2023-01-12, 10:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Hur bekräftar de influensa? Om det är som en som åkte in på akuten så var det "covidtest negativt, då måste det vara influensa". Covidtesterna i dagsläget skulle jag säga inte riktigt håller måttet som de gjorde tidigare

Vilka testmetoder som använts har jag inte en susning om. Men statistik över säsongsinfluensan levereras ju varje år, så det borde sjukhusen kunna hantera.
Citera
2023-01-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Men det sket sig, eftersom vaccinet inte hindrade själva smittan alls, och fortfarande går FHM ju efter denna premiss, trots alla rapporter om smitta. Hur är det på sjukhusen idag, diskuteras ens alternativen typ existerande virushämmande mediciner. Norrmännen började ju tidigt just köra med virushämmande och hade en bråkdel av dödsfall jämför med Sverige.

på tal om;
"Antiviral tablettbehandling av covid-19 – ett värdefullt tillskott
Risk för allvarliga interaktioner – hälsoekonomisk analys förordas"

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2023/01/antiviral-tablettbehandling-av-covid-19-ett-vardefullt-tillskott/

Såg att många mediciner inte alls passar ihop. Jobbigt för multisjuka äldre särkilt.
Citera
2023-01-12, 10:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jag vet inte om man verkligen var så säker på dom tecknen som fanns men jag vet också att dom fanns där- men man ville nog genomföra planen fullt ut tror ja och låta tiden visa mer.

Hehe ja - många som fick rätt i det på flashback. Tyvärr. Det sänker ju fortsatt lite förtroendet för myndigheter vilket man inte såklart inte vill. Speciellt i känsliga lägen som kris.
Det är så klart alltid svårt att veta på förhand hur saker till slut blir.
Jag har själv ändrat åsikt beträffande vissa saker, sedan vi först fick höra om det livsfarliga viruset som vi alla skulle hosta ihjäl oss utav.
Hur som helst är jag, så här med facit i hand, djävligt glad över att ha bott i Sverige under de här åren. Vår strategi var enligt min mening, trots en del förvisso allvarliga brister här och där, helt klart rimligast.
Citera
2023-01-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är så klart alltid svårt att veta på förhand hur saker till slut blir.
Jag har själv ändrat åsikt beträffande vissa saker, sedan vi först fick höra om det livsfarliga viruset som vi alla skulle hosta ihjäl oss utav.
Hur som helst är jag, så här med facit i hand, djävligt glad över att ha bott i Sverige under de här åren. Vår strategi var enligt min mening, trots en del förvisso allvarliga brister här och där, helt klart rimligast.

Jag tycker alltid det blir överdrivet oroligt på vissa sätt men..... problematiska att vi som jobbar i vården som ser den lilla delen som drabbas hårt - så känns de som hela världen går under. Dock lågt till tak. Kan späda på situationen något. Om man förstår den psykologin. Särskilt om man måste prioritera bort människor som vi fick 2020 på olika sätt. Italien var väl de värsta exemplet men deras demografi är lite annorlunda samt familjesituation, trångboddhet. Kommer alla samtidigt för syrgas blir de galet. Särskilt när du inte vet tillräckligt om viruset. Heller när du har skyddsutrustning för att skydda dig själv. Klart de blir en påfrestning och säkert en alarmistisk ton i media från vården. Sen var ju uppgifterna från kina osäkra och nedtonade vilket förstärkte missbedömningen och möjligheten att göra nåt bättre.

Vi ser ju i vården den där lilla delen av tidigare friska individer som blir allvarligt sjuka även om dom är få så blir dom många på platsen. I tidigt skede vet man inte hur de ska sluta. Heller när de redan ser ut som de gör i vården.
Senast redigerad av rawjudge 2023-01-12 kl. 10:17.
Citera
2023-01-12, 12:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Så om ni backar bandet, tog någon av er virushämmande nässpray och virusdödande gurgelvatten 3ggr om dagen t.ex, och påbörjade ni den behandlingen då inom 48 tim från det att ni märkte av infektionen ?

Nej, varför skulle man det?
Jag har ett bra fungerande immunförsvar som snabbt tog hand om infektionen.
Kände mig "förkyld" 2-3 dagar och var inte sängliggande och ingen feber.
Ingen feber troligen för att infektionen blev så mild tack vare 4 doser vaccin och då kände immunförsvaret igen skiten och satt in åtgärder snabbt.

Att jag sällan är sjuk är nog för att jag länge ätit D-vitamin samt K2 mm och en bra kost.
Att gurgla sig med "klorin" skulle aldrig falla mig in.

Får man fråga vilken typ av läkarutbildning du har?
"Örtdoktor" räknas inte.
Citera
2023-01-12, 12:51
Medlem
vinlands avatar
Citat:
på tal om;
"Antiviral tablettbehandling av covid-19 – ett värdefullt tillskott
Risk för allvarliga interaktioner – hälsoekonomisk analys förordas"

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2023/01/antiviral-tablettbehandling-av-covid-19-ett-vardefullt-tillskott/

Såg att många mediciner inte alls passar ihop. Jobbigt för multisjuka äldre särkilt.

I princip överallt anges det att man ska sätta in virushämmande mediciner INOM 48 tim. Nu läser jag din länk där det anges: Behandling med Paxlovid bör påbörjas inom fem dagar från symtomdebut, det blir inom 120 tim. Då kan man väl inte kalla det för antiviral medicin eftersom man passerat tidsfönstret som är 48 tim för att en antiviral medicinen ska fungera.
Senast redigerad av vinland 2023-01-12 kl. 12:58.
Citera
2023-01-12, 12:57
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej, varför skulle man det?
Jag har ett bra fungerande immunförsvar som snabbt tog hand om infektionen.
Kände mig "förkyld" 2-3 dagar och var inte sängliggande och ingen feber.
Ingen feber troligen för att infektionen blev så mild tack vare 4 doser vaccin och då kände immunförsvaret igen skiten och satt in åtgärder snabbt.

Att jag sällan är sjuk är nog för att jag länge ätit D-vitamin samt K2 mm och en bra kost.
Att gurgla sig med "klorin" skulle aldrig falla mig in.

Får man fråga vilken typ av läkarutbildning du har?
"Örtdoktor" räknas inte.

Vilken jävla attityd du kommer med.
Så godkända antivirala mediciner som finns på apoteken, klassar du munskölj som "klorin", och sen tjafsar om örtdoktor när jag frågar, då är det bättre att avsluta korrspondensen här och nu.
Citera
2023-01-12, 13:11
Medlem
Citat:
I princip överallt anges det att man ska sätta in virushämmande mediciner INOM 48 tim. Nu läser jag din länk där det anges: Behandling med Paxlovid bör påbörjas inom fem dagar från symtomdebut, det blir inom 120 tim. Då kan man väl inte kalla det för antiviral medicin eftersom man passerat tidsfönstret som är 48 tim för att en viral medicinen ska fungera.

Ja 48 h är en snävgräns, mycket ska ske på korttid Hoppas dom har rätt i 120timmar.... Har inte grottat ner mkt. Förmodligen har dom sett att vid insättning inom 5 dagar fungerar också...

Kanske inte lika bra effekt dock
Citera
2023-01-12, 15:45
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ja 48 h är en snävgräns, mycket ska ske på korttid Hoppas dom har rätt i 120timmar.... Har inte grottat ner mkt. Förmodligen har dom sett att vid insättning inom 5 dagar fungerar också...

Kanske inte lika bra effekt dock

Man kan i princip jämföra användande av antivirala mediciner med att släcka en eldsvåda.
Ju tidigare man sprutar vatten på brasan, ju bättre chans att släcka branden, ju längre man väntar, ju större risk att branden sprider sig och blir okontrollerbar.
Så för antivirala, bäst inom 48 tim (2 dar), fortfarande bra chans inom 72tim (3 dagar), sen gör det varken till eller från när man undersökt covidsmittade som använt antivirala receptfria mediciner.

Från hösten 2020 bytte vi ut nässprayen och hostmedecinen och skaffade samma som innehöll Budesonide som är virusdödande. Sen bytet av de receptfria medicinerna är vi nu nere på c:a 3 dar i snitt, istället för nästan 2 veckor. Frugan som är astmatiker red igenom Omikron utan problem alls, det visade sig att hennes astmaspray innehöll c:a 4ggr starkare Budesonide, än vad vi hade i de receptfria sprayerna.

Det är här som man kan se problemet med FHM och Covid. Alla som ringde 1177 ombads vänta och så skickade man testkit, när sen svaren kommit har folk då väntat 3-4 dagar utan åtgärder, och de som då testat positivt har då missat tidsfönstret för de antivirala medicinerna.

Så den stora frågan är, varför tog man inte fram detta som förebyggande åtgärd när det var som värst.

Vad gäller Paxlovid går snacket att det är hottad Ivermectin med 2 molekylers ändring i uppbyggnaden.
Ivermectin (utan patent) ligger runt 120:- för en sats, Paxlovid (med patent) ligger på 9914,75 :-, oavsett sanningshalten i detta ser man ju att detta också är en antiviral medicin.
Senast redigerad av vinland 2023-01-12 kl. 15:52.
Citera
2023-01-12, 16:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vilken jävla attityd du kommer med.
Så godkända antivirala mediciner som finns på apoteken, klassar du munskölj som "klorin", och sen tjafsar om örtdoktor när jag frågar, då är det bättre att avsluta korrspondensen här och nu.
Nej så lätt går det inte.

Svara mig varför jag inte ska lita på kroppens immunförsvars och ge mig på andra lösningar?
Kroppens immunförsvar underhåller man med bra kost och vitaminer om man är för övrigt frisk.
Jag har dessutom 4 doser vaccin, 2 under våren 2021, 1 booster december 2021 och 1 booster december 2022.

Anser du inte att det är tillräckligt skydd?
Är det fel på vaccinet?
Jag beskrev min covid för dig och det var över rätt så snabbt tack vara vaccin och bra immunförsvar.
Citera
2023-01-12, 20:37
Medlem
Vi vet ju nu att multipla sprutor ger ökad nivå av IgG4, särskilt efter tredje sprutan.

Citat:
Class switch towards non-inflammatory, spike-specific IgG4 antibodies after repeated SARS-CoV-2 mRNA vaccination
https://www.science.org/doi/10.1126/sciimmunol.ade2798

Så jag läste lite om IgG4 och dess funktion.

Holy shit vad glad jag är att jag inte är vaccinerad. IgG4 är kopplat till många sjukdomstillstånd.

Citat:
The distinguishing of the IgG4-related disease (IgG4-RD) from among other rheumatic diseases has brought attention to the IgG4 subclass of immunoglobulins. It is the least numerous subclass among immunoglobulins G. In general, IgG4 is considered to be non-inflammatory and tolerance inducing, due to its unique structure. However, in IgG4-RD this antibody plays a pathogenic role in activation of the fibrinogenesis and of the inflammatory process; there are also suggestions that it may be a marker of an abnormal inflammatory response. The importance of IgG4 for the pathogenesis of allergic diseases, with a vital role of its ratio to immunoglobulin E (IgE/IgG4 ratio), has been known for years. The role of IgG4 in the course and pathogenesis of rheumatic diseases is still being researched and is not yet fully understood. Increased IgG4 levels have been revealed in rheumatoid arthritis, although no clear link between this phenomenon and disease activity has been demonstrated. There are articles on the potential importance of IgG4 concentration (of both elevated and decreased serum levels) in Sjogren’s syndrome. Additionally, anti-nuclear IgG4 antibody significant titers have been detected in SLE patients, and it has been suggested that the effect of these antibodies on complement consumption and the production of proinflammatory cytokines may play a role in inhibiting the progression of SLE. IgG4 plays a role in autoimmune diseases other than rheumatic diseases, such as pemphigus, bullous pemphigoid, idiopathic membranous glomerulonephritis, or myasthenia gravis, but also in helmints infections. Research shows the importance of IgG4 in malignancy of neoplasms. Melanoma cells are known to stimulate IgG4 production through a modified Th2-based inflammatory response. The role of this immunoglobulin in cholangiocarcinoma is also considered as possible. The aim of this review article is to discuss the current knowledge of IgG4 not only from the perspective of the IgG4-RD but also from a point of view of other autoimmune diseases with particular emphasis on rheumatic diseases.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2021.787422/full

IgG4 är kopplat till jävligt allvarliga tillstånd.

Här är mer:

Histologiskt ses lymfocytär infiltration med anrikning av IgG4-positiva plasmaceller och storiform fibros (oregelbundet virvlat, med kransformad mönster) som fynd karakteristiska för IgG4-associerade tillstånd.

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/reumatologi/igg4-associerad-sjukdom/
Citera
2023-01-12, 21:48
Medlem
Overminds avatar
Elvis dotter till sjukhus och fick hjärt lungräddning. Var inte hon en förespråkare av vaccinet och tog vaccinet dessutom? Hon fick hjärtinfarkt men överlevde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in