Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Den är kanske inte dålig, men ganska överskattad negerserie.

Ja, det är ungefär min åsikt också efter att till slut tagit mig igenom första säsongen.

Tempot var långsamt och jag satt liksom hela tiden och väntade på att det skulle komma igång och hända saker. Kände inte heller någon större sympati för någon av karaktärerna.

Jag misstänker att den är så hyllad för att den skildrar ghettonegrer. Många, även i Sverige, verkar ha någon romantiserad bild av det där gangsterlivet. Brukar se amerikanska filmer utan undertexter, men det gick inte här. Jag hajjade inte mycket av negertugget.

Med det sagt så tycker jag inte serien var dålig. Gillade den realistiska känslan. Upplevde nog aldrig att nej sådär går det knappast till i verkligheten. Så väldigt trovärdig skulle jag säga. Påminde också en hel del om Homicide - life on the streets, som ju också utspelar sig i Baltimore. Den serien tyckte jag var mycket bättre när jag såg den på 90-talet. Men kanhända står den sig inte mot dagens maffiga produktioner.

Men det får räcka med en säsong för min del. Finns annat som är mer värt att lägga sin tid på.
Citera
2023-01-12, 11:45
Medlem
sk0gens avatar
Tycker också det är överskattat hur pass ”realistisk” den är. Jag menar, ”Brother Mouzone”? Kom igen.

Eller för all del ”Omar Little”. Känns totalt orealistiskt att han inte slaktades brutalt redan i ett tidigt stadium.

The Wire är en småputtrig ghetto-fantasi
ihoptotad av en vit kvällstidningsjournalist ,som ville ”skildra systemet” - ganska ofta med cheesy resultat

Det han är bra på är att skildra polisernas byråkrati, spaningen och tjafset kring tekniken. De små stegen framåt.

Själva getto-livet och de olika liven för de svarta karaktärerna känns inte speciellt trovärdigt. Det blir mer teatralt och de känns inte på riktigt.

Men som tidigare nämnt, det är nån sorts whigger-grej inblandat bland de hipsters som hyllat serien

Därför dissade ”alla” säsong 2. För den handlade om vita hamnrbetare.
Citera
2023-01-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Tycker också det är överskattat hur pass ”realistisk” den är. Jag menar, ”Brother Mouzone”? Kom igen.

Minns inte ens. Tog lång tid att ta mig igenom första säsongen. Men du kanske har rätt i att det fanns några smått orealistiska bitar också.

En annan sak som slog mig när jag kollade var hur dessa gangsters ändå hade respekt för polisen. De visste bättre än att mopsa sig mot snuten. Konsekvenserna skildras i början när en kille blir halvt ihjälslagen av ett par poliser efter att ha gett sig på en av deras kollegor, om jag minns rätt. Så tror jag ju att det faktiskt funkar där.

Går inte att undvika att jämföra med den totalt hunsade och feminiserade svenska polisen som nästan ber om ursäkt för sin existens när de åker ut till motsvarande svenska problemområden.
Citera
2023-01-12, 16:50
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Ja, det är ungefär min åsikt också efter att till slut tagit mig igenom första säsongen.

Tempot var långsamt och jag satt liksom hela tiden och väntade på att det skulle komma igång och hända saker. Kände inte heller någon större sympati för någon av karaktärerna.

Jag misstänker att den är så hyllad för att den skildrar ghettonegrer. Många, även i Sverige, verkar ha någon romantiserad bild av det där gangsterlivet. Brukar se amerikanska filmer utan undertexter, men det gick inte här. Jag hajjade inte mycket av negertugget.

Med det sagt så tycker jag inte serien var dålig. Gillade den realistiska känslan. Upplevde nog aldrig att nej sådär går det knappast till i verkligheten. Så väldigt trovärdig skulle jag säga. Påminde också en hel del om Homicide - life on the streets, som ju också utspelar sig i Baltimore. Den serien tyckte jag var mycket bättre när jag såg den på 90-talet. Men kanhända står den sig inte mot dagens maffiga produktioner.

Men det får räcka med en säsong för min del. Finns annat som är mer värt att lägga sin tid på.

Ge inte upp efter första säsongen, det tar sig ordentligt. Tyckte också den var lite småseg första gången (såg den när den gick, på SVT). Är ju inte för inte serien blivit utnämnd till den bästa någonsin.
Citera
2023-01-12, 17:19
Medlem
Undrar om samhället gjort vårt attention span så kort att denna serie inte längre uppskattas som den gjorde när den kom. Jag håller denna som topp tre all time för mig personligen, men har inte kollat på den sen den kom typ. Lite samma med Sopranos, det är ju en annan med långa avsnitt, rätt lågt tempo och för den delen framröstad som världens bästa.(även den tycker jag är fucking fantastic, en av de topp tre för mig)

Är vi för tiktokade? Orkar vi inte längre med mer än minutklipp? Vad innebär det för "vårt samhälle"? Vi är förmodligen fucked. Proper fucked even!
Citera
2023-03-17, 22:39
Medlem
GormDenGamles avatar
Lance Reddick har dött!
Han gjorde en jäkla bra insats i The Wire!
Citera
2023-03-18, 08:33
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Lance Reddick har dött!

Tråkigt att höra.
Citera
2023-03-19, 05:47
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Lance Reddick har dött!

Jäkligt trist. Han var bra i det mesta.

https://youtu.be/w5urkfdMUXo
Citera
2023-04-23, 09:55
Medlem
Hirvis avatar
Kollar om "The Wire" nu och en sak som slår mig är att säsong 1 är så jävla bra, men att när säsong 2 börjar blir det ganska mycket av ett antiklimax, även om jag gillar säsong 2 i längden, så känns den så fruktansvärt mossig när den börjar.
Citera
2023-04-23, 14:53
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Kollar om "The Wire" nu och en sak som slår mig är att säsong 1 är så jävla bra, men att när säsong 2 börjar blir det ganska mycket av ett antiklimax, även om jag gillar säsong 2 i längden, så känns den så fruktansvärt mossig när den börjar.

Jag tror att det delvis beror på att man är inne i första säsongen (som bara får delvis ”closure” i sista avsnittet), och sen drar säsong två igång med en helt separat storyline.
Citera
2023-04-23, 15:10
Medlem
Citat:

Kommer ihåg att det var lite antiklimax också. Men idag skulle jag inte kunna med att se nån av dem.

Men var lugn, det kommer mer woke homo-gangstaism i senare säsonger så det är bara att hoppa framåt om du inte pallar.
Citera
2023-04-23, 16:36
Medlem
XtraXs avatar
Citat:

Malaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in