2023-01-12, 22:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Enligt GW så fanns det säkra bevis på att även Maja gick att spåra till fyndplatsen

Ok. Uttryckte han sig så "att även", vilket i så fall skulle avslöja att JJ är den som "i första hand" spårats till platsen. Vilket jag då tolkar som att det var JJ's mobil som spårats dit. Jag har än så länge bara sett att "en" mobil spårats dit, men inget om att det avslöjats vems mobil det var. Jag bara antar att det är JJ's.

Vore ju intressant om det finns teknisk bevisning för att bägge varit där. Vad kan det vara för bevisning i så fall som knyter även MH dit, som polisen i så fall hittat mer än två veckor senare. För det lär ju då vara någon som hittats efter att TT hittats i skogen. Det lär väl knappast finnas kvar några fotavtryck så långt efter som de skulle kunna knyta till MH's skor, t.ex..
Citera
2023-01-12, 22:41
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Borde inte Pingstkyrkans huvudskyddsombud stänga lokalavdelningen i Vetlanda? Om det är sådana här små monster man fostrar där känns hjärntvätteriet riktigt farligt.
Och borde inte MH:s pingstpastorpappa vara lite bättre än andra på att uppfostra sitt barn till att vara en god människa ?
Nej, religiösa är och förblir hycklare av Guds nåde.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vad är bevisat kring MH's delaktighet?
Vad jag förstår hävdar hon själv att hon sov när detta hände?
Hon kanske var så redlös att hon låg utslagen i sovrummet. Åsså vill hon inte berätta att hon var redlöst full för att hennes pappa är pingstpastor.

Det kanske är sant. Det kanske är därför som det bara var en, och inte två, mobiltelefoner på platsen där TT dumpades.

Allt ovan är så klart under förutsättning att det inte finns något som bevisar motsatsen. Jag har inte 100% koll på allt som framkommit i detta, och definitivt inte på vad som blivit trådsanningar.

Att hon är delaktig står rätt klart. Hon har ju tex sagt att Tove lämnade lgh på natten vilket är en ren lögn.
Känns också väldigt ologiskt att klampa omkring i en liten lgh och kräkas med ett lik liggandes utan att ha uppfattat någonting. Nej, sagor.
Hon sitter fortfarande häktad med brottsrubricering vilket det också antyder delaktighet.
Citera
2023-01-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrovl
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-letade-for-fullt-efter-tove-men-forhorde-inte-misstankta-kvinnan-i-haktet

Intressant att MH ändå verkar ha pratat en del initialt

JJ förhördes inte ens de första veckorna i häktar.....

Va besynnerligt
Citera
2023-01-12, 22:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
GW sa att gravfridsbrott ger högst 2 års fängelse
Han sa också att om Maja bara medverkat/ blir dömd till gravfridsbrott så gissade han att hon släpps redan i sommar

Jag är rätt säker på att straffskalan för gravfridsbrott utökades för ett par år sedan. Skall kolla upp saken.
Skulle inte förvåna mig om GW inte hängt med på den punkten.

Det verkar som SD's motion blev ganska skadeskjuten innan den klubbades i riksdagen. Tror till och med att den inte ens följer Justitieutskottets förslag till beslut.

Så är är lagen gällande grovt brott, sedan förra året.

Citat:
Om brottet är grovt, döms för grovt gravfridsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen tillfogat ett lik en svår skada eller om gärningen inneburit omfattande förstörelse eller annars varit av särskilt hänsynslös eller farlig art. Lag (2022:607).

Max-straffet ligger alltså på fyra år, för grovt gravfridsbrott. Det skulle väl i detta fallet möjligen bli grovt på grunden att liket lidit omfattande förstörelse då det inte hittats förrän efter 17 dagar till följd av gravfridsbrottet och GM's tystnad om brotten/platsen.
Citera
2023-01-12, 22:45
Medlem
MHs pappa jobbar på lantmäteriet men brukar predika i Vetlanda pingst. När han var yngre var han ungdomspastor i en församling i Skaraborg. Men han är inte anställd som pastor nu.

Jag känner personligen flera som hängt mycket i den kyrkan under uppväxten. Fantastiskt fina människor.
Så dra inte alla över en kam.
Citera
2023-01-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

Va besynnerligt

Ja, det känns enormt konstigt, men tycker ändå förklaringen låter något sånär rimlig.
Känns dock skumt att man bara vill prata med den som ger svar som stämmer överrens med polisens bild.
Citera
2023-01-12, 22:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Att hon är delaktig står rätt klart. Hon har ju tex sagt att Tove lämnade lgh på natten vilket är en ren lögn.
Känns också väldigt ologiskt att klampa omkring i en liten lgh och kräkas med ett lik liggandes utan att ha uppfattat någonting. Nej, sagor.
Hon sitter fortfarande häktad med brottsrubricering vilket det också antyder delaktighet.

Är det belagt att MH kräkts i lägenheten under natten? Eller är det något du hittar på nu, eller en trådsanning? Är det i så fall också belag att hon kräkts före eller efter misshandeln/mordet?

Då uppstår ju den intressanta funderingen om det kan vara så att MH också kräkts på platsen för dumpningen. Det skulle i så fall förklara varför polisen nu också kan knyta henne till den.
Men det där med att MH kan knytas till dumpningsplatsen tar jag med en nypa grovt salt tills det kommer från någon mer än GW
Citera
2023-01-12, 22:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

Va besynnerligt

Så du menar att hon inte förhördes alls förrän efter att TT hittades. Det tror jag inte på. Har du någon referens på det?
Citera
2023-01-12, 22:52
Medlem
Citat:
Så du menar att hon inte förhördes alls förrän efter att TT hittades. Det tror jag inte på. Har du någon referens på det?

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-letade-for-fullt-efter-tove-men-forhorde-inte-misstankta-kvinnan-i-haktet
Citera
2023-01-12, 22:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Advokaten vill förmildra och göra gällande att det var en olyckshändelse.

Ja visst, alldeles självklart vill advokaten det. Det är advokatens jobb. Advokaten gör sitt jobb. Det är väl ändå bra

Nu får vi bara hoppas att polis och åklagare också gör sitt jobb. Det är fan inte varje dag de gör det....
Citera
2023-01-12, 22:57
Medlem
Citat:
SD motionerade för ett par år sedan om att straffet för brott mot griftefriden skulle skärpas och att även ett grovt brott skulle införas. Jag vill minnas att den motionen i väsentliga delar klubbades av riksdagen. Får ta och kolla upp detaljerna i det där.

Note: Citeringen i ditt förra inlägg blev galen, det ser ut som någon annan än jag skrivit mitt inlägg

Ja SD har ju velat ha högre straff på flera brott
Men jag har ingen koll på vad som tidigare klubbats
Men gissar att dom inte tidigare ått igenom mycket av sina motioner?
GW sa högst 2 år /giftefridsbrott

Ursäkta om min tidigare citering hamnat fel
Ej medveten om varför
Citera
2023-01-12, 22:58
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrovl

Tack!

Ok, så hon förhördes flera gånger innan häktningen.

Jag skrev alldeles nyss att det inte är varje dag som polisen gör sitt jobb. Nu bortförklarar de sig med att de fokuserade på andra utredningsåtgärder som att lokalisera mobiltelefonen.

Men det tar inte all tid i 18 dagar. Det ena förtar inte det andra. Att de fokuserar på andra utredningsåtgärder är ingen ursäkt för att inte prata med den misstänkte, som man mer eller mindre vet sitter på viktigt information. De kunde utan tvekan både ha lokaliserat mobilen och pratat med JJ parallellt. Det är väl mer än en IT-forensiker som jobbar med fallet!?

Här tycker jag att kritiken mot polisen verkar högst befogad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in