2023-01-12, 22:59
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrovl
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-letade-for-fullt-efter-tove-men-forhorde-inte-misstankta-kvinnan-i-haktet

Intressant att MH ändå verkar ha pratat en del initialt

Ja, intressant.

Men vad hon sade var kanske inte top notch.

MH:s topplista från P7an som man kan anta hon drog i förhören också:

1. TT hade gått från lägenheten.
2. MH hade inte sett något våld i lägenheten.
3. Hon var rejält full och ömsom spytt, ömsom vilat, samtidigt som hon lyckades med bedriften att "detaljrikt och med inlevelse redogöra för händelseförlopp" under tiden i lägenheten.

Ridå.
Citera
2023-01-12, 22:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrovl
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-letade-for-fullt-efter-tove-men-forhorde-inte-misstankta-kvinnan-i-haktet

Alltså detta måste ju vara snodd på tjänstefel av ansvariga utredare att inte grilla en huvudmisstänkt i upprepade förhör.

Hade de ångat på med förhören så hade hon kanske brutit ihop och berättat sanningen redan under dessa första veckor.

Istället så kan hon ha byggt upp en försvarsmekanism under dessa veckor och blockerat allt, vilket har lett till att det tog så lång tid innan muren rämnade.
Senast redigerad av [Strange Days] 2023-01-12 kl. 23:02.
Citera
2023-01-12, 23:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja SD har ju velat ha högre straff på flera brott
Men jag har ingen koll på vad som tidigare klubbats
Men gissar att dom inte tidigare ått igenom mycket av sina motioner?
GW sa högst 2 år /giftefridsbrott

Ursäkta om min tidigare citering hamnat fel
Ej medveten om varför

Det är max fyra år nu, om brottet bedöms som grovt. Ska bli intressant att se om det blir några ytterligare skärpningar nu med den nya regeringen. De kanske skickar in en reviderad motion. Men JJ och MH kommer ju dömas på befintlig lag, om den klubbades innan brottet. Vi får väl hoppas det.

Det blir sådär med citeringarna ibland om en tidigare citering smyger sig in på något skumt vis.
Citera
2023-01-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag är rätt säker på att straffskalan för gravfridsbrott utökades för ett par år sedan. Skall kolla upp saken.
Skulle inte förvåna mig om GW inte hängt med på den punkten.

Det verkar som SD's motion blev ganska skadeskjuten innan den klubbades i riksdagen. Tror till och med att den inte ens följer Justitieutskottets förslag till beslut.

Så är är lagen gällande grovt brott, sedan förra året.

Max-straffet ligger alltså på fyra år, för grovt gravfridsbrott. Det skulle väl i detta fallet möjligen bli grovt på grunden att liket lidit omfattande förstörelse då det inte hittats förrän efter 17 dagar till följd av gravfridsbrottet och GM's tystnad om brotten/platsen.

Tror inte att det räcker för att det ska räknas som grovt. För att det ska vara grovt bör du ha tillfogat kroppen svåra skador. Antingen genom lidande, eller förstörelse tex styckat kroppen eller försök till att elda upp för att nämna ett par exempel.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja, intressant.

Men vad hon sade var kanske inte top notch.

MH:s topplista från P7an som man kan anta hon drog i förhören också:

1. TT hade gått från lägenheten.
2. MH hade inte sett något våld i lägenheten.
3. Hon var rejält full och ömsom spytt, ömsom vilat, samtidigt som hon lyckades med bedriften att "detaljrikt och med inlevelse redogöra för händelseförlopp" under tiden i lägenheten.

Ridå.

Så jävla klantigt

Hade det varit jag hade det hetat att - Jag kommer inte ihåg något efter att vi var på klubben och drack en massa, och så träffade vi TT där och drack ännu mer med henne. Sedan vaknade jag i JJ's lägenhet morgonen efter. Jag har ingen aning om hur jag hamnade där. Den där jävla spriten alltså. Aldrig mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ok. Uttryckte han sig så "att även", vilket i så fall skulle avslöja att JJ är den som "i första hand" spårats till platsen. Vilket jag då tolkar som att det var JJ's mobil som spårats dit. Jag har än så länge bara sett att "en" mobil spårats dit, men inget om att det avslöjats vems mobil det var. Jag bara antar att det är JJ's.

Vore ju intressant om det finns teknisk bevisning för att bägge varit där. Vad kan det vara för bevisning i så fall som knyter även MH dit, som polisen i så fall hittat mer än två veckor senare. För det lär ju då vara någon som hittats efter att TT hittats i skogen. Det lär väl knappast finnas kvar några fotavtryck så långt efter som de skulle kunna knyta till MH's skor, t.ex..

Det är förvirrande att polis gått ut i media om endast att en mob kunnat spåras till fyndplatsen
Det är JJ mobil
och tidsmässigt kanske de hittade spår till båda mob samtidigt
Vem vet?

Antingen snackar GW i nattmössan eller så finns det någon plan polis har med att bara nämna en mobil som är JJ. s

Gå gärna in på Tv 4 play nyhetsmorgon tisdag och lyssna och bedöm själv det GW sa
Citera
2023-01-12, 23:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Tror inte att det räcker för att det ska räknas som grovt. För att det ska vara grovt bör du ha tillfogat kroppen svåra skador. Antingen genom lidande, eller förstörelse tex styckat kroppen eller försök till att elda upp för att nämna ett par exempel.

Nja, den där lagen är så ny, så vi vet nog inte riktigt vad som krävs för att det ska betraktas som grovt.
Eller har du några belägg för din uppfattning? Det lär ju inte fallit allt för många domar baserat på den paragrafen sedan den klubbades förra året.
Citera
2023-01-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vad som är intressant är att J kunnat känna sig så kränkt redan vid nöjet, att hon bjudit hem henne!?
Hon har sån aversion att hon grovt misshandlat T och ”verkligen” har kunnat redogöra för skälen varför.
Men med en sån ”verklig” aversion att man misshandlar någon till döds, varför då bjuda hem T direkt efter att man fått en förnedrande örfil, vad var planen med att T ska vara ensam och sakna vittnen?
Spelar ingen roll om J endast skulle misshandla T, är det planerat och avsiktligt bedöms det som mord.

Jag delar din åsikt/teori
Kan ju inte i min vildaste fantasi tro att tanken från JJ var att ”endast” misshandla Tove
Om Tove skulle överleva misshandel så skulle hon ju kunna vittna och JJ:s fasad skulle falla ändå

Det var naturligtvis tanken att Tove skulle försvinna från jordens yta och helst spårlöst och för alltid

Frågan är bara varför och varför Tove inte förstod och anade oråd och trots allt följde med JJ hem
Citera
2023-01-12, 23:19
Medlem
argusmaximuss avatar
All respekt för er kunskap men ni som rasar över att JJ inte förhördes hårdare, hör vad experten säger 01:30 i samma SR-klipp.
Citera
2023-01-12, 23:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är förvirrande att polis gått ut i media om endast att en mob kunnat spåras till fyndplatsen
Det är JJ mobil
och tidsmässigt kanske de hittade spår till båda mob samtidigt
Vem vet?

Antingen snackar GW i nattmössan eller så finns det någon plan polis har med att bara nämna en mobil som är JJ. s

Gå gärna in på Tv 4 play nyhetsmorgon tisdag och lyssna och bedöm själv det GW sa

Han säger inledningsvis att brott mot griftefriden ger 2 år i normalfallet, och det är ju helt rätt. I det grova fallet upp till 4 år. Däremot vill jag mena att han har fel när han menar att man inte kan dömas för likgiltighetsuppsåt om man undlåter att ringa ambulans, för det är helt klart ett sådant fall om man misshandlar någon som lämnas och därefter dör, som kunde ha räddats om hjälp tillkallats.

Sedan är ju GW's problem att han förmodligen har en jäkla massa mer information än vad han ska ha. Han säger på slutet att det rättsmedicinska utlåtandet är allt annat än entydigt, och då får programledaren ingripa och släta över med att "Men vi vet inte..." och då säger GW "Nej nej, vi vet inte...." men uppenbarligen vet GW, och har svårt att hålla inne med det han vet.

Ja, åsså sa han att det finns bevis för att MH har hjälpt till med transporten av kroppen.

Ja, han fick väl en hel del info vid det där jakttillfället när ingen sa något
Senast redigerad av trngw 2023-01-12 kl. 23:47.
Citera
2023-01-12, 23:21
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
All respekt för er kunskap men ni som rasar över att JJ inte förhördes hårdare, hör vad experten säger 01:30 i samma SR-klipp.

Varför inte bara citera vad som sades och berätta varför du menar att det förklarar saken!?
Citera
2023-01-12, 23:22
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Att hon är delaktig står rätt klart. Hon har ju tex sagt att Tove lämnade lgh på natten vilket är en ren lögn.
Känns också väldigt ologiskt att klampa omkring i en liten lgh och kräkas med ett lik liggandes utan att ha uppfattat någonting. Nej, sagor.
Hon sitter fortfarande häktad med brottsrubricering vilket det också antyder delaktighet.

Citat:
Är det belagt att MH kräkts i lägenheten under natten? Eller är det något du hittar på nu, eller en trådsanning? Är det i så fall också belag att hon kräkts före eller efter misshandeln/mordet?

Då uppstår ju den intressanta funderingen om det kan vara så att MH också kräkts på platsen för dumpningen. Det skulle i så fall förklara varför polisen nu också kan knyta henne till den.
Men det där med att MH kan knytas till dumpningsplatsen tar jag med en nypa grovt salt tills det kommer från någon mer än GW

Du får läsa inläggen innan du svarar annars blir det meningslöst. Men ska ändå vara artig och svara.
Jag har inte sagt att det är belagt att MH kräkts i lgh. Det är MH:s egen utsaga. Jag sa t.o.m. sagor om detta.
Och jag har inte sagt att MH kan knytas till dumpningsplatsen. Även om jag tror GW definitivt har rätt.
Låter som du tror på att MH:s påstående om att TT lämnade lgh är sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in