2023-01-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nej det är knappast troligt.

Moldavien är nästa mål om de tar Ukraina. Inga tvivel.
Citera
2023-01-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast då ligger de inte på ett fält med inte ett hus i sikte, eller hur?

Ditt påstående om att de satt och lunchade och blev överraskade av artillerield är enormt verklighetsfrånvänt. Den enkla anledningen är att de anfallit fientliga positioner och dött i en kombination av artilleri, drönare och finkalibrig eld.

Du fattar att jag raljerade lite kring lunchandet va? Jag vet inte vad de höll på med. Jag har jobbat militärt i flera år och vet att soldater ofta tenderar att samlas i klungor i olika sammanhang. Det är nån mänsklig instinkt som verkar vara svår att jobba bort. Det finns massor av filmer på ukrainska skytte-/spaningsgrupper som framrycker 8 man i helt öppen terräng med knappt ett par meter mellan gubbarna och sen kommer en pv-robot med termobarisk laddning eller en kamikazedrönare flygande och tar allihop i en smäll.

Citat:
Det mesta letar sig ut från Telegram. Det är jag säker på. Hade det dykt upp hundratals bilder på döda ukrainska soldater så hade det nått även västlig media på något sätt.

Du är ruskigt naiv. Givetvis når det vissa aktörer och journalister inom västlig media. Det publiceras dock inte och mörkas medvetet. Västerländsk media är extremt politiskt styrd, vinklad och samordnad. Det är därför de t.ex. i alla år har ljugit om att vi "tjänar pengar" på massinvandringen från tredje världen fastän alla insatta i decennier har vetat att det är en katastrof.

Citat:
Det har inte med innehållet av inläggen att göra. Jag har själv länkat bilder på döda ukrainare via twitter och aldrig fått det borttaget. Det har varit ett diskussionsunderlag.

Du har tyvärr helt fel. Jag kan ju dock inte bevisa detta, eftersom de är just borta. Vi kan ju dock testa tillsammans framöver.
Citera
2023-01-13, 13:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Ja, om man är en paranoid rysk ledare kanske det känns logiskt på något vis. Det är därför det är en dålig idé att ge makt till paranoida och psykiskt sjuka människor. Om du ska argumentera ur ett perspektiv av psykisk ohälsa så måste du på något vis deklarera det, så att andra inte tror att du menar allvar.

Statsvetare a la Mearsheimer argumenterar på liknande vis, har läst ut The Tragedy of Great Power Politics nu. Läsvärd, jag ger den 4 av 5 stjärnor. Stora stater tenderar att tänka på vad för dåliga saker som kan ske, och agera utifrån det. Håller med om att det är paranoidt, men det är inte direkt irrationellt eller psyksjukt. En intressant fråga är dock hur man slutar få stormakter att bete sig så, om vi ska komma bort från tragedin.
Citera
2023-01-13, 13:50
Medlem
Citat:
Jo det vet jag såklart. Men det var så mycket som hände där i slutet 80 och början på 90. Har du ens gjort lumpen?

Jag kan svara dig då jag genomfört lumpen under det sista årtiondet Sovjet var ett hot med kapprustning och kränkningar av U-båtar och flygplan. Sen var jag verksam i sveriges försvarsindustri under 90talet, då var det i princip inga hot alls så man ägnade mycket tid att avveckla svenskt försvar. Förekom vad jag vet inga kärnvapenhot alls då; Kom väl in senare med Irans mullor, Nord Korea och Putin.
Men du visar helt öppet här din okunskap vilket visar sig även i de allmänna diskusionerna gällande rysslands gränser och var det är lokaliserat på jordklotet.
Uppenbarligen så skall man ta allt du sprider med en vagnslass salt.
Citera
2023-01-13, 13:56
Medlem
Citat:
Inte annekterat. De går in tar naturresurserna, avsätter eller mer vanligt tar död på någon som säger emot USA. Tillsätter en ny regering som är USA vänlig och åker hem.
Ryssland - Ukraina är däremot lite mer komplext då det är i grunden samma folk och vart under samma ledare lång lång tid även före sovjet.

USA-vänliga regeringar visar sig bli lyckade regeringar som dessutom får folket att bli nöjda med, så vad skulle vara negativt med det?

Sedan tar inte USA några naturresurser nej. De gör så att landet ifråga kan handla med dem på en öppen marknad. Win win och endast i de fall det inte fungerat är där folket är så sönderavlat utav religiös och existensiell övertygelse att de själva förstör möjligheten.

Förmodar att du försöker stilla ditt hat genom att rikta det mot USA istället mot dit där den riktiga knuten finns. Nämn några gånger Ryssland hjälpt ett land på traven när det gäller humanitär utveckling så skall du få en medalj utav mig. Såklart inte nej, för de finns inte och har aldrig funnits. Precis som Ukraina just nu. De kommer såklart ihåg hur de blivit behandlade utav rysk ödmjukhet förr, så endast en fartblind dåre skulle tycka att de skulle acceptera detta rövhål till land att influera dem igen.

Det finns en anledning till att Ukraina SJÄLVA valt att närma sig väst och det krävs ingen högre intelligentia för att förstå det. Precis som alla andra länder som haft med ryss-asen att göra. Svaret är givet och fullt förståligt
Citera
2023-01-13, 14:04
Medlem
Citat:
Du/Ni diskutterar på för låg nivå. Jag påstår inte att jag tycker det är rätt eller fel, då det inte handlar om det. Jag säger att Ryssland kände sig tvungen att agera pga detta. Vafan denna Nivå

Men vad DU säger om vad ryssland kände eller känner är väl om något låg nivå? Fullständigt vansinnigt att tro att en som du skall sitta här och dräpa ur dig tro-baserade självklarheter och samtidigt sitta och kritisera mer eller mindre alla andra för att vara för känslosamt påverkade. Hallå???? Har du en spegel eller har du hängt ett skynke över den för att klara dig från verkligheten?

Din nivå du pratar om, innefattar inte ett skit vad det gäller Ukraina och lika lite Ryssland. Det enda du sitter här och spyr galla över är din allmänna besvikelse över dig själv. Hur det nu kan vara OBJEKTIVT?
Citera
2023-01-13, 14:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Du fattar att jag raljerade lite kring lunchandet va? Jag vet inte vad de höll på med. Jag har jobbat militärt i flera år och vet att soldater ofta tenderar att samlas i klungor i olika sammanhang. Det är nån mänsklig instinkt som verkar vara svår att jobba bort. Det finns massor av filmer på ukrainska skytte-/spaningsgrupper som framrycker 8 man i helt öppen terräng med knappt ett par meter mellan gubbarna och sen kommer en pv-robot med termobarisk laddning eller en kamikazedrönare flygande och tar allihop i en smäll.
Du är helt jävla otrolig.

Du vänder det igen mot att Ukrainare gör samma sak men kan inte visa något på "drösar av döda ukrainare" som du själv uttrycker det.

Om du nu inte visste att de dog under ett lunchande, vafan skriver du det för?

De ligger inte heller i en hög som du ser på bilden. Det ligger 52st spridda över ett fält. Det är inte en artilleriattack som orsakar detta.

Citat:
Du är ruskigt naiv. Givetvis når det vissa aktörer och journalister inom västlig media. Det publiceras dock inte och mörkas medvetet. Västerländsk media är extremt politiskt styrd, vinklad och samordnad. Det är därför de t.ex. i alla år har ljugit om att vi "tjänar pengar" på massinvandringen från tredje världen fastän alla insatta i decennier har vetat att det är en katastrof.
Det är ditt jävla favoritargument. Att jag är naiv.

Du är hjärntvättad av rysk propaganda. Jag tror det kommer att bli mitt favoritargument.

Citat:
Du har tyvärr helt fel. Jag kan ju dock inte bevisa detta, eftersom de är just borta. Vi kan ju dock testa tillsammans framöver.
Ok. Du kan inte bevisa något och då faller hela argumentet du har. Du begriper hur en diskussion fungerar hoppas jag.
Citera
2023-01-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, det var absolut inte huvudskälet men ett av skälen. FN hade en resolution mot Irak 1441 som inte följdes till punkt och pricka av Irak.

Att Irak gasat ihjäl sin egna medborgare kan inte vara en nyhet för dig. Skett vid flera tillfällen under 80-talet. Det håller inte en frisk nation på med.

Du måste förstå att skribenten inte har fattat att sovjet upphörde 1991 utan fortsatte hota väst med kärnvapen hela 90talet. Så hur skulle den kunna uppfattat Saddams regim?
Den trodde nog det handlade om Korea.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-01-13 kl. 14:23.
Citera
2023-01-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De valde att inte närma sig och skrev på handelsavtal med Ryssland, och så stöttade USA en kupp (eller en revolution om du tycker det låter bättre ) direkt efter. De som inte tolererade kuppen bröt sig ut. Du har helt rätt, normalintelligenta människor förstår det.

NEJ och NEJ. Yanukovych VALDE att strunta i folktingliga val och inriktningar och gjorde därför en helt EGEN statskupp när han valde att gå rakt emot klara dekret från kongress och folk. Varför han gjorde detta vet såklart både du och alla andra.

Att sedan hitta på att USA gjorde någon sorts statskupp, EFTER detta, är ju som allt annat ryskt vänlighetstänk för att sopa verkligheten under mattan.

NEJ, Yanukovych försökte tvärblåsa sitt eget folk och endast för sakens natur att han ALLAREDAN hade, genom sig själv, låtit RYSSLAND göra en statskupp i Ukraina.
Citera
2023-01-13, 14:13
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Europa är som sagt en världsdel. Att se det som ett inbödeskrig är ju så snedvridet som kan bli. Menar du att det är inbördeskrig på var kontinent och världsdel konstant? Vad vill du komma till överhuvud taget med den slutsatsen? Är det endast för att påvisa hur elaka EU är mot Ryssland genom att föra inbördeskrig?

Fyller detta din agendas mål må så vara, men otroligt barnsligt och genomskinligt är det oavsett

Detta var i led med diskussionen att Ryssland anfaller ett land i Europa. Jag sa att ett europeiskt land anfaller ett annat likt inbördeskrig.
Citera
2023-01-13, 14:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Moldavien är nästa mål om de tar Ukraina. Inga tvivel.

Ok. Vad pekar på det och varför? Säger inte emot men utveckla
Citera
2023-01-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ok. Vad pekar på det och varför? Säger inte emot men utveckla

Ryssland har redan mer eller mindre ockuperat Transnistrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in