2023-01-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kan det möjligen vara så att de sa att de har utrett bägges rörelsemönster? Det är ju lite av en självklarhet att de utreder det.

Det betyder inte att de har fått fram information om bägges whereabouts under natten, och särskilt inte att de kunnat fastställa att bägge var på FP.

De har kartlagt de misstänktas rörelsemönster och det har lett dom till fyndplatsen.

De har alltså kollat båda mobiler och hittat fyndplatsen, jag håller med dig.. jag har hela tiden tänkt att de inte behöver hittat något genom bådas telefoner för att uttrycka sig så som de gjort. Har de kollat båda telefoner så är det de misstänktas rörelsemönster som lett till fyndplatsen, vare sig informationen kommer från en eller två telefoner.
Citera
2023-01-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Man får inte döda andra, vare sig hemma i lägenheten eller någon annanstans. Det kommer bli långa straff för detta.
OM, det skulle varit en olycka, så gör man ALLT I SIN VÄG för att lindra, rädda och hjälpa. Såsom kallar på ambulans och polis, utför HLR under tiden tills ambulans anländer, ber om hjälp från andra, grannar etc.

Man slår inte ihjäl, och sedan forslar iväg kroppen en bra bit för att gräva ner.
Detta är MORD!
Jag håller med
Men försvaradvokater letar kryphål i lagboken så risken är att dom inte döms för mord
Citera
2023-01-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Var det väntat? 85% skulle nog säga tvärtom..

Vad menar du, jag menar att steg ett är ju att säga att det bara var misshandel och hon råkade dö. Men börjar väl inte erkänna ett mord
Citera
2023-01-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Fast du har missuppfattat det hela.
MH sa "TT lämnande lgh” när MH gick på toa. Inte att när ” M vaknade var T inte där". Klart att MH ljuger.
Dessutom hade TT sannolikt inte lämnat lägenhet, inte ens som död vid denna tidpunkt.
Eller menar du JJ konstaterade snabbt att ”misshandeln” var ett mord och bar omedelbart ner liket till bilen innan granne som hört dunsarna ringde på ?. Låter osannolikt.

det där stämmer inte riktigt
Citera
2023-01-13, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vart i vilken media fick Maja frågan om vad hon gjorde ute vid Nye?

En seriös fråga.... Var MH kär i JJ?

Hur exakt dog TT i badrummet, våld mot huvud och bröstkorg samt kvävning eller något annat?
Citera
2023-01-13, 16:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror att planen tog form efter örfilen på Nöjet. Och ja, det är korkat att mörda nån i sin egen lägenhet. Speciellt när man setts tillsammans med offret under kvällen. Men det är två naiva tonåringar som troligen kommit undan tidigare med att dra lögner. Och uppenbarligen har dom ingen susning om hur polisen arbetar.

Jag tycker J verkar vara en person som har en tanke med det hon säger och gör. Hon tänker i flera led eftersom hon är van att manipulera och styra sin omgivning. Hon visar på självbehärskning eftersom hon inte lappar till T efter ha fått en örfil. Nä, jag tror hon visste mycket väl vad som skulle hända och hade uppsåt att ha ihjäl T.
Jag skulle också kunna tänka mig att det var hennes teoretiska tanke. MEN...jag tror inte att hon tänkte rent praktiskt att T verkligen skulle avlida.
Lite som när snorungar slänger ur sig "Jag ska döda dig!" till någon de är förbannad på. En önskan om att vederbörande ska försvinna från jordens yta finns, men inte att själv utföra det rent handgripligen.

Jag tror att Js nya berättelse är sann. J kan ha gett sig på T med sin teoretiska idé i åtanke, men blir ställd när det faktiskt och rent praktiskt leder till döden för T. Så långt tror jag inte hon har tänkt.
Dessutom tror jag att hon utelämnat allt som polisen inte presenterat bevis för.
Citera
2023-01-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
intressant

Om nu det skulle stämma att JJ var i någon sorts paniksituation som hon själv säger så kan ju 3 veckor utan förhör (utom de inledande där hon sa att TT lämnat lägenheten) göra att det blir svårare att säga "sanningen" till slut. Så hoppas försvararen inte drar någon sorts fördel av det.

Jag skulle gissa på att det fungerar tvärtom när det gäller unga tjejer som är GM. Att de pratar mer med tiden då samvetet kommer ikapp.

JJ har inte heller pratat utan samråd med sin advokat. Jag tror hon blivit coachad till att erkänna en version av vad som hänt som ligger nära sanningen men som skiljer sig kring själva mordet. Systemet uppmanar till den sortens "fusk".
Citera
2023-01-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
En seriös fråga.... Var MH kär i JJ?

Hur exakt dog TT i badrummet, våld mot huvud och bröstkorg samt kvävning eller något annat?
Jag vet tyvärr inget om Maja och JJ relation

Vissa påstår så men det är nog bara spekulationer

Vi vet inte heller om vart i bostaden TT avled
Spekulationerna riktar sig åt badrum pga av grannens redogörelse

Hur Tove dog hoppas jag att polisen kommer att gå ut med

Det som jag tycker är märkligast att det inte hördes några skrik när JJ och TT bråkade och när JJ gav sig på TT
Citera
2023-01-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det kan omöjligen bli mer än 4 år för gravfridsbrott, eftersom det är maxstraffet för grovt brott.

Är grovt baserat på hur allvarligt brott man försökt dölja eller vad man gjort med själva kroppen? Jag tolkar lagen som att båda kan innefattats men hittar inget om vad som är praxis.
Citera
2023-01-13, 16:47
Medlem
Det börjar närma sig :
– Vi är i slutfasen och som utredningsläget är nu tror jag att åtalet kan komma i slutet på februari eller början av mars, säger åklagaren Adam Rullman till P4 Jönköping.
Citera
2023-01-13, 16:47
Medlem
Kommer fup ut så fort åtal har väckts?
Citera
2023-01-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bexj1
Kommer fup ut så fort åtal har väckts?

”Förundersökningen blir offentlig när åtal väcks. Om uppgifter inte bedöms skada undersökningen om de offentliggörs, kan åklagaren välja att lämna ut uppgifterna redan under pågående förundersökning.”

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/brottsutredningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in