Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Skummade igenom din länk. Väldigt intressant. Men håller inte med dig alls i din slutsats. EU försökte ju göra allt för att få Yanukovich att skriva på, men han tyckte t.ex inte om att han fick kritik för hur Julia Tymosjenko blev behandlad.
Det står ju också att han blev utpressad av Poopin och mycket annat. Att han flydde till Poopin när det hettade till säger ju också det mesta var han hade sin lojalitet.
Som jag skrev kan han ha blivit mutad*. Men hela Ukrainas politikerkår var (och är) mutkolvar, så det har inte den betydelse som man lätt tillskriver det. Det är inte som om Maggan skulle bli påkommen med att ha blivit mutad av USA för att gå med i NATO. De som tillrädde i regering var säkerligen också mutade i olika sammanhang - samma skit. Vägen fram, är det revolution? I alla fall inte på det viset som hände vid Euromaidan. Tragiskt land.
Vart skulle Yanukovich fly? Med ett helt korrupt juridiskt system så visste han att han en dag skulle bli dömd till fängelsestraff. Så han var tvungen att fly till ett land som inte skulle utlämna honom. Vilket är det minst dåliga?
Dessutom gick allt nog väldigt fort. 2 dagar före hade han undertecknat detta avtal med oppositionen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Agreement_on_settlement_of_political_crisis_in_Ukr aine
Han hoppades nog att han skulle kunna komma tillbaka, och att Ryssland skulle i "lag och ordnings" namn skulle återupprätta honom. Jag hade också flytt till Ryssland om jag var han.
* = Finns ett annat läckt dokument som jag bedömer vara trovärdigt där Kreml bedömer Yanukovich som havande "weak moral character". You do the math...