2023-01-19, 18:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ska verkligen bli intressant att se vem JJ är. Är hon så manipulativ soch anpassar sin historia efter bevisen. Ljuger hon på? Är hon lika hal som Stefan D som inte drar sig för att ljuga t o m i ett och samma förhör om saker och tro att man kan skarva och slira på sanningen hur som helt inför utredare med erfarenhet?

Stefan D måste ha varit en huvudvärk för sina advokater. Han ville, av vad man förstod av honom själv, berätta i rätten om alla fel som polisen hade gjort. Nu minns jag inte hur många fel han sa sig ha skrivit upp, men det var en lång lista...

Jag kan absolut säga att jag knappt trodde att det fanns människor som fungerade på detta sätt. Även han från en medelklassfamilj, bra jobb, villa, barn. Mycket lärorikt och gör naricissim (psykopati?) mer begripligt för mig.

Stefan hade förmodligen själv velat hålla sitt försvar, iaf minst styra det. Han lyssnade inte på de råd som de gav honom, vilket tyder på att han tror sig veta bättre än dom.

Jag utgår från att advokaterna läst hans långa lista och förklarat varför detta inte var bra att ta upp, men han ansåg ändå inte att hans röst blivit hörd. Detta trots att utredningen pågått under lång tid, han hade förhörts en mängd gånger och han fick pga detta (omfattande FUP) två advokater.

Jag vet inte om JJs första advokat inte var tillräckligt kvalificerad. Det kan hända att hon int funkade med JJ. Eller att det var föräldrarna som hade kollat upp henne och hade synpunkter sdean de pratat med JJ. Ibland kan det handla om personkemi också förstås.

Men det kan också vara så att det skar sig mellan dom pga JJ var en krånglig klient och hade en massa synpunkter på hur advokaten arbetade som kanske inte stämde.
Jag sätter en peng på det senaste.
Att J erkänt misshandel och gravfridsbrott tror jag helt är Sangborns förtjänst. J har, av någon anledning, tagit till sig hennes råd.
Frågan är hur mycket hon har berättat?
Det hon sagt, stämmer enligt Rullman med bevisningen, men har hon varit helt sanningsenlig och berättat ALLT för Sangborn?
Citera
2023-01-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om så hela Js lägenhet är fullproppad med GHB-flaskor, bevisar det inte att de tvingat det i henne. Hon kan ha tagit det frivilligt. (Även om det är högst osannolikt.)
Detta är ju dock bara en spekulation, måste jag väl tillägga för tydligheten skull.

Nä, det i sig säger inte så mycket. Men det tillsammans med andra bevis kan bilda en indicierkedja som pekar mot mord. Dom kan ha berättat eller chattat om vad dom tänkte göra, T kanske hann skicka iväg ett meddelande med nåt graverande, M kanske berättade redan vid första förhöret att dom lurat i henne nåt.
Citera
2023-01-19, 18:58
Medlem
Citat:
Jag sätter en peng på det senaste.
Att J erkänt misshandel och gravfridsbrott tror jag helt är Sangborns förtjänst. J har, av någon anledning, tagit till sig hennes råd.
Frågan är hur mycket hon har berättat?
Det hon sagt, stämmer enligt Rullman med bevisningen, men har hon varit helt sanningsenlig och berättat ALLT för Sangborn?

Jag tror att det hela handlar om strypning och att JJ anser att det inte var meningen att hon skulle dö och därmed en misshandel som blev en "olycka".
Rullman anser att alla på denna jord vet att man dör till slut utav strypning och därför är det mord.

Därför tror jag att bevisningen stämmer men att de har olika åsikter vad som är mord och vad som är misshandel med olycklig utgång/vållande till annans död.

Och mig veterligen så är det ju så att alla inser att får man ingen luft så dör man och då är man medveten om att personen i fråga kan dö efter för lång tids "misshandel".

Det är min teori hur bevisningen stämmer men att det är olika utgångar/rubriceringar.
Citera
2023-01-19, 19:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Jag tror att det hela handlar om strypning och att JJ anser att det inte var meningen att hon skulle dö och därmed en misshandel som blev en "olycka".
Rullman anser att alla på denna jord vet att man dör till slut utav strypning och därför är det mord.

Därför tror jag att bevisningen stämmer men att de har olika åsikter vad som är mord och vad som är misshandel med olycklig utgång/vållande till annans död.

Och mig veterligen så är det ju så att alla inser att får man ingen luft så dör man och då är man medveten om att personen i fråga kan dö efter för lång tids "misshandel".

Det är min teori hur bevisningen stämmer men att det är olika utgångar/rubriceringar.
Jo, det framstår som en definitionsfråga, oavsett handling, även för Rullman. Han har ju hänvisat till att det bli rättens sak att avgöra vem de anser tolkat rätt.
Citera
2023-01-19, 19:10
Medlem
Citat:
Jo, det framstår som en definitionsfråga, oavsett handling, även för Rullman. Han har ju hänvisat till att det bli rättens sak att avgöra vem de anser tolkat rätt.

Tur att det är Eksjö tingsrätt, de brukar vara stenhårda
Citera
2023-01-19, 19:15
Medlem
JJs förra advokat hade väl ingen erfarenhet av grova brottsmål. Hon verkar ju ha viss support från föräldrarna som nog hjälpt till med bytet.

Är det något som vet något om MHs advokat?
Eftersom hon inte bytt.
Jag har hört att hennes föräldrar blev chockade och att pappan avföljde sin dotter på sociala medier. Om det finns någon relation de emellan nu vet jag inte.

Någon i tråden skrev tidigare negativa saker om MHs pappa. Att han typ inte orkade med Majas problem. Det kan säkert stämma men jag hört att de ska vara helt ok. I alla fall Men pappan jobbade mycket. Allt är dock inte föräldras fel . Barn kan ju sen göra egna dåliga val och bli påverkade av kompisar etc i synnerhet om det det är kopplat till festande/alkohol etc.

En tragedi för T och hennes familj att inte MH valde att umgås i andra sammanhang .
Citera
2023-01-19, 19:16
Medlem
Enzymes avatar
Citat:

Men beteendet efteråt talar väl ändå för mord? Om det var ett misstag vore det rimliga att man försöker väcka liv i personen eller kalla på hjälp? Att försöka dölja spåren, forsla bort kroppen och som grädde på moset hålla käften och låtsas som det regnar i drygt 2 veckor??!
Citera
2023-01-19, 19:21
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du fick in mig att tänka på droger i ditt förra inlägg. Och ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag det stämmer in. Förgiftning är visserligen en väldigt ovanlig mordmetod, men det är lite av en favorit hos just kvinnor då dom drar sig för att använda våld i samma grad som män.

Är man förgiftad är det säkert svårt att skrika och ha kontroll på sin kropp. Alltså lätt att ramla och välta saker om man är desorienterad. Om grannen knackade på mitt i detta tumult är det på något sätt förståeligt att dom inte ville öppna. Kanske dom bara lät henne vara eller så behövde dom få tyst på henne och kvävde henne. Att droga någon räknas som misshandel, och det kanske är det advokaten menar med att hon erkänner misshandel men meningen var inte att hon skulle dö.

Att åklagaren och advokaten har så olika syn på det, tycker jag ändå kan förklaras med medveten förgiftning med ex GHB. Dom har i gemensamt samförstånd förgiftat henne så hon dog. Att dom inte öppnar dörren eller påkallar hjälp ser åklagaren som ett tecken på att dom hade uppsåt, medans advokaten tycker lätt misshandel med olycklig utgång låter bättre och total panik efteråt.

Att upptäcka droger utan att veta vad man letar efter kan ta väldigt lång tid. Kroppen kan givetvis visa tecken på förgiftning direkt, men inte vad för typ så man får ta om proverna tills man hittat det man söker. Kanske har dom hittat något men avvaktar tills det är fullt utrett. Och som sagts innan är kvävning svårupptäckt.

Finns det någon Vetlandabo kvar i tråden som kan berätta hur utbrett droger är och iså fall vilka? Tänker främst på GHB.

Det är rätt så förekommande med droger i Vetlanda/på Höglandet. Däremot tror jag inte GHB är väldigt, om ens knappt, förekommande. Snarare verkar det vara sådant som kan rökas vara det "trendiga", såvida inte heroin och kokain fått ett uppsving igen.
Citera
2023-01-19, 19:21
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo

Om BO bevisligen ströps till döds har våldet utövats under längre tid, det är mord pga likgiltighetsuppsåt.
Det tar lång tid att strypa någon och under denna tid skulle MGM ha hunnit inse allvaret i sin handling.
Citera
2023-01-19, 19:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu vet jag att du inte är en fena på att leta . Men skulle du hitta polisens första uttalande eller nån artikel från tiden omrubriceringen skedde så posta gärna. Ska också leta!

Du kanske redan har fått svar.
Minns ju att man först omrubricerade utredningen till mord och gravfridsbrott när kroppen hittades, därefter omrubricerade man de brott som tjejrna var misstänka för med tillägg även där ; mord och gravfridsbrott i samband med omhäktnngen:

AB 7 nov, uppdaterad 8 nov
"21-åriga Tove från Vetlanda hittades död förra veckan."
//
"Polisen utreder nu även mord och gravfridsbrott. Det framgår i handlingar som Aftonbladet har tagit del av.

”Utredningen omfattar nu misstanke om mord, människorov och gravfridsbrott. Det är alltså i nuläget inte fråga om någon ändrad rubricering utan en utökning. De båda misstänkta är inte hörda om detta. Jag kommer ta ställning till om de ska begäras häktade för dessa brott senare i veckan”, skriver åklagare Adam Rullman i ett mejl till Aftonbladet.
"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WR0MGK/mord-utreds-efter-toves-dod

Det är möjligt att det finns tidigare artiklar.
Senast redigerad av notknapparen 2023-01-19 kl. 19:35.
Citera
2023-01-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Om BO bevisligen ströps till döds har våldet utövats under längre tid, det är mord pga likgiltighetsuppsåt.
Det tar lång tid att strypa någon och under denna tid skulle MGM ha hunnit inse allvaret i sin handling.

Kanske därför Rullman håller hårt i att det är mord.
De flesta förövarna brukar köra ganska hårt på att det "inte var meningen" eller "inte deras fel".
Råkar man ha ihjäl någon och kallar det för olycka så kör man inte ut o gömmer kroppen i skogen heller.
Citera
2023-01-19, 19:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Men beteendet efteråt talar väl ändå för mord? Om det var ett misstag vore det rimliga att man försöker väcka liv i personen eller kalla på hjälp? Att försöka dölja spåren, forsla bort kroppen och som grädde på moset hålla käften och låtsas som det regnar i drygt 2 veckor??!

I den här artikeln berätta vänner om sina tankar efter att JJ "erkänt".
Deras reaktioner är just de du tar upp, vilket ju är helt normala tankar att ha.

"– När jag tänker på vad hon gjort så känner jag stor ångest över hela situationen. Hon har sett sin kompis dö. Hon har flyttat på en död persons kropp och gömt den. Oavsett hur mycket man bråkat innan så förstår jag inte hur hon kunnat göra det.

En annan vän säger att hon är upprörd över det faktum att erkännandet inte kom tidigare.

– När alla var ute och letade efter kroppen så visste hon hela tiden var den låg, det gör det hela värre, säger hon.

– Om hennes berättelse stämmer, varför ringde de inte 112? säger en annan person.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGmyr2/vannerna-om-20-aringens-erkannande-kanner-stor-angest

Även grannen berättar lite om sina tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in