2023-01-13, 17:16
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
En seriös fråga.... Var MH kär i JJ?

Allt blir ju bara spekulationer i slutändan, men min bild av MH är snarare att hon är en sökare som letar efter ett sammanhang och där JJ i egenskap av att vara ”populär” kunde ge henne detta. En follower, med andra ord.

/AI
Citera
2023-01-13, 17:27
Medlem
Pythia_88s avatar
Jag hoppas att Rullman lyckas bevisa att det J gjorde mot T var med avsikt att ta död på T.
Är en person så beräknande som J och försöker dölja sina handlingar med ett gravfridsbrott är hon inget annat än skyldig till mord. Likaså MH som har hjälpt J att forsla iväg T och försvårat eftersöken.
En normalt funtad människa med empati som har fått lära sig vad som är rätt och vad som är fel påkallar hjälp och håller sig till sanningen.
Det var inte meningen... förlåt passar inte in i vårt rättssystem. Om det ska vara så enkelt att komma undan med mord genom att påstå att det inte var meningen/avsiktligt att jag misshandlade en person till döds är det något väldigt ruttet i vårt rättssystem.
Citera
2023-01-13, 17:36
Medlem
Det lönar sig att vara brottsling i Sverige. Vem vet dom kanske till och med får skadestånd. Vem vet
Citera
2023-01-13, 17:50
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Med hjälp av de båda MGMs rörelsemönster under natten kunde de genom gediget utredningsarbete få fram den unika plats där T återfanns.
Inte ordagrant återgivet, men kontentan av vad de sa.

Nja de har väl ändå sagt att de fått fram rörelsemönstret från en av mgm telefon ?
Citera
2023-01-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag skulle också kunna tänka mig att det var hennes teoretiska tanke. MEN...jag tror inte att hon tänkte rent praktiskt att T verkligen skulle avlida.
Lite som när snorungar slänger ur sig "Jag ska döda dig!" till någon de är förbannad på. En önskan om att vederbörande ska försvinna från jordens yta finns, men inte att själv utföra det rent handgripligen.

Jag tror att Js nya berättelse är sann. J kan ha gett sig på T med sin teoretiska idé i åtanke, men blir ställd när det faktiskt och rent praktiskt leder till döden för T. Så långt tror jag inte hon har tänkt.
Dessutom tror jag att hon utelämnat allt som polisen inte presenterat bevis för.

Det skulle iså fall påminna en del om Jonna Henningson. Planen var egentligen bara att få bort problemet, vilket innebar att ha ihjäl en människa. Lösningen var klar men själva utförandet och efterspelet var inte helt genomtänkt, vilket resulterade även där i ett gripande inom något dygn.
Citera
2023-01-13, 17:58
Medlem
Sa dom inte bara " med hjälp av MGMs rörelsemönster "
Citera
2023-01-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har ju varit inne lite på att JJ kan ha använt sig av logiken i sina förklaringar att TT var den som lappade till JJ på Nöjet och att detta kan ha varit något som fortsatt hemma.

JJ har naturligtvis ett stort behov av att förmildra bilden av att hon är konfliktskaparen, den som har motivet och aggressionen, utan försöka bilda en uppfattning av att bråk uppstod hemma utifrån TTs aggression och JJ råkade "ta i för hårt" eller "tryckte ner henne för länge", mer än självförsvar kanske.

Precis som du säger, håller det sämre att påstå självförvar och sedan gömma kropp, ljuga och hålla tyst i månader.

Men jag vet inte själv om det låter mer sannolikt att inte påkalla hjälp eller berätta sanningen om det faktiskt varit så att Tove slog huvudet låt säga i handfatet, golvet eller väggen och avled.

Låter inte som att man kan tro på det, men det ska som sagt bevisas.

Jag vet inte vad GW har för sitt påstående om den rättsmedicinska utredingen, men han pratar väl i hypotetiska termer utifrån att en kropp som legat länge ute kan utelämna definitiva svar utifrån en misshandlessituation och dess efterföljande skador. Haha, förmodar jag.

För han pratar ju om skallskador, ev tillhyggen kontra slag mot bordsskivor mm. Och han vet förstås dunsar mm.
GW: "Det som är haken är, är nog det att, att det här rättsmedicinska utlåtandet, det är långtifrån entydigt va."

R: "Vi vet inte exakt hur hon dog."

GW: "Nä, nä vi vet inte det och antag att man hittar något som är likt slagskador på en kropp, att hon skulle ha använt ett föremål för att ta ut, ta kål på offret. Det kan ju uppstå om man exempelvis brottas och att offret trillar mot en bordskant eller nåt sånt där. Eller är det så att hon har rappat till henne med nått tillhygge i nacken och sånt va."

R: "Och detaljer om misshandeln vet vi inte..."

GW: "Nä, det är knepigt. Hon ligger ute i sjutton dygn innan man hittar henne. Och då är kroppen inte i det skick så att man med säkerhet kan fastställa sånt. Det är där striden kommer att utkämpas va."
https://www.tv4.se/personer/leif-gw-persson

En man styckade sin fru i närheten av mitt grannskap, och hävdade just olycka i samband med ett bråk. Han påstod att hon ramlade på bordskanten och slog huvudet. Han "slarvade"bort just huvudet, så någon dödsorsak gick aldrig att fastställa. De andr akroppdelarna hittade man på lite olika ställen i hans olika bilar. Eftersom det var varmt var kroppsdelarna också starkt förruttnade.

Trots att bordet var av trä och träet slitet och poröst, golvet var av parkett, återfanns inte minsta blodspår. Han klarade sig med två år, och var ute snabbt på permissoner över helgerna och släpptes kort efter domen, då han häktestiden och en tredjedelar av strafftiden avräknades.

Så det är verkligen "värt" att försöka.
Otroligt fel känns detta, då ingen tror att han var oskyldig till mord, särskilt inte som att han styckade kroppen medan barnen var hemma.

Måste vara ett livslångt trauma för barnen, som förlorat sin mamma på det sättet och det övergpr mitt förstånd att styckning av en kropp då kunde max ge två år, och idag mac 4 år.

Ingen ska stycka en kropp utan långt straff, eftersom det är i princip alltid för att undgå straff. Det försvårar för anhöriga, det försvårar för utredningen.

Och detsamma borde gälla undanskyffling av en död!!

För Toves anhöriga måste dessa dagar ha medfört ett enormt lidande, oro, ångest för det värsta. Sedan att den/de skyldiga kan nu kanske slippa fällas för ett brott som de har (förmodligen) gjort, mord, genom sitt enormt fula beteende, det är helt fel!!!

Ja, jag blir upprörd!

Att handskas med en död genom att gömma den som tjejerna har gjort, borde det ge lika långt straff som ett mord. Det för att ingen ska komma på att försöka gömma en kropp för att slippa undan ett allvarligare brott.

Jag hoppas (och det verkar så ) att åklagaren har tillräckligt på fötterna för mordåtalet, och inte den bombmatta (som GW nämner) av olika alternativa åtalspunkter som kan vara vållande.

Pust.

Det fetade:
Tänker osökt på fallet Catrin da Costa, där obducenten och allmänläkaren dömdes för styckningen men inte för mordet. Det var ju helt befängt! De hade tydligen hittat CdC i det lilla skogspartiet alldeles utanför Rättsmedicin i Solna, där obducenten jobbade.

Hur menade rätten att det hade gått till? Hade männen promenerat i gläntan (med den enas lilla dotter, till på köpet), hittat CdCs döda kropp och: "Nämen titta! Där ligger en död kvinna! Vi tar in henne på mitt jobb och karvar lite i henne"!

Det är så osannolikt att man inte har ord för det.

Så att någon kan fällas för griftefridsbrott men inte mord/dråp är helt enkelt osanning. Iaf om de inte begått brottet i lag med en annan person.

Just i vårat fall kan det dock vara möjligt om t.ex JJ dödade TT men MH "bara" varit behjälplig vid transporten av TTs kropp.
Citera
2023-01-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag hoppas att Rullman lyckas bevisa att det J gjorde mot T var med avsikt att ta död på T.
Är en person så beräknande som J och försöker dölja sina handlingar med ett gravfridsbrott är hon inget annat än skyldig till mord. Likaså MH som har hjälpt J att forsla iväg T och försvårat eftersöken.
En normalt funtad människa med empati som har fått lära sig vad som är rätt och vad som är fel påkallar hjälp och håller sig till sanningen.
Det var inte meningen... förlåt passar inte in i vårt rättssystem. Om det ska vara så enkelt att komma undan med mord genom att påstå att det inte var meningen/avsiktligt att jag misshandlade en person till döds är det något väldigt ruttet i vårt rättssystem.
För de råder inget tvivel om att den misstänkta kvinnan hade avsikt att mörda Tove, och en teori som man borde utforska om en del av tjaffset som de bägge kvinnorna hade mot Tove på Restaurangen kunde handlat om Toves insatser i FC Vetlandas damlag i Division 2 fotbollen under säsongen 2022 och att de bägge troligtvis påstod att det var Toves fel för att FC Vetlanda åkte ut från Division 2, och Tove skulle blivit upprörd över att de klankade mot henne och klagade över hennes insatser i FC Vetlandas damfotbollsklubb .
Citera
2023-01-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88

Att avsikten var att döda torde vara fatställt bortom rimligt tvivel.
Citera
2023-01-13, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
En seriös fråga.... Var MH kär i JJ?

Hur exakt dog TT i badrummet, våld mot huvud och bröstkorg samt kvävning eller något annat?

Tror att MH var både imponerad och manipulerad av JJ. Men - trots det så borde hon rimligtvis inte delta i ett mord på en person hon inte hyste agg mot.

Men man vet aldrig...
Citera
2023-01-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror att MH var både imponerad och manipulerad av JJ. Men - trots det så borde hon rimligtvis inte delta i ett mord på en person hon inte hyste agg mot.

Men man vet aldrig...

Exakt det är starka känslor, vanmakt, ilska, förlust av kontroll, rädsla, svartsjuka, hot, avundsjuka och droger....

Vad som som helst kan hända och det värsta tänkbara.... inträffade 💔
Citera
2023-01-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Nja de har väl ändå sagt att de fått fram rörelsemönstret från en av mgm telefon ?

Polisen själva sa från början att det som ledde dom till fyndplatsen var att dom följt båda misstänktas rörelsemönster och att det inte skulle ha varit övervakningskameror.

Och att man har kunnat koppla den ena kvinnans mobiltelefon till fyndplatsen.

Att båda leder polisen till fyndplatsen och att en mobil kan kopplas till fyndplatsen är två helt skilda saker.

Båda leder polisen till området.
En har bevisligen varit på den exakta platsen.

Och enligt mig så har knappast en av dom hoppat ur bilen för att stå och vänta en bit bort för att sen bli upphämtad igen.
Båda har givetvis varit på fyndplatsen, bara att en har tabbat sig med sin mobil och lämnat digitala spår efter sig som kan knyta mobilen till både rätt plats och rätt tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in