2023-01-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
En seriös fråga.... Var MH kär i JJ?

Hur exakt dog TT i badrummet, våld mot huvud och bröstkorg samt kvävning eller något annat?

Ett lika "seriöst svar":

Spelar det någon roll om MH var kär i JJ? Dessutom tror jag skarpt nej på den frågan, eller anser du att alla kompisar är kära i varandra?

Jasså dog Tove i badrummet? vart finns den källan?
Lite svårt att svara på en fråga om hur det har gått till när ingen i tråden vet, du har ju varit aktiv i tråden hela tiden och vet ju lika mycket som alla andra?
Citera
2023-01-13, 19:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det skulle iså fall påminna en del om Jonna Henningson. Planen var egentligen bara att få bort problemet, vilket innebar att ha ihjäl en människa. Lösningen var klar men själva utförandet och efterspelet var inte helt genomtänkt, vilket resulterade även där i ett gripande inom något dygn.
Precis min tanke.
Citera
2023-01-13, 19:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Nja de har väl ändå sagt att de fått fram rörelsemönstret från en av mgm telefon ?
Då minns vi olika.
Citera
2023-01-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
För de råder inget tvivel om att den misstänkta kvinnan hade avsikt att mörda Tove, och en teori som man borde utforska om en del av tjaffset som de bägge kvinnorna hade mot Tove på Restaurangen kunde handlat om Toves insatser i FC Vetlandas damlag i Division 2 fotbollen under säsongen 2022 och att de bägge troligtvis påstod att det var Toves fel för att FC Vetlanda åkte ut från Division 2, och Tove skulle blivit upprörd över att de klankade mot henne och klagade över hennes insatser i FC Vetlandas damfotbollsklubb .

Om du har uppenbara bevis att detta är ett säkert motiv så fram med det, om inte, ge oss inga villospår.
Vi har precis blivit av med några konton som har hållt på ett bra tag med just villospår.

Tove och JJ har varit i ett infekterat bråk om killar och otrohet sedan sommaren 2021 efter deras student.

Snälla, inga fler villfarelser!
Citera
2023-01-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Är grovt baserat på hur allvarligt brott man försökt dölja eller vad man gjort med själva kroppen? Jag tolkar lagen som att båda kan innefattats men hittar inget om vad som är praxis.

Finns ingen praxis. Grovt brott mot griftefriden är ett nytt brott som infördes 1 juli 2022. Riksdagen vill ha minst 2 max 8 år, men S-regeringen hade förslagit minst 6 mån, max 2 år som alltså blev det som infördes. Syftet är att skilja gravfridsbrott som tex att sparka omkull en gravsten med grövre brott och för att förhindra att mördare försvårar utredning genom att gömma eller skända en kropp.
Citera
2023-01-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag hoppas att Rullman lyckas bevisa att det J gjorde mot T var med avsikt att ta död på T.
Är en person så beräknande som J och försöker dölja sina handlingar med ett gravfridsbrott är hon inget annat än skyldig till mord. Likaså MH som har hjälpt J att forsla iväg T och försvårat eftersöken.
En normalt funtad människa med empati som har fått lära sig vad som är rätt och vad som är fel påkallar hjälp och håller sig till sanningen.
Det var inte meningen... förlåt passar inte in i vårt rättssystem. Om det ska vara så enkelt att komma undan med mord genom att påstå att det inte var meningen/avsiktligt att jag misshandlade en person till döds är det något väldigt ruttet i vårt rättssystem.
Jag håller med
Dom här tjejerna har inte visat något samvete eller ånger av det dom gjort
Och det borde tas in i domen
Citera
2023-01-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Finns ingen praxis. Grovt brott mot griftefriden är ett nytt brott som infördes 1 juli 2022. Riksdagen vill ha minst 2 max 8 år, men S-regeringen hade förslagit minst 6 mån, max 2 år som alltså blev det som infördes. Syftet är att skilja gravfridsbrott som tex att sparka omkull en gravsten med grövre brott och för att förhindra att mördare försvårar utredning genom att gömma eller skända en kropp.
Är det max 2 år som gäller för gravfridsbrott?
Jag läste max 4 år tidigare i tråden
Citera
2023-01-13, 19:35
Medlem
Innerfittefetts avatar
Är det verkligen möjligt att via mobiltelefoner efteråt pejla in positioner, så man kan hitta fyndplatsen?

Kan det inte ha varit nån GPS i bilen som gav polisen positionen?
Citera
2023-01-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Är det verkligen möjligt att via mobiltelefoner efteråt pejla in positioner, så man kan hitta fyndplatsen?

Kan det inte ha varit nån GPS i bilen som gav polisen positionen?

Givetvis, större chans att mobilens gps med tillhörande appar som använder gps lämnar spår än vad en gps i en bil gör.
JJs bil har dessutom inte originalmonterad gps och eftermarknadsgps i bilen tror jag inte hon hade eftersom hon känner till området och väldigt ovanligt att äga idag.
Citera
2023-01-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Polisen bemödade sig inte med att förhöra J på 18 dagar efter hon anhölls. I detta skede sa dom sig leta efter en levande person (vilket dom i princip måste säga). Rullman sa att dom istället fokuserade på telefonanalysarbetet för att hitta T, vilket för mig är lite märkligt då jag tänker att detta tar minst ett par dagar.

Min fråga är, om allt går som på räls hur snabbt skulle dom kunna få fram en exakt position genom telefonanalysarbetet? Jag vet att det beror på massa omständigheter, men snabbast möjligt med en jäkla massa tur.

Bra fråga. Ja det beror på så mycket och det bästa jag kan göra är att ge lite bakgrund till vad det kan finnas för utmaningar.

Får den avdelningen som ska "tömma" mobilen en heads up att något är på gång och beslaget klart kan de sätta igång processen rätt snabbt.
Det tas beslut vem som ska göra vad och att rätt kompetens finns på plats är ju en förutsättning.

Systemet kan inledningsvis känna av vilken metod, eller protokoll om man vill, den ska använda och föreslå för utredaren vad som kan göras. Går också att göra en snabbvariant om man vet precis vad man letar efter s a s. Android och iPhone beter sig lite olika där så det är också avgörande.

Från den utgångspunkten kan det här svaret bli hur tekniskt som helst men i en sån här process så finns det så mycket "det beror på" då alla mobiler kommer in med olika förutsättningar.

Men får de igång processen under dag 1 och låter det gå över natten om det behövs så bör de få fram resultat under dag 2. Ibland måste de starta om för att något blivit fel. Vanligare än man kan tro.
Det beror främst på att mobilen inte bara töms utan det är bl.a olika s k API som anropar mobilens olika delar för att hitta data och vad som helst i de processerna kan balla ur.

När man väl valt metod/protokoll så är man lite i apparatens (ser ut som en stor handdator (för att kunna användas ute i fält) eller så finns det variant som är installerad på vanlig PC) våld. Bara att vänta m a o. I vissa system kan du gå in och få en rapport om vilka delar som "tömts" redan.

Sen är viss data mer lättläst när den väl tömts. Bilder är bilder men t.ex sms måste "avkodas". Det sker automatiskt och det innebär att det finns en risk att i den automatiska processen så kan det hända att systemet missar att avkoda någon fil från någon databas i mobilen.
Som tur är så töms mobilen så filerna finns både i sin "råa form" och i den tillsnyggade "avkodade" varianten.

Dock så funkar systemet så att det letar efter kända appar. Alltså bygger tömningen
mycket på att systemet lärt sig vilka appar som finns. Och systemet kan även bli förvirrat av mängden databasfiler i mobilen. Och ungdomar tenderar ju att ha ett par appar. Men det är främst nya och ovanliga appar som systemet har mest problem med då om man ska uttrycka det så.

En "logisk" del av tömningen letar telefonkontaker, bilder, sms, viss appdata osv.

Sen finns det en "fysisk" del av tömningen som fräser ur mobilens minne på djupet och får då med även raderade meddelanden och andra filer. Väldigt viktigt vid en IT-forensisk undersökning alltså.

Så det ligger i sakens natur att där i det "fysiska minnet" i mobilen så hittar man sparade Wi-Fi, GPS platsdata, webb-historik, ämnesrader i mejl, bilders s k EXIF data som är sånt som sparas om bilden.

Data hämtas med ett litet program som startar upp och instruerar mobilen om vad som ska göras. I denna process ligger mycket affärshemligheter hos tillverkaren och för att göra detta lite mer spännande så ja i stora delar bygger det på israelisk "forskning" på området...Att öppna upp mobilerna för tömning alltså. Inte som att kopiera ett kassettband genom att "hacka" det med en tejpbit alltså.

Då detta måste vara rättssäkert och även då inte påverka innehållet i mobilen så har myndigheter
slutit upp kring vissa marknadsledande aktörer vad gäller tillförlitliga system som inte riskerar bevisningen.
Det finns m a o andra metoder men det bygger på s k Black Box och Flasher Box o dyl och då kan det gå åt helvete då de metoderna även kan skriva till minnet.

Så med vilken metod hittades då koordinaten i mobilen? Ja antagligen i analysen av det fysiska minnet då. Men som framgår av ovan så kan vägen dit varit lite krokig. Och hur snart de fick tillgång till mobilen vet vi inte.

Men om JJ lämnar ifrån sig den under måndagen när hon "grips" så ska ju processen med beslag varit igång den veckan och analysen klar senast början av kommande vecka. Har hon då även lämnat ifrån sig sina inloggningar så systemet kan jobba fullt ut (i molnet o dyl) så handlar det i teorin inom ett dygn som snabbast och ett par dagar om det "krånglar".

Vi får också utgå från att koordinaterna fanns i mobilen när den togs i beslag. För mobilen töms som den är. Det hoppar liksom inte in koordinater mobilens minne då den ligger avstängd eller under tömning hos polisen. Åklagaren pratar om att koordinaterna hittats i mobilen. Men han kan mena att de genererats i mobilen och hittats i app/kontos molntjänst. Man ska inte ta honom på orden alltså.

De här systemen har alltså metoder för att tömma även molntjänster på data. Det som kan ta tid är alltså om mobilen töms först och sen påbörjas en process senare att tömma molnet och sen ska dessa båda tömningar analyseras/jämföras/kombineras/tolkas/presenteras osv.

Skriver lite i all hast men mitt svar på din fråga är väl att det ska nog inte ta 17 dagar om man lägger "alla tillgängliga" resurser på det...

Som snabbast ska det ta en dag/dygn (När mobilen tidskrävande tömts så tar det ibland många timmar att öppna själva filen för analys kan tilläggas). Men det går inte att avgöra vad som eventuellt kan ha tagit tid eller vad som i polisens värld ändå kan betecknas som en snabb process.
Citera
2023-01-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Nja de har väl ändå sagt att de fått fram rörelsemönstret från en av mgm telefon ?
Polisen sa att de fått fram fyndplatsen av båda tjejernas rörelsemönster
Citera
2023-01-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har ju varit inne lite på att JJ kan ha använt sig av logiken i sina förklaringar att TT var den som lappade till JJ på Nöjet och att detta kan ha varit något som fortsatt hemma.

JJ har naturligtvis ett stort behov av att förmildra bilden av att hon är konfliktskaparen, den som har motivet och aggressionen, utan försöka bilda en uppfattning av att bråk uppstod hemma utifrån TTs aggression och JJ råkade "ta i för hårt" eller "tryckte ner henne för länge", mer än självförsvar kanske.

Precis som du säger, håller det sämre att påstå självförvar och sedan gömma kropp, ljuga och hålla tyst i månader.

Men jag vet inte själv om det låter mer sannolikt att inte påkalla hjälp eller berätta sanningen om det faktiskt varit så att Tove slog huvudet låt säga i handfatet, golvet eller väggen och avled.

Låter inte som att man kan tro på det, men det ska som sagt bevisas.

Jag vet inte vad GW har för sitt påstående om den rättsmedicinska utredingen, men han pratar väl i hypotetiska termer utifrån att en kropp som legat länge ute kan utelämna definitiva svar utifrån en misshandlessituation och dess efterföljande skador. Haha, förmodar jag.

För han pratar ju om skallskador, ev tillhyggen kontra slag mot bordsskivor mm. Och han vet förstås dunsar mm.
GW: "Det som är haken är, är nog det att, att det här rättsmedicinska utlåtandet, det är långtifrån entydigt va."

R: "Vi vet inte exakt hur hon dog."

GW: "Nä, nä vi vet inte det och antag att man hittar något som är likt slagskador på en kropp, att hon skulle ha använt ett föremål för att ta ut, ta kål på offret. Det kan ju uppstå om man exempelvis brottas och att offret trillar mot en bordskant eller nåt sånt där. Eller är det så att hon har rappat till henne med nått tillhygge i nacken och sånt va."

R: "Och detaljer om misshandeln vet vi inte..."

GW: "Nä, det är knepigt. Hon ligger ute i sjutton dygn innan man hittar henne. Och då är kroppen inte i det skick så att man med säkerhet kan fastställa sånt. Det är där striden kommer att utkämpas va."
https://www.tv4.se/personer/leif-gw-persson

En man styckade sin fru i närheten av mitt grannskap, och hävdade just olycka i samband med ett bråk. Han påstod att hon ramlade på bordskanten och slog huvudet. Han "slarvade"bort just huvudet, så någon dödsorsak gick aldrig att fastställa. De andr akroppdelarna hittade man på lite olika ställen i hans olika bilar. Eftersom det var varmt var kroppsdelarna också starkt förruttnade.

Trots att bordet var av trä och träet slitet och poröst, golvet var av parkett, återfanns inte minsta blodspår. Han klarade sig med två år, och var ute snabbt på permissoner över helgerna och släpptes kort efter domen, då han häktestiden och en tredjedelar av strafftiden avräknades.

Så det är verkligen "värt" att försöka.
Otroligt fel känns detta, då ingen tror att han var oskyldig till mord, särskilt inte som att han styckade kroppen medan barnen var hemma.

Måste vara ett livslångt trauma för barnen, som förlorat sin mamma på det sättet och det övergpr mitt förstånd att styckning av en kropp då kunde max ge två år, och idag mac 4 år.

Ingen ska stycka en kropp utan långt straff, eftersom det är i princip alltid för att undgå straff. Det försvårar för anhöriga, det försvårar för utredningen.

Och detsamma borde gälla undanskyffling av en död!!

För Toves anhöriga måste dessa dagar ha medfört ett enormt lidande, oro, ångest för det värsta. Sedan att den/de skyldiga kan nu kanske slippa fällas för ett brott som de har (förmodligen) gjort, mord, genom sitt enormt fula beteende, det är helt fel!!!

Ja, jag blir upprörd!

Att handskas med en död genom att gömma den som tjejerna har gjort, borde det ge lika långt straff som ett mord. Det för att ingen ska komma på att försöka gömma en kropp för att slippa undan ett allvarligare brott.

Jag hoppas (och det verkar så ) att åklagaren har tillräckligt på fötterna för mordåtalet, och inte den bombmatta (som GW nämner) av olika alternativa åtalspunkter som kan vara vållande.

Pust.

Det är helt klart värt att försöka. Vad har de här misstänkta att förlora på det menar jag? Finns inget i systemet som gör att du får ett par år extra i fängelse för att du ljugit eller tigit om något. Däremot så kan de användas mot dig i en dom när trovärdighet bedöms. Men "Grov lögn" har liksom ingen straffskala.

Ruskigt fall det där. Människor som antagligen älskade varandra en gång i tiden. Sen blir det lite complicated...

Det här med hur våld uppkommer är intressant. Och nu lämnar jag datans värld här för ett annat resonemang haha. I ett uppmärksammat fall som vi båda följde för ett par år sen var det många turer mellan de inblandade GM och BO. Minst sagt.

Men som i många fall där en kvinna blir ihjälslagen av en "närstående" så föregås det av en ofta infekterad konflikt. Och inte sällan med inslag av våld. Om så psykiskt våld s a s. Ja allt sånt som GW är expert på då.

Men i det fallet så stod de två huvudpersonerna under sin relation i en hall och en ville kramas och en ville inte. Han slet sig från hennes famn men hon höll kvar och han bände och vred och hon höll än mer fast och till sist så slog han sig fri och hon slog honom för att han hade slagit henne.

Detta var inte själva mordet utan en händelse tid innan mordet.

Men det visar på hur våld kan uppstå liksom även utifrån en kram. Och i botten då en konflikt.

Jag har spekulerat tidigare att Tove inte ville gå hem och JJ då skulle släpa ut henne och så blev det som det blev. Eller så "slogs" de om nåns mobil för att den innehöll nåt. Många tankar har flugit i huvudet för att försöka fatta vad som hänt.

I det här fallet så tror jag JJ nånstans kan "rättfärdiga" det våld som hon använt. Därför har hon surat och hållit käften i förhör(de få som hölls inledningsvis har man nu fattat också...). Hon ville nog prata på och få ur sig hur dum Tove varit och örfilen bla bla bla men det skulle samtidigt sätta henne på pottan fattar hon ju. Får den känslan när hennes advokat menar att JJ minsann "VERKLIGEN" kan förklara sin situation och varför hon nöd tvunget behövde dödsmisshandla Tove under fredssamtalet där mitt i natten.

Men nu överbevisad av utredarna i gravfridsbrottet antagligen och övertygad av sin nya advokat att det är bäst att börja snickra på ett försvar då en mord-dom står på spel också.

På tal om komma lindrigt undan så lever ju Mats Alm högst troligt med mer på sitt samvete än gravfridsbrott. Hur det blir med JJ blir vi väl varse efter hovrätten sen. På nåt sätt reder de ut skillnaden på tjejslagsmål/dödsmisshandel och mord får man anta.

DET är min amatöranalys utanför datans värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in