2023-01-13, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nu är ju inte JJ någon liten tjej, som Tove var. JJ lär vara runt 185 cm lång, kanske 190 cm, och mycket vältränad. MH är inte liten hon heller, runt 180 cm och även hon vältränad.
Det är inte alls orimligt att tänka sig att JJ själv flyttat på kroppen......

Enligt Missing People vägde Tove 65kg. Alltså inte så liten. Om man vet hur man bär en kropp själv då går det. Men jag gissar att JJ fått hjälp med att flytta kroppen.

Citera
2023-01-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Advokaten vill förmildra och göra gällande att det var en olyckshändelse. Efteråt ringer inte GM till Polisen eller 112. De trycker istället in henne i en bil och kör ut i skogen och kastar ut henne som skräp.
Jag förstår att alla har rätt till att försvaras men har aldrig förstått själv hur man klarar av att försvara mördare. Tänk att gå till jobbet, kämpa för att ge så lågt straff som möjligt (helst ser de väl att deras mördarklient frias) till personer som mördat någons barn/syster/närstående och slängt kroppen i skogen, för att sedan gå hem och sov gott på nätterna.
Citera
2023-01-13, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Blev lite fundersam här om gravfriden kan tänkas absorberas av dråpet, eller mordet, i detta fallet. Jag kan ju tycka att så inte bör vara fallet. Men svenska domstolar brukar vara rätt mycket mesigare än mig när det kommer till straffbedömningar.

Jag har svårt att tänka mig det om man väljer att gå på dråp då man så tydligt flyttar kroppen i syfte att dölja brott. Men Tingsrätten dömer lite hipp som happ beroende på vilka nämndemän som sitter. Blir hon/de dömda för mord kan gravfridsbrottet kanske konsumeras. Är det bara den ena som döms för mord och den andra för gravfridsbrott kan det bli 4-5 år enbart för gravfridsbrottet gissar jag. Vi lär få vänta till Hovrättsdomen innan det blir helt klar.
Citera
2023-01-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Enligt GW så fanns det säkra bevis på att även Maja gick att spåra till fyndplatsen

Säkra bevis bör väl isåfall vara ögonvittnen , att Ms telefon befinner sig på fyndplatsen kan ju teoretiskt bero på att JJ tog med den för att M inte skulle väckas av ev samtal till mobilen eller annat ljud från den , JJ kan ju om man spekulerar försöka dölja sin frånvaro för M på det viset och hoppas vara tbx utan att M märkt nått.( Om man är inne på att M är oskyldig)
Citera
2023-01-13, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Tror inte att det räcker för att det ska räknas som grovt. För att det ska vara grovt bör du ha tillfogat kroppen svåra skador. Antingen genom lidande, eller förstörelse tex styckat kroppen eller försök till att elda upp för att nämna ett par exempel.

Med en straffskala på 6 mån till 4 år så finns det utrymme för många olika fall av grovt brott mot griftefriden. Till brott av normalgraden räknas sådant som att sparka omkull gravsten tex. Jag tror detta kommer klassas som grovt. Hoppas i alla fall.

Rättelse! Skrev 2-8 år för grovt gravfridsbrott i en tidigare kommentar men det är riksdagens förslag till regeringen och inte infört än. Införandet av grovt brott med 6 mån- 4 år klubbades i maj 2022 och började gälla 1 juli.
Citera
2023-01-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Då har väl JJ advokat fel då för det var hon som sa det, men du vet väl bättre

Jag vet inte var du hört det men vi får väl se om det blir ett åtal om en månad då.
Citera
2023-01-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Vet vi orsaken till att polisen så snabbt misstänkte brott redan dagen därpå som Tove försvann?
Det kanske inte polisen har gått ut med?

Vad såg poliserna i Js lägenhet som direkt väckte misstankar om brott?

Kan Tove ha blivit ihjälslagen med en hantel mot huvudet? Det låter nog högt och dunsigt.

Jag är så illa berörd av detta fall. En ung kvinnas liv är släckt och två unga kvinnor mördar, fraktar och håller tyst så länge.
Jag hoppas verkligen på hårda straff när man varit så beräknande som dessa varit. Om Tove ”råkat” misst sitt liv, där i lägenheten, så hade man ju tillkallat sjukvårdspersonal.

Vila i frid Tove

Japp det är sannerligen tragiskt. Hurvida Tove var en normal 21 åring eller trashiga som sina vänner vet jag inte.
Men oavsett när kvinnor är brottslingar kan jag nästan se den där kvinnliga listen komma fram. Vissa kvinnor är verkligen inte att leka med. Benhårt psyke och sluga som rävar.
Citera
2023-01-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är förvirrande att polis gått ut i media om endast att en mob kunnat spåras till fyndplatsen
Det är JJ mobil
och tidsmässigt kanske de hittade spår till båda mob samtidigt
Vem vet?

Antingen snackar GW i nattmössan eller så finns det någon plan polis har med att bara nämna en mobil som är JJ. s

Gå gärna in på Tv 4 play nyhetsmorgon tisdag och lyssna och bedöm själv det GW sa
Det var någon i tråden som skrev att MH och JJ både hade synts på övervakningsmaterial i bilen när de antagligen körde mot skogen mitt i natten. Vill minnas att personen kändes trovärdig men svårt att säga såklart. Det kan förklara varför de menar på att båda är involverade.
Citera
2023-01-13, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Det var någon i tråden som skrev att MH och JJ både hade synts på övervakningsmaterial i bilen när de antagligen körde mot skogen mitt i natten. Vill minnas att personen kändes trovärdig men svårt att säga såklart. Det kan förklara varför de menar på att båda är involverade.

Om det inte med 100% säkerhet visar att det är M på övervakningsbilderna och inte nån annan ev medhjälpare så kan dom nog inte använda det mot M.
Citera
2023-01-13, 09:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ok. Uttryckte han sig så "att även", vilket i så fall skulle avslöja att JJ är den som "i första hand" spårats till platsen. Vilket jag då tolkar som att det var JJ's mobil som spårats dit. Jag har än så länge bara sett att "en" mobil spårats dit, men inget om att det avslöjats vems mobil det var. Jag bara antar att det är JJ's.

Vore ju intressant om det finns teknisk bevisning för att bägge varit där. Vad kan det vara för bevisning i så fall som knyter även MH dit, som polisen i så fall hittat mer än två veckor senare. För det lär ju då vara någon som hittats efter att TT hittats i skogen. Det lär väl knappast finnas kvar några fotavtryck så långt efter som de skulle kunna knyta till MH's skor, t.ex..

Teoretiskt finns möjligheten att spår från den aktuella platsen i skogen finns på M.H. skor.

Skada på klädesplagg kan matcha fibrer hittade vid fyndplatsen.
Citera
2023-01-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Jag delar din åsikt/teori
Kan ju inte i min vildaste fantasi tro att tanken från JJ var att ”endast” misshandla Tove
Om Tove skulle överleva misshandel så skulle hon ju kunna vittna och JJ:s fasad skulle falla ändå

Det var naturligtvis tanken att Tove skulle försvinna från jordens yta och helst spårlöst och för alltid

Frågan är bara varför och varför Tove inte förstod och anade oråd och trots allt följde med JJ hem

Och jag kan inte i min vildaste fantasi tro att någon planerar att utföra ett sånt här mord hemma i sin egen lägenhet!
Citera
2023-01-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Om det inte med 100% säkerhet visar att det är M på övervakningsbilderna och inte nån annan ev medhjälpare så kan dom nog inte använda det mot M.

Åklagaren verkar säker på att båda är skyldiga till mord och gravfridsbrott. Jag tror inte man har en 18-årig tjej häktad under många månader på lösa grunder. MH har en personlighetstyp som lätt underkastar sig och gör vad en dominant manipulativ typ som JJ vill. Det är sannolikt att de hjälpts åt att mörda tillsammans.
Senast redigerad av Miacara 2023-01-13 kl. 09:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in