Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-01, 07:56
Medlem
Luckyhorses avatar
Såg också om serien för några månader sen och tycker den håller fortfarande.

Tyckte s1 och s4 var det bästa säsongerna och s5 gilla jag minst.

Lite OT men blev lite sugen på att se om the shield, vart streama ni den från?
Citera
2022-05-01, 08:06
Bannlyst
Det är ingen dålig serie, lite väl generisk, seg, platt och torr kanske. Dock kom den vid precis rätt tillfälle, precis lite innan den stora vågen av tvserier drog igång på allvar med prison break och grejjer. Det är nog mycket nostalgi inblandat när folk säger att det är den absolut bästa serien genom alla tider. Man var nog tvungen att "se den just då" för att förstå "storheten".
Senast redigerad av pungfittan 2022-05-01 kl. 08:09.
Citera
2022-05-01, 08:32
Medlem
ScorchPipes avatar
Kan hålla med om att det är en annan sak att följa när den faktiskt sändes än var det är att se alla avsnitt på en gång. Vetefan om det hade hjälpt mig denna gången dock.
Citera
2022-05-01, 09:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Ofta sett folk hylla The Wire till skyarna och ofta placerat serien på sin top 5. Hade aldrig sett ett enda avsnitt innan så jag tänkte att nu ska jag äntligen ta tag i saken. Såg klart sista avsnittet idag.

Men jag fattar inte vad som är så jävla fantastiskt. Visst, serien är inte dålig, tvärtom så tycker jag den är bra och jag ångrar inte att jag kollat. Men top 5? Ne det förstår jag inte riktigt hur den förtjänar. Jag är osäker min egen top 5, men The Wire är inte i närheten.

Det var bra skådespeleri, men tycker nog det var fler irriterande karaktärer än bra. Långsamt tempo utan överraskningar. Att den är rätt "verklig" och jordnära är väl ett plus antar jag.

Så, ni som känner er träffade. Vad är det jag missar?

Grejen är väl att The Wire var jävligt bra när den kom? Såg serien för första gången för typ tre år sen och tyckte den var helt ok. Men det är förmodligen för att jag jämför serien med tex True Detective, Quarry och Chernobyl som är klart bättre serier på alla sätt.

De senaste tio åren har kvallen på serier lyfts många snäpp. Har du sett om första säsongen av Arkiv X? Den är INTE bra kan jag meddela.
Citera
2022-05-01, 13:23
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Grejen är väl att The Wire var jävligt bra när den kom? Såg serien för första gången för typ tre år sen och tyckte den var helt ok. Men det är förmodligen för att jag jämför serien med tex True Detective, Quarry och Chernobyl som är klart bättre serier på alla sätt.

De senaste tio åren har kvallen på serier lyfts många snäpp. Har du sett om första säsongen av Arkiv X? Den är INTE bra kan jag meddela.
Fast så revolutionerande var den inte skulle jag säga. På temat bra och hyfsat realistiska gangster/polisserier som var något annat än miami vice så hade det redan kommit en hel del. HBOs Oz från 1997 tycker jag isåfall är den stora stilbildande och nyskapande serien. Och den hade pågått i 5 säsonger när the wire kom. Sopranos var inne på säsong 3 ( även om den känns nyare), och the shield hade premiär samma år som the wire.
Citera
2022-05-01, 13:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Fast så revolutionerande var den inte skulle jag säga. På temat bra och hyfsat realistiska gangster/polisserier som var något annat än miami vice så hade det redan kommit en hel del. HBOs Oz från 1997 tycker jag isåfall är den stora stilbildande och nyskapande serien. Och den hade pågått i 5 säsonger när the wire kom. Sopranos var inne på säsong 3 ( även om den känns nyare), och the shield hade premiär samma år som the wire.

Jag tycker Oz är överskattad. Visst - den hade bra manus och bra skådisar men hade alldeles för låg budget för att kännas trovärdig. Fängelset känns extremt plastigt och ljussättningen osar studio.

Sopranos och The Wire gick ju ungefär samtidigt och var nyskapande på olika sätt. Dessa två serier var absolut starten på den nya lyxiga serien med hög budget, bra manus och bra skådisar.
Citera
2022-05-01, 15:46
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Jag tycker Oz är överskattad. Visst - den hade bra manus och bra skådisar men hade alldeles för låg budget för att kännas trovärdig. Fängelset känns extremt plastigt och ljussättningen osar studio.

Sopranos och The Wire gick ju ungefär samtidigt och var nyskapande på olika sätt. Dessa två serier var absolut starten på den nya lyxiga serien med hög budget, bra manus och bra skådisar.
Jag håller helt klart med om att the wire var i första vågen av riktiga kvalitetsserier. Och en viktig del av den. Från 1999-2006 var den första tv guldåldern enligt mig. ( om man räknar premiärdatumet för nya serier).
Senast redigerad av sebastian_ 2022-05-01 kl. 15:53.
Citera
2022-05-01, 21:15
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

OZ är en milstolpe men som du säger kanske inte åldrats allt för väl även om den så klart är bra och sevärd. Tycker alla som gillar serier mer än bara som förströelse bör ha sett OZ.
Citera
2022-05-02, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Den står ut från mängden genom att inte jobba med cliffhangers, pålagt ljud för att förstärka och leda tittaren emotionellt, genom att en så stor ensemble och ändå så jävla stark emotionell. Sedan om man 20 år efteråt ser den med inställningen ”det här ska vara världens bästa men är det så?”-inställning kan man säkerligen hitta massa fel. Precis som folk som ser Breaking Bad eller dylikt om 20 år och inte förstår hur någon kan hålla den som världens bästa.

Det är nog sant som du säger. Man går in med helt andra förväntningar än vad man hade gjort om man kollat på serien under den tidsperioden den sändes eller strax därefter.
Citera
2022-05-02, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
OZ är en milstolpe men som du säger kanske inte åldrats allt för väl även om den så klart är bra och sevärd. Tycker alla som gillar serier mer än bara som förströelse bör ha sett OZ.

Ja, jag minns att jag gillade Oz väldigt mycket när jag såg den och den var ny. Men jag har ingen aning om hur jag hade rankat den ifall jag hade sett om den i dagsläget.
Citera
2022-06-08, 14:30
Medlem
Säkert nämnts men ny serie av wire skaparna med några wire skådisar

Sevärd om man inte väntar sig exakt samma stuk
(FB) "We own this city" - HBO Max
Citera
2022-07-18, 20:48
Medlem
XtraXs avatar
Insåg precis att Bird spelas av Fredro Starr från Onyx. Tyckte alltid att han var en grym (bokstavligt talat) karaktär. Hittar fortfarande grejer man inte tänkt på innan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in