Det är väll jättebra att skicka ner en 6-12 st, framför allt för att visa övriga Europa som mest skickar äldre / utrangerade fordon (typ som Tyskland och Frankrike) men är väll också utmärkt att prova Archer i krig på riktigt för att därefter kunna förbättra systemet, eller om det visar sig vara helt hopplöst, sluta köpa in fler.
För så som dom sannolikt kommer användas i Ukraina har ju systemet aldrig testats ANTAR jag.
Ser framför mig hur här hemma det skjuts 10-21 skott på en fin liten grusyta i skogen, för att därefter vårdas i 3 dygn….
SÅ LÄNGE regeringen / FÖRSVARSMAKTEN ersätter det dom skickat ner!!!!
Sverige skicka ju ner tex 5000 kroppsskydd 12 som redan innan det, var en brist i Sverige när man läser om det.
Jag är för att skicka ner saker, så länge det de faktiskt ersätts för våra svenska soldater också

.
Jag tycker också (om man nu ska tro antalet på Wikipedia) att Sverige ska skicka ner ett bra antal cv90. Enligt wiki ska Sverige ha ca 500 cv90 i olika varianter, vissa är säkert i mobförråd, någon skrotad, ett gäng under reparation osv så antalet är väll det som Sverige under åren beställt, men inte ”redovisat” dom skrotade.
Skicka ner en 80-100 st av någon äldre variant, för att prova systemet som alla pansarknektar hyllar som så otroligt bra av samma anledning som archer, prova grejerna på riktigt för att kunna förbättra, och jämfört med archer så borde vi ju verkligen kunna avvara ett gäng cv90.
Men jag kan mycket väl ha fel i mitt lilla resonemang

.