2023-01-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag svarade egentligen bara på sen direkta fråga jag fick, om varför jag lägger ett "™" efter ordet "vaccinet" när jag syftar på covid-vaccinen.

Däremot håller jag inte med om att vaccinet™ enbart framhölls som en symptomlindrande, profylaktisk behandling. Visst hette det att det "skyddar mot svår sjukdom och död", men ett budskap som nästan lika enträget trumpetades ut var att man skulle "vaccinera" sig för att skydda sin omgivning.
Om covid-vaccinen hade fungerat så som jag tror att de flesta normalt tänker sig att vaccin skall göra, så är detta förvisso ett logiskt budskap.

Vi kan ta TBC som ett exempel. Eftersom jag är vaccinerad mot TBC så förutsätter jag att jag, någorlunda riskfritt, kan röra mig bland människor som är sjuka i/kan förväntas bära på sjukdomen, utan att sedan behöva oroa mig för att föra den vidare till andra jag umgås med.
Så resonerades det också när jag för några år sedan blev uppringd av en förlägen och orolig bekant som konstaterats smittad. Med anledning av min vaccinationsstatus så gick man inte vidare i den grenen av smittspårningen, utan den slutade med mig, men riktigt så fungerar det väl inte med covid-vaccinen, eller hur?

Absolut jag köper verkligen att man hade förhoppningar om att de skulle skydda omgivningen. Och såldes in så också. Sen gjorde det inte det. Men liksom det är rätt märkligt ändå. Eftersom det är ett muterande virus i enormt snabbtakt och blivit en pandemi. Den kommer finnas kvar i samhället även om vi vaccinerar precis som influensa. Tillslut kommer vi behandla den som likt influensa.

Men hade vaccinet* varit så skadlig som man är rädd för så hade vi hört det nu. Det är för mig osannolikt att de skulle vara skadligt långsiktigt. Även om vi aldrig kan säga något 100,0% om någonting. Därför är de viktigaste att aldrig låta de här bli nåt tvång.

Angående TBC. Jag vet bara att TBC har tyvärr en dålig täckning. Sämre än vad man trodde. Kanske 50% skydd. Bättre än inget.

Jag vet inte om vi kan jämföra med TBC och covid rakt av. TBC är fortfarande farlig på en helt annan nivå än corona. Corona blir ju farligt för samhället när majoriteten får viruset. TBC skulle inte kräva lika många för att skapa stora problem för samhället.
Senast redigerad av rawjudge 2023-01-11 kl. 11:16.
Citera
2023-01-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Fortsatt överdödlighet världen över, i alla åldersgrupper. Det verkar som överdödligheten är ca 11% i medel 2022 bland OECD-länder. Konstigt nog finns ingen diskussion om detta i de vanliga medierna! Tack och lov är det mindre i Sverige än andra länder i OECD av någon konstig anledning.

Vad är den störst bidragande orsaken, är det mest Covid eller vaccineringen eller något annat?? Jag är inne på att det är mest Covid för så otroligt många fler blev smittade när Omikron kom i början på 2022 och även om vaccinerna och tidigare infektion skyddade många från att dö direkt av Covid så kan Covid påverka många organ i kroppen och vara en stor bidragande faktor? Själv fick jag ont på ett ställe där jag aldrig haft ont förut efter Covid i somras. Tack och lov är det bättre nu, men det tog hela hösten!

Dr Been https://youtu.be/5GoHQZNyuco?t=2379
OECD data https://stats.oecd.org/index.aspx?queryid=104676
Dr John https://www.youtube.com/watch?v=B3_bqcvDxvI https://www.youtube.com/watch?v=qjIxwtvf8Nw
edit: kolla Covid-dödskurvan för Sverige, en stor topp i slutet av Februari 2022 (hälften så stor som i första vågen!) och nu på väg att upprepas trots vaccinering och att många haft tidigare infektion! https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=new_cases_per_million&Metric=C onfirmed+deaths&Interval=Biweekly&Relative+to+Popu lation=true&Color+by+test+positivity=false&country =~SWE

Min tanke är att Sverige inte hade lockdowns. Och således så fick vi en naturlig flockimmunitet snabbt. Dom andra länderna valde inte den vägen.

Jag sa det tidigt till min kvinna. "Vänta tills dom andra länderna kommer öppna upp"

Vaccinen har visat sig vara i princip värdelösa. Vilket är jättebra ur ett försäljningsperspektiv, vilket är läkemedelsindustrin perspektiv
Citera
2023-01-11, 11:38
Medlem
https://omni.se/a/2BPBPv

Kinas asså. Man undrar verkligen hur verkligheten är där, när insynen är låg. Låg andel vaccinerade ( samt enbart med deras egna?). Inte haft smittan. Immunförsvaret i botten av isolering. Blir ju som en utrensning av folket. Ibland blir tom jag lite konspiratorisk och undra om dom passar på när dom har för många äldre vs yngre och allt blivit för dyrt.

Köra isolering in i kaklet tills folk blir galna - å gör revolt i ett diktatur samhälle. Sen öppna samhället upp som svar, boom massmord på äldre och sköra.
Citera
2023-01-11, 11:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Absolut jag köper verkligen att man hade förhoppningar om att de skulle skydda omgivningen. Och såldes in så också. Sen gjorde det inte det. Men liksom det är rätt märkligt ändå. Eftersom det är ett muterande virus i enormt snabbtakt och blivit en pandemi. Den kommer finnas kvar i samhället även om vi vaccinerar precis som influensa. Tillslut kommer vi behandla den som likt influensa.

Men hade vaccinet* varit så skadlig som man är rädd för så hade vi hört det nu. Det är för mig osannolikt att de skulle vara skadligt långsiktigt. Även om vi aldrig kan säga något 100,0% om någonting. Därför är de viktigaste att aldrig låta de här bli nåt tvång.

Angående TBC. Jag vet bara att TBC har tyvärr en dålig täckning. Sämre än vad man trodde. Kanske 50% skydd. Bättre än inget.

Jag vet inte om vi kan jämföra med TBC och covid rakt av. TBC är fortfarande farlig på en helt annan nivå än corona. Corona blir ju farligt för samhället när majoriteten får viruset. TBC skulle inte kräva lika många för att skapa stora problem för samhället.
Vi hade kunnat ta hepatit, eller varför inte mässlingen som exempel istället, om nu inte TBC-vaccinen är så effektiva, men du förstod ju hur jag menade ändå.

För övrigt hoppas jag verkligen att covid-vaccinen är långt ifrån så skadliga som somliga misstänker, även om jag har mina aningar...
För egen del känner jag hur som helst att det är en onödig risk att ta, även om den skulle visa sig vara liten. Då jag är i fyrtioårsåldern och fullt frisk så bedömde jag inte covid-19 som ett påtagligt hot mot min hälsa. Mycket riktigt upplevde jag också sjukdomen som lindrig den enda gång jag kan vara hyfsat säker på att jag hade den (smittad av febersjuk dotter som testat positivt).
Hade jag istället varit i åttioårsåldern, med högt blodtryck och vanskött diabetes är det mycket möjligt att jag skulle ha gjort en annorlunda riskbedömning.
Citera
2023-01-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Min tanke är att Sverige inte hade lockdowns. Och således så fick vi en naturlig flockimmunitet snabbt. Dom andra länderna valde inte den vägen.

Jag sa det tidigt till min kvinna. "Vänta tills dom andra länderna kommer öppna upp"

Vaccinen har visat sig vara i princip värdelösa. Vilket är jättebra ur ett försäljningsperspektiv, vilket är läkemedelsindustrin perspektiv

Det är inte positivt för ett företag att misslyckas det stärker inte deras trovärdighet.
Citera
2023-01-11, 12:28
Medlem
Citat:
Vi hade kunnat ta hepatit, eller varför inte mässlingen som exempel istället, om nu inte TBC-vaccinen är så effektiva, men du förstod ju hur jag menade ändå.

För övrigt hoppas jag verkligen att covid-vaccinen är långt ifrån så skadliga som somliga misstänker, även om jag har mina aningar...
För egen del känner jag hur som helst att det är en onödig risk att ta, även om den skulle visa sig vara liten. Då jag är i fyrtioårsåldern och fullt frisk så bedömde jag inte covid-19 som ett påtagligt hot mot min hälsa. Mycket riktigt upplevde jag också sjukdomen som lindrig den enda gång jag kan vara hyfsat säker på att jag hade den (smittad av febersjuk dotter som testat positivt).
Hade jag istället varit i åttioårsåldern, med högt blodtryck och vanskött diabetes är det mycket möjligt att jag skulle ha gjort en annorlunda riskbedömning.

Jag har aldrig riktigt fattat kritiken med mässling annat än att de går att köra antibiotika men de vill du inte göra i massvis skala. Snart kommer dock domedagen med multiresistenta bakterier.

Hepatit vaccinen fungerar väl bra och vi gör väl smittspårning om de dyker upp? Mot hepC har vi dessutom botemedel. Jag fattar att de blir lönlöst med smittspårningen av covid.

Kanske blev OT nu men jämförelser måste väl få diskuteras?
Citera
2023-01-11, 12:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Min tanke är att Sverige inte hade lockdowns. Och således så fick vi en naturlig flockimmunitet snabbt.

Vilken då flockimmunitet?
Alla jag känner som fick covid tidigare har nu i vinter fått covid igen. Omicron tar sig fram rejält.
En del fick Delta som haft covid 2020.
Vi får se om nya XBB.1.5 även ger sig på de med tidigare varianter av Omicron eller om det finns immunitet mellan dem. Eller kanske BQ.1

XBB.1.5. utgår från Omicron BA.2
BQ.1 utgår från Omicron BA.5

Jag hade covid i julhelgen och får se om jag åker på en sväng igen. Dock var det väldigt lindrigt.
Troligen BA.5 eller BQ.1 (de vanligaste då)

Nej jag gillar inte lockdowns jag heller. Inte heller munskydd.
Citera
2023-01-11, 12:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag har aldrig riktigt fattat kritiken med mässling annat än att de går att köra antibiotika men de vill du inte göra i massvis skala. Snart kommer dock domedagen med multiresistenta bakterier.

Hepatit vaccinen fungerar väl bra och vi gör väl smittspårning om de dyker upp? Mot hepC har vi dessutom botemedel. Jag fattar att de blir lönlöst med smittspårningen av covid.

Kanske blev OT nu men jämförelser måste väl få diskuteras?
En jämförelse som åtminstone med lite god vilja skulle falla inom topic här är väl att om man som gravid kvinna (det är väl ofödda barn som är den viktigaste riskgruppen) är vaccinerad mot mässlingen så behöver man inte oroa sig om man utsätts för smitta.
När det gäller covid-vaccinen hör man istället, både från makthavare och vanligt folk, att "jag vill att vaccinpass införs överallt så att jag som vaccinerad inte riskerar att bli smittad av någon antivaxxare!".
I mina öron låter det som uppochnerpåvända världen, jag kan inte hjälpa det. Antingen det, eller att man egentligen medger att vaccinen fungerar dåligt, men då är ju frågan varför man tycker det är så förtvivlat viktigt att exakt alla skall ta dem...
Citera
2023-01-11, 13:04
Medlem
Citat:
En jämförelse som åtminstone med lite god vilja skulle falla inom topic här är väl att om man som gravid kvinna (det är väl ofödda barn som är den viktigaste riskgruppen) är vaccinerad mot mässlingen så behöver man inte oroa sig om man utsätts för smitta.
När det gäller covid-vaccinen hör man istället, både från makthavare och vanligt folk, att "jag vill att vaccinpass införs överallt så att jag som vaccinerad inte riskerar att bli smittad av någon antivaxxare!".
I mina öron låter det som uppochnerpåvända världen, jag kan inte hjälpa det. Antingen det, eller att man egentligen medger att vaccinen fungerar dåligt, men då är ju frågan varför man tycker det är så förtvivlat viktigt att exakt alla skall ta dem...

Jag tror såhär... man vilar mot en försiktighetsprincip. Dvs man har en sannolikhetstro där man tänker att de är bättre att ge vaccin än att inte ge vaccin oavsett om en liten andel får allvarliga bieffekter. Sen vad facit blir efteråt blir att man plockar bort de som inte fungerar. Å behåller det som fungerar.

Man behöver inte hålla med om det. Men för att rädda samhället i en desperation så försöker man.

Vaccinpass är väl också indirekt tvång/tvång.

Vi kommer alltid hitta fel eller brister i nåt upplägg vår värld är inte perfekt. Å vi vill gärna hitta en syndabock såklart.

Men vart gränsen går hur långt försiktigthetsprincipen ska tillämpas är ju där vi varit.. folk pallar inte vad som helst
Senast redigerad av rawjudge 2023-01-11 kl. 13:09.
Citera
2023-01-11, 14:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag tror såhär... man vilar mot en försiktighetsprincip. Dvs man har en sannolikhetstro där man tänker att de är bättre att ge vaccin än att inte ge vaccin oavsett om en liten andel får allvarliga bieffekter. Sen vad facit blir efteråt blir att man plockar bort de som inte fungerar. Å behåller det som fungerar.

Man behöver inte hålla med om det. Men för att rädda samhället i en desperation så försöker man.

Vaccinpass är väl också indirekt tvång/tvång.

Vi kommer alltid hitta fel eller brister i nåt upplägg vår värld är inte perfekt. Å vi vill gärna hitta en syndabock såklart.

Men vart gränsen går hur långt försiktigthetsprincipen ska tillämpas är ju där vi varit.. folk pallar inte vad som helst
Jo, jag förstår mycket väl att man från myndighetshåll måste se allting på gruppnivå, det är naturligt. Däremot letar jag inte syndabockar, sådana har i vissa fall uppenbarat sig alldeles själva, och visst finns det saker som vilken idiot som helst, redan från början kunnat peka ut som rent vansinne. Då tänker jag till exempel på hur man lät särskilda boenden hyra ut vårdplatser för slutenvård av coronapatienter, och vad detta naturligtvis innebar för de boende, som vackert fick finna sig i att dela personal med dessa. Helt horribelt, och det finns antagligen fler exempel, detta råkade vara det första jag kom att tänka på.

Överlag är jag dock ganska belåten med det svenska tillvägagångssättet, som jag tror bidragit till att vi på gruppnivå inte fick lika allvarliga konsekvenser för folkhälsan som man fått i andra länder.

I flera trådar diskuteras den överdödlighet man nu ser över så gott som hela västvärlden. Många skyller på covid-vaccinen, andra argumenterar emot med att det är sjukdomens effekter vi ser, men jag tror de flesta glömmer hur restriktioner kan ha påverkat folkhälsan.
Att vi skulle haft avsevärt lägre smittspridning eller vaccintäckning än andra västländer har jag svårt att tänka mig, men som jag förstått det ligger Sverige inte på en lika hög överdödlighet som många andra länder nu verkar göra.
Vad kan då skillnaden vara - jo, vi hade inte alls lika hårda eller långvariga restriktioner...
Se inte detta som något tvärsäkert uttalande om orsak och verkan, men fundera på det. Nog vore det intressant att få reda på hur nedstängningar och restriktioner har påverkat folkhälsan på längre sikt?
Att det på ett eller annat sätt har satt sitt avtryck är jag övertygad om, frågan är bara på vilket sätt och i hur hög grad.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-01-11 kl. 14:20.
Citera
2023-01-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vilken då flockimmunitet?
Alla jag känner som fick covid tidigare har nu i vinter fått covid igen. Omicron tar sig fram rejält.
En del fick Delta som haft covid 2020.
Vi får se om nya XBB.1.5 även ger sig på de med tidigare varianter av Omicron eller om det finns immunitet mellan dem. Eller kanske BQ.1

XBB.1.5. utgår från Omicron BA.2
BQ.1 utgår från Omicron BA.5

Jag hade covid i julhelgen och får se om jag åker på en sväng igen. Dock var det väldigt lindrigt.
Troligen BA.5 eller BQ.1 (de vanligaste då)

Nej jag gillar inte lockdowns jag heller. Inte heller munskydd.

Ville bara dela med mig av denna igen.
Ni har säkert läst siffrorna själva innan, men det är ju faktiskt väldigt intressant att Sverige har lägst överdödlighet totalt sett under pandemin/vaccinationen trots att vissa hävdar att vi ”tagit livet” av en massa människor till skillnad från andra länder. Också intressant att vi har extremt hög vaccintäckning.

Inget av dessa (vacciner/uteblivna lockdowns) verkar vara särskilt effektiva på att döda svenskar.

https://www.news.com.au/technology/science/sweden-has-the-lowest-excess-mortality-rate-after-the-pandemic-despite-refusing-to-lock-down/news-story/df50001366bb09b6a20421520cbfbf53
Citera
2023-01-11, 16:57
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår mycket väl att man från myndighetshåll måste se allting på gruppnivå, det är naturligt. Däremot letar jag inte syndabockar, sådana har i vissa fall uppenbarat sig alldeles själva, och visst finns det saker som vilken idiot som helst, redan från början kunnat peka ut som rent vansinne. Då tänker jag till exempel på hur man lät särskilda boenden hyra ut vårdplatser för slutenvård av coronapatienter, och vad detta naturligtvis innebar för de boende, som vackert fick finna sig i att dela personal med dessa. Helt horribelt, och det finns antagligen fler exempel, detta råkade vara det första jag kom att tänka på.

Överlag är jag dock ganska belåten med det svenska tillvägagångssättet, som jag tror bidragit till att vi på gruppnivå inte fick lika allvarliga konsekvenser för folkhälsan som man fått i andra länder.

I flera trådar diskuteras den överdödlighet man nu ser över så gott som hela västvärlden. Många skyller på covid-vaccinen, andra argumenterar emot med att det är sjukdomens effekter vi ser, men jag tror de flesta glömmer hur restriktioner kan ha påverkat folkhälsan.
Att vi skulle haft avsevärt lägre smittspridning eller vaccintäckning än andra västländer har jag svårt att tänka mig, men som jag förstått det ligger Sverige inte på en lika hög överdödlighet som många andra länder nu verkar göra.
Vad kan då skillnaden vara - jo, vi hade inte alls lika hårda eller långvariga restriktioner...
Se inte detta som något tvärsäkert uttalande om orsak och verkan, men fundera på det. Nog vore det intressant att få reda på hur nedstängningar och restriktioner har påverkat folkhälsan på längre sikt?
Att det på ett eller annat sätt har satt sitt avtryck är jag övertygad om, frågan är bara på vilket sätt och i hur hög grad.

Ja de där med resurser och fördelning kan vara ett rent helvete. Alltid för lite.

Ja vårt sätt var nog inte helt värdelöst sett till sin helhet förutom våra äldreboenden jämfört med norden. Sen äre nog en stor andel utländska med dålig skött hälsa sen tidigare som skördades bort, iaf vad jag såg när jag å mina kolleger möte där inne.

Jag tänker jag tog fram en bok som skrevs precis ibörjan av pandemin/( 2020 sommaren) innan för att läsare skulle få kunskap om situationen. Jag tycker det som är mest intressant är hur denna bok diskutera och problematiserar lite kring vaccin innan vi visste något som han är ödmjuk för också.

"Problemet är inte ifall immunförsvaret kommer att minnas det virus patienterna mött utan vad immunförsvaret kommer att minnas. Sars-cov2 muterar som vi sett snabbt. Förändringstakten lig- ger i samma storleksordning som för influensa och HIV. Vi vet att influensavirus muterar så snabbt att fjolårets influensa bara gör oss partiellt immuna mot årets. HIV har muterat så snabbt i så många olika riktningar att det visat sig vara helt omöjligt att skapa ett vaccin som på samma gång vaccinerar mot alla de stammar av vi- ruset som cirkulerar. Det är därför en öppen fråga hur länge covid 19-viruset kan fortsätta utvecklas utan att "springa ifrån" den im- munitet människor får mot dagens versioner av viruset. Något som har stor betydelse för frågan om det kommer att vara möjligt att få ett långsiktigt skydd genom att vaccinera sig mot covid-19. Den frågan tittar vi på i nästa kapitel."
Kopierar från mobilen.. kan bli fel

Tänker här äre redan bråttom om tid... kanske var de redan försent förmodligen.

Citat från boken av Henrik Bränden från immunförsvaret och viruset. Att förstå coronapandemin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in