Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Påståenden som "all their attention is focused at X" är som vanligt bara verbalt fluff av ukrainarna, det strids natudligtvis på många ställen längs den delen av fronten.
Dessutom brukar "settlement" betyda en by eller mycket liten småstad, Soledar är ett litet större ställe.
Citat:
Ursprungligen postat av
chamdar
10000 invånare innan kriget så borde väl vara en korrekt benämning
Hepcat har fått 6 månaders semester, så du får vänta en stund på svar. Jag vet inte vad som orsakade det för hans inlägg de senaste dagarna var förhållandevis balanserade.
OnT så är Soledar uppenbart en liten håla med ett antal större byggnader, mest fabriker, och i övrigt småhus. Jag får intrycket att Ukraina inte är beredda att försvara den med det som krävs, dvs kostsamma motattacker för att ta tillbaka fölorade byggnader. Utan sådana pressas de sakta bakåt, hus för hus, kvarter för kvarter. Klippet vi såg igår som visade en grupp ryssar på väg in i Soledar var talande enligt mig, för de borde inte haft en chans om det fanns försvarare i fabriken de var på väg mot. Nu blev de mosade av artilleri, men det är inte en rimligt försvarsstrategi i sig självt.