2023-01-13, 14:16
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Lite nytt nu på SR P4 Jönköping vet inte hur man länkar till det.
Utredning klar i slutet av februari, början av mars enligt åklagare Rullman.

https://sverigesradio.se/artikel/utredningen-ar-pa-vag-mot-sitt-slut-da-tanker-aklagaren-vacka-atal
Citera
2023-01-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
JJ är skriven på sin pappas adress sen en tid tillbaka

Väl medveten om det, det var inte det som diskuterades heller.
Citera
2023-01-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Inget konstigt med det. Staten betalar hyran för bostaden under utredningstiden och JJ har skrivits på sina föräldrars adress för att post etc till henne skall kunna hanteras enkelt.

Staten betalar absolut inte för hennes lägenhet under utredningstiden.
Citera
2023-01-13, 14:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Det behöver inte nödvändigtvis vara med ont syfte. Polisen använder liknande teknik vid förhör. På så sätt kan man få erkännande bit för bit, så att säga. Att en misstänkt erkänner sig skyldig till åtmonstone ett mindre allvarligt brott är bättre än ett nekande eller än värre total tystnad.

Det spelar ingen roll om syftet är ont eller inte, en advokat får inte främja orätt, och det är definitivt inte en advokats roll att lura sin egen klient till ett erkännande.

Inte heller spelar det någon roll (ska det spela någon roll) rent bevismässigt om en MGM erkänner ett brott, något brott, det misstänkta brottet, ett mindre allvarligt brott eller något annat brott. Brottet måste bevisas i domstol.
Thomas Quick, aka Sture Bergwall, är ett ypperligt exempel på vad som kan hända när rättsväsendet blundar för avsaknad av bevisning och enbart går på den misstänktes erkännanden, och inte minst låter sig ledas av polisens lurendrejerier i försök att frammana erkännanden.
Citera
2023-01-13, 15:00
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
När M somnade var T där och pratade med JJ i köket
när M vaknade var T inte där.. alltså har hon lämnat lägenheten

Ja så länge hon var vaken , om hon vaknat till av oväsen och sen somnat om så stämmer det oxå .. det vet alla som varit ganska mer än måttligt berusad är möjligt att man kan göra

Fast du har missuppfattat det hela.
MH sa "TT lämnande lgh” när MH gick på toa. Inte att när ” M vaknade var T inte där". Klart att MH ljuger.
Dessutom hade TT sannolikt inte lämnat lägenhet, inte ens som död vid denna tidpunkt.
Eller menar du JJ konstaterade snabbt att ”misshandeln” var ett mord och bar omedelbart ner liket till bilen innan granne som hört dunsarna ringde på ?. Låter osannolikt.
Citera
2023-01-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Mja, jag lutar faktiskt åt att MH var den som avslöjat sin position under natten och invid FP, när hon svarat på en fråga via sociala medier om vad hon gjorde ute vid Nye.
För vem skulle komma på tanken att fråga JJ som hör hemma i Nye, vad hon gjorde ända ute i Nye!?
Vart i vilken media fick Maja frågan om vad hon gjorde ute vid Nye?
Citera
2023-01-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är tyvärr för dålig på att leta, men det var under pressträffen efter T hade återfunnits som polisen uppgav det.
Jag kan intyga att dom sa så
Det vsr nog på nyheterna om jag inte minns fel?
Men det är sant att dom sagt så
Citera
2023-01-13, 15:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Staten betalar absolut inte för hennes lägenhet under utredningstiden.

Nej, det där var ett lite väl kategoriskt uttalande från min sida, jag borde ha skrivit att man kan få soc att betala hyran under den tiden.
Citera
2023-01-13, 15:33
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är tyvärr för dålig på att leta, men det var under pressträffen efter T hade återfunnits som polisen uppgav det.

Kan det möjligen vara så att de sa att de har utrett bägges rörelsemönster? Det är ju lite av en självklarhet att de utreder det.

Det betyder inte att de har fått fram information om bägges whereabouts under natten, och särskilt inte att de kunnat fastställa att bägge var på FP.
Citera
2023-01-13, 15:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Jag har svårt att tänka mig det om man väljer att gå på dråp då man så tydligt flyttar kroppen i syfte att dölja brott. Men Tingsrätten dömer lite hipp som happ beroende på vilka nämndemän som sitter. Blir hon/de dömda för mord kan gravfridsbrottet kanske konsumeras. Är det bara den ena som döms för mord och den andra för gravfridsbrott kan det bli 4-5 år enbart för gravfridsbrottet gissar jag. Vi lär få vänta till Hovrättsdomen innan det blir helt klar.

Det kan omöjligen bli mer än 4 år för gravfridsbrott, eftersom det är maxstraffet för grovt brott.
Citera
2023-01-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Man får inte döda andra, vare sig hemma i lägenheten eller någon annanstans. Det kommer bli långa straff för detta.
OM, det skulle varit en olycka, så gör man ALLT I SIN VÄG för att lindra, rädda och hjälpa. Såsom kallar på ambulans och polis, utför HLR under tiden tills ambulans anländer, ber om hjälp från andra, grannar etc.

Man slår inte ihjäl, och sedan forslar iväg kroppen en bra bit för att gräva ner.
Detta är MORD!
Jag håller med
Men försvaradvokater letar kryphål i lagboken så risken är att dom inte döms för mord
Citera
2023-01-13, 15:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kan det möjligen vara så att de sa att de har utrett bägges rörelsemönster? Det är ju lite av en självklarhet att de utreder det.

Det betyder inte att de har fått fram information om bägges whereabouts under natten, och särskilt inte att de kunnat fastställa att bägge var på FP.
Med hjälp av de båda MGMs rörelsemönster under natten kunde de genom gediget utredningsarbete få fram den unika plats där T återfanns.
Inte ordagrant återgivet, men kontentan av vad de sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in