Citat:
Jag svarade egentligen bara på sen direkta fråga jag fick, om varför jag lägger ett "™" efter ordet "vaccinet" när jag syftar på covid-vaccinen.
Däremot håller jag inte med om att vaccinet™ enbart framhölls som en symptomlindrande, profylaktisk behandling. Visst hette det att det "skyddar mot svår sjukdom och död", men ett budskap som nästan lika enträget trumpetades ut var att man skulle "vaccinera" sig för att skydda sin omgivning.
Om covid-vaccinen hade fungerat så som jag tror att de flesta normalt tänker sig att vaccin skall göra, så är detta förvisso ett logiskt budskap.
Vi kan ta TBC som ett exempel. Eftersom jag är vaccinerad mot TBC så förutsätter jag att jag, någorlunda riskfritt, kan röra mig bland människor som är sjuka i/kan förväntas bära på sjukdomen, utan att sedan behöva oroa mig för att föra den vidare till andra jag umgås med.
Så resonerades det också när jag för några år sedan blev uppringd av en förlägen och orolig bekant som konstaterats smittad. Med anledning av min vaccinationsstatus så gick man inte vidare i den grenen av smittspårningen, utan den slutade med mig, men riktigt så fungerar det väl inte med covid-vaccinen, eller hur?
Däremot håller jag inte med om att vaccinet™ enbart framhölls som en symptomlindrande, profylaktisk behandling. Visst hette det att det "skyddar mot svår sjukdom och död", men ett budskap som nästan lika enträget trumpetades ut var att man skulle "vaccinera" sig för att skydda sin omgivning.
Om covid-vaccinen hade fungerat så som jag tror att de flesta normalt tänker sig att vaccin skall göra, så är detta förvisso ett logiskt budskap.
Vi kan ta TBC som ett exempel. Eftersom jag är vaccinerad mot TBC så förutsätter jag att jag, någorlunda riskfritt, kan röra mig bland människor som är sjuka i/kan förväntas bära på sjukdomen, utan att sedan behöva oroa mig för att föra den vidare till andra jag umgås med.
Så resonerades det också när jag för några år sedan blev uppringd av en förlägen och orolig bekant som konstaterats smittad. Med anledning av min vaccinationsstatus så gick man inte vidare i den grenen av smittspårningen, utan den slutade med mig, men riktigt så fungerar det väl inte med covid-vaccinen, eller hur?
Absolut jag köper verkligen att man hade förhoppningar om att de skulle skydda omgivningen. Och såldes in så också. Sen gjorde det inte det. Men liksom det är rätt märkligt ändå. Eftersom det är ett muterande virus i enormt snabbtakt och blivit en pandemi. Den kommer finnas kvar i samhället även om vi vaccinerar precis som influensa. Tillslut kommer vi behandla den som likt influensa.
Men hade vaccinet* varit så skadlig som man är rädd för så hade vi hört det nu. Det är för mig osannolikt att de skulle vara skadligt långsiktigt. Även om vi aldrig kan säga något 100,0% om någonting. Därför är de viktigaste att aldrig låta de här bli nåt tvång.
Angående TBC. Jag vet bara att TBC har tyvärr en dålig täckning. Sämre än vad man trodde. Kanske 50% skydd. Bättre än inget.
Jag vet inte om vi kan jämföra med TBC och covid rakt av. TBC är fortfarande farlig på en helt annan nivå än corona. Corona blir ju farligt för samhället när majoriteten får viruset. TBC skulle inte kräva lika många för att skapa stora problem för samhället.
Senast redigerad av rawjudge 2023-01-11 kl. 11:16.
Senast redigerad av rawjudge 2023-01-11 kl. 11:16.
det stärker inte deras trovärdighet.