2022-12-03, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Någon som kan förklara vad exakt det hänger på att Sverige inte skickar Archer?
Fråga SD kanske? Är ju dem som bestämmer det mesta nu.
Citera
2022-12-04, 18:34
Medlem
Vi behöver nog ha kvar våra Archer för att försvara oss mot Dansken.
Citera
2022-12-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Fråga SD kanske? Är ju dem som bestämmer det mesta nu.
Styrde de redan innan valet? Då var det S-regeringen som inte ville skicka.
Citera
2022-12-05, 07:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Politisk vilja finns det att skicka Archer. Innan valet var M högljudda förespråkare och när nya regeringen har bildats är det S som tagit över den rollen.

Någon som kan förklara vad exakt det hänger på att Sverige inte skickar Archer?
Det verkar finnas några oöverkomliga skäl varför det inte skickas Archer.
Tror inte försvaret vill skicka bort 25% av det lilla artilleri som Sverige besitter. Sverige har 48 archer och inget annat artilleri, det är inte så mycket emot Ryssland som har artilleri i tusental.
Citera
2022-12-06, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tror inte försvaret vill skicka bort 25% av det lilla artilleri som Sverige besitter. Sverige har 48 archer och inget annat artilleri, det är inte så mycket emot Ryssland som har artilleri i tusental.
Så är det nog säkert. Det lustiga är bara hur politikerna från alla sidor ropar att det ska leveras när de inte bestämmer. Samla billiga poäng...
Citera
2022-12-09, 10:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
I förra veckan anmälde S regeringen till KU angående Archer. Så det finns fortfarande visst intresse i frågan iaf.

https://twitter.com/SvD/status/1598617168115007488
Citera
2022-12-21, 20:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Saab la upp en film igår om Gripen E. Den 19: e december tog Brasilien Gripen E i skarpt bruk. Då kan det ju inte vara långt kvar till Sverige också gör det. Och om Sverige snart blir medlem i Nato så kan det ju bli tal om tyngre vapen till Ukraina. Då hoppas iaf jag på Archer, CV90 och Gripen C till UAF illa kvickt.

https://youtu.be/qQ4UWkItJ0Y
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-12-21 kl. 20:35.
Citera
2022-12-22, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Saab la upp en film igår om Gripen E. Den 19: e december tog Brasilien Gripen E i skarpt bruk. Då kan det ju inte vara långt kvar till Sverige också gör det. Och om Sverige snart blir medlem i Nato så kan det ju bli tal om tyngre vapen till Ukraina. Då hoppas iaf jag på Archer, CV90 och Gripen C till UAF illa kvickt.

https://youtu.be/qQ4UWkItJ0Y

Gripen CD ska in på uppgradering av motorn och radarn, bland annat. Det är inte tal om att skänka bort något. Och Gripen E är långt ifrån operativ även om förbanden får något provexemplar. Inget att kriga med.
Citera
2022-12-22, 20:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Gripen CD ska in på uppgradering av motorn och radarn, bland annat. Det är inte tal om att skänka bort något. Och Gripen E är långt ifrån operativ även om förbanden får något provexemplar. Inget att kriga med.
Det hoppas jag verkligen inte att Sverige är så jäkla snålt. När turken och Orban sagt ja till Sveriges ansökan till Nato så hoppas jag på ordentligt med svenskt pang pang till UAF. Såg en film igår på att CV90 håller på att testa RBS-58 ATGM monterad i en lucka. Hoppas på att det blir levererat lite ordentliga grejer snart. Lite svensk vapenporr för intresserade.

https://youtu.be/fa7eJeQK864
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-12-22 kl. 20:42.
Citera
2023-01-09, 18:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Vafan jag trodde Ebba var utrikesminister men det är tydligen Billström. Ivf gör nu Billström ett utspel där regringen ska verka för att UAF ska få mer offensiva vapen, inklusive Archer. Inget är klart än alltså för Archer är high-tech och det år flera länder inblandade i utvecklingen.

https://twitter.com/UFfrontline/status/1612492072115740674
Citera
2023-01-10, 03:26
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Nu var det ju så att Sverige fick ta över en del som Norge hade beställt men som de ångrade sig och inte ville ha. 24 st var det enligt Wikipedia. Så vi har egentligen 24 extra, och nu vill man skicka 12.

Att man inte har nått annat artilleri är försvaret och politikernas blunder. Vi hade bandkanonerna som hade funkat utmärkt mot Rysslands infanteri och hypermoderna T64 tanks.

De skrotade man.
Senast redigerad av bithax 2023-01-10 kl. 03:30.
Citera
2023-01-10, 06:02
Medlem
Det är väll jättebra att skicka ner en 6-12 st, framför allt för att visa övriga Europa som mest skickar äldre / utrangerade fordon (typ som Tyskland och Frankrike) men är väll också utmärkt att prova Archer i krig på riktigt för att därefter kunna förbättra systemet, eller om det visar sig vara helt hopplöst, sluta köpa in fler.
För så som dom sannolikt kommer användas i Ukraina har ju systemet aldrig testats ANTAR jag.
Ser framför mig hur här hemma det skjuts 10-21 skott på en fin liten grusyta i skogen, för att därefter vårdas i 3 dygn….

SÅ LÄNGE regeringen / FÖRSVARSMAKTEN ersätter det dom skickat ner!!!!

Sverige skicka ju ner tex 5000 kroppsskydd 12 som redan innan det, var en brist i Sverige när man läser om det.

Jag är för att skicka ner saker, så länge det de faktiskt ersätts för våra svenska soldater också .

Jag tycker också (om man nu ska tro antalet på Wikipedia) att Sverige ska skicka ner ett bra antal cv90. Enligt wiki ska Sverige ha ca 500 cv90 i olika varianter, vissa är säkert i mobförråd, någon skrotad, ett gäng under reparation osv så antalet är väll det som Sverige under åren beställt, men inte ”redovisat” dom skrotade.
Skicka ner en 80-100 st av någon äldre variant, för att prova systemet som alla pansarknektar hyllar som så otroligt bra av samma anledning som archer, prova grejerna på riktigt för att kunna förbättra, och jämfört med archer så borde vi ju verkligen kunna avvara ett gäng cv90.

Men jag kan mycket väl ha fel i mitt lilla resonemang .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in