2023-01-14, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja, det finns få människor som gläds åt att civila, kvinnor och barn, äldre..etc dör i ett krig. Men det finns som bekant "alla i vår herres hage"..
Är det tillbaka till concern-trollandet igen när offensiven är på väg att börja? Sjukhus, barn, krigsbrott, civila, kvinnor, äldre...

Så lät det inte när Ukraina gick på offensiven? Då var det ju helt plötsligt okej att leta rätt på "Ryska kollaboratörer"
Citera
2023-01-14, 17:08
Medlem
Alsenos avatar
Ytterligare en ryzz som tycker att det är bättre att bo i väst än i "paradiset" ryzzland, precis som samtliga ryzztroll i den här tråden:

https://www.expressen.se/ekonomi/jelena-baturina-ar-rikaste-kvinnan-bland-ryska-oligarkerna/
Citera
2023-01-14, 17:08
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Vilka media kan man lita på, var ska man inhämta information ifrån ?

liveuamap verkar få en del info från

Telegram, kan man lita på de då ?

Du ska välja en mix. Ta lite från bägge sidor.
Några bra pro-ukro konton: Michael Kofman, Julian Röpcke, Martin Kragh, theDeadDistrict, Oliver Alexander, Perun. Ibland SpeakTheTruth.
Neutrala: Marcus Reisner (Youtube), War in Ukraina (youtube)
Pro-ryska: Patrick Lancaster (men se hans intervjuer, inte så mycket när Lancaster själv snackar), Moon of Alabama, Military Summary (här får du sålla en del), Russians with Attitude, Empire of lies (väldigt vänsterorienterad), Caitlin Johnstone (vänster tror jag?).

På twitter har jag filter och så har jag dem i listor, ibland med filter så jag slipper t ex jidder om vissa ämnen i min feed (t ex vill jag inte läsa om rasism i mitt ukraina-flöde).

Om du menade dagliga nyheter har jag fetat dem som jag tycker är bra.

Dela gärna era favoriter som svar.

Där finns en tråd som heter "alternativa ukraina-nyheter". det mesta där är anti-ukrainskt.

Att du ska ta nyheter från bägge sidor betyder f ö inte att sanningen ligger i mitten nödvändigtvis. Det betyder bara att det blir lite svårare att fastna inne i en sidas narrativ.
Citera
2023-01-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Vilka media kan man lita på, var ska man inhämta information ifrån ?

liveuamap verkar få en del info från

Telegram, kan man lita på de då ?

Telegram ägs av ryska staten.
Så utan att styra dig så får du bilda din egen uppfattning av det nyhetsorganet mot andra nyhetskanaler.

Liveuamap har jag ingen aning om var lojaliteten ligger. Kikar på den ibland jag med.

Telegram promotas kraftigt hos ryska sympatisörer.
Citera
2023-01-14, 17:24
Medlem
Taggads avatar
Skadade barn att glädjas åt för dom empatiskt störda som hurrar dom ondsinta ryssarna - att lägga till dom hundratals Ukrainska barn rysspacket mördat tidigare. 🤬
Citat:
Våg av nya ryska attacker – minst fem döda efter att höghus i Dnipro träffats
Minst fem personer har dött och 27 skadats i en rysk robotattack mot ett flerfamiljshus i ukrainska staden Dnipro, rapporterar Reuters. Sex av de skadade är barn, enligt regionens guvernör.

Många uppges vara fast i rasmassorna.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Ut med mördarpacket ur Ukraina 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-01-14 kl. 17:32.
Citera
2023-01-14, 17:26
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Telegram ägs av ryska staten.
Så utan att styra dig så får du bilda din egen uppfattning av det nyhetsorganet mot andra nyhetskanaler.

Liveuamap har jag ingen aning om var lojaliteten ligger. Kikar på den ibland jag med.

Telegram promotas kraftigt hos ryska sympatisörer.

Nej, Telegram ägs inte av ryska staten. Det är relativt ocensurerat och även stort i Ukraina bland ukrainska patrioter. Det är ett socialt medie som är stort i öst och du kan hitta allt från Zelensky till ryska monarkister där. Om man är en riktig nyhetsjunkie så är det där man ska vara för det mediet är ofta först.

Jag är inte så intresserad av det absolut senaste när det gäller kriget, jag väntar gärna något dygn. Då är twitter/youtube bättre.
Citera
2023-01-14, 17:26
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Summering av ryssarnas senaste missilattacker mot urk-kraina:

Citat:
Targets were hit in the following cities and regions
▪️Kyiv and region
▪️Kharkov
▪️Odessa and region
▪️Nikolaev region
▪️Dnepropetrovsk and region
▪️Krivoy Rog
▪️Vinnytsia and region
▪️Ternopil region
▪️Ivano-Frankivsk region
▪️Sumy region
▪️Lviv region

We are aware of blackouts and power outages in the following cities and regions:
Kyiv
▪️Kharkov
▪️Kirovograd
▪️Dnepropetrovsk
▪️Zaporozhye region
▪️Ivano-Frankivsk
▪️Zhytomyr region
▪️Vinnytsia region

https://t.me/intelslava/43400

Vad har hänt med ukrainas luftvärn. Jag som trodde de sköt ner allt som ryssarna skickade mot dem. Verkar som luftvärnet läcker som ett såll.
Citera
2023-01-14, 17:29
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx

Vad har hänt med ukrainas luftvärn. Jag som trodde de sköt ner allt som ryssarna skickade mot dem. Verkar som luftvärnet läcker som ett såll.

Hur många barn dog det i dessa attacker? Hur många blev föräldralösa?
Domen mot Putin kommer bli hård efter detta krig.
Citera
Medlem
KuKluxKlans avatar
Skicka 1200 Leopard från Europa och artilleri.
Slakta ryssasen.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Hur kan ryssarna ha missiler kvar? Har de stulit så många tvättmaskiner och fartkameror? Nu måste Wilderäng komma ut ur runkbåset och undersöka.
Citera
2023-01-14, 17:32
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hur många barn dog det i dessa attacker? Hur många blev föräldralösa?
Domen mot Putin kommer bli hård efter detta krig.

Jag vet inte, har du några uppgifter på döda barn? Det är alltid extra tragiskt när barn dör i krig. Ingen önskar sig att våra allra minsta ska drabbas. Men tyvärr så dör det barn ändå, även fast ryssarna vinnlägger sig om att inte skada civila.
Citera
2023-01-14, 17:35
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Jag vet inte, har du några uppgifter på döda barn? Det är alltid extra tragiskt när barn dör i krig. Ingen önskar sig att våra allra minsta ska drabbas. Men tyvärr så dör det barn ändå, även fast ryssarna vinnlägger sig om att inte skada civila.

Vad tror du? Ryssarnas vapen saknar ju totalt precision, så bostäder och sjukhus stryker med.
Vem har blod på händerna tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in