2023-01-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Okej!

Jo men på något vis är det ändå så. Dom som tillverkar vapnena är ju i grunden dom mest skyldiga.

Verkar vara ett bra maskingevär!
Det är inte användarna?
Eller menar du att bolag som säljer köksknivar, Jaktvapen mm är mest skyldiga till att mord sker med deras produkter?
Citera
2023-01-11, 11:52
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte fel.

NATO krigar i Ukraina

Googla.

Det finns överallt. Googla.

Vi verkar inte vara överens

Fast det betyder ändå att NATO krigar i Ukraina.

Det gör dom redan.

Det verkar finnas Ryska soldater i Ukraina.

Jag är inget rysstroll och jag vet inte.
så du menar att ryssland har förlorat 400k man och nato 0. snacka om att nato är helt överlägsen
Citera
2023-01-11, 11:55
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ditt påstående: Vi kan inte förhandla med Ryssland, för de är kriminella.
Mitt påstående: Jo, vi förhandlar ofta med kriminella. Ett exempel på det är talibanerna. Därför kommer vi också förhandla med Putin.Hur är det whataboutism? Och om du tycker det är whataboutism, hur är det fel med whataboutism i så fall?
Om du vill dra fram ett exempel som att USA har förhandlat med Talibanerna så kan du väl fortsätta resonemanget. Jag ser en sådan postning som gravt argumentationsfel om där inte följs av vidare tankar. Om du står fast vid att det går alldeles utmärkt att träffa ett varaktigt avtal med President Putin och hänvisar till denna talibanöverenskommelse så måste du rimligtvis inse hur illa en sådan sak gick? Jag förstår inte hur det ens går att tänka- eller argumentera, på sådant sätt som du gör, hur är det möjligt?

För att andra pro-ryssar skall förstå något av detta skall jag förtydliga; Avtal med talibaner funkar ej, de efterföljs inte och de agerar fullständigt skamlöst. En överenskommelse med talibaner har visat sig hålla i ungefär två veckor- därefter kör de sin egen linje efter egen agenda.
Citera
2023-01-11, 11:56
Medlem
Citat:
En vinnande president hade ju kunnat rulla tillbaka avtalet. Där är annan statistik som jag länkat flera gånger som visar betydligt jämnare siffror, men du verkar mer envis än jag, orkar inte leta upp det igen till skribentskaran i den här tråden.

Framför allt kan ni ju fundera på vad som hänt med opinionen för/mot när det framkommit att där var högerextremister som sköt demonstranter för att upp-piska hat mot Yanukovich (https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2658245 ) . Det var därför han störtades. Om allt hade gått rätt till skulle högerextremister såväl som Yanukovich antagligen blivit slängda i fängelse, och Nuland skulle ha fått livstids inreseförbud i Ukraina.

Men nu gick det på annat vis och det är vad du har att förhålla dig till. Oavsett vilka lögner du länkar till kan du inte ändra på vad som skett, eller vad friska människor har för inställning till detta, vid fikabordet eller i förmodade opinionsundersökningar.
Några nyheter kring den ryska invasionens missförehavanden?
Citera
2023-01-11, 11:59
Medlem
Citat:
Det är användarna också. En kniv kan ju inte döda någon av sig självt.

Nej. Men ändå så har vi strikta vapenlagar i Sverige. Stenålderstänk av politikerna.
Du skriver ju själv att säljarna bär den största skulden inte användarna.

Då bär ju företagen som säljer köksknivar större skuld för att det sker mord med deras knivar än köparna.
Citera
2023-01-11, 11:59
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Dagsuppdatering Ukraina
Från cornucopia.se

Ryssland bombade förlossningssjukhus i Cherson – Soledar håller ut – mycket stora ryska förluster

https://cornucopia.se/2023/01/uppdateras-ryssland-bombade-forlossningssjukhus-i-cherson-soledar-haller-ut-mycket-stora-ryska-forlu ster/

"Ryssland har bombat ett barnsjukhus och förlossningssjukhus i Cherson inklusive med en neonatalavdelning för nyfödda eller för tidigt födda barn."

"Ryssland tog mycket stora förluster senaste dygnet. Ukrainas försvar uppger att man fortfarande håller Soledar, som dock i sin helhet är angiven som omstridd av karttjänsten DeepstateMap."

Verkligheten, empirin I Ukraina är inte vacker. Ryzzarna svinar vidare.
Handlar det om mineraler? Handlar det om "avnazifierng" Handlar det om mark?

Framtiden har svaret.

Fria fantasier och lögner från en foliehatts blogg saknar värde. Du har alltså mage att kalla andra för skojare, och så kommer du dragande med tre flagranta lögner i rad... Bomba sjukhus... Ja, det kan man göra om det inte finns patienter där, och byggnaden används som inkvartering för stridande trupper. Ukraina har använt den strategin väldigt ofta, att inkvartera trupper på daghem och liknande. Man har använt civila som mänskliga sköldar i exempelvis Mariopul också.
Citera
2023-01-11, 12:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Hur ser du på att ryssland förlorat över 200 000 soldater och stått för dödandet av tiotusentals civila innan året är slut? Detta fortfarande utan att ha lyckats "rädda" de fåtal (i jämförelse) ryssar som bor på fel sida gränsen.

Jag har ingen aning om de har förlorat 200 000 soldater. Men jag tvivlar.

Jag är heller inte helt säker på om så många som 10 000 civila har dött. Jag trodde vid krigets start att många fler civila skulle dö. Official kill count från UN är under 7000: https://www.ohchr.org/en/news/2022/12/ukraine-civilian-casualty-update-19-december-2022

Ryssarna har inte "lyckats rädda" de som bor på fel sida av gränsen på grund av väldiga införsler av vapen. Hade ryssarna stridit bättre hade där kanske kommit ännu fler vapen. Du ställer frågan som om jag bara skulle bedöma Ryssland, men om de lyckas "rädda" de i Donbass är en funktion av fler variabler. Hade ryssarna inte invaderat alls hade människorna inte dött. Men Rysslands huvudskäl tror jag inte är att rädda dem i Donbass. Det är NATO och att markera mot väst att de inte accepterar västliga militära intressen i den delen av världen.
Citera
2023-01-11, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ser på mycket nyheter från aljazera bbc fox news, RT, läser bangkok post svt.se mm. Följer gärna hela tal tex av trump biden mm, så att de inte censureras så jag kan bilda min egen uppfattning. Gillar live news.
Orkar inte leta länk till dig men det var så att de flesta skeppen med spannmål gick inte till de fattiga länder UN prata om blev drabbade av ryssens blockad, Sen om du undrar över ryssens olja, titta på marinetraffic där ser man att de flesta skeppen som kör spannmål från ukraina tankar rysk olja... Så hur var det nu, skulle de bojkotta oljan eller bara när det passar väst... Lite dubbelmoral eller
Så urbota korkat. Det är tekniskt omöjligt att köra olja i en torrlastare. Det vet ju även en sån som du, jag kan inte fatta varför du skriver sånt skit. Nu har du bevisat att du ljuger om allt annat också.

Detta var den enda post från dig jag kommenterar, då jag inte ser det meningsfullt att ha en diskussion med en lögnare. Försök att utgå ifrån att folk inte är så retarderade som du visat att du är.
Citera
2023-01-11, 12:01
Medlem
Citat:
Jag sa inte att inga dör som flugor.

Håller med dig om att sanningen inte ligger någonstans i mitten nödvändigtvis. Det trodde jag när jag var 16.

Irriterande nog får vi kanske aldrig veta. Så är det i en del krig, även i modern tid.

Till skillnad från dig värderar jag dock människoliv högre än nationen. Så om Ukraina exempelvis förlorar en miljon soldater och 25% av sin befolkning i lidande genom flyktingström, och resten av befolkningen med nedsatt livskvalitet i 5-6 år nu, så tycker jag att det är det som spelar störst roll, jämfört med vem som styr Donbass och Krim.

Konflikten om Lillryssland (Ukraina) mellan (stor)ryssar och polacker är inte på något sätt ny.
Den som läst lite historia kan lätt konstatera att man bråkat massor med gånger under tusen år.
De senaste 2-3 hundra åren har dock (stor)ryssarna besegrat polackerna helt nästan varje gång.
Jag påstår inte att Polen har några territoriella krav på Ukraina, liksom Ryssland inte har några planer på invasion av Belarus!
Citera
2023-01-11, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu är det 4 dagar kvar tills tiden är kommen. Hinner Wagner ta Bakhmut? Hur ska de bära sig åt?

Jag hade fel på några dagar om Bakhmut, vilket är beklagligt. Men nu fyra dagar efter rysk jul så är kollapsen här som jag förutspådde i min analys för många veckor sedan.
Soledar är omringat, tusentals ukrainska soldater har gett upp och vägarna till Bakhmut i princip avskurna.

Nu kan den massiva ryska offensiven snart påbörjas som alla väntar på. Enligt bedömmare drar den offensiven i gång på allvar omkring första veckan i februari.
Nu har Ukraina slut på färdigbyggda försvarsställningar så nu kan Ryssland avancera långt in i Ukraina på kort tid.
Citera
2023-01-11, 12:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Så många soldater och förband Ukraina har offrat och offrar för att försvara Soledar och Bahmut är nog viktigt för andra soldater och människor i Ukrana om städerna faller.

Du sitter hemma i Nato-stugvärmen i Sverige och förklarar detta betydelselöst. Inte framstår du som någon vän av Ukraina eller ukrainska folket.

Jo, jag har förståelse för att det ukrainska folket, naturligtvis inte, vill att ukrainska städer skall hamna under rySSk terrorockupation, men såväl Solidar som Bakhmud är inga strategiskt viktiga orter.

Slava Ukraini!
Citera
2023-01-11, 12:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Gudrun Persson talade på Folk och försvars rikskonferens 2022 och 2023. Båda hennes anförande är sevärda:

2022
https://youtu.be/EHhUj-wMcw0
2023
https://youtu.be/LCeYNvjwcoU

Slava Ukraini!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in