2023-01-11, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
fast dom måste frekvent rapportera var dom befinner sig till doping polisen så inte lika lätt gömma sig som för många år sedan..

Tror ingen testar henne så länge hon befinner sig i en by långt upp i Sverige.

Var ser man hur ofta de har testats förövrigt? Det infon kan väl knappast behöva vara hemlig?
Citera
2023-01-11, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag blir nog mer misstänksam mot idrottare som aldrig är sjuka, skadade och/eller i evigt bra form…

Det är väl dock större sannolikhet att en åkare som aldrig är sjuk eller skadad lyckas toppa formen och bibehålla god form än en som ständigt är förkyld och skadad.

Men visst, det är ett mysterium att Johaug aldrig varit sjuk eller skadad. Kan inte ens minnas att hon varit förkyld ens.
Citera
2023-01-11, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Fast skrivningen ” skadade och frånvarande längre perioder för att helt plötsligt bli skadefri och i toppform till mästerskap och ta guld” är ju inte direkt vad som gällt för Jonna. Hon tävlade frekvent innan VM-guldet och var en lika stor favorit som Linn i Oberstdorf bland de mer insatta (åtminstone de norska kommentatorerna säger just det). Förra säsongen så skadade hon sig i TV-sändning, gjorde comeback med specialskydd och körde de tävlingar som fanns innan OS (med undantag för tour de ski) och presterade bra i dessa tävlingar. Ingen blev nog förvånad över att hon vann OS-guld, möjligen lite överraskande överlägset även om hon i mina ögon tydlig huvudfavorit. Sen var det överraskande att hon var nära pallen i tremilen i OS, men hon var ju Låååååångt från guldet.
I vinter har hon på samma sätt varit sjuk och gjort tävlingscomeback i Östersund och varit öppen med hur det kändes. Att tävlingarna i Rovaniemi blir inställda kan ju inte hon lastas för. Jag tror de flesta ser henne som huvudfavorit till VM-guldet i sprint idag precis som innan säsongen började så jag påstår att tycker man det är suspekt så är man snarare okunnig (ursprungsfrågan handlade om just Jonna och inte random åkare).
Men skulle däremot åkare som Louise Lindström eller Sofia Henriksson dyka upp och ta VM-guld så skulle jag höja på ögonbrynen och undra hur det egentligen gick till.

Sen håller jag med DreamTwister att det är mer suspekt om en åkare lyckas hålla toppform en hel säsong om det är en åkare som inte varit i världstoppen några år.

Jonna körde två tävlingar innan OS och blev tvåa bakom säsongens dominant Maja, för att lagom till OS totalt överlägset utklassa henne. Imponerande ja, misstänkt, ja det också. Framförallt att hon gjorde så bra ifrån sig på tremilen trots svårt skadad hand. Att man inte tycker det är för bra för att vara sant är indikation på att man är rätt naiv.
Citera
2023-01-11, 22:46
Medlem
Anna-Karin Strömstedt körde motionslopp på Söndagen samma sträcka som sista etappen i Tour de Ski. Om jag läser rätt hade hon bättre tid än Frida Karlsson.
Kan det stämma? Körde de en annan sträcka på något sätt?
Citera
2023-01-11, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Anna-Karin Strömstedt körde motionslopp på Söndagen samma sträcka som sista etappen i Tour de Ski. Om jag läser rätt hade hon bättre tid än Frida Karlsson.
Kan det stämma? Körde de en annan sträcka på något sätt?
De körde sträckan som eliten körde sålänge det var jaktstart, herrarnas gamla sprintbana och sedan till backen. Frida körde en kilometer längre.
Citera
2023-01-11, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Hur länge kan Sundling hålla på och gömma sig fram tills mästerskapen och vinna guld år efter år utan att man tycker det är suspekt? Jag menar hade hon varit norska så....
Svenska åkare har gjort såhär så långt bak jag kan minnas - och man har kommit undan med detta. Folk glömmer bort att längdskidor är en liten sport som domineras av Nordbor, som gör lite vad dom vill.
Citera
2023-01-11, 23:35
Medlem
Citat:
Jonna körde två tävlingar innan OS och blev tvåa bakom säsongens dominant Maja, för att lagom till OS totalt överlägset utklassa henne. Imponerande ja, misstänkt, ja det också. Framförallt att hon gjorde så bra ifrån sig på tremilen trots svårt skadad hand. Att man inte tycker det är för bra för att vara sant är indikation på att man är rätt naiv.

Nej, det var Jonna som vann det andra mötet före OS.
Citera
2023-01-12, 06:48
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Möjligt jag är naiv, men det du skriver stämmer inte.

Jonna skadade handen den 19/11.
I Dresden (18/12) vann Maja den individuella sprinten med Jonna tvåa i första tävlingen efter skadeuppehållet. sen vann de team sprint tillsammans. Jonna såg rätt stolpig ut i sin teknik där.
I Falun i scandinavisk cup 7-9 januari vann Jonna alla tre loppen (Maja vann sprintkvalet men Jonna själva tävlingen) i konkurrens med Maja och Moa och de bästa norskorna som inte platsade i OS-truppen. Segrarna i distansloppen var rätt stora. Sen var det höghöjdsläger efter det.
Jonnas hand var återställd till OS (möjligt hon körde med skydd för att skydda mot att slå upp skadan, jag minns inte) där Jonnas första lopp var den 8 februari. Så någon svårt skadad hand hade Jonna knappast när tremilen avgjordes. Skadan medförde bara att hon tingades anpassa träningen och inte kunde tävla under några veckor.
Citera
2023-01-12, 08:01
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Fortfarande dumt att ljuga om sånt som enkelt kan kollas upp. Det innebär att när du väl skriver något som är sant kommer ingen tro dig.
Citera
2023-01-12, 09:27
Medlem
Citat:
Bortsett från att du har fel vad gäller Jonnas sprintresultat i Falun, varför var 3-mils resultatet för bra för att vara sant? Skadan i handen var ju läkt för länge sedan. Hon hade riktigt bra distansresultat med sig från Falun. Hon fick en extra träningsperiod i dec m a av handskadan med lite annan träning. Inledningsvis kanske mycket på cykel och sen teknik utan stavar och kanske mer långa tröskelpass som kan ha varit gynnsamt för för rörelseekonomin och uthålligheten. Det fanns nog en hel del möjligheter att utveckla delar som normalt inte prioriterats.
Citera
2023-01-12, 18:54
Medlem
FIS hoppas fortfarande på att Les Rousses ska bli av, prognosen ser bättre ut och man kommer besluta om tävlingarna på måndag. Toblach är intresserade av att ta över den helgen iallafall men inget är klart.
Citera
2023-01-13, 09:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Engadin är också reservort till Les Rousses men ligger ju på hög höjd så ställer ju till med förberedelserna om det skulle bli aktuellt.

Kalvå testade ju positivt för covid under touren och nu har hon själv uttalat sig om det. Inga symptom när hon gjorde själva testet men har sedan fått halsont (som hon inte är helt fri från ännu). Troligtvis tidigast tillbaka till Toblach.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in