Citat:
Om du menar att en poängkarateka inte kan variera i kraft bara för att sporten är "lätt till ingen kontakt", så kan du lika gärna hävda att det endast går att fightas lätt kontakt i thaiboxning och boxning, för "det är så man sparrar". Nu sparrar man betydligt hårdare i boxning, men jag kan ta det också för saken skull.
Du talar som om vi inte haft decennier med öppna turneringar där poängutövare demonstrerat sin tveksamma förmåga att hantera fullkontaktsstriking.
Det är försvinnande få med den bakgrunden som hävdat sig inom friare regelsystem.
Citat:
"På vad du baserar du påståendet att en poängkarate skulle vara begränsad för att bli bättre för självförsvar?" Gishin Funakoshi formulerade det som "one strike, one kill". Vissa har ändrat kill till "victory". Det är hela anledningen till stop-formatet. Det behöver inte vara kill, räcker att det gör tillräckligt för att ta sig därifrån.
Så upphovsmannen ord. Tycker du att du ser många killshots i en typisk Shotokan-turnering?
Citat:
En fullkontaktsutövare är i regel långsammare. Båda sparrar i regel mjukt på klubbar. Men om du nu ska sparra mjukt är det vettigare utifrån ett poängkarate-perspektiv eftersom betoningen är fotarbetet. Betoningen i thaiboxning är kraft, och det är ju meningslöst när man sparrar mjukt.
Skillnaden är målet med teknikerna. Poängkarate söker just poäng medan thaitekniker vill åsamka skada. Jag vet i alla fall på vem jag satsar pengar om två hobbyister gör upp.
Citat:
Det finns viss form av grappling i poängkarate. En double leg är väl kanske inte jättetrolig att utsättas för. Det är typisk skolbrottning. I vuxen ålder är slag mest sannolikt.
Det händer att boxare blivit knockade av fullkomliga amatörer som sucker punchat dem.
Det händer att boxare blivit knockade av fullkomliga amatörer som sucker punchat dem.
Jag tror du håller med om att grapplingen i Shotokan är försumbar. Däremot håller jag med om att stancen är mer lämpad för att förhindra nedtagningar än den i exempelvis MT och Kyokushin.
Mina odds talar trots det för att jag landar på intensiven.