2023-01-11, 12:10
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Är du ännu ett nato-troll som ska försöka förneka att det var en statskupp och att högerextremister försökte mörda honom?

Jasså? Hade han det? 😂😂😂 200 miljarder? I kontanter? Hör du hur idiotiskt det låter? Hjärntvättat nato-troll
Clutchshooter lägger vi till på listan av ytterligare en lögnare som inte förstår bättre än att blåljuga om det uppenbara. Synnerligen trångsynt att snickra ihop sin egen verklighet och smutsa ner nicket.

Hur mycket tror du han som förstör Ryssland -Vladimir Putin- fick av Viktor Janukovytj när den stadskassetyngda helikoptern landade i Putinryssland? 50% som av oligarkerna?

Citat:
UPPDRAG GRANSKNING · Ukrainas förre president Viktor Janukovytj plundrade statskassan och flydde landet. 200 miljarder svenska kronor sägs vara försvunna i den största stölden i landets historia. Följ med när Uppdrag gransknings reporter får en rundtur inne i det lyxiga presidentpalatset som byggdes med hjälp av skattepengar.
Uppdrag granskning och SVT Nyheter har kunnat avslöja hur Ukrainas förre president, Viktor Janukovytj, använt Swedbank för att slussa mångmiljonbelopp ut ur landet – motsvarande 34 miljoner kronor, som kopplas till en misstänkt muta.

Men den förre presidentens rikedomar var betydligt större än så.

– Hans familj och närmaste krets stal ungefär 10 miljarder dollar om året från staten. Samtidigt som han försökte att genomdriva ett så auktoritärt styre som möjligt, säger Anders Åslund, professor i nationalekonomi och tidigare rådgivare till både ryska och ukrainska regeringar.

Motsvarande runt 200 miljarder svenska kronor sägs vara försvunna i den största stölden i landets historia.

Flydde i helikopter
Vidden av stölden blev uppenbar för ukrainarna efter att Janukovytj flydde landet i februari 2014.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/presidenten-flydde-med-statskassan-se-bilderna-inifran-lyxpalatset

https://www.svtplay.se/video/21252243/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-20-swedbank-och-penningtvatten-del-2?start=auto&tab=2019

Ukrainas sak är vår 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-01-11 kl. 12:57.
Citera
2023-01-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag hade fel på några dagar om Bakhmut, vilket är beklagligt. Men nu fyra dagar efter rysk jul så är kollapsen här som jag förutspådde i min analys för många veckor sedan.
Soledar är omringat, tusentals ukrainska soldater har gett upp och vägarna till Bakhmut i princip avskurna.

Nu kan den massiva ryska offensiven snart påbörjas som alla väntar på. Enligt bedömmare drar den offensiven i gång på allvar omkring första veckan i februari.
Nu har Ukraina slut på färdigbyggda försvarsställningar så nu kan Ryssland avancera långt in i Ukraina på kort tid.
Svårt att säga. Folk säger att offensiven kommer helatiden. Offensiven kommer när den kommer.
Citera
2023-01-11, 12:12
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Om du vill dra fram ett exempel som att USA har förhandlat med Talibanerna så kan du väl fortsätta resonemanget. Jag ser en sådan postning som gravt argumentationsfel om där inte följs av vidare tankar. Om du står fast vid att det går alldeles utmärkt att träffa ett varaktigt avtal med President Putin och hänvisar till denna talibanöverenskommelse så måste du rimligtvis inse hur illa en sådan sak gick? Jag förstår inte hur det ens går att tänka- eller argumentera, på sådant sätt som du gör, hur är det möjligt?

För att andra pro-ryssar skall förstå något av detta skall jag förtydliga; Avtal med talibaner funkar ej, de efterföljs inte och de agerar fullständigt skamlöst. En överenskommelse med talibaner har visat sig hålla i ungefär två veckor- därefter kör de sin egen linje efter egen agenda.

Ja där var ett par saker som jag tog som självklara, de skrev jag inte ut.

De flesta krig avgörs i förhandlingar. Jag argumenterar inte för att talibanerna är fantastiska på att hålla avtal. Jag menar att det är vanligt att USA och andra förhandlar med motparter som är suspekta på olika sätt. Ibland lyckas det, och ibland lyckas det inte. Ibland går det dåligt, men alternativet att inte förhandla hade varit ännu sämre. Ryssland sägs vara dåliga på att hålla avtal. Men de är en stat med rätt kort track record, det är inte helt oproblematiskt att likställa dem med Sovjet. (jag vet inte hur bra tsar-ryssland var på att hålla avtal).

Men argumentet "vi kommer inte förhandla med kriminella!" är däremot statistiskt sett falskt som förutsägelse av framtiden.
Citera
2023-01-11, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har ingen aning om de har förlorat 200 000 soldater. Men jag tvivlar.

Jag är heller inte helt säker på om så många som 10 000 civila har dött. Jag trodde vid krigets start att många fler civila skulle dö. Official kill count från UN är under 7000: https://www.ohchr.org/en/news/2022/12/ukraine-civilian-casualty-update-19-december-2022

Ryssarna har inte "lyckats rädda" de som bor på fel sida av gränsen på grund av väldiga införsler av vapen. Hade ryssarna stridit bättre hade där kanske kommit ännu fler vapen. Du ställer frågan som om jag bara skulle bedöma Ryssland, men om de lyckas "rädda" de i Donbass är en funktion av fler variabler. Hade ryssarna inte invaderat alls hade människorna inte dött. Men Rysslands huvudskäl tror jag inte är att rädda dem i Donbass. Det är NATO och att markera mot väst att de inte accepterar västliga militära intressen i den delen av världen.

Ja ha, den skåpmaten igen... Du vet att du har ältat även detta evinnerliga gånger i denna, enligt dig usla, tråd. Det berg av medvetanden som ger dig fel varje gång, kommer inte minska. Jag inbjuder inte med detta inlägg dig till att ta upp detta sidoämne, igen, de närmaste sidorna av tråden.

När det kommer till fakta angående trådens faktiska ämnen har du inga svar helt enkelt. Vi vet nu.
Citera
2023-01-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Nej det har jag inte specifikt skrivit. Men jag skrev att dom också är skyldiga.

Ja folk ser väl olika på det där. Det är skillnad på en jaktkniv och en pansarvagn. Svennes jaktknivar skickas inte till Ukraina direkt utan till jägare som jagar älg osv. En pansarvagn skickas av vapenindustrin för att döda folk.

Jo men på något vis är det ändå så. Dom som tillverkar vapnena är ju i grunden dom mest skyldiga
Det här är ju dina egna ord.
Dom som tillverkar vapnena är ju i grunden dom mest skyldiga.

Vapen som skickas till Ukraina är ju för att Ukraina ska kunna skydda sig mot ett annat land som invaderar deras land och dödar deras befolkning.
Har inte Ukraina rätt till att försvara sitt eget lands befolkning?
Citera
2023-01-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ja där var ett par saker som jag tog som självklara, de skrev jag inte ut.

De flesta krig avgörs i förhandlingar. Jag argumenterar inte för att talibanerna är fantastiska på att hålla avtal. Jag menar att det är vanligt att USA och andra förhandlar med motparter som är suspekta på olika sätt. Ibland lyckas det, och ibland lyckas det inte. Ibland går det dåligt, men alternativet att inte förhandla hade varit ännu sämre. Ryssland sägs vara dåliga på att hålla avtal. Men de är en stat med rätt kort track record, det är inte helt oproblematiskt att likställa dem med Sovjet. (jag vet inte hur bra tsar-ryssland var på att hålla avtal).

Men argumentet "vi kommer inte förhandla med kriminella!" är däremot statistiskt sett falskt som förutsägelse av framtiden.

Då är vi överens om att putin begår kriminella handlingar i och med detta invasionskrig.
Citera
2023-01-11, 12:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Konflikten om Lillryssland (Ukraina) mellan (stor)ryssar och polacker är inte på något sätt ny.
Den som läst lite historia kan lätt konstatera att man bråkat massor med gånger under tusen år.
De senaste 2-3 hundra åren har dock (stor)ryssarna besegrat polackerna helt nästan varje gång.
Jag påstår inte att Polen har några territoriella krav på Ukraina, liksom Ryssland inte har några planer på invasion av Belarus!

Jag tror inte Polen är huvudförklaringen i detta. Även om där suttit en lite mer försiktig regering i Polen, tror jag kriget hade kunnat utspela sig liknande. Kanske hade USA fått kräma på med mer vapenstöd, men det hade inte varit kvalitativt annorlunda. Visst hjälper det med polska legosoldater (och frivilliga om ni hellre vill det) men kartan hade inte varit helt annorlunda. Kanske Ukraina hade haft en stad mindre.

Hursomhelst är jag delvis enig med dig; vi har gjort mer skada än nytta genom att lägga oss i deras uppgörelse genom att ta en sida så förbehållslöst. Vi kunde lära av turken och andra.
Citera
2023-01-11, 12:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Då är vi överens om att putin begår kriminella handlingar i och med detta invasionskrig.

Ja, han skulle inte ha invaderat. Jag gillar inte ordet "kriminell" men han har begått handlingar i strid med internationella normer som är där av god grund.
Citera
2023-01-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det gäller att smida medans järnet är varmt. Därför kommer den nog tidigt.

Ryssarna har redan förberett i flera månader och är garanterat startklara.
Det kommer nog att bli en jävla smäll. Men vi vet inte hur den kommer se ut. Om dom bombar hela skiten, stormar med marktrupper eller en kombination.
Citera
2023-01-11, 12:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
En vinnande president hade ju kunnat rulla tillbaka avtalet. Där är annan statistik som jag länkat flera gånger som visar betydligt jämnare siffror, men du verkar mer envis än jag, orkar inte leta upp det igen till skribentskaran i den här tråden.
Det kan möjligtvis bli jämnare siffror i en annan mätning men det är en ändå en majoritet för att närma sig EU, att närma sig demokrati och ett bättre samhälle.

Rulla tillbaka avtal med Ryssland gör man nog inte så lättvindigt. Ryssland kan hävda både det ena och andra då de är (var) den starkare parten.

Citat:
Framför allt kan ni ju fundera på vad som hänt med opinionen för/mot när det framkommit att där var högerextremister som sköt demonstranter för att upp-piska hat mot Yanukovich (https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2658245 ) . Det var därför han störtades. Om allt hade gått rätt till skulle högerextremister såväl som Yanukovich antagligen blivit slängda i fängelse, och Nuland skulle ha fått livstids inreseförbud i Ukraina.
Ändå så har högerrörelser som Svoboda tappat support enormt från innan 2014.

En jäkligt misslyckad aktion i mina ögon.

Sedan vet jag inte om man ska lita på vad denna författare, Ivan Katchanovski tycker i sina uppsatser.

Citat:
In 2018, Katchanovski promoted a false theory that Georgian snipers had orders from Maidan leaders to shoot Maidan protestors. This theory was also promoted by Vladimir Putin

Men detta visade sig vara en lögn.

Citat:
However, Polygraph.info already debunked this claim, initially made by an Italian journalist who blamed the Euromaidan killings on Georgian mercenaries operating under the direction of former Georgian Prime Minister Mikhail Saakashvili.

That account was full of holes, from clearly forged Georgian security service documents to video footage uncovered by BBC Monitoring allegedly proving the men were in Kyiv in 2014, but video which was later found to have been shot in December 2016.
https://www.polygraph.info/a/putin-oliver-stone-film/6742181.html
Citera
2023-01-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Osäkert

Nato verkar ha förlorat några hundra tusen
nej dom har förlorat 0 och ryssland 400000. snacka om utklassning. dom måste vara helt värdelösa ryssland på att slåss. men dom har alltid varit fega bönder som super bara så man är inte förvånad
Citera
2023-01-11, 12:26
Medlem
Tvonds avatar
Soledar håller ännu enligt 2,5 timme gammal video men de ser rejält trött och härjade ut de Ukrainska Hjältarna

Citat:
Update from Soledar - the morning of 11 January (2,5h ago) - Maygar.

https://twitter.com/i/status/1613127223384444931
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in