Citat:
Ursprungligen postat av
D-Block
Det är väll jättebra att skicka ner en 6-12 st, framför allt för att visa övriga Europa som mest skickar äldre / utrangerade fordon (typ som Tyskland och Frankrike) men är väll också utmärkt att prova Archer i krig på riktigt för att därefter kunna förbättra systemet, eller om det visar sig vara helt hopplöst, sluta köpa in fler.
För så som dom sannolikt kommer användas i Ukraina har ju systemet aldrig testats ANTAR jag.
Ser framför mig hur här hemma det skjuts 10-21 skott på en fin liten grusyta i skogen, för att därefter vårdas i 3 dygn….
1. Helt underkänt att ens diskutera saken.
2. Det finns massvis med skäl till det. Man vill inte bjuda på teknik, särskilt inte till tidigare, nuvarande eller förväntade framtida Ukraina. Inte heller vill man bjuda på saken till Ryssland.
3. Archer systemets dumper har varit i farten väldigt länge. Kanonen är en av de mest krigsbrukade vapnen på planeten jorden. Bland annat avgick tidigare varianter av kanonen med segern i Kargil kriget och är att betrakta som extremt testade och prövade.
3.1. Själva iden om pröva vapen i Ukraina är bara något som ett troll skulle kunna komma på, först är Ukraina helt odugliga och två så kommer Ukrainarna att försörja sig på att tillverka billiga vapen efter kriget oavsett om Ryssland tar 100% av Ukraina eller någon del tillåts någon form av självständighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
D-Block
SÅ LÄNGE
regeringen / FÖRSVARSMAKTEN ersätter det dom skickat ner!!!!
Sverige skicka ju ner tex 5000 kroppsskydd 12 som redan innan det, var en brist i Sverige när man läser om det.
Jag är för att skicka ner saker, så länge det de faktiskt ersätts för våra svenska soldater också

.
Jag tycker ocks
å (om man nu ska tro antalet på Wikipedia) att Sverige ska skicka ner ett bra antal cv90. Enligt wiki ska Sverige ha ca 500 cv90 i olika varianter, vissa är säkert i mobförråd, någon skrotad, ett gäng under reparation osv så antalet är väll det som Sverige under åren beställt, men inte ”redovisat” dom skrotade.
Skicka ner en 80-100 st av någon äldre variant, för att prova systemet som alla pansarknektar hyllar som så otroligt bra av samma anledning som archer, prova grejerna på riktigt för att kunna förbättra, och jämfört med archer så borde vi ju verkligen kunna avvara ett gäng cv90.
Men jag kan mycket väl ha fel i mitt lilla resonemang

.
1. Sverige har ingen brist på kroppsskydd, möjligen pengar till inköp eller att staten inte vill förse något förband med kroppsskydd. Kroppsskyddsbristen är bara en tidningsanka från ett tillfälle när regeringen inte ville bidra med FN-soldater pga. diverse lurendrejerier i missionen. Tanken var då att soldaterna skulle säga upp sig genom en påhittad brist på kroppsskydd så att staten inte skulle behöva uppfylla sina utfästelser genom inverkan av problem utanför dess kontroll.
1.1. Sverige kan tillverka tiotusentals kroppsskydd per år utan att utföra någon sorts investering.
2. CV90 ska inte heller skickas av samma skäl som Archer pjäsen inte ska skickas. Möjligen kan de vecka till lite gamla pbv:er och skicka eller tillverka moddade M113s åt dem.
2.1. CV90 och Vikingen BV-3xx är fortfarande bäst i klassen och inte något som ska ges bort. CV90 i amerikansk tappning är exempelvis topratad för att ersätta M3 Bradley eller åtminstone det främsta jämförelseobjektet som en Amerikansk produkt måste vara bättre än eller besegra. Vikingen beställdes i 400 exemplar härom månaden, bland annat är den Sveriges nya amfibie APC och den nya Engelska landstigningspansarvagnen. Äldre BV-2xx exemplar är ett av världens populäraste militär/civila fordon och har tom. exporterats till Kanada, USA, Sovjet och Ryssland - antagligen inte enbart för att de är bra i snö och vatten.
3. Själva iden om att något ska ges till Ukraina och Ryssland är nog någon form av dataspelstanke skapad på ett pojkrum av folk som inte förstår att Ukraina har Europas största lågprisvapenfabriker m.m.
3.1. Vill de vara givmilda med vapen kan de ge fler AT-4s och liknande. Ukraina behöver antagligen fler fältsjukhus m.m. föröver.
4. Bye-bye