Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Ja jag menar om nu journalister undrar varför det tog tid (eller snabbt utifrån förutsättningarna. Vet vi inte än.) att hitta henne så kanske polisen lyckats med något som är en bedrift utöver det vanliga. Vanliga skulle då vara att bara tömma en mobil och x antal timmar senare filtrera på alla artefakter från den som har koordinater kopplade till sig och kolla var de koordinaterna är och planera sök efter det.
Jag delar med mig av lite spånande kring det jag har koll på och då mycket av utredningarna och sen domar bygger på det här med mobiler och liknande så kanske nån lär sig av nåt precis som jag snappar upp nya saker varje dag då utvecklingen går i rasande fart.
Och som du är inne på, så måste det utredarna får fram vara så heltäckande som möjligt. Förhör, DNA, vittnen, osv.
En mord-dom känns inte helt säker men återigen så har vi inte hela pusslet som åklagaren & Co baserar sina uttalanden på.
Ska man göra en lite mer personlig reflexion så kan alla ”råka putta” någon och det kan gå riktigt illa. En ungdom som busar med en kompis eller vuxna som skojbråkas i nät sammanhang.
Så om detta var en ren olycka i sin mildaste form så är ju gravfridsbrottet anmärkningsvärt som uppföljning på det.
Och man dör inte av en örfil eller en smäll på käften.
Det krävs en del våld och det enda som kan berättiga våld i såna här sammanhang är ju om någon ger sig på det också med våld då. Självförsvar.
I teorin kan Tove ha gett sig på JJ och sen har det blivit övervåld från JJ’s sida. MEN det känns som JJ’s nekande till inblandning är ett tecken på att våld/övervåld har varit från hennes sida och inte tvärtom.
M a o så åker man inte ut i skogen efter självförsvar. Så hon har nog inte berättat hela bilden här.
Du har ju varit inne lite på att JJ kan ha använt sig av logiken i sina förklaringar att TT var den som lappade till JJ på Nöjet och att detta kan ha varit något som fortsatt hemma.
JJ har naturligtvis ett stort behov av att förmildra bilden av att hon är konfliktskaparen, den som har motivet och aggressionen, utan försöka bilda en uppfattning av att bråk uppstod hemma utifrån TTs aggression och JJ råkade "ta i för hårt" eller "tryckte ner henne för länge", mer än självförsvar kanske.
Precis som du säger, håller det sämre att påstå självförvar och sedan gömma kropp, ljuga och hålla tyst i månader.
Men jag vet inte själv om det låter mer sannolikt att inte påkalla hjälp eller berätta sanningen om det faktiskt varit så att Tove slog huvudet låt säga i handfatet, golvet eller väggen och avled.
Låter inte som att man kan tro på det, men det ska som sagt bevisas.
Jag vet inte vad GW har för sitt påstående om den rättsmedicinska utredingen, men han pratar väl i hypotetiska termer utifrån att en kropp som legat länge ute kan utelämna definitiva svar utifrån en misshandlessituation och dess efterföljande skador. Haha, förmodar jag.
För han pratar ju om skallskador, ev tillhyggen kontra slag mot bordsskivor mm. Och han vet förstås dunsar mm.
GW: "Det som är haken är, är nog det att, att det här rättsmedicinska utlåtandet, det är långtifrån entydigt va."
R: "Vi vet inte exakt hur hon dog."
GW: "Nä, nä vi vet inte det och antag att man hittar något som är likt slagskador på en kropp, att hon skulle ha använt ett föremål för att ta ut, ta kål på offret. Det kan ju uppstå om man exempelvis brottas och att offret trillar mot en bordskant eller nåt sånt där. Eller är det så att hon har rappat till henne med nått tillhygge i nacken och sånt va."
R: "Och detaljer om misshandeln vet vi inte..."
GW: "Nä, det är knepigt. Hon ligger ute i sjutton dygn innan man hittar henne. Och då är kroppen inte i det skick så att man med säkerhet kan fastställa sånt. Det är där striden kommer att utkämpas va."
https://www.tv4.se/personer/leif-gw-persson
En man styckade sin fru i närheten av mitt grannskap, och hävdade just olycka i samband med ett bråk. Han påstod att hon ramlade på bordskanten och slog huvudet. Han "slarvade"bort just huvudet, så någon dödsorsak gick aldrig att fastställa. De andr akroppdelarna hittade man på lite olika ställen i hans olika bilar. Eftersom det var varmt var kroppsdelarna också starkt förruttnade.
Trots att bordet var av trä och träet slitet och poröst, golvet var av parkett, återfanns inte minsta blodspår. Han klarade sig med två år, och var ute snabbt på permissoner över helgerna och släpptes kort efter domen, då han häktestiden och en tredjedelar av strafftiden avräknades.
Så det är verkligen "värt" att försöka.
Otroligt fel känns detta, då ingen tror att han var oskyldig till mord, särskilt inte som att han styckade kroppen medan barnen var hemma.
Måste vara ett livslångt trauma för barnen, som förlorat sin mamma på det sättet och det övergpr mitt förstånd att styckning av en kropp då kunde max ge två år, och idag mac 4 år.
Ingen ska stycka en kropp utan långt straff, eftersom det är i princip alltid för att undgå straff. Det försvårar för anhöriga, det försvårar för utredningen.
Och detsamma borde gälla undanskyffling av en död!!
För Toves anhöriga måste dessa dagar ha medfört ett enormt lidande, oro, ångest för det värsta. Sedan att den/de skyldiga kan nu kanske slippa fällas för ett brott som de har (förmodligen) gjort, mord, genom sitt enormt fula beteende, det är helt fel!!!
Ja, jag blir upprörd!
Att handskas med en död genom att gömma den som tjejerna har gjort, borde det ge lika långt straff som ett mord. Det för att ingen ska komma på att försöka gömma en kropp för att slippa undan ett allvarligare brott.
Jag hoppas (och det verkar så ) att åklagaren har tillräckligt på fötterna för mordåtalet, och inte den bombmatta (som GW nämner) av olika alternativa åtalspunkter som kan vara vållande.
Pust.