2023-01-11, 10:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Wagner bataljonen har omringat Soledar och ukrainska trupper fick ultimatum om kapitulationen. Det finns fortfarande minst 500 ukrainska soldater kvar i Soledar.

Zelensky är en simple amerikansk marionett. USA gynnas av kriget i Ukraina, gasleveranser av amerikanska flyttande gas till EU ökade reellt, likadant med vapenleveranser.
Vi får se hur länge orkar ukrainska generaler lyssna på kokainberoende clown Zelensky. Militär kupp med Zaluzhny i spetsen är inte omöjlig scenario.

Skicka gärna Carl Bildt, han började den ukrainska soppan, han får avsluta den.

Om där är lite power i den ukrainska armén så kan de häva belägringen. Blir spännande att se.

Senast igår fick vi underrättelser i tråden från den ekonomiskt oberoende Hillsong om att Wagner kommer att kapitulera nästa vecka, från en av hans källor. Och Kenneth Grägg rapporterade att 400-800 Wagnersoldater dödades under en enda dag i förra veckan i Soledar efter ett genialisk taktisk manöver från Ukraina, så där är kanske knappt några kvar som omringar.
Citera
2023-01-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Wagner bataljonen har omringat Soledar och ukrainska trupper fick ultimatum om kapitulationen. Det finns fortfarande minst 500 ukrainska soldater kvar i Soledar.

Zelensky är en simple amerikansk marionett. USA gynnas av kriget i Ukraina, gasleveranser av amerikanska flyttande gas till EU ökade reellt, likadant med vapenleveranser.
Vi får se hur länge orkar ukrainska generaler lyssna på kokainberoende clown Zelensky. Militär kupp med Zaluzhny i spetsen är inte omöjlig scenario.

Skicka gärna Carl Bildt, han började den ukrainska soppan, han får avsluta den.

Ooops!

Här dök det plötsligt upp en till på samma tema.. förhandla. Omringade.
Kokain. USA. clownen, ukrainska trupper har fått ultimatum osv
Helt utan källor på samma tema som förra "sanningssägaren"som "hade hört"

Har du någon trovärdig källa?
Eller var du där?
Eller..?
Citera
2023-01-11, 10:10
Medlem
Snapcounts avatar
Ukraina säger fortsättningsvis att Soledar är i deras händer :

Ukraina avviser russisk seier i Soledar – Soledar var, er og vil alltid være ukrainsk.
Det sier det ukrainske forsvaret i en uttalelse onsdag. Byene Bakhmut og Soledar øst i Ukraina har blitt rammet av flere russiske motoffensiver de siste ukene. Og russiske styrker hevdet i går at de hadde inntatt Soledar.

Ukrainske soldater på bakken beskrev situasjonen i går som «kritisk» og fortalte om betydelige tap av liv.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-avviser-russisk-seier-i-soledar-1.16252465
Citera
2023-01-11, 10:12
Medlem
KillPus avatar
Intessant text av ngn ryZk "tänkare". Google översättning:

Du vet att "Wagner" ständigt dödar tusentals av sitt folk i frontala attacker mot befästningarna i Soledar och Bakhmut, och avancerar 100-200 meter om dagen.
Det ser ut som rent galenskap, men det verkar för mig att det har ett eget system. Jag har den här teorin:
Om nu Wagner, efter att ha förlorat till och med tiotusentals människor, kan bryta igenom den ukrainska försvarslinjen (i en fruktansvärd frost och på en av de mest befästa platserna på hela fronten), då kommer Kreml att få vad det akut behöver nu - bevis på effektiviteten av sådan taktik.
Som en konsekvens kommer en mycket större verksamhet att få grönt ljus.
Prigozhin kommer att kunna komma till putler och säga: "Jag hade 70 tusen bajonetter och självförtroende. Mot mig är den allmänna övertygelsen att Bakhmut inte kan tas. Jag gjorde det. Om jag har 500 tusen, så ja, 300 tusen av dem stupar, men jag tar Kiev."
Ju längre, desto mer är jag säker på att det är just för detta som Wagner behöver Soledar och Bakhmut. Inte i gips- och saltgruvor, som västerländska medier tror. Och inte i någon av deras speciella strategiska betydelse (det är mycket relativt). Poängen är Prigozhins önskan att bevisa sin brutala effektivitet i praktiken.
Och du vet, om han nu lyckas fånga åtminstone Soledar, kommer putler att förse honom med en armé på en halv miljon. Dessutom kan han göra Prigozhin till (in)officiell chef för generalstaben och ställa till sitt förfogande resurserna inte bara från försvarsministeriet utan för hela Ryska federationen.
Putler kan göra detta pga snart har han inga andra val. .
Problemet är att i det här kriget kan ingen av de heltidsanställda generalerna på något sätt visa honom ett positivt resultat. Varken Gerasimov, Shoigu, Surovikin, Nationalgardet eller Kadyrov - ingen. De officiella säkerhetsstyrkorna visade sig vara helt maktlösa.
Om, under dessa förhållanden, Prigogin, som kom fr ingenstans (eller till och med dök upp från botten), ger det önskade resultatet, måste han lita på honom, eftersom det helt enkelt inte finns några andra alternativ kvar för honom.
Reträtt och nederlag är kategoriskt oacceptabla för putler. Det finns ingen väg tillbaka och kommer aldrig att finnas.
Ett förlorat krig för honom = förlust av makt = ett fängelse eller till och med en avrättningsplats, eller till och med Gaddafis öde. Därför kommer även en tillfällig seger, som för tillfället kommer att verka åtminstone delvis realistisk för honom, kan ge putler det stöd han behöver.
Här uppstår för honom förstås enorma politiska risker: överföringen av lejonparten av landets maktresurser i händerna på en extremt grym och makthungrig person från botten av den sociala botten är ett apriori farligt åtagande .
Men desperata tider kräver desperata lösningar. Dessutom betraktar putler Prigozhins infernaliska rykte i landet och världen som en försäkring mot den Wagnerska kuppen, som (som han tror) kommer att samla eliten mot honom och inte kommer att ge honom en chans att ta makten. (Jag skulle inte vara så säker, förresten.)
Citera
2023-01-11, 10:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Slutsatsen av detta är att Yanukovich inte flydde för att det rättsliga systemet skulle fånga honom i sig självt. Han var president i en pseudodemokrati, som förlorade en maktkamp mot en konkurrerande elit understöttad av USA. Vilket i sin tur gör USA till medskyldig och deras prat om demokrati ihåligt. Och det är ett av flera skäl till att vi inte bör stötta Ukraina på det sätt som vi gör idag.
Nej, han förlorade en maktkamp mot folket.

USA, liksom Sverige stödjer massor av organisationer runt om i världen som strävar efter ett öppnare och friare samhälle. Men det gör dem inte medskyldiga till något.
Citera
2023-01-11, 10:13
Medlem
Citat:
Om där är lite power i den ukrainska armén så kan de häva belägringen. Blir spännande att se.

Senast igår fick vi underrättelser i tråden från den ekonomiskt oberoende Hillsong om att Wagner kommer att kapitulera nästa vecka, från en av hans källor. Och Kenneth Grägg rapporterade att 400-800 Wagnersoldater dödades under en enda dag i förra veckan i Soledar efter ett genialisk taktisk manöver från Ukraina, så där är kanske knappt några kvar som omringar.

Om det är något vi verkligen vet om den ukrainska armén så är det att det är "power" i den.
Citera
2023-01-11, 10:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, han förlorade en maktkamp mot folket.

USA, liksom Sverige stödjer massor av organisationer runt om i världen som strävar efter ett öppnare och friare samhälle. Men det gör dem inte medskyldiga till något.

Det är missvisande att säga "folket". Hälften var för, och hälften var emot, ungefär. Olyckligtvis för Ukraina var de flesta som var mot Yanukovich mer skrupellösa (drog sig inte ens för att skjuta sina egna) och mer koncentrerade till huvudstaden. Och väldigt kompetenta revolutionärer, jämfört med många andra revolutionsförsök i Europa.

Egentligen är statskupp också lite missvisande, för där var tiotusentals civila "amatörer" involverade. Det beror på om man lägger tyngdpunkten på att Yanukovich flydde, eller på vad som hände i parlamentet. Jag har letat efter ett bra begrepp men har inte hittat något. Jag har sett ordet "stadsrevolution", men det är dels obskyrt och även det lite missvisande.
Citera
2023-01-11, 10:20
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Om det är något vi verkligen vet om den ukrainska armén så är det att det är "power" i den.

Ja, det är upp till bevis nu. Antingen i Kreminna, Soledar eller mot Melitopol. De har tre skott på mål i närtid.
Citera
2023-01-11, 10:23
Medlem
Citat:
Det är missvisande att säga "folket". Hälften var för, och hälften var emot, ungefär. Olyckligtvis för Ukraina var de flesta som var mot Yanukovich mer skrupellösa (drog sig inte ens för att skjuta sina egna) och mer koncentrerade till huvudstaden. Och väldigt kompetenta revolutionärer, jämfört med många andra revolutionsförsök i Europa.

Egentligen är statskupp också lite missvisande, för där var tiotusentals civila "amatörer" involverade. Det beror på om man lägger tyngdpunkten på att Yanukovich flydde, eller på vad som hände i parlamentet. Jag har letat efter ett bra begrepp men har inte hittat något. Jag har sett ordet "stadsrevolution", men det är dels obskyrt och även det lite missvisande.

Och så lite siffror att backa upp dina lösa påhitt med. Långa texter gömmer inte dina falsarier....
Citera
2023-01-11, 10:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Påståenden som "all their attention is focused at X" är som vanligt bara verbalt fluff av ukrainarna, det strids natudligtvis på många ställen längs den delen av fronten.

Dessutom brukar "settlement" betyda en by eller mycket liten småstad, Soledar är ett litet större ställe.
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
10000 invånare innan kriget så borde väl vara en korrekt benämning
Hepcat har fått 6 månaders semester, så du får vänta en stund på svar. Jag vet inte vad som orsakade det för hans inlägg de senaste dagarna var förhållandevis balanserade.

OnT så är Soledar uppenbart en liten håla med ett antal större byggnader, mest fabriker, och i övrigt småhus. Jag får intrycket att Ukraina inte är beredda att försvara den med det som krävs, dvs kostsamma motattacker för att ta tillbaka fölorade byggnader. Utan sådana pressas de sakta bakåt, hus för hus, kvarter för kvarter. Klippet vi såg igår som visade en grupp ryssar på väg in i Soledar var talande enligt mig, för de borde inte haft en chans om det fanns försvarare i fabriken de var på väg mot. Nu blev de mosade av artilleri, men det är inte en rimligt försvarsstrategi i sig självt.
Citera
2023-01-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ja, det är upp till bevis nu. Antingen i Kreminna, Soledar eller mot Melitopol. De har tre skott på mål i närtid.

Du ser det som en match, ett spel.
Det handlar om en kriminell stat, ryzzland som invaderat sitt grannland Ukraina där ofattbart många just nu dör och lemlästas. Det är ett smutsigt krig där mängder av civila ukrainare, barn, äldre, mammor och pappor drabbas hårt och skoningslöst och ryzzland ställt till med en oerhörd förstörelse.
Och där Ryzzland begår dagligen grova krigsbrott. Och terrorbombar städer.
Senast redigerad av Antistalk 2023-01-11 kl. 10:29.
Citera
2023-01-11, 10:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Och så lite siffror att backa upp dina lösa påhitt med. Långa texter gömmer inte dina falsarier....

Wikipedia (Euromaidan). Har diskuterats många gånger i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in