190111?s=46&t=wJdbbXi5tLqQw3mpFpMYSQ

De var ju inte särskilt feminina?
Citera
2023-01-13, 23:37
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
"Bloggarjäveln" verkar hämta sina uppgifter ur tomma luften. Lita inte på honom.
För övrigt vet jag inte själv vad som är korrekta siffror eftersom det är nästan omöjligt att säkra upp pga "fog of war" . Bättre att inte spekulera.
Ursula von der Leyen sa i höstas att ca 100 000 ukrainska trupper dött och tillade senare att det var lika för ryska sidan.
Det är det enda jag går på då det anses officiellt bekräftat.
Vi kanske aldrig får veta exakt.
Om man läser Cornucopia varje dag så ser man dess i huvudsak goda kvalitéer.
Alltid källhänvisningar och alltid intressanta analyser som ofta visar sig stämma i efterhand.
Ibland spekulationer men då påpekas det alltid att informationen är obekräftad.

Det är lätt att snubbla på siffror, mycket troligare än att Ursula av misstag råkade avslöja något hon inte fick. Men visst, det verkar vara julgodis åt de individer som vill berätta för ukrainare att deras offer inte är värt det. Det är iaf verkligen inte alls officiellt bekräftat.
Citera
2023-01-13, 23:40
Medlem
Vad händer om man skickar fram de som kapitulerat/tillfångatagits i främsta led UTAN VAPEN mot fienden.

Kommer fienden då att skjuta ihjäl sina egna - då rapporterar man detta till kreml o för mord

PS - kan det bli meer inbördeskrig då eller meer mord ha ha

Sen finns det mer roligt med tillfångatagna - vad jag vet finns det inga länder i stort sett där folk
med icke styrkt identitet har nämnvärda rättigheter.

Har ryssarna giltiga identitetshandlingar som går att kontrollera och uppfyller internationell standard.

Typ du kommer aldrig att få lämna detta land o dessa usla villkor om du inte presterar ett giltigt pass där din identiet är styrkt - o du skall jobba för mat husrum - du har valt att inte passera gränskontrollen på rätt sätt - vi har inte velat ha dig i landet
Citera
2023-01-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Man får sällan höra sådana berättelser.

Sen så undrar man om det finns svenskar och "svenskar" som åkt till Ryssland för att ta värvning hos dem?

Inte en enda som jag har hört talas om. Det är ju bara "norrmannen", som är en ryss som bodde i Norge. Massor av serber från Juggeland såklart men det räknas inte riktigt. Här är ett gäng frivilliga serber nyss.

https://t.me/Slavyangrad/28758?single

Vanliga ryska förband består ju ibland av vissa av deras skumma minoriteter som burjater, tuvaner, mari(finska hedningar!) och många till. Dessa räknas ju dock inte då de är ryska medborgare.

"Riktiga" utlänningar på den ryska sidan finns/fanns några idealister (kommunister/anarkister eller nationalister) från Italien, Frankrike, Spanien, Brasilien och USA. Dessa har anslutit sig till miliser i DPR/LPR. Det verkar dock vara väldigt få.

Citat:
Budskapet med släggan verkar fungera

Mjo, jag tror dock att det har mer att göra med att de själva ofta brukar tortera och mörda fångar och förväntade sig samma behandling. Å andra sidan så är väl inte Wagnergruppen duvungar direkt.

Fd fångar som belönas och släpps fria efter att ha fullgjort 6 månaders tjänst hos Wagner och överlevt.

https://t.me/Slavyangrad/27459?single

Legosoldater från Wagner i Syrien har hängt upp ett avhugget ISIS-huvud vid sin bas.

https://t.me/COMBAT_FOOTAGE/8068
Citera
2023-01-13, 23:47
Medlem
Citat:
Om man läser Cornucopia varje dag så ser man dess i huvudsak goda kvalitéer.
Alltid källhänvisningar och alltid intressanta analyser som ofta visar sig stämma i efterhand.
Ibland spekulationer men då påpekas det alltid att informationen är obekräftad.

Det är lätt att snubbla på siffror, mycket troligare än att Ursula av misstag råkade avslöja något hon inte fick. Men visst, det verkar vara julgodis åt de individer som vill berätta för ukrainare att deras offer inte är värt det. Det är iaf verkligen inte alls officiellt bekräftat.
Julgodis? Hur tänker du?
Fakta från verkligheten ska väl inte mörkas - om det nu går att säkerställa öht? Annars är det bäst att tiga.
Du har fastnat i ett propagandakrig.
Citera
2023-01-13, 23:49
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Det var inte kriget vi debatterade utan invandring till Ryssland vilket är en helt annan fråga.
Jag blir uppriktigt förvånad över att du anser det negativt för Ryssland med folkgrupper som har mongoliskt DNA. Jag har på sistone bemödat mig om att läsa på om både Ukraina och Ryssland. Geografi, historia ekonomi demografi etc.
Faktum är att Rysslands etniska sammansättning är mer homogen än Ukrainas dito.
Båda ländernas etniska minoriteter är integrerade på alla sätt sedan hundratals år
Sverige är mest diversifierat etniskt numera jfr med de båda andra. Vi har etniska grupper som inte är integrerade i majoriteten. Vi riskerar faktiskt att hamna i en Balkansituation framöver.
Hotet mot vårt rikes säkerhet kommer att komma inifrån och inte utifrån.
Jag tycker inte det är negativt med folkgrupper med mongoliskt DNA (för Ryssland eller någon annan).
De verkar dock vara Kremls bönder på schackbrädet då de i första hand mobiliserar och rekryterar bland dessa minoriteter för att skona nomenklaturen i Moskva krigets fasor.

Ja, Sveriges situation ser inte så bra ut. Många utmaningar som man säger. Det får mig dock inte tro att Putin är lösningen.
Citera
2023-01-13, 23:57
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Julgodis? Hur tänker du?
Fakta från verkligheten ska väl inte mörkas - om det nu går att säkerställa öht? Annars är det bäst att tiga.
Du har fastnat i ett propagandakrig.

Ett vanligt inslag i debatten från "fredsvänner" som går Rysslands ärende är att Ukraina ska sluta kämpa emot eftersom priset de betalar är för högt. Uppenbarligen är Ukraina inte myndig nog att själva bestämma om de ska freda sitt land eller inte då de "styrs" av USA.
Ursulas felsägning ger rysstrollen vatten på kvarn då hon isåfall skulle bekräfta enorma förluster för Ukraina vilket är demoraliserande och förmodligen felaktigt.
Själv tycker jag det är uppenbart att hon råkade säga fel än att hon råkade avslöja en hemlighet.
Kanske har jag fastnat i ett propagandakrig men knappast för den här sakens skull.
Citera
2023-01-14, 00:00
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Framkommer nu med befrielsen av Soledar att Ukraina sin tradition och lära trogen har använt civilbefolkningen som mänskliga sköldar.

Hur motiverar du " befrielsen " ?
Genuint nyfiken
Citera
2023-01-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Det var fascinerande många lögner på samma gång? Har ni någon länk, källa, tro?

Inga lögner alls. Varför skulle det vara det? För att SVT och TV4 inte har berättat om det för dig?

Jag har givetvis en källa. Här berättar Mozartgruppens grundare Andrew Milburn om det jag skrev, i podcasten "The Team House". Han var alltså överste i amerikanska marinkåren till och med 2019 och har även varit chef på specialförbandens gemensamma ledningscentral i USA.

Andrew Milburn of Mozart Group confirms that Ukrainian army is torturing and killing Russian POW's.

https://youtu.be/PQLS-0OKbhY

Han tyckar att Ukraina är ett skitland som styrs av "really fucked up people" och säger att det begicks väldigt mycket krigsbrott som mord på fångar m.m. av den ukrainska sidan.

Detta har varit känt länge men ändå kul med en högt uppsatt västerländsk legosoldat på den ukrainska sidan som bekräftar det.
Citera
2023-01-14, 00:02
Medlem
sherms avatar
Citat:
Vem lider mest förluster på slagfältet? Från Cornucopia:

"Siffrorna döda-skadade är i linje med vad vi sett bekräftat allt mer. Rysk stridsjukvård, skyddsutrustning och fältarbeten är så dålig att man har ett förhållande 1:1 skadade och dödade. Delvis beror det förstås på att man skiter i sina skadade kamrater och överger dem, eller för den delen som rapporterats om ofta helt enkelt avrättar de svårast skadade istället för att ta hand om dem. Totala ryska förluster landar alltså runt 230 000."

Det ligger i linje med de rapporter att ryssarna gärna offrar sina egna om man kan vinna hektar, bostadskvarter, ruiner och åkrar. Ryskt blodbad för att plåga broderfolket låter som en dålig investering.
Fartkameror och tvättmaskiner. Det är lika trovärdigt som denna fadäs. Vill du tro på Wilderängs sagor så gör det. Han gör sin karriär på att sprida desinformation och med det tar jag hans ord med inte en nypa salt, utan med en hel gruva. Nej jag kommer inte att länka bilder ifrån gruvan till dig heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in