Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Nej. Du bevisade inget. Du antog att de är ukrainare eftersom de hade ljusa kamouflagekläder på sig, men det har en del Wagner-soldater också:
Det är fastställt att bilden visar det jag nämner och bilden postades först av ryska kanaler.
Citat:
Sedan hade en av de levande soldaterna (som sitter) också en ljus uniform på sig:
Ryssarna har olika uniformer. De flesta har den gröna men tjetjenerna m.fl. har oftast nån variant av "atacs" som är ljus. Andra har khakifärgade "gorka" medan ytterligare många andra har ljusa multicamkopior.
Ukrainarna har oftast sitt ljusa pixelcamo, ganska ofta olika varianter av ljusa multicam/mtp och bland en del miliser och frivilligkårer kan de ha på sig vad som helst, men ofta billigt militärt överskott från England och Tyskland.
Citat:
https://twitter.com/StarskyUA/status...52992724774913
Sedan ser man dessutom en grönklädd soldat ligga död vid högen.
Ja det kan ju vara en död ryss som de har lagt där. Ryssar dör också i mängder, även om det dör många gånger fler ukrainare.
Citat:
Däremot kan det förstås på vissa videor vara svårt att på distans avgöra vilken armé en grupp soldater tillhör. Jag har sett många bilder och videor där jag skippat att länka eftersom jag inte är säker, trots vad folk skriver. Den här bilden hade dock fått stor spridning. Även till bloggar mm. En ukrainsk minister / officiell representant för Ukraina kommenterade den på Twitter. mm.
Problemet är ju dock att Ukrainas regering och olika politiska företrädare, Ukrainas krigsmakt, alla möjliga bloggar och twittrare ljuger hej vilt om allt hela tiden. De har blivit påkomna många gånger just med att påstå att bilder och filmer visar tvärtom mot vad de visar. All västerländsk MSM ljuger också helt hejdlöst.
På Rapport på SVT så sa de här om kvällen att "två människor i Donetsk dödades efter rysk artilleribeskjutning". Jag vet ju att de ljuger om allt men tänkte ändå "öhh... va?" Såna här helt bisarra och uppenbara lögner kör de med hela tiden. Liksom när ukrainska styrkor vecka ut och vecka in skjuter med artilleri på det där kärnkraftverket och media säger att Ryssland ihärdigt och envist skjuter med artilleri på egen trupp som håller kärnkraftverket. Hallå?!
Hur tänker du kring detta? Är det ok att ösa på med helt surrealistiskt absurda lögner som en del av krigföringen mot Putler och RyZZen? Eller är det principiellt fel?
En icke-Ukrainaspecifik följdfråga blir om det är rimligt att ha förtroende för någonting alls som personer och organisationer påstår, om de bevisligen ljuger något helt otroligt om de största och viktigaste frågorna?
Det var t.ex. invandringsfrågan som fick mig att börja ifrågasätta hela systemet i Sverige och Västvärlden. När jag insåg att de ljög om den helt avgörande och ödesdigra invandringsfrågan så började jag fråga mig vilka andra saker de kunde ha ljugit om under årens lopp.
Har du aldrig tänkt så?