Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Undrar om man vet detta "officiellt". Man har så klart provskjutit på någon hemlig bana. Och jag lärde mig det i lumpen (för 122an). Men jag kan inte hitta fakta på det på nätet.

Pansar är uppbyggt i lager och olika vinklar, för att ”förlänga” penetrationen för inkommande pil, så att den hinner nötas bort innan genomslag. Utifrån ”pansar tjocklek” kan man sedan provskjuta olika ammunitions typer där man kan mäta deras penetrations förmåga.
Citera
2023-01-11, 23:03
Medlem
Drozds avatar
Hur kunde de inkompetenta och tekniskt efterblivna ryssarna slå Ukrainas välutrustade, supermotiverade, vältränade och ädelmodiga armé i Soledar?

Det kommer säkert gå upp en talgdank för en och annan i trådens Kiev-klack hur illa medias bild av kriget i Ukraina stämmer överens med verkligheten.

Det kallas psykologisk krigföring (i äldre tal propaganda), och det är den enda disciplin där Ukraina verkligen utskåpar ryssen ("Fuck you" på Snake Island, Butja-massakern, ryska armén bombar BB-kliniker osv.).

Jag rekommenderar varmt denna 10-minuters minidokumentär om Kievs "fake factories", i den behandlas hur fabricerad propaganda kommer till (varav en hel del figurerat i tråden som sanningar):

https://www.bitchute.com/video/zIdc1ZjQx9cX/
Senast redigerad av Drozd 2023-01-11 kl. 23:05.
Citera
2023-01-11, 23:05
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det verkar bara finnas Leo 2 kvar i drift numera. Det har rapporterats också att Tyskland har 100-200 st undanställda Leo 1 som bara väntar på att skrotas typ. Som tyskens Marder ungefär som nu ska levereras till UAF. Men Leo 2 har tillverkats i rätt många år nu så flera länder passar nog på att göra sig av med sina äldsta versioner om det blir leverans till UAF. Finland har gamla Leo 2 och Polen också.

Jag tror att Rheinsmetall har en del Leo 2 också. Jordan ska ha försökt bli av med 400 Challenger 1 som England vägrat ta tillbaka, ev skulle ett par hundra av de kunna ges till Ukraina. Skulle t ex kunna stärka vissa lugna fronter.

Förhoppningsvis kan USA ge rejäla volymer av Bradley's som sedan kombineras med europeiska stridsvagnar.
Citera
2023-01-11, 23:07
Medlem
Ja helt värdelösa är ju inte ryssarna såklart. Fatta att handsken är kastad och Ukraina behöver mer offensiva vapen. Mer ryssar måste slaktas!!
Citera
2023-01-11, 23:08
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Hur kunde de inkompetenta och tekniskt efterblivna ryssarna slå Ukrainas välutrustade, supermotiverade, vältränade och ädelmodiga armé i Soledar?

Det kommer säkert gå upp en talgdank för en och annan i trådens Kiev-klack hur illa medias bild av kriget i Ukraina stämmer överens med verkligheten.

Det kallas psykologisk krigföring (i äldre tal propaganda), och det är den enda disciplin där Ukraina verkligen utskåpar ryssen ("Fuck you" på Snake Island, Butja-massakern, ryska armén bombar BB-kliniker osv.).

Jag rekommenderar varmt denna 10-minuters minidokumentär om Kievs "fake factories", i den behandlas hur fabricerad propaganda kommer till (varav en hel del figurerat i tråden som sanningar):

De enda som sprider propaganda är du och dina gelikar, vad jag kan se försöker de flesta övriga vara objektiva. Att Ryssland med en av världens största krigsmakter eventuellt lyckas ta en mindre stad efter att ha koncentrerat sin offensiv till en punkt är väl inte särskilt konstigt och det är väl snarare förvånande att de inte tagit Bakhmut med tanke på resurserna de lagt där.

Samtidigt kanske smart eftersom det låser upp Ukraina och gör det svårt att nå mer strategiska mål.
Citera
2023-01-11, 23:10
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Hur många procent territorium har ryzzen förlorat det sista halvåret, sa du?
Citera
2023-01-11, 23:13
Medlem
Skabeeva och andra ryssar flippar ur när en historiker förklarar att Bandera inte stred i SS
https://t.me/riamelitopol/80018
Citera
2023-01-11, 23:14
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Du tycker inte det är oroväckande att USA förser Israel med vapen för att döda civila palestinier?

Nej verkligen inte! Jag skulle inte kunna bry mig mindre. Smart av Israel att ha goda relationer med USA.

Min poäng var förövrigt att Rysslands enda militära stöd kommer från två helt efterblivna islamist och kommunistländer med en högst begränsad vapenindustri. Man kan tycka vad man vill om USA, men vapen kan de producera.

Vilka länder ska rädda ryssarna från det stundande nederlaget? En ledtråd: Det kommer inte vara Iran eller Nordkorea.
Senast redigerad av fernebo 2023-01-11 kl. 23:16.
Citera
2023-01-11, 23:21
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Förstår inte hur soldaterna orkar kriga på Rysslands sida...

Orkar? De har inget val. Bakom dem står tjetjener som i bästa fall våldtar och i värsta fall skjuter dem som retirerar...Såg video, där två tjetjener pratar med varandra om pågående skottlossning och säger öppet: Bra att vi står här när ukrainarna skjuter mot mobiliserade i första leden! Bögortodoxa ryZZar är andra sortens människor i sitt eget land.
Citera
2023-01-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Källa på fina siffror? eller har du vart där och räknat kroppar?
det är korrekta siffror enligt alla experter på båda sidor
Citera
2023-01-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Han utlovar nu UTÖKAT stöd till Ukraina med högteknologiska vapen samt tanks. Han menar att det skall hjälpa Ukraina att vinna kriget. Nu får vi se vad vår tuffe Uffe kan komma med. 20 Archer borde vi sända fort som fan liksom skall vi säga 100 CV90?

För vi är väl en humanitär stormakt eller?...

Det är väl utmärkt 👍 nu börjar man bjuda över varandra för alla vill vara en del av Ukrainskas success story. Det är därför Ryssland kommer förlora eftersom väst bestämt sig för att man vill/måste vinna.
Citera
2023-01-11, 23:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Det kallas psykologisk krigföring.

Precis. Vad du sysslar med nu är psykologisk krigföring.

Ryssland har retirerat och förlorat konstant sedan sommaren. Ryssland har tappat över 55% av den landyta som de ockuperade i våras (källa). De har bl.a tappat Kharkiv län och Kherson stad (och områdena runtomkring). Det är stora landområden.

Nu har de kanske lyckats inta ett pyttelitet område med mindre befolkning än Rinkeby. Och nu låtsas ni plötsligt att Ryssland är jätteframgångsrika...?

Citat:
... och det är den enda disciplin där Ukraina verkligen utskåpar ryssen ("Fuck you" på Snake Island, Butja-massakern, ryska armén bombar BB-kliniker osv.).

Jag rekommenderar varmt denna 10-minuters minidokumentär om Kievs "fake factories", i den behandlas hur fabricerad propaganda kommer till (varav en hel del figurerat i tråden som sanningar): ...

Dina konspirationer om Butja visar att du är en konspirationsteoretiker, som bl.a tror att engelsmännen ligger bakom morden i Butja. Så du är kanske inte rätt person att prata om fake och fabricerad propaganda. Du har ju gått på varenda fejkhistoria som Moskva släppt ända sedan start.

I stort sett allt som kommer från Ryssland är desinformation och lögner.

Citat:
Expert: Lögnerna är en viktig del av rysk krigföring

https://www.dn.se/varlden/expert-lognerna-ar-en-viktig-del-av-rysk-krigforing/
Citat:
Därför ljuger Ryssland – trots att vi vet att de ljuger

https://www.dn.se/varlden/darfor-ljuger-ryssland-trots-att-vi-vet-att-de-ljuger/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in