Citat:
Ursprungligen postat av
SweKingCalle
Grevens sammanställning...
Sonen knackar på JJ:s dörr:
- Grannsonen: "Jag fick en dålig magkänsla, så jag sprang upp och knackade på". (DN).
- Sonen går upp till JJ:s dörr. Samtidigt står pappan kvar nere utanför familjens lägenhetsdörr och ser på.
- Sonen ringde på dörren. Ingen öppnade. Väntade en minut. Ringde igen. Under den andra gången hörde han någon som sparkade. På vad han uppfattar som på innerväggar, inifrån.
- Han uppfattade dessa ljud komma från vänster sida sett från när man står vid dörren.
- Han uppfattade ljuden komma från badrummet.
- Det lät som att någon sparkade 5-10 sparkar. Sparkarna sker efter han ringt på dörren.
- Ingen öppnade. Därefter blir det tyst och grannen går sedan ner igen.
- Inne i lägenheten diskuterar fadern och sonen om de ska larma eller inte. ”Vi var oroliga”.
(Källa, om inget annat anges: Podden)
JJ pratar med grannsonen och hans far i trappuppgången:
- Vid 03,10-tiden hör samma grannar återigen ljud från lägenheten. Denna gång låter det som att någon öppnar och stänger ytterdörren två gånger. Grannarna öppnar sin ytterdörr och lyssnar i trapphuset för att se efter vad som händer (AB)
- ”Vi öppnade dörren, tittade så. Det hörs uppifrån att det är en dörr som öppnas och stängs Då springer hon ner, alltså inte springer utan går vanligt”.
- JJ kommer ner till fadern och sonen. De frågar henne hur läget är
Jag får dunsarna till 02.30 och att granne omg går upp och knackar på, väntar utanför någon minut knackar igen och då hör han sparkarna.
(Även granne på samma våning säger 02.30 då han var i telefon och hade koll på tiden)
Sen träffar hon grannen I trappan är kl 03.10.
Har för mig polisen sagt att hon avled ca 02.45 men jag tror det är lite tidigare säg 02.40 senast ?
02.40 borde grannen gått ned igen för han kan väl inte stå 10 minuter utanför dörren ?
Så hon borde ju iaf ha ca 20-30 min på sig innan donken 03.10.
Grannen under säger ju även att efter donken resan har de inte hört ett ljud uppifrån vilket de tycker är konstigt.
Jag vill inte försvara M på något vis men det skulle ju kunna vara så att hon är helt ovetandes ?
Men vi lär väl snart få veta ;-)
Otålig som f..
Ja, otålig blir man.
Polisen har ju nämnt tiden
02.00 och 02.45 som den tid då huvuddelen av brottsligheten skedde. Det får man lita på tänker jag. De har ju hållpunkter för tiderna, som vi inte har.
Tror det var @ Wattweke som nämnde tidpunkten vid Donken till 03:10 ungefär, vilket jag har haft som en hållpunkt. Den är ju försås obekräftad.
Vad gäller grannen, kanske han själv inte har haft järnkoll på tiden minutvis kan man tänka. Den andra grannen (samma våningplan som JJ) var väldigt luddig iaf i en intervju om tiderna, men läste någonstans om att han hade pratat med sin tjej på Skype. Vilken tid det var har iaf inte jag läst något om?
Tidigt skrevs det i media om en tid 02:30 då Toves ska ha ringt sin kille, men sedan har polisen sagt att det sista samtalet ska ha varit 01:48/9, vilket då gör 02:30 tidpunkten till ett mysterium.
Jag tror alltså att tidpunkten 02:45 begränsas av att polisen vet att det är då man åker till Donken. Sparkarna ska ha varit en tid innan då isf. Räknar baklänges då med marginal, så avlutades det med sparkar vid 02:35, senast 02:40, vilket kanske ändå ringar in den tid du föreslår.
Och jag har inte släppt tiden 02:30 som en händele av betydlese, även om det inte var ett samtal. Så jag tror av detta att någonstans mellan
02:30- 02:40 kan mordet ha skett. Sedan ner till grannen vid 03- tiden och Donken tio minuter senare.
DN:
"En granne som vill vara anonym berättar för DN att han plötsligt hörde en hög duns från lägenheten.
– Det var riktigt högt, taket skakade av ljudet.
Och sedan kom nästa duns. Och en till. Därefter blev det tyst.
– Jag fick en dålig magkänsla, så jag sprang upp och knackade på. Jag hörde mellan fem till tio slag som kom från den vänstra sidan av dörren, men ingen öppnade.
Grannen säger att han gick tillbaka till sin lägenhet. När han efter en stund hörde att dörren till lägenheten ovan öppnades gick han ut för att se efter."
https://www.dn.se/sverige/fragan-alla-staller-sig-vad-hande-i-vetlanda/
Podden del två:
G = granne
R= reporter
G: "Jättetrevlig granne. Gissar på att det var nåt jättetungt som har, alltså kastats i golvet. Minst 50 kg."
R: "Okey."
G: "En och sen; dun, sen dun, dun sen... det var två i rad, sen är det en emellanrum fattar du?"
R: "Eh, är det så att man hör något bråk eller nånting också"
G "Vi hörde inget skrik eller alltså ljud eller om man säger så, säger nånting hjälp eller något".
R: "Bara det här.
G: Bara det där, smällen vid 3 på natten.
R: Okey.
G: Då, när vi hörde det här, jag och farsan, så sa min pappa, "det här är ovanligt ljud", att det brukar inte va så. Så sa jag till pappa, så..."men andra helger brukar det va andra ljud och så, fester, ljud och så, ljud och musik, inget mer än det".".
G: Då är det där uppe min pappa stod utanför dörren.
R: Ja, du gick upp ändå?
G: Jag gick upp vid tre på natten, ringde på dörren. Ingen öppnade andra gången, alltså väntade en minut. Ingen öppnade. Då ringde jag igen. Under den andra gången så hörde jag nån som alltså sparkade då, få, alltså uppfattade alltså sparka på innervägg, alltså.
R: Innifrån?
G: Innifrån mot
R: Dörren?
G: Nej mot väggen. Samm ställe som det smällde- ljudet nerifrån och det var utifrån där uppe från dörren. När du står uppe vid dörren så är det vid vänster sida, vänster sida, så därifrån, jag uppfattade det här som ifrån badrummet och då lät det som att man sparkar mellan 5 och 10 sparkar.
G: Jag gick ner då typ, ca alltså mellan 5- 10 minuter. Under den här tiden alltså, hör vi nånting utifrån lägenheten, altid nån som låter då. Jag och min pappa diskuterar om vi ska, ska vi larma eller inte?. Eller är det vanlig ljud? Jag blev orolig, vi bor ju ovanför grannen. att det är bra läge (ohörbart) alltså man ska va så snäll och hjälpsam och så. Fattar du?
Öppna vi dörren, titta så hörs det uppifrån att det är en dörr som öppnas och stängs. Då springer hon ner, alltså inte springer, går, vanligt, kommer till oss och börjar prata med oss, pratar: "Hur är läget" och så, "Ah, det är en kompis som har trillat". Hon sa hon var full och så. "Hon har druckit för mycket. Hon mår dåligt" "Jaha, ok, är det bra med henne och så?" Hon har lagt henne i sängen och så. "Hon mår bra nu".
https://podcasts.apple.com/se/podcast/del-2-grannen-p%C3%A5-v%C3%A5ningen-under/id1651864932?i=1000584700242