2023-01-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Avgörande för dessa siffror är ju andelen äldre i populationen. Statistiken blir ju också väldigt spretig när det är så få som dör, nästan anekdotiskt. Viktigt är att inte springa iväg mentalt och inbilla oss saker. Hysteri är inte bra för folkhälsan heller.
Ungefär 72 personer om dagen dör nu av/med Covid, det är inte lite - det är 29% jämför med hur många som normalt dör varje dag, ca 245 personer.
Citera
2023-01-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Precis.

Jag är inte superinsatt i alternativa behandlingar eller egentligen diskussionen. Jag upplever dock ändå att de är lite tyst på området då man hittat ett/flera sätt som verkar fungera för dom flesta. Dvs med att få ner hyperinflammationen i lungan med kortison. Bukläget på IVA som ger syret igen. m.m. I övrigt ser jag att många av mina patienter som har covid ej blir särskilt sjuka. Dom har problem av andra orsaker som inte kan kopplas till covid. Enstaka fall har haft covid och fått allvarliga komplikationer (grav hjärtsvikt) i ung ålder.
Apropå alternativa behandlingar... har du lyssnat på avsnitt #1671 av Joe Rogans Experience (podcast) som kom ut i juni 2021. Otroligt intressant avsnitt där Dr. Pierre Kory och Bret Weinstein diskuterar ämnet.

https://search.brave.com/search?q=jre+%231671

De diskuterar bl.a. om hur läkare runt om i världen framgångsrikt behandlar Covidsjuka med alternativa läkemedel, hur man i början var oense om hur viruset spreds, man pratar spikprotein, behandling av Long Covid, censur av alternativa behandlingar... m.m. m.m.

Ett riktigt intressant avsnitt som, om man tar sig tid att lyssna på det, borde få de flesta att tycka att det fanns saker som kunde gjorts bättre och som fortfarande kan göras bättre... oavsett om man är vaccinerad mot Covid19 eller ej.
Citera
2023-01-13, 17:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Ungefär 72 personer om dagen dör nu av/med Covid, det är inte lite - det är 29% jämför med hur många som normalt dör varje dag, ca 245 personer.
Men vad tror du folk brukar dö av då? Vintertid är det tyvärr vanligt att, mest äldre, dör av luftvägsinfektioner. "Något ska man ju dö av" som någon smartskalle sa. Därför bör man inte stirra sig blind på dödssiffran utan beakta det aningen svårdefinierade begreppet överdödlighet. Överdödlighet är alltså hur många extra som dör i ett större perspektiv, dvs när man jämför intervall på helst flera år. Det blir ju mysko om vi ska gå i taket varje gång någon dör av covid men rycker på axlarna när någon dör av influensan.

Tyvärr så förekom så mycket kortsiktig marknadsföring i början av pandemin i syfte att styra folks beteenden genom att manipulera deras sinnen, så nu dras vi med en pandemi av snurrighet kring coviddödssiffrorna. Alla andra infektioner är gammal skåpmat som ingen bryr sig om effersom vi inte manipulerats till skräcksklagenhet för dem. Så nu blir varje dödsfall i covid en tragisk katastrof. Som det bäddas åt en får man vackert ligga.

Nog för att det är himla trist när folk dör, men hur skulle det se ut om ingen någonsin dog? Skulle det vara så mycket bättre? Alla som föds dör, förr eller senare. Nu har covid blivit en gängse dödsorsak. Men folk dog även innan pandemin, utan att folk brydde sig annat än om det var någon de kände eller kände till. Nu plötsligt angår alla dödsfall alla. Hela befolkningen borde gå i sorgekläder året runt, för det är ju inte klokt att folk dör!
Senast redigerad av outoftheblue 2023-01-13 kl. 17:52.
Citera
2023-01-13, 17:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej så lätt går det inte.

Svara mig varför jag inte ska lita på kroppens immunförsvars och ge mig på andra lösningar?
Kroppens immunförsvar underhåller man med bra kost och vitaminer om man är för övrigt frisk.
Jag har dessutom 4 doser vaccin, 2 under våren 2021, 1 booster december 2021 och 1 booster december 2022.

Anser du inte att det är tillräckligt skydd?
Är det fel på vaccinet?
Jag beskrev min covid för dig och det var över rätt så snabbt tack vara vaccin och bra immunförsvar.
Många hade lindrig covid innan det ens fanns vaccin, så jag förstår inte varför du (och många andra) hyllar vaccinet för lindrigheten i er covid. Vem vet, det kanske hade varit ännu lindrigare utan.
Citera
2023-01-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men vad tror du folk brukar dö av då? Vintertid är det tyvärr vanligt att, mest äldre, dör av luftvägsinfektioner. "Något ska man ju dö av" som någon smartskalle sa. Därför bör man inte stirra sig blind på dödssiffran utan beakta det aningen svårdefinierade begreppet överdödlighet. Överdödlighet är alltså hur många extra som dör i ett större perspektiv, dvs när man jämför intervall på helst flera år. Det blir ju mysko om vi ska gå i taket varje gång någon dör av covid men rycker på axlarna när någon dör av influensan.

Tyvärr så förekom så mycket kortsiktig marknadsföring i början av pandemin i syfte att styra folks beteenden genom att manipulera deras sinnen, så nu dras vi med en pandemi av snurrighet kring coviddödssiffrorna. Alla andra infektioner är gammal skåpmat som ingen bryr sig om effersom vi inte manipulerats till skräcksklagenhet för dem. Så nu blir varje dödsfall i covid en tragisk katastrof. Som det bäddas åt en får man vackert ligga.

Nog för att det är himla trist när folk dör, men hur skulle det se ut om ingen någonsin dog? Skulle det vara så mycket bättre? Alla som föds dör, förr eller senare. Nu har covid blivit en gängse dödsorsak. Men folk dog även innan pandemin, utan att folk brydde sig annat än om det var någon de kände eller kände till. Nu plötsligt angår alla dödsfall alla. Hela befolkningen borde gå i sorgekläder året runt, för det är ju inte klokt att folk dör!
Det brukar vara 200-700 personer som dör av influensa varje år. Hittills har 22645 svenskar dött av Covid på 34 månader, det blir 8000 personer om året och kurvan lutar fortfarande i samma riktning. Det är mycket allvarligt tycker jag. Pandemin ser inte ut att avta, det kommer nya varianter av viruset hela tiden. Du kanske inte tycker att förkortad livslängd med flera år inte spelar någon roll (när pensionsåldern också nyss höjts med flera år).

https://www.mabra.com/halsa/sa-manga-dor-av-influensa-i-sverige-varje-ar/6511715
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =new_cases_per_million&Metric=Confirmed+deaths&Int erval=Cumulative&Relative+to+Population=false&Colo r+by+test+positivity=false&country=~SWE
Citera
2023-01-13, 19:55
Medlem
XBB.1.5 väntas ta fart och bli dominerande i EU inom ett par tre månader i Europa.
ECDC assesses risk to the EU/EEA associated with Omicron XBB1.5 sub-lineage
In a Threat Assessment Brief released today, the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) assesses the overall level of risk to the EU/EEA associated with the spread of the Omicron XBB.1.5 SARS-CoV-2 sub-lineage as low for the general population. The risk is moderate to high for vulnerable individuals such as the elderly and non-vaccinated and immunocompromised people, depending on their immunity against SARS-CoV-2.
Dr. Paula Cannon, virologist, University of Southern California
It's crazy infectious
All the things that have protected you for the past couple of years,
I don't think are going to protect you against this new crop of variants
Essentially, everyone in the country is at risk for infection now,
even if they're super careful,
up to date on vaccines,
or have caught it before
The number of severe infections and deaths remains relatively low,
despite the high level of infections,
ECDC: https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/covid-19-implications-spread-omicron-xbb15
Dr John: https://www.youtube.com/watch?v=KbuJY2pqZTk
Citera
2023-01-13, 20:04
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:

Nej dom dör av ålderdom och av dålig hälsa. Vi skall sluta inbilla oss en massa saker.
Citera
2023-01-13, 21:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det brukar vara 200-700 personer som dör av influensa varje år. Hittills har 22645 svenskar dött av Covid på 34 månader, det blir 8000 personer om året och kurvan lutar fortfarande i samma riktning. Det är mycket allvarligt tycker jag. Pandemin ser inte ut att avta, det kommer nya varianter av viruset hela tiden. Du kanske inte tycker att förkortad livslängd med flera år inte spelar någon roll (när pensionsåldern också nyss höjts med flera år).

https://www.mabra.com/halsa/sa-manga-dor-av-influensa-i-sverige-varje-ar/6511715
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =new_cases_per_million&Metric=Confirmed+deaths&Int erval=Cumulative&Relative+to+Population=false&Colo r+by+test+positivity=false&country=~SWE
IVA-kurvan har halverats på 2 veckor. 51 den 28 December, 25 idag. Det är en indikation på att det inte är så illa. Ytterst få om ens någon dör av enbart viruset. Ju högre smittspridning, desto fler testar positivity inom en månad innan dödsfallet, och det är väl så de räknar fortfarande, om det inte är uppenbart galet typ om någon blir skjuten till döds. Jag tror du stressar upp dig i onödan.
Citera
2023-01-13, 22:06
Bannlyst
Citat:
IVA-kurvan har halverats på 2 veckor. 51 den 28 December, 25 idag. Det är en indikation på att det inte är så illa. Ytterst få om ens någon dör av enbart viruset. Ju högre smittspridning, desto fler testar positivity inom en månad innan dödsfallet, och det är väl så de räknar fortfarande, om det inte är uppenbart galet typ om någon blir skjuten till döds. Jag tror du stressar upp dig i onödan.

Om man går in på intensivvårdsregistret så går det också att utläsa att;

medelåldern ökar (just nu 60,5 år)
och
antalet som har en riskfaktor ökar kontinuerligt (just nu 81,4%, var 81,0 för några månader sedan).

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2023-01-13, 22:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Många hade lindrig covid innan det ens fanns vaccin, så jag förstår inte varför du (och många andra) hyllar vaccinet för lindrigheten i er covid. Vem vet, det kanske hade varit ännu lindrigare utan.
Ja visst kan det vara så men varför chansa.
Fråga Adam Alsing när du träffar på honom, ovaccinerad och RIP. (hade han haft chansen att få vaccin hade han nog tagit den)

Men du, hur har du det med din mentala hälsa, verkar inte helt ok?

Antivaxxers är också människor men inte så länge.
Citera
2023-01-13, 23:25
Medlem
https://www.lakemedelsvarlden.se/nya-varianten-xbb-1-5-resistent-mot-antikroppslakemedel/

"Nya varianten resistent mot antikroppsläkemedel
Den nya omikronvarianten XBB.1.5 är okänslig för flera antikroppsbehandlingar mot covid-19, enligt en studie."

På tal om..
Citera
2023-01-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej så lätt går det inte.

Svara mig varför jag inte ska lita på kroppens immunförsvars och ge mig på andra lösningar?
Kroppens immunförsvar underhåller man med bra kost och vitaminer om man är för övrigt frisk.
Jag har dessutom 4 doser vaccin, 2 under våren 2021, 1 booster december 2021 och 1 booster december 2022.

Anser du inte att det är tillräckligt skydd?
Är det fel på vaccinet?
Jag beskrev min covid för dig och det var över rätt så snabbt tack vara vaccin och bra immunförsvar.

Och åter igen ett får utan egen hjärna som tror sig veta att det är tack vare vaccinet som gjorde att det snabbt gick över... Ni är fan helt otroliga! Inse fakta att Covid-19 är helt ofarligt för dom absolut flesta människorna på den här planeten. Finns inga som helst bevis på att vaxxet gjort någon nytta alls, snarare tvärt om! Det är såna som dig som man kan lura att jorden är platt, så länge det kommer från jude pressen så är allt sant! Att det ens finns kvar folk som fortfarande tror på vaxxet är för mig en gåta, hur jävla pantade kan man bli??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in