2023-01-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vete fan. USA och England (kanske Frankrike) beter sig fortfarande suspekt. De som beter sig bäst i klassen är Kina och Indien (håller du inte med så får vi ta det i annan tråd). Då mäter jag det i som att vara relativt fredliga och dialoginriktade, och undvika att öka sina imperier med vapenmakt, och utan att lägga några värderingar i vad de gör inrikespolitiskt.

De enda jag kommit på som verkligen slutat bete sig som imperialister är ju Japan och Tyskland. Som blev utsatta för ungefär samma som galningen (edit: Sergeytsev) på RIA föreslog att ryssarna skulle göra med Ukraina, och fick sitt territorium minskat. Ta över hela landet och denazifiera dem i en generation.

Kina och Indien beter sig bäst i klassen hahahahahaha. Ja du herr plastic fantastic Mearsheimer wannabe. Man kan ju fråga sig hur du kom fram till detta ja? Inte överraskande, men dina slutsatser är ju som vi alla vet, grundade i fullständig isolerad akademisk fantasi.

Kina och Indien är två av de länder i VÄRLDEN som upprustar MEST. Men de beter sig bäst i klassen...visst . Vilka fin fina förebilder för att påvisa Rysslands välmening du frambringar. Jag är alldeles säker på att det finns någon form utav förklarlig hypotes bakom denna briljanta slutsats.

Men ja, det är ju klart. De har ju inte öppet fördömt Rysslands beteende i Ukraina (och värdsligt), så då är det ju klart att de är framstående elever i klassen. Fan, du blir bara ytterligare lite mer patetisk för varje försök du gör med att vira det badlakanet runt skallen. Är det inte om ekonomi så är det tips om böcker och extremt eftersökande utav kontroversialitet.
KEN RYDEN presenterade ett mycket välskrivet och informativt inlägg från hans dagar på konventionen i Sälen tidigare. Mycket bra information om hur,när och varför gemene inblandat folk resonerar och tänker. Och vad gjorde du? Ju, det enda du frågade om var om där inte fanns någon Mearsheimer-typ på mötet som kunde få ALLA de andra att tänka efter.
ALLA har fel sålänge de inte läser dina tidsskrifter och böcker, visst? Pssssssssssst....folk lever faktiskt lite också, så valsa nu hemorojderna varsamt där i din läsfotölj medans de (uppenbart) flesta andra skiter heligt i vad du anser vara bra böckers alternativ i denna tråden. Ju mer du håller dig till det faktiska läget, desto mer kommer folk slippa skratta åt dina hejdå's som du så gladeligen använder för att visa din intellektuella kraft i ärendet gällande Ryssland totala fuck-up!
Citera
2023-01-13, 15:25
Medlem
leachs avatar
Trots vapen från väst så kan ukrainarna själva också.

Bad news for Russian terrorists.
This is only 1/1000 of what will fly to Russia from the sky. bada boom jaga jaga
https://twitter.com/Rinegati/status/1613893611820830722

#Ukraine wins with whatever they have lying around, like this artillery piece bolted onto an old BMP hull ~ Let's get them some better weapons #ArmUkraineNow
https://twitter.com/tomaburque/status/1613903241850544132
Citera
2023-01-13, 15:28
Medlem
Citat:
De valde att inte närma sig och skrev på handelsavtal med Ryssland, och så stöttade USA en kupp (eller en revolution om du tycker det låter bättre ) direkt efter. De som inte tolererade kuppen bröt sig ut. Du har helt rätt, normalintelligenta människor förstår det.
Du får gärna förklara för oss oinsatta varför de som ville bryta sig loss från Ukraina åkte in till Ukraina från sina normala bosäten i Ryssland för att leda utbrytningen. Och varför ett grannland upplät sin egen militär och militära resurser för att stötta dessa Ryssar.
Hade det inte varit tydligare om det varit Ukrainska medborgare som varit pådrivande om att vilja bryta sig ut?
Jag kan enbart se det som en medveten annektering av annans lands områden.
Hade vi sett ett utbrytande lett av lokalbefolkningen så hade situtionen varit en annan.
Citera
2023-01-13, 15:38
Medlem
Citat:
Kina har de senaste åren, och kommande, bara investerat cirka 1.6-2,3% av sin GDP. Du gör bara bort dig när du är så aggressiv men inte vet vad du pratar om. Men det hade inte varit orimligt om de spenderat lite mer för att ha ett försvar som är propotionerligt mot sin ekonomis storlek.

Indien ligger något högre faktiskt. Men inte högt jämfört med Ryssland eller USA.

Det heter konvent, inte konvention.

Och så är du tillbaks på GDP, BNP och IOA (indexed outa me ass). Vad är det JAG inte vet att jag pratar om när det gäller Kinas upprustning? Menar du att dina griller i form utav kalkyleranden får mitt direkta samarbete med Kina, inklusive vissa direkt militära avdelningar, bara är nonsens ? Då skall jag fråga dig - hur många gånger kan du sälja en engångständare, made in Seshuan, innan din prognos för GDP förefaller sig komma till korta?

Lägg nu av med ditt inbilska sätt att tro att världen består i kalkyler härledande till dig och dina dumdristiga övertygelser. Jo, Kina och Indien ÄR de två stater som tveklöst investerar mest i upprustning just idag, just nu och de senaste 8 åren. Ännu en anledning till att Ryssland agerar som de gör i Ukraina just nu. Det handlar inte om USA, utan deras rädsla för att bli undermåligt Kina. Detta får Ukraina betala priset för nu. Helt ok i din värld uppenbarligen, eller är det verkligen som du vill påstå, att konflikter skall ha en RIKTIG bakgrund för att förstås?
Citera
2023-01-13, 15:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Och så är du tillbaks på GDP, BNP och IOA (indexed outa me ass). Vad är det JAG inte vet att jag pratar om när det gäller Kinas upprustning? Menar du att dina griller i form utav kalkyleranden får mitt direkta samarbete med Kina, inklusive vissa direkt militära avdelningar, bara är nonsens ? Då skall jag fråga dig - hur många gånger kan du sälja en engångständare, made in Seshuan, innan din prognos för GDP förefaller sig komma till korta?

Lägg nu av med ditt inbilska sätt att tro att världen består i kalkyler härledande till dig och dina dumdristiga övertygelser. Jo, Kina och Indien ÄR de två stater som tveklöst investerar mest i upprustning just idag, just nu och de senaste 8 åren. Ännu en anledning till att Ryssland agerar som de gör i Ukraina just nu. Det handlar inte om USA, utan deras rädsla för att bli undermåligt Kina. Detta får Ukraina betala priset för nu. Helt ok i din värld uppenbarligen, eller är det verkligen som du vill påstå, att konflikter skall ha en RIKTIG bakgrund för att förstås?
Om Ryssland gett sig på detta för att inte bli undermåligt Kina så är det ett spektakulärt misslyckande. Ryssland har gjort sig fullständigt ekonomiskt beroende av Kina. De har bränt stora delar av sin militära förmåga medan Kina ökar sin dramatiskt. Ryssland riskerar att bli en Kinesisk lydstat.
Citera
2023-01-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

De ligger inte heller i en hög som du ser på bilden. Det ligger 52st spridda över ett fält. Det är inte en artilleriattack som orsakar detta.

En salva med ett antal grövre granater orsakar lätt detta. Nu har ju inte Ukraina termobariska system men en salva från de pjäserna gör slut på allt levande ute på ett fält. En smäll från en raket lär räcka om den landar mitt i eller nära intill.

Nya och tidigare opublicerade bilder på TOS 1-A i aktion. Man ser de helt sinnessjuka tryckvågorna vid varje detonation. Det finns flera andra klipp där man ser hur människokroppar kastas upp och flyger iväg långt över 100 meter.

https://t.me/Slavyangrad/28536

Citat:
Ok. Du kan inte bevisa något och då faller hela argumentet du har. Du begriper hur en diskussion fungerar hoppas jag.

När inläggen försvinner utan spår så är det ju svårt. Vilket såklart också är meningen. Men vi tar nya tag tillsammans och testar flashbacks yttrandefrihet och opartiskhet framöver.
Citera
2023-01-13, 15:49
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
I den här tråden så har jag gjort en mental notering om att du är en av rysstrollen. (Jag har en lista på Google dokument om jag ska vara helt ärlig) Med det sagt och för diskussionens skull. När du hävdar att Ukraina är enormt fyllt av Nazister, kan du objektivt backa upp det påståendet? På något sätt måste du mäta och jämföra för att komma till den slutsatsen, jag är intresserad utav hur du gör det?

En mental notering? WTF. Ja jag har spenderat enormt med tid i Ukraina.
Citera
2023-01-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
En mental notering? WTF. Ja jag har spenderat enormt med tid i Ukraina.
Om du har spenderat mycket tid i Ukraina så förklarar varför ryssarna inte gillar Zelensky.
Citera
2023-01-13, 15:53
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Om du var nere i Bosnien så borde du ha sett, åtminstone hört vad som hände där och varför så många människor inte vill se samma sak upprepa sig i Ukraina. Du borde också ha fattat att det enda sätter att få stopp på det var med våld.

Förhandlingar sågs av serberna enbart som ett sätt att förhala så de kunde fortsätta sitt blodiga värv. Om du varit där nere borde du förstå varför en förhandlingslösning med Ryssland aldrig kommer ske. Och du borde förstå att alla försök till förhandlingar enbart är slöseri med tid så länge det finns bögtrupper på ukrainska marker. Att du vägrar inse det kan bara bero på att du är indoktrinerad likt en sektmedlem som huvudet sprängs på om han börjar fundera på att han kanske trott på en lögn hela sitt liv, alt har en kraftig dragning till bögvåldtäkter.

Ja förresten. I22, pb, var också nere en vända
Jag tror inte alls på Pillas militära karriär. Hon sade att det ägde rum "under 90-talet" och att det då fanns "oro för kärnvapenkrig".

Nej det fanns det inte alls. Jag var med då och jag minns allt mycket väl.

Med Sovjetunionens fall och diverse avtal mellan det nyuppståndna Ryssland om nedrustning (kärnvapenarsenalerna minskade i Ryssland och USA med 80 procent) så trodde folk att risken för kärnvapenkrig var borta och den eviga fredens era hade inletts.

De enda riskerna var begränsade och hanterbara inomstatliga krig, separatiströrelser och lite terrorister som kanske ville lägga rabarber på en mindre kärnladdning.
Citera
2023-01-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Detta var i led med diskussionen att Ryssland anfaller ett land i Europa. Jag sa att ett europeiskt land anfaller ett annat likt inbördeskrig.

Och du tycker andra håller låg nivå? Herregud pöjk, har du ens diskuterat kriget i ett enda inlägg än eller du tänker fortsätta försöka få tråden på villospår genom att börja snacka om inbördeskrig.

Om Sverige anfaller Norge, är det ett inbördeskrig eller krig då?

Skärpning för fan…
Citera
2023-01-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
En salva med ett antal grövre granater orsakar lätt detta. Nu har ju inte Ukraina termobariska system men en salva från de pjäserna gör slut på allt levande ute på ett fält. En smäll från en raket lär räcka om den landar mitt i eller nära intill.

Nya och tidigare opublicerade bilder på TOS 1-A i aktion. Man ser de helt sinnessjuka tryckvågorna vid varje detonation. Det finns flera andra klipp där man ser hur människokroppar kastas upp och flyger iväg långt över 100 meter.

https://t.me/Slavyangrad/28536

När inläggen försvinner utan spår så är det ju svårt. Vilket såklart också är meningen. Men vi tar nya tag tillsammans och testar flashbacks yttrandefrihet och opartiskhet framöver.

För mig är det hetl ok om du låter bli att posta bilder på döda / döende. Vad skulle vara poängen med det tänker du?
Citera
2023-01-13, 15:56
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
George W var helt dum i huvudet, precis som Putin. Men fel tråd. Här handlar det om Rysslands orättfärdiga anfallskrig mot Ukraina.

Jo men det handlar om nyanser. Inser man inte hur världen funkar och fortfarande tror att Putin anföll Ukraina för han är en Psykotisk dvärg så har man inte greppat sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in