2023-01-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Han säger det fast han har haft fel förut, åklagaren verkar säker på sin sak iallafall, vi får se hur det kommer gå i tingsrätten.
Ja vi får hoppas på att åklagaren har tillräckligt med bevis
Citera
2023-01-11, 20:35
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Jag har ju länge sett att det logiska är att det är två GM som samverkat. Av flera anledningar. Jag tar dom igen.

- Hade enbart en person varit GM, oavsett slag eller kvävning, borde den andra skrikit eller flytt. Eller läckt efteråt.
- JJ, som ensam GM, hade knappast vågat lämna en oskyldig MH ensam med ett lik i en dryg halvtimma i ett hus med vakna grannar.
- Det är oerhört mkt enklare för två GM att tysta en person jft med en GM.
- Sannolikheten att en oskyldig hade följt med och begravt en person den andra slagit ihjäl kanske inte är omöjligt, men svårförklarat. (Detta givet att det var två personer, vilket mycket tyder på.)

Att det är två GM betyder inte att båda varit lika drivande. Men de har samverkat.

Min teori. Men jag kan ha fel. Denna historia är så skruvad så jag är ödmjuk.

Att den som inte haft med mordet att göra hjälper till att röja undan en kropp är väl inget ovanligt? Tänker på äcklet som mördade Nathalie i Njurunda... han fick ju med sin polare att begrava henne långt ute i skogen...
Citera
2023-01-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
T blev troligen strypt. Hade ett bråk uppstått med händer eller tillhyggen hade alldeles säkert T skrikit och blivit högljudd, och det hade grannarna kunnat vittna om att de hört. Särskilt i samband med dunsarna.
JJ var väl hästtjej? Då använde hon möjligen någon hästtöm eller grimma och ströp T med. Det kan vara så att man hittat hennes hudfragment på en sådan rem. Samtidigt visar obduktionen att hon strypts.
I så fall åker JJ trol. in för mord. Allt annat vore skandal. Hon måste ju ha vetat att man dör av en strypning.
Hon är en kallhamrad och iskall mördare!
Strypt på vilket sätt enligt dig?
Ingen av oss här var ju med
Citera
2023-01-11, 20:37
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Kan ju vara så att det kunde handlat om en 3:e gärningsman ..då blir det svårt. MEN jag fick höra.. hörsägen att polisen hittat spår efter Tove i bilen.
Det har aldrig funnits eller tal om en 3:e person från polis/åklagare. Det är i tråden det funnits spekulationer.
Citera
2023-01-11, 20:41
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Löpande och preliminära fynd från obduktionen stödjer polisens och åklagarens teorier om tillvägagångssätt, enligt Rullman.

Intressant att åtminstone lite teknisk bevisning finns.

Detta var en nyhet för mig ivf. Glädjande.

https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-slar-tillbaka-mot-gw-20-aringens-egen-berattelse-talar-for-att-hon-mordade-tove

Det får man hoppas får han asen fällda för mord bör man skicka tårta och champange till honom!
Citera
2023-01-11, 20:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Löpande och preliminära fynd från obduktionen stödjer polisens och åklagarens teorier om tillvägagångssätt, enligt Rullman.

Intressant att åtminstone lite teknisk bevisning finns.

Detta var en nyhet för mig ivf. Glädjande.

https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-slar-tillbaka-mot-gw-20-aringens-egen-berattelse-talar-for-att-hon-mordade-tove
Det där lät knepigt! Rullman menar att det som J berättat är ett mord, medan advokaten ser det som misshandel med olycklig utgång. Samma berättelse! Återstår alltså TRs bedömning, om de går på Rullmans eller advokatens syn på det som hänt.
En gissning blir då en oenig TR.
Citera
2023-01-11, 20:44
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det där lät knepigt! Rullman menar att det som J berättat är ett mord, medan advokaten ser det som misshandel med olycklig utgång. Samma berättelse! Återstår alltså TRs bedömning, om de går på Rullmans eller advokatens syn på det som hänt.
En gissning blir då en oenig TR.

TR kommer ju få löpa gatlopp om de friar dessa två... då får man ta till lite södern rättvisa och göra iordning lynchningsplasten
Citera
2023-01-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Med tanke på hur oförsiktiga tjejerna varit med att lämna digitala spår efter sig, kanske dom även fört digital kommunikation under kvällen/natten där dom pratat om att hämnas. Det vore inte första gången två messar i skrift för att den tredje inte ska höra. Kan dom ha sån tur att uppsåtet finns i deras telefoner? Givetvis har dom raderat dessa i efterhand i tro att dom försvunnit.

Ja det vore oförståndigt och tjänstefel att berätta om alla bevis utredningen samlat på sig.

Både åklagaren och polisen ska ha en eloge för att de ändå öppnat upp kring de bitar de kan. Allmänintresset är ju stort och media är inte sena att hänga på.

Nån städning har kanske gjorts i nån mobil antingen för att dölja uppsåt eller att det helt enkelt varit en reaktion på det jobbiga att evtl ha chat kvar med gräl med Tove i.
Eller hot.

Nu kan ju även radering sorteras in under rubriken ”Panik” som JJ verkar hänga upp sitt försvar på men att i en rad aktiviteter försöka dölja brottet är inte ett särskilt hållbart försvar.
Citera
2023-01-11, 20:49
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Håller med i alla dina punkter. För mig är M en osannolik gm och bör vara oförmögen att hålla inne dessa hemska hemligheter under så lång tid i isolering. i dagsläget landar jag i att M var delaktig och har berättat för polisen vad som skett, fast utelämnat sin egen delaktighet.
Varför skulle MH inte vara en gm ihop med JJ? Tror båda medverkat. En sitter på T o håller nere armar medans den andra slår hennes huvud x flera i golvet/tröskel eller lägger ngt över ansiktet medans T kämpar o sparkar. Dom stora dunsarna är när hon slås ned baklänges så grannen unders kristallkrona vibrerade. Kanske…vi får se.
Citera
2023-01-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det kan vara Rullmans smala lycka om de lämnar olika förklaringar. MEN det ska ändå bevisas bortom alla tvivel.
Jag kan tänka mig att det kommer att vara uppenbart att en av dem eller båda ljuger, men att det inte går att 100% bevisa.
Jag fick plötsligt en tanke jag inte haft innan när jag läste det du skrev om grannen….och förklaringen fr JJ att det var en olyckshändelse, sparkarna i väggen osv
Inte sett någon direkt skrivit innan som jag tänker.
Om misshandeln var dunsarna som hördes och grannen gick upp och ringde på… säg att Tove ligger på golvet med fötterna mot utsidan till trappen/dörren antingen i hallen eller badrummet som nämnts… då borde hon varit påväg hem ( som tidigare uppgifter sa i media o även polis tror jag) att hon ” hört av sig 02.30 till sin kille o sagt hon var påväg hem) vänd mot dörren, blivit överraskad påhoppad bakifrån o ramlat i golvet bakåt o hamnat med fötterna mot trappen…. När grannen ringer på är det knäpptyst o ingen öppnar
Om min nyfunna teori om vad som hände beror på något jag är osäker på, om någon kan påminna mig, när hördes sparkarna? Var det i samband när han ringde på eller från någon annan grannes vittnesmål?
Jag har helt enkelt kommit fram till teorin ovan och när det ringer på dörren, Tove ligger nedslagen på rygg i hallen så tar JJ något eller sin hand/arm och håller för hennes mun så hon inte ska skrika/ropa på hjälp….JJ Fokuserad på om någon fortfarande står utanför lyssnar o håller kvar sitt grepp över Toves mun/näsa lite extra för att vara säker på att grannen gått…. Hon tänker inte på att Tove sparkar undertiden för att hon inte får luft, kanske fattar hon inte att hon sparkar därför utan mer för att hon sitter på henne o håller fast henne?
Själv ser jag plötsligt att det är vad som hänt?
Kommentarer eller tankar?
Citera
2023-01-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
"Gemensamt och i samförstånd begått gärningen".
Han syftar väl på mordet och inte gravfridsbrottet får man anta.
Att han säger att det i obduktionen kommit fram hur tillvägagångssättet varit måste ju betyda att det INTE kan förklaras som olyckshändelse? Hade de sett på obduktionen att T dött av fall tex mot en hård kant.. så hade väl brottsrubriceringen ändrats för mord?
Kan han ev mena att gm samförståndet handlar om gravfridsbrottet?

GW sa att det fanns säker bevisning på att även Maja kunde knytas an till fyndplatsen
Citera
2023-01-11, 21:14
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Att den som inte haft med mordet att göra hjälper till att röja undan en kropp är väl inget ovanligt? Tänker på äcklet som mördade Nathalie i Njurunda... han fick ju med sin polare att begrava henne långt ute i skogen...

Som jag skrev: inte omöjligt, men svårförklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in