Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-11, 21:17
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det där lät knepigt! Rullman menar att det som J berättat är ett mord, medan advokaten ser det som misshandel med olycklig utgång. Samma berättelse! Återstår alltså TRs bedömning, om de går på Rullmans eller advokatens syn på det som hänt.
En gissning blir då en oenig TR.

Ja, givet att Rullman inte har ngn form av stödjande bevisning.
Citera
2023-01-11, 21:18
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag fick plötsligt en tanke jag inte haft innan när jag läste det du skrev om grannen….och förklaringen fr JJ att det var en olyckshändelse, sparkarna i väggen osv
Inte sett någon direkt skrivit innan som jag tänker.
Om misshandeln var dunsarna som hördes och grannen gick upp och ringde på… säg att Tove ligger på golvet med fötterna mot utsidan till trappen/dörren antingen i hallen eller badrummet som nämnts… då borde hon varit påväg hem ( som tidigare uppgifter sa i media o även polis tror jag) att hon ” hört av sig 02.30 till sin kille o sagt hon var påväg hem) vänd mot dörren, blivit överraskad påhoppad bakifrån o ramlat i golvet bakåt o hamnat med fötterna mot trappen…. När grannen ringer på är det knäpptyst o ingen öppnar
Om min nyfunna teori om vad som hände beror på något jag är osäker på, om någon kan påminna mig, när hördes sparkarna? Var det i samband när han ringde på eller från någon annan grannes vittnesmål?
Jag har helt enkelt kommit fram till teorin ovan och när det ringer på dörren, Tove ligger nedslagen på rygg i hallen så tar JJ något eller sin hand/arm och håller för hennes mun så hon inte ska skrika/ropa på hjälp….JJ Fokuserad på om någon fortfarande står utanför lyssnar o håller kvar sitt grepp över Toves mun/näsa lite extra för att vara säker på att grannen gått…. Hon tänker inte på att Tove sparkar undertiden för att hon inte får luft, kanske fattar hon inte att hon sparkar därför utan mer för att hon sitter på henne o håller fast henne?
Själv ser jag plötsligt att det är vad som hänt?
Kommentarer eller tankar?

Du var inte först.
Det är säkert ungefär så det gått till. Du lägger in för mycket detaljer bara. Som är helt omöjligt att veta.

Det är troligtvis så att Tove styps/kvävs när grannen ringer på (Sparkarna).
Mgm försöker garanterat se till att Tove är tyst när grannen kommer, det är då mordet sker. Här grips faktiskt JJ av panik och dödar Tove.

Så just nu håller sig JJ så nära sanningen hon kan.

Det senariot är det mest rimliga med sparkarna i vägen. Men vi får vänta och se vad rättsläkaren säger.

Det har väl varit en rimlig teori sen man fick höra grannens vittnesmål.
Ett sannolikt händelseförlopp.

Det går en stund mellan dunsarna och sparkarna. Tiden det tar för grannen att reagera och gå till dörren. Vad som händer där emellan kommer bli svårt att få reda på. Om inte MJ vet och berättar. För JJ kommer aldrig uttala den exakta sanningen.
Citera
2023-01-11, 21:28
Medlem
Pythia_88s avatar
T:s mobiltelefon är enligt Rullman inte hittad. Hur viktig är den i utredningsarbetet?
Citera
2023-01-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Du var inte först.
Det är säkert ungefär så det gått till. Du lägger in för mycket detaljer bara. Som är helt omöjligt att veta.

Det är troligtvis så att Tove styps/kvävs när grannen ringer på (Sparkarna).
Mgm försöker garanterat se till att Tove är tyst när grannen kommer, det är då mordet sker. Här grips faktiskt JJ av panik och dödar Tove.

Så just nu håller sig JJ så nära sanningen hon kan.

Det senariot är det mest rimliga med sparkarna i vägen. Men vi får vänta och se vad rättsläkaren säger.

Det har väl varit en rimlig teori sen man fick höra grannens vittnesmål.
Ett sannolikt händelseförlopp.

Det går en stund mellan dunsarna och sparkarna. Tiden det tar för grannen att reagera och gå till dörren. Vad som händer där emellan kommer bli svårt att få reda på. Om inte MJ vet och berättar. För JJ kommer aldrig uttala den exakta sanningen.
Jag säger inte att jag är först, det är inte det viktiga för mig utan mer om min spekulation kan stämma med vad vi tror kan ha hänt… många har skrivit om strypning o kvävning i samband med sparkarna… självklart men har inte läst om hur hon hamnade så som jag beskrev även om många tror hon blev påhoppad bakifrån… inte heller att hon kvävs för att vara tyst……
Det är inte min poäng att jag ska kommit på den teorin… det är min egna uppfattning om det som jag inte läst om tidigare och vi hjälps ju åt här att försöka komma fram till diverse…
Citera
2023-01-11, 21:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Grevens sammanställning...

Sonen knackar på JJ:s dörr:
- Grannsonen: "Jag fick en dålig magkänsla, så jag sprang upp och knackade på". (DN).
- Sonen går upp till JJ:s dörr. Samtidigt står pappan kvar nere utanför familjens lägenhetsdörr och ser på.
- Sonen ringde på dörren. Ingen öppnade. Väntade en minut. Ringde igen. Under den andra gången hörde han någon som sparkade. På vad han uppfattar som på innerväggar, inifrån.
- Han uppfattade dessa ljud komma från vänster sida sett från när man står vid dörren.
- Han uppfattade ljuden komma från badrummet.
- Det lät som att någon sparkade 5-10 sparkar. Sparkarna sker efter han ringt på dörren.
- Ingen öppnade. Därefter blir det tyst och grannen går sedan ner igen.
- Inne i lägenheten diskuterar fadern och sonen om de ska larma eller inte. ”Vi var oroliga”.
(Källa, om inget annat anges: Podden)

JJ pratar med grannsonen och hans far i trappuppgången:
- Vid 03,10-tiden hör samma grannar återigen ljud från lägenheten. Denna gång låter det som att någon öppnar och stänger ytterdörren två gånger. Grannarna öppnar sin ytterdörr och lyssnar i trapphuset för att se efter vad som händer (AB)
- ”Vi öppnade dörren, tittade så. Det hörs uppifrån att det är en dörr som öppnas och stängs Då springer hon ner, alltså inte springer utan går vanligt”.
- JJ kommer ner till fadern och sonen. De frågar henne hur läget är

Jag får dunsarna till 02.30 och att granne omg går upp och knackar på, väntar utanför någon minut knackar igen och då hör han sparkarna.
(Även granne på samma våning säger 02.30 då han var i telefon och hade koll på tiden)

Sen träffar hon grannen I trappan är kl 03.10.

Har för mig polisen sagt att hon avled ca 02.45 men jag tror det är lite tidigare säg 02.40 senast ?
02.40 borde grannen gått ned igen för han kan väl inte stå 10 minuter utanför dörren ?
Så hon borde ju iaf ha ca 20-30 min på sig innan donken 03.10.

Grannen under säger ju även att efter donken resan har de inte hört ett ljud uppifrån vilket de tycker är konstigt.

Jag vill inte försvara M på något vis men det skulle ju kunna vara så att hon är helt ovetandes ?

Men vi lär väl snart få veta ;-)
Otålig som f..

Ja, otålig blir man.

Polisen har ju nämnt tiden 02.00 och 02.45 som den tid då huvuddelen av brottsligheten skedde. Det får man lita på tänker jag. De har ju hållpunkter för tiderna, som vi inte har.

Tror det var @ Wattweke som nämnde tidpunkten vid Donken till 03:10 ungefär, vilket jag har haft som en hållpunkt. Den är ju försås obekräftad.

Vad gäller grannen, kanske han själv inte har haft järnkoll på tiden minutvis kan man tänka. Den andra grannen (samma våningplan som JJ) var väldigt luddig iaf i en intervju om tiderna, men läste någonstans om att han hade pratat med sin tjej på Skype. Vilken tid det var har iaf inte jag läst något om?

Tidigt skrevs det i media om en tid 02:30 då Toves ska ha ringt sin kille, men sedan har polisen sagt att det sista samtalet ska ha varit 01:48/9, vilket då gör 02:30 tidpunkten till ett mysterium.

Jag tror alltså att tidpunkten 02:45 begränsas av att polisen vet att det är då man åker till Donken. Sparkarna ska ha varit en tid innan då isf. Räknar baklänges då med marginal, så avlutades det med sparkar vid 02:35, senast 02:40, vilket kanske ändå ringar in den tid du föreslår.

Och jag har inte släppt tiden 02:30 som en händele av betydlese, även om det inte var ett samtal. Så jag tror av detta att någonstans mellan 02:30- 02:40 kan mordet ha skett. Sedan ner till grannen vid 03- tiden och Donken tio minuter senare.

DN:
"En granne som vill vara anonym berättar för DN att han plötsligt hörde en hög duns från lägenheten.

– Det var riktigt högt, taket skakade av ljudet.

Och sedan kom nästa duns. Och en till. Därefter blev det tyst.

– Jag fick en dålig magkänsla, så jag sprang upp och knackade på. Jag hörde mellan fem till tio slag som kom från den vänstra sidan av dörren, men ingen öppnade.

Grannen säger att han gick tillbaka till sin lägenhet. När han efter en stund hörde att dörren till lägenheten ovan öppnades gick han ut för att se efter.
"
https://www.dn.se/sverige/fragan-alla-staller-sig-vad-hande-i-vetlanda/

Podden del två:

G = granne
R= reporter
G: "Jättetrevlig granne. Gissar på att det var nåt jättetungt som har, alltså kastats i golvet. Minst 50 kg."

R: "Okey."

G: "En och sen; dun, sen dun, dun sen... det var två i rad, sen är det en emellanrum fattar du?"

R: "Eh, är det så att man hör något bråk eller nånting också"

G "Vi hörde inget skrik eller alltså ljud eller om man säger så, säger nånting hjälp eller något".

R: "Bara det här.

G: Bara det där, smällen vid 3 på natten.

R: Okey.

G: Då, när vi hörde det här, jag och farsan, så sa min pappa, "det här är ovanligt ljud", att det brukar inte va så. Så sa jag till pappa, så..."men andra helger brukar det va andra ljud och så, fester, ljud och så, ljud och musik, inget mer än det".
".

G: Då är det där uppe min pappa stod utanför dörren.

R: Ja, du gick upp ändå?

G: Jag gick upp vid tre på natten, ringde på dörren. Ingen öppnade andra gången, alltså väntade en minut. Ingen öppnade. Då ringde jag igen. Under den andra gången så hörde jag nån som alltså sparkade då, få, alltså uppfattade alltså sparka på innervägg, alltså.

R: Innifrån?

G: Innifrån mot

R: Dörren?

G: Nej mot väggen. Samm ställe som det smällde- ljudet nerifrån och det var utifrån där uppe från dörren. När du står uppe vid dörren så är det vid vänster sida, vänster sida, så därifrån, jag uppfattade det här som ifrån badrummet och då lät det som att man sparkar mellan 5 och 10 sparkar.

G: Jag gick ner då typ, ca alltså mellan 5- 10 minuter. Under den här tiden alltså, hör vi nånting utifrån lägenheten, altid nån som låter då. Jag och min pappa diskuterar om vi ska, ska vi larma eller inte?. Eller är det vanlig ljud? Jag blev orolig, vi bor ju ovanför grannen. att det är bra läge (ohörbart) alltså man ska va så snäll och hjälpsam och så. Fattar du?
Öppna vi dörren, titta så hörs det uppifrån att det är en dörr som öppnas och stängs. Då springer hon ner, alltså inte springer, går, vanligt, kommer till oss och börjar prata med oss, pratar: "Hur är läget" och så, "Ah, det är en kompis som har trillat". Hon sa hon var full och så. "Hon har druckit för mycket. Hon mår dåligt" "Jaha, ok, är det bra med henne och så?" Hon har lagt henne i sängen och så. "Hon mår bra nu".
https://podcasts.apple.com/se/podcast/del-2-grannen-p%C3%A5-v%C3%A5ningen-under/id1651864932?i=1000584700242
Citera
2023-01-11, 21:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
Jag refererade till GM (J) ja.

Båda är kända som "invandrar kvinnorna". Själva hudfärgen var inte fokus här, invandrare som invandrare.
Att några här använder det som tillmäle betyder inte att det används i verkligheten, utanför tråden.
Citera
2023-01-11, 21:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Ja, givet att Rullman inte har ngn form av stödjande bevisning.
Vad tänker du då på? Mobilkonversationer där J uttrycker sin åsikt om T?
Citera
2023-01-11, 21:55
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad tänker du då på? Mobilkonversationer där J uttrycker sin åsikt om T?
Jag tror att mobilkonversationer kan vara en del i bevisföringen, ja. JJ fipplade väl med mobilen i grannens bil, bl a.
Citera
2023-01-11, 21:55
Medlem
Tror ni grannarna har undanhållit viss information, av order från polisen? För jag får inte ihop annars hur det kan vara så lyhörd men man hör inga röster eller bråk innan de höga dunsarna.

En misshandel som har lett till T dog. Skulle den verkligen bara bryta ut från ingenstans utan bråk innan? De måste ju skrikit och slagit mot varandra, och då bör JJ/MH haft synliga skador också. Om det nu är så att grannarna verkligen inte hörde skrik/bråk innan dunsarna så tror jag T överfölls bakifrån, med ett tillhygge mot bakhuvudet/nacken, så pass mycket kraft i slaget att hon trillar rakt ner i golvet. Sedan hinner hon inte skrika eller reagera för då är ena eller båda GM på henne, tills de dödar henne. Jag tror inte på JJ, att T ”råkade” dö av olyckshändelse under ett slagsmål. Men beror väl lite på vad mer grannarna har hört.
Citera
2023-01-11, 21:56
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
T:s mobiltelefon är enligt Rullman inte hittad. Hur viktig är den i utredningsarbetet?

TT:s mobil hade nog kunnat stärka bevisningen, men jag tror inte den är lika viktig längre. Nu räknas ju inte ett erkännande (om ”olycka”)så mycket i rättssalen, men med det så faller ju många andra pusselbitar på plats.
Citera
2023-01-11, 22:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag fick plötsligt en tanke jag inte haft innan när jag läste det du skrev om grannen….och förklaringen fr JJ att det var en olyckshändelse, sparkarna i väggen osv
Inte sett någon direkt skrivit innan som jag tänker.
Om misshandeln var dunsarna som hördes och grannen gick upp och ringde på… säg att Tove ligger på golvet med fötterna mot utsidan till trappen/dörren antingen i hallen eller badrummet som nämnts… då borde hon varit påväg hem ( som tidigare uppgifter sa i media o även polis tror jag) att hon ” hört av sig 02.30 till sin kille o sagt hon var påväg hem) vänd mot dörren, blivit överraskad påhoppad bakifrån o ramlat i golvet bakåt o hamnat med fötterna mot trappen…. När grannen ringer på är det knäpptyst o ingen öppnar
Om min nyfunna teori om vad som hände beror på något jag är osäker på, om någon kan påminna mig, när hördes sparkarna? Var det i samband när han ringde på eller från någon annan grannes vittnesmål?
Jag har helt enkelt kommit fram till teorin ovan och när det ringer på dörren, Tove ligger nedslagen på rygg i hallen så tar JJ något eller sin hand/arm och håller för hennes mun så hon inte ska skrika/ropa på hjälp….JJ Fokuserad på om någon fortfarande står utanför lyssnar o håller kvar sitt grepp över Toves mun/näsa lite extra för att vara säker på att grannen gått…. Hon tänker inte på att Tove sparkar undertiden för att hon inte får luft, kanske fattar hon inte att hon sparkar därför utan mer för att hon sitter på henne o håller fast henne?
Själv ser jag plötsligt att det är vad som hänt?
Kommentarer eller tankar?
Det skulle mycket väl kunna vara så, att J/M sitter/ligger på T och håller för hennes mun för att hon inte ska kunna skrika. Och att hon sedan håller för länge i kombination med tryck över bröstet så T dör av syrebrist. En "olycklig" konsekvens. Hm!

Men grannen hörde två-tre höga dunsar, ett fall ger en duns och en brottningsmatch borde inte ge megahöga dunsar. Vad var de andra dunsarna?
Citera
2023-01-11, 22:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Jag tror att mobilkonversationer kan vara en del i bevisföringen, ja. JJ fipplade väl med mobilen i grannens bil, bl a.
Tyvärr tror jag inte det skulle kunna vara något avgörande. "Man säger så mycket när man är arg, som man egentligen inte menar." Indicium ja, men inget 100%igt bevis.
J har medgivit att hon gett sig på T och för rätten berättat vad hon gjort. Hennes berättelse stämmer med den tekniska bevisningen och den teori de har, enligt Rullman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in