Citat:
Ursprungligen postat av
rawjudge
Problematiken ligger nog främst i att man är så förbaskat seg på att uppdatera vaccinet till nya mutationer. Sen var väl ingen som sa att man inte kommer kunna få viruset ändå? Tanken var att först och främst minska sjukdomsgraden och belastningen på sjukvården verkar som den sjunker nu ändå av flera skäl. Sen är viruset väldigt smart å muteras - eftersom vi är så duktiga på att göra olika i hela världen så får viruset chansen att ytterligare muteras å hitta smarta vägar förbi vaccinet å immunförsvaret hos tidigare infekterade. Sen har vi väl en annan problematik som jag märkt att de finns individer som tycks vara extremt dåliga på att möta viruset (trots tidigare friska) Dom får inte riktigt till det med immunförsvaret och kan inte riktigt bilda ett ordentligt immunförsvar mot nya coronaviruset efter infektion. Spännande och höra fortsättning.
Har en anhörig som var läkare låg på IVA 2020. Dålig som fan. medelåldern. Tidigare frisk. Ej vaccinerad. Nu har hen haft covid 3 gånger under hösten. Yippy. Men å andra sidan kan han vara hemma så helt utan immunförsvar är hen inte.
Dock jävligt svårt att få människor att ta upprepade vaccinationer och övertyga. Då ska ju resultatet vara tydligare men de är svårt med nya mutationer och segheten.ed uppdaterade vaccin.
Jag svarade egentligen bara på den direkta fråga jag fick, om varför jag lägger ett "™" efter ordet "vaccinet" när jag syftar på covid-vaccinen.
Däremot håller jag inte med om att vaccinet™
enbart framhölls som en symptomlindrande, profylaktisk behandling. Visst hette det att det "skyddar mot svår sjukdom och död", men ett budskap som nästan lika enträget trumpetades ut var att man skulle "vaccinera" sig för att skydda sin omgivning.
Om covid-vaccinen hade fungerat så som jag tror att de flesta normalt tänker sig att vaccin skall göra, så är detta förvisso ett logiskt budskap.
Vi kan ta TBC som ett exempel. Eftersom jag är vaccinerad mot TBC så förutsätter jag att jag, någorlunda riskfritt, kan röra mig bland människor som är sjuka i/kan förväntas bära på sjukdomen, utan att sedan behöva oroa mig för att föra den vidare till andra jag umgås med.
Så resonerades det också när jag för några år sedan blev uppringd av en förlägen och orolig bekant som konstaterats smittad. Med anledning av min vaccinationsstatus så gick man inte vidare i den grenen av smittspårningen, utan den slutade med mig, men riktigt så fungerar det väl inte med covid-vaccinen, eller hur?
EDIT: Stavar som en kratta..