2023-01-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Inflationen ner till 6,5% i USA. Spännande vår nu som kommer att avgöra hur det blir framöver. Orkar 2023 års KPI vara högt när det möter tuffa fjolårssiffror? Förmodligen inte. Inflationen kommer med största sannolikhet gå ner under 5% i mars-april.

https://www.washingtonpost.com/business/2023/01/12/cpi-report-december-inflation/
Det är ju fortfarande fruktansvärt högt.
Citera
2023-01-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det är ju fortfarande fruktansvärt högt.

Ja, det är det. Men avsevärt lägre än för några månader sen
Citera
2023-01-12, 18:47
Medlem
Det är fascinerande hur olika områden, gator och objekt kan skilja sig så mycket åt ändå.

Jag köpte en 74 kvadrats trea ned typ inga lån i föreningen och avgift på 3,3K mitten 2021 för 1,94 MSEK. På samma gata såldes också en 2:a på 54 kvadrat för 1,7 MSEK strax innan. Jag tyckte priset var magstarkt på både den och andra tvåor i föreningen, varför jag gick in med mer och köpte en trea, trots att jag var singel och det kändes lite stort.

I skrivande stund ligger alltså samma tvåa ute med utgångspris 1,3 MSEK (!)! 1,3/1,7 = -26%. Detta från en nivå rätt långt före peaken i 2022 också. Då tvåor hann säljas för närmare 2 MSEK i föreningen. Nu kanske den får budgivnig så småningom men jag har svårt att se den gå över 1,4. I jämförelse går treorna bara marginellt under vad jag betalade för min. Typ 1,8-1,9 MSEK.

Inte många kronor och ören om man är van vid Stockholms innerstad men det innebär fortfarande en bränd kontantinsats för köparen efter 1½ år på vad som kan anses vara ett billigt objekt då som nu. I en toppförening som är i princip obelånad, stambytt, och allt det där. Universitetsstad.
Senast redigerad av Born1995 2023-01-12 kl. 18:56.
Citera
2023-01-12, 18:51
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det ser onekligen mörkt ut för ränteälskarna när KPI möter hårt motstånd i flera kontinenter.

Jag älskar när mina pengar har ett stabilt värde. Negativ realränta på grund av obegåvade frimarknadsreligiösa människors dåliga affärer är de facto en stöld av mina pengar. Fortsätter stölden tillräckligt länge kommer jag, och många med mig, att börja trilskas på ett väsentligen mer kännbart sätt. Jag lovar.
Citera
2023-01-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag älskar när mina pengar har ett stabilt värde. Negativ realränta på grund av obegåvade frimarknadsreligiösa människors dåliga affärer är de facto en stöld av mina pengar. Fortsätter stölden tillräckligt länge kommer jag, och många med mig, att börja trilskas på ett väsentligen mer kännbart sätt. Jag lovar.

Menar du våldsamheter?
Citera
2023-01-12, 19:50
Medlem
Citat:

Kan du inte bara köpa nåt för dina pengar istället? Jävla hoarder. Tycker synd om dina barn som måste bära ut ditt källarförråd med 10-öringar och andra skit-sedlar som är ogiltiga vid det laget.
Citera
2023-01-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ovan ett inlägg jag gjorde 2 december 2022.

Vi har en vinnare? Jens Magnusson, SEB, var väl först med att prognosticera 25%? Han nämner iallafall siffran för CNBC igår:

https://www.cnbc.com/2023/01/11/sweden-is-facing-its-day-of-reckoning-as-house-prices-plummet.html

Det ska erkännas att han säger 20-25%. Samt lite tentativt. Men han torde vara först ut. Återstår att se om SEB blir först ut att officiellt se 25% ner från toppen. Nu startar racet mot 30%. Vilket även det kommer att vara en rosig prognos, tyvärr.

Jag sätter min FB-heder på spel att vi har högre priser i december 2023. Citera mig gärna.
Citera
2023-01-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Inte många kronor och ören om man är van vid Stockholms innerstad men det innebär fortfarande en bränd kontantinsats för köparen efter 1½ år på vad som kan anses vara ett billigt objekt då som nu. I en toppförening som är i princip obelånad, stambytt, och allt det där. Universitetsstad.
Mest intressant för tråden är ju att det gör att pyramiden imploderar.

Just pengarna i sig är väl som det är. Mitt eget rekord att förlora på 24h är ca 10 årslöner - man behöver inte tusentals domedagsinlägg om sådana situationer, de har begränsad påverkan. Men just de där -25% som förloras i en bostadsaffär skulle egentligen vara +25%. Dessa +25% ger en ökad kontantinsats till nästa bostad. +25% blir ett rejält mycket högre bud eftersom budet läggs med 5x hävstång, så +200 000:- på affären blir +1msek bud. Sen går nästa bostad +25% och nästa bud blir +2.2msek.

Vad kan gå fel liksom.
Citera
2023-01-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Mest intressant för tråden är ju att det gör att pyramiden imploderar.

Just pengarna i sig är väl som det är. Mitt eget rekord att förlora på 24h är ca 10 årslöner - man behöver inte tusentals domedagsinlägg om sådana situationer, de har begränsad påverkan. Men just de där -25% som förloras i en bostadsaffär skulle egentligen vara +25%. Dessa +25% ger en ökad kontantinsats till nästa bostad. +25% blir ett rejält mycket högre bud eftersom budet läggs med 5x hävstång, så +200 000:- på affären blir +1msek bud. Sen går nästa bostad +25% och nästa bud blir +2.2msek.

Vad kan gå fel liksom.

Så du menar att det är de dyrare objekten som kommer att få mest stryk? För toppen i pyramiden är väl inter ettor i ditt exempel?
Citera
2023-01-12, 20:08
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag sätter min FB-heder på spel att vi har högre priser i december 2023. Citera mig gärna.

Du glömde nämna var det skulle vara högre priser så vi förutsätter du menar Hela Riket.
Citera
2023-01-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du glömde nämna var det skulle vara högre priser så vi förutsätter du menar Hela Riket.

Glömde även nämna att det var bostadspriser jag pratade om. Men yes, du kommer att få se högre priser i december än i januari på bostäder i Sverige i snitt.
Citera
2023-01-12, 20:34
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Glömde även nämna att det var bostadspriser jag pratade om. Men yes, du kommer att få se högre priser i december än i januari på bostäder i Sverige i snitt.

Du tror på hyperinflation med andra ord? Jag tror RB höjer räntan innan det händer och sätter stopp för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in