2023-01-13, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Det var ju väntat att JJ skulle lätta på locket och som nr 1 säga att det inte var meningen att hon skulle dö, vad skulle honsäga annars... Helt väntat svar. Nu måste teknikerna o förhörsledarna har mer på fötterna.

Var det väntat? 85% skulle nog säga tvärtom..
Citera
2023-01-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Åklagaren verkar säker på att båda är skyldiga till mord och gravfridsbrott. Jag tror inte man har en 18-årig tjej häktad under många månader på lösa grunder. MH har en personlighetstyp som lätt underkastar sig och gör vad en dominant manipulativ typ som JJ vill. Det är sannolikt att de hjälpts åt att mörda tillsammans.

Jo , men det ligger i åklagaryrkets natur att verka säker , vi får se hur det utvecklar sig
Citera
2023-01-13, 10:04
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Vet vi orsaken till att polisen så snabbt misstänkte brott redan dagen därpå som Tove försvann?
Det kanske inte polisen har gått ut med?

Vad såg poliserna i Js lägenhet som direkt väckte misstankar om brott?

Kan Tove ha blivit ihjälslagen med en hantel mot huvudet? Det låter nog högt och dunsigt.

Jag är så illa berörd av detta fall. En ung kvinnas liv är släckt och två unga kvinnor mördar, fraktar och håller tyst så länge.
Jag hoppas verkligen på hårda straff när man varit så beräknande som dessa varit. Om Tove ”råkat” misst sitt liv, där i lägenheten, så hade man ju tillkallat sjukvårdspersonal.

Vila i frid Tove

Jag tror de var snabba med att misstänka brott eftersom JJ och HM lämnade uppgifter som inte stämde med varandra. Nu vet inte jag vilka exakt, men det här med att JJ ska ha sagt att båda två åkte till Donken när grannen och MH sa annat. Sen kanske det doftade mycket rengöringsmedel i lägenheten, det kommer vi få reda på snart,

Intressant med blodet. Jag tänker att det var från en hantverkare eftersom JJs badrum hade precis renoverats. Kan det ha varit därför de gick ut med det igår? För att den som råkade blöda lite under bygget skulle ge sig till känna? Det får vi också reda på snart. Den där FUPen är det nog många som väntar på.
Citera
2023-01-13, 10:09
Medlem
Om båda åtalas för samma brott ställs de inför rätta tillsammans eller var för sig?
Citera
2023-01-13, 10:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om jag har förstått rätt så har polisen redan med teknisk bevisning bekräftat att JJ. s mob varit på fyndplatsen den natten

Så jag förmodar att det var den tid de dumpade kroppen?

GW sa att även Maja gick att binda till samma plats och tid
Alltså båda tjejerna är skyldiga till gravfridsbrott enl GW

Om det är från tv 4 play uttalandet kommer från säger GW (om 18- åringen):
"Nej, hon förnekar kategoriskt, men mot henne så finns det annan bevisning vad gäller transporten av kroppen. Så där har hon nog rimligen varit med ändå va. Och då kokar det ner till ett åtal för brott mot gravfriden då med tanke på hennes ålder och bakgrund så handlar det om nått års fängelse va."
https://www.tv4.se/personer/leif-gw-persson

"Annan bevising", och "rimligen", säger alltså GW.

Jag funderar, utifrån andra uttalnaden från t ex åklagare om "minst en" som kan knytas till fyndplatsen, tror jag personligen att det handlar om ett pussel och därmed slutsatser.

Dvs, att om den enas mobil kan knytas till själva fyndplatsen, oavsett vem av dom, då är det sannolikt att båda är dit. Den slutsatsen gör utredningen kanske då av som exempel att man kan se bilen åka ut från stan i riktning mot Nye och bild visar JJ vid ratten, och vid återkomst på morgonkvisten ses MH på passagerarsidan vid övervakningsbilderna. Och/eller så finns uppkopplingar längs vägen av en av dom osv och så bildas det ett pussel där det inte är sannolikt att JJ släpper av MH ute i skogen någonsatnas medan hon ensam drar Tove till fyndplatsen. Mina tankar.
Citera
2023-01-13, 10:14
Medlem
Citat:
Om båda åtalas för samma brott ställs de inför rätta tillsammans eller var för sig?
Jag var på en rättegång i början av 2000-talet, 3 personer åtalade för samma brott å då va alla i TR/HR samtidigt men vet inte om det skett nån ändring sen dess.
Citera
2023-01-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag tror de var snabba med att misstänka brott eftersom JJ och HM lämnade uppgifter som inte stämde med varandra. Nu vet inte jag vilka exakt, men det här med att JJ ska ha sagt att båda två åkte till Donken när grannen och MH sa annat. Sen kanske det doftade mycket rengöringsmedel i lägenheten, det kommer vi få reda på snart,

Intressant med blodet. Jag tänker att det var från en hantverkare eftersom JJs badrum hade precis renoverats. Kan det ha varit därför de gick ut med det igår? För att den som råkade blöda lite under bygget skulle ge sig till känna? Det får vi också reda på snart. Den där FUPen är det nog många som väntar på.

Det är redan utrett och personen är avförd från utredningen, enligt ett uttalande av åklagaren
Citera
2023-01-13, 10:24
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Det är redan utrett och personen är avförd från utredningen, enligt ett uttalande av åklagaren

Jag vet. Men det ska ändå bli intressant att få veta ifrån vem blodet var.
Citera
2023-01-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag vet. Men det ska ändå bli intressant att få veta ifrån vem blodet var.

Det kanske hamnar i slasken? Om det nu inte anses relevant.
Citera
2023-01-13, 10:28
Medlem
Citat:
Det kanske hamnar i slasken? Om det nu inte anses relevant.

Kan man begära ut den?
Citera
2023-01-13, 10:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det är från tv 4 play uttalandet kommer från säger GW (om 18- åringen):
"Nej, hon förnekar kategoriskt, men mot henne så finns det annan bevisning vad gäller transporten av kroppen. Så där har hon nog rimligen varit med ändå va. Och då kokar det ner till ett åtal för brott mot gravfriden då med tanke på hennes ålder och bakgrund så handlar det om nått års fängelse va."
https://www.tv4.se/personer/leif-gw-persson

"Annan bevising", och "rimligen", säger alltså GW.

Jag funderar, utifrån andra uttalnaden från t ex åklagare om "minst en" som kan knytas till fyndplatsen, tror jag personligen att det handlar om ett pussel och därmed slutsatser.

Dvs, att om den enas mobil kan knytas till själva fyndplatsen, oavsett vem av dom, då är det sannolikt att båda är dit. Den slutsatsen gör utredningen kanske då av som exempel att man kan se bilen åka ut från stan i riktning mot Nye och bild visar JJ vid ratten, och vid återkomst på morgonkvisten ses MH på passagerarsidan vid övervakningsbilderna. Och/eller så finns uppkopplingar längs vägen av en av dom osv och så bildas det ett pussel där det inte är sannolikt att JJ släpper av MH ute i skogen någonsatnas medan hon ensam drar Tove till fyndplatsen. Mina tankar.
Eftersom både J och M har tillgång till nyheter är jag helt övertygad om att det var ett taktiskt drag av Rullman att säga att en, minst en, kan knytas till FP. Han ville helt säkert sätta griller i huvudet på dem. Vem är det som han är säker på? Vad har han för bevis? Helt enkelt en fint för att få någon av dem att försäga sig.

Direkt efter att T återfunnits gick polisen ut med att det var MGMs rörelsemönster, bådas, som ledde till FP. Alltså finns det bevis för att båda befunnit sig där. Rullman hoppades väl att den lilla detaljen blivit bortglömd. Och när man läser kommentarerna här, har hans förhoppning blivit infriad.
Citera
2023-01-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyntaxErrorDeluxe
Kan man begära ut den?

Allmänheten kan inte begära ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto