2023-01-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Om du menar att en poängkarateka inte kan variera i kraft bara för att sporten är "lätt till ingen kontakt", så kan du lika gärna hävda att det endast går att fightas lätt kontakt i thaiboxning och boxning, för "det är så man sparrar". Nu sparrar man betydligt hårdare i boxning, men jag kan ta det också för saken skull.

Du talar som om vi inte haft decennier med öppna turneringar där poängutövare demonstrerat sin tveksamma förmåga att hantera fullkontaktsstriking.
Det är försvinnande få med den bakgrunden som hävdat sig inom friare regelsystem.

Citat:
"På vad du baserar du påståendet att en poängkarate skulle vara begränsad för att bli bättre för självförsvar?" Gishin Funakoshi formulerade det som "one strike, one kill". Vissa har ändrat kill till "victory". Det är hela anledningen till stop-formatet. Det behöver inte vara kill, räcker att det gör tillräckligt för att ta sig därifrån.

Så upphovsmannen ord. Tycker du att du ser många killshots i en typisk Shotokan-turnering?

Citat:
En fullkontaktsutövare är i regel långsammare. Båda sparrar i regel mjukt på klubbar. Men om du nu ska sparra mjukt är det vettigare utifrån ett poängkarate-perspektiv eftersom betoningen är fotarbetet. Betoningen i thaiboxning är kraft, och det är ju meningslöst när man sparrar mjukt.

Skillnaden är målet med teknikerna. Poängkarate söker just poäng medan thaitekniker vill åsamka skada. Jag vet i alla fall på vem jag satsar pengar om två hobbyister gör upp.

Citat:
Det finns viss form av grappling i poängkarate. En double leg är väl kanske inte jättetrolig att utsättas för. Det är typisk skolbrottning. I vuxen ålder är slag mest sannolikt.

Det händer att boxare blivit knockade av fullkomliga amatörer som sucker punchat dem.

Jag tror du håller med om att grapplingen i Shotokan är försumbar. Däremot håller jag med om att stancen är mer lämpad för att förhindra nedtagningar än den i exempelvis MT och Kyokushin.

Mina odds talar trots det för att jag landar på intensiven.
Citera
2023-01-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killjoy
Jag fick en del tips i tråden och jag sa att jag skulle testa på judo eller BJJ. Det har inte riktigt hunnit bli av.

Har däremot gått ett provapå-pass krav maga, då jag såg en flyer på gymmet. Måste säga att det kändes rätt värdelöst och alldeles för hypotetiskt, jag kommer inte gå tillbaka. Passet var på drygt en timme, vi var 6 per, alla nya (två killar, resten tjejer/tanter). Det bestod av en serie övningar på temat att ta sig ut ur ett strypgrepp, främst varianter på att dra händerna genom "förövarens" tvåhandsgrepp och bända bort hans armar med armbågarna/underarmarna. Vi turades om att vara förövare, men vi tog inte några riktiga strypgrepp och förövaren förväntades inte göra något större motstånd. Manövrarna funkade i teorin, men jag kände som förövare att jag med lätthet hade kunnat hålla kvar greppet med lite kraft, eller leverera ett slag i solar plexus när motparten då hade sina händer över huvudet. Jag kände att det där aldrig hade funkat i ett krogslagsmål eller under ett rån.

KM har ju gott rykte så jag gissar att detta bara inte var den bästa instruktören. Är det brukligt med mer realistiska "sparringar" inom KM? Där man som förövare faktiskt sätter utövaren på prov. Kanske inte ska döma ut KM än.

Annars tror jag att jag kör jag nått sportinriktat där man får öva med full kraft mot en motståndare som inte håller tillbaka. Återkommer med mina tankar när jag provat nästa grej. Har läst på och är ganska inne på att judo är vettigt. Då kan man ju dessutom tävla i OS...

Samma erfarenhet som jag. Du har hamnat på en KM-klubb som är precis som 95% av all Krav Maga. Rollspel och koreografier. Räkna med att alla gym du hittar är likadana.

Judo är definitivt vettigt.
Citera
2023-01-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Du talar som om vi inte haft decennier med öppna turneringar där poängutövare demonstrerat sin tveksamma förmåga att hantera fullkontaktsstriking.
Det är försvinnande få med den bakgrunden som hävdat sig inom friare regelsystem.

Nej, nu blandar du återigen ihop sportfighting och självförsvar. Hävdat sig? Nämn en Shotokan-utövare i K1. Om de inte ställer upp kan du inte kritisera dem. De vill inte ha boxningshandskar eftersom det ändrar på för mycket.
Citera
2023-01-11, 21:14
Medlem
Citat:
Nej, nu blandar du återigen ihop sportfighting och självförsvar. Hävdat sig? Nämn en Shotokan-utövare i K1. Om de inte ställer upp kan du inte kritisera dem. De vill inte ha boxningshandskar eftersom det ändrar på för mycket.

Märkligt att kampsporter som ska ha "one shot one kill"-potential inte lyckats demonstrera sin dödlighet i turneringar där knockouts är så vanliga. Det funkar alltså i poängturneringar och i dödsmatcher, men "sportfighting" med fullkontakt är något väsensskilt som inte är relevant.

Trams om handskarna. Du vet mycket väl hur vadderade labbarna är i shotokan. Kyokushin som faktiskt utövas utan handskar lyckades anpassa sig efter öppna regelsystem.
Citera
2023-01-11, 21:26
Medlem
Citat:
Märkligt att kampsporter som ska ha "one shot one kill"-potential inte lyckats demonstrera sin dödlighet i turneringar där knockouts är så vanliga. Det funkar alltså i poängturneringar och i dödsmatcher, men "sportfighting" med fullkontakt är något väsensskilt som inte är relevant.

Jag har endast återgett filosofin som historisk motivering till formatet. Du har återigen svårigheter att skilja gatan från sportkampsport. Man behöver inte slå mördande hårt för att vinna en street fight. Och jo, boxningshandskar skyddar jättemycket och är ett dåligt format för folk med poängkarate som bakgrund och de har inte ens prövat det.
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2023-01-11 kl. 21:28.
Citera
2023-01-11, 21:44
Medlem
Citat:
Jag har endast återgett filosofin som historisk motivering till formatet. Du har återigen svårigheter att skilja gatan från sportkampsport. Man behöver inte slå mördande hårt för att vinna en street fight. Och jo, boxningshandskar skyddar jättemycket och är ett dåligt format för folk med poängkarate som bakgrund.

Du har bara återgett en oneliner där grundaren påstår att one shot one kill är målet. Du har svårigheter med att vara konsekvent. Du argumenterar för en stenhårt reglerad sportkamport samtidigt som du påtalar hur kaotiskt det är på gatan och hävdar att vi är naiva som tror att mindre reglerade sportkampsporter är funktionella.
Hur ska du ha det?

Predikar man killshot-förmåga så slår man rimligen löjligt hårt. Lustigt att dessa skyddande handskar resulterar i så många medvetslösa fighters, men att just Shotokan-utövare drabbas för hårt för att ens ställa upp. Är det kanske så att dessa fullkontaktskampsportare har bättre förmåga att avsluta slagsmål snabbt?
Citera
2023-01-11, 22:05
Medlem
Citat:

Predikar man killshot-förmåga så slår man rimligen löjligt hårt.

De räcker med precision. Med tjocka handskar är det mer eller mindre givet att det blir en utdragen batalj och att du inte prickar med första slaget.

Annorlunda utan handskar https://m.youtube.com/watch?v=53gO_2sBfc4

Jag vet inte hur hårt de slår i dessa sporter, faktiskt. Kapacitetmässigt
Citera
2023-01-11, 22:34
Medlem
Citat:
De räcker med precision. Med tjocka handskar är det mer eller mindre givet att det blir en utdragen batalj och att du inte prickar med första slaget.

Annorlunda utan handskar https://m.youtube.com/watch?v=53gO_2sBfc4

Jag vet inte hur hårt de slår i dessa sporter, faktiskt. Kapacitetmässigt

Precision utesluter inte att man väljer slagtekniker som genererar mer kraft. Om shotokan saknar knockoutförmåga under samma förutsättningar som fullkontaktsporter så är det långsökt att hävda att de skulle ha en unik förmåga att avsluta dueller snabbt.

Om vi istället tittar på MMA där handskarna är små så är det knappast snabba avslut som kännetecknar framgångsrika fighters med karatebakgrund utan förmåga att plocka isär motståndare över tid. Machida och Wonderboy har tillsammans över 60 matcher varav endast en av dem avgjorts på under 3 minuter.
Citera
2023-01-11, 22:56
Medlem
Citat:
Precision utesluter inte att man väljer slagtekniker som genererar mer kraft. Om shotokan saknar knockoutförmåga under samma förutsättningar som fullkontaktsporter så är det långsökt att hävda att de skulle ha en unik förmåga att avsluta dueller snabbt.

Om vi istället tittar på MMA där handskarna är små så är det knappast snabba avslut som kännetecknar framgångsrika fighters med karatebakgrund utan förmåga att plocka isär motståndare över tid. Machida och Wonderboy har tillsammans över 60 matcher varav endast en av dem avgjorts på under 3 minuter.

Huruvida dessa stilar är framgångsrika i UFC har ingenting att göra med om de funkar bäst i en självförsvarssituation mot flera förövare, där man ska få iväg ett slag så fort och precist som möjligt, med ingen annan hänsyn
Citera
2023-01-11, 23:09
Medlem
Laggiores avatar
Löpning, bort från faran slår nog det mesta.
Citera
2023-01-12, 00:01
Medlem
Citat:
Huruvida dessa stilar är framgångsrika i UFC har ingenting att göra med om de funkar bäst i en självförsvarssituation mot flera förövare, där man ska få iväg ett slag så fort och precist som möjligt, med ingen annan hänsyn

Det har att göra med ditt argument. De stora handskarna var ju alldeles nyligen förklaringen till Shotokans frånvaro i öppna striking-turneringar - det rimmar illa med oförmågan att nå snabba avslut även när handskarna är små

Och du har fortfarande inte förklarat varför poängkarate skulle vara den bästa grunden för att leverera dessa slag. Det är en sport som snarare kännetecknas av utdraget poängsamlande än förmåga att snabbt stoppa någon. Boxning är ett betydligt bättre alternativ om det är effektiva slag man vill behärska.
Citera
2023-01-12, 00:29
Medlem
Citat:
Det har att göra med ditt argument. De stora handskarna var ju alldeles nyligen förklaringen till Shotokans frånvaro i öppna striking-turneringar - det rimmar illa med oförmågan att nå snabba avslut även när handskarna är små

.

Två personer är inte statistiskt signifikativt, och kontexten är annorlunda när det endast gäller att pricka först. I MMA använder de andra strategier eftersom det inte handlar om att träffa och springa därifrån. Thompson är för övrigt inte från Japansk Karate.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in