Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det kan man göra nu också.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-arkelstorp-kristianstads-kommun-limugnsvagen-25-19493295
Här har du en sådan villa. Den har tom 4 rum. Inte illa.

Du lånar 450k och flyttar in där med din fru och så ser ni till att hon är hemma och skaffar 3 ungar.
Vad skulle hindra er?

Sedan ser ni till att leva som förr.
* Aldrig restaurangbesök
* Inga semesterresor
* Du har matback till jobbet.
* Barnen ärver kläder av varandra.
* Ni kan ha en gammal tjock-tv och titta på fria kanaler.
* Inga datorer eller mobiltelefoner.
* Din fru lagar kläderna med nål och tråd. Och lappar.

Som sagt sätt igång och lev så då.

Lägg till;

Utrustning till barnens aktiviteter second hand enbart.

I bästa fall 1 bil som inte är rostig och tveksamt om den startar på morgonen.

Ej råd att ringa rikssamtal (dvs utanför riktnumret)

De mer bemedlade hushållen hade ju en Commodore 64 men svårt att surfa på nätet med den.

Jävlar vad det var bättre förr.
Citera
2023-01-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ärver gör man typiskt vid ca 60 års ålder.

Är det verkligen så att folk bor i HR i Akalla tills dom är 60 och sedan köper en bostad cash för arvet i Danderyd?

Min erfarenhet är att folk som är 60+ är ganska ovilliga att flytta.

Jag har aldrig riktigt förstått det här pratat om att arv skall ha någon betydelse. (Som sebastianlarsson2 och en del andra pratar om).

Vad har det för betydelse?

Arv har rätt liten betydelse.

De som är under 30 och har flyttat in till innerstaden de senaste 10-15 åren har dock i princip alltid kapital från föräldrarna. I förlängningen är det detta som möjliggör att de sen kan flytta ut till villor i de bättre förorterna
Citera
2023-01-11, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, sänka skatten på arbete borde vara prio 1 för en högerregering, men det verkar inte bli mycket av det.

De flesta har ffa köpt sina hus för länge sedan när de kostade 10-20% av de nuvarande priserna. Förmodligen skulle färre än hälften ha råd att "köpa om" sitt hus idag till nuvarande värdering.

Man kan ju med fog argumentera för att en sänkt skatt driver inflationen. Men om man kvittade slopad statlig skatt med höjd fastighetsskatt så hade man kunnat undvika det.
Citera
2023-01-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Danderyd är ett extremt exempel. Den svenska medianlönen var drygt 33000 i månaden 2021.

Hur många hushåll tror du egentligen tjänar mer än ungefär 65000/månad? Om de bor i Stockholm är sannolikheten högre att de bor i Danderyd, Täby, Lidingö osv. Priserna kommer vara högre där därför att de personer som har högst köpkraft graviterar till de områdena. De som inte har råd med dessa områden får bosätta sig i Järfälla eller nåt. Eller, hemska tanke, i Göteborg.

Läs inlägget jag svarade på så klarnar det
Citera
2023-01-11, 10:03
Medlem
Någon som har di och kan sammanfatta?

https://www.di.se/nyheter/ledande-experter-djupare-och-langre-nedgang-pa-bomarknaden/
Citera
2023-01-11, 10:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Man kan ju med fog argumentera för att en sänkt skatt driver inflationen. Men om man kvittade slopad statlig skatt med höjd fastighetsskatt så hade man kunnat undvika det.
Sänkt skatt driver inte inflation, låga räntor driver inflation däremot.
Citera
2023-01-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sänkt skatt driver inte inflation, låga räntor driver inflation däremot.

Sänkt skatt ökar köpkraften vilket i sin tur driver inflation.
Citera
2023-01-11, 10:15
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Sänkt skatt ökar köpkraften vilket i sin tur driver inflation.
Ja det är ju rätt självklart att allt som ökar köpkraften är inflationsdrivande, lägre räntor, högre löner, elbidrag, sänkt skatt osv.
Citera
2023-01-11, 10:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Någon som har di och kan sammanfatta?

https://www.di.se/nyheter/ledande-experter-djupare-och-langre-nedgang-pa-bomarknaden/

Citat DI.

" Den skyhöga inflationen med stigande räntor och en fallande börs har blivit en giftig cocktail för den svenska bostadsmarknaden.

Sedan toppen i mars förra året har bostadspriserna fallit med 15 procent, enligt Valueguard.

”Från att stjärnorna har stått rätt på hela bostadshimlen ganska länge, så har de under en period nu stått helt fel”, säger Ted Lindqvist, vd på analysföretaget Evidens.

Samtidigt finns ljusglimtar.

Inflationen har bromsat in snabbare än väntat på många håll i Europa och börsen har rivstartat det nya året, även om uppgången kom av sig något under tisdagen. Dessutom tycks de stora räntehöjningarna nu ligga bakom oss.

”Just nu bedömer vi att vi har tagit en ganska stor del av det prisfall som vi ser framför oss, även om det kan finnas lite kvar”, säger Ted Lindqvist.

Jens Magnusson, chefsekonom på SEB, anser samtidigt att det är för tidigt att andas ut. Riksbankens räntehöjningar har ännu inte slagit igenom fullt ut på bolåneräntorna och i februari väntar sannolikt nya räntehöjningar.

Konjunkturen är dessutom på väg ned.

”Jag tror det är lite för optimistiskt att säga att bostadsmarknaden bottnar nu, jag tror att det kan finnas en bit kvar”, säger Jens Magnusson

SEB räknade i sina tidigare prognoser med ett prisfall på 15-20 procent på bostadsmarknaden. I den senaste prognosen preciseras fallet till 20 procent.

”Men även i den ligger riskerna snarare lite på nedsidan”, säger Jens Magnusson.

Annika Winsth, chefsekonom på Nordea, varnar för att den senaste tidens mer positiva signaler kan vara ett falsklarm.

”Vår prognos har länge varit minus 20 procent och den senaste tiden har vi varnat för nedåtrisker på det. När vi gjorde prognosen så hade vi inte lika mycket höjningar från Riksbanken som vi har nu”, säger hon.

Den givna frågan som många ställer sig nu är när priserna kan komma att bottna, för att sedan vända upp igen.

”Jag tycker nog att man borde se botten under våren eller fram till sommaren, och att det borde kunna ske en viss återhämtning till hösten”, säger Jens Magnusson.

Liknande bedömning gör Ted Lindqvist.

”Får vi en stabilisering på börsen och den blir positiv så har priserna antagligen bottnat ut här under våren, i alla fall i nominella termer”, säger han.

När finanskrisen slog till 2007 ledde det till ett snabbt prisras på bostadsmarknaden men vändpunkten kom redan efter åtta månader. Och efter mindre än ett och ett halvt år var priserna tillbaka på samma nivå som före krisen.

Liknande förlopp var det 2011 när eurokrisen briserade, medan det tog lite längre tid för priserna att återhämta sig vid det senaste större fallet 2017.

Men den här gången blir det annorlunda, tror Annika Winsth.

”Jag tror att många tänker att det ska bli som tidigare, att det ska studsa upp snabbt igen. Men det är en helt annan miljö i dag”, säger hon.

”Man får nog räkna med 7-8 år om det blir en riktig sättning. Det har inte vi i vår prognos, men det går inte att utesluta den risken.”

Även Jens Magnusson tror att återhämtningen kommer att ta tid.

”Om vår prognos på ungefär 20 procent ned skulle slå in, så är det i princip två års uppgångar som slås ut, det vill säga hela pandemiuppgången. När det så småningom vänder uppåt så tror jag inte att det kommer att gå i samma takt som under pandemin. Det kan säkert ta fyra fem år innan man är tillbaka”, säger han.

Även om vändpunkten nu tycks ligga inom räckhåll finns fortfarande betydande risker, varnar experterna, framför allt kopplade till inflationen.

”Hänger inflationen kvar och centralbankerna måste fortsätta höja, då har vi en annan utveckling både på börsen och på bostadsmarknaden”, säger Ted Lindqvist.

Jens Magnusson är inne på samma linje.

”Om det plötsligt konstateras att vi bara är halvvägs igenom den här räntehöjningscykeln, att vi ska ha 5-6 procent i styrräntor och bolåneräntor på 7-8 procent. Då är vi i ett helt annat läge och då måste bostadspriserna ned en lång bit till”, säger han.

”Det andra som kan ställa till det, och det kanske är mer sannolikt, är om den här lågkonjunkturen som vi är på väg in i blir djupare och biter hårdare på arbetsmarknaden än vi har trott.”

Annika Winsth tror dock att regeringen kommer att gripa in och stötta hushållen om prisraset skulle tillta. Till exempel genom att pausa amorteringskravet.

”Alla vet vad en krasch på bostadsmarknaden kostar så det kommer man till varje pris att försöka undvika”, säger hon

Så, räkna med nedgång 15-20% och uppgång 4-5 år för nå samma värdering som innan..
Senast redigerad av Mullret 2023-01-11 kl. 10:40.
Citera
2023-01-11, 10:48
Medlem
Citat:
Det kan man göra nu också.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-arkelstorp-kristianstads-kommun-limugnsvagen-25-19493295
Här har du en sådan villa. Den har tom 4 rum. Inte illa.

Du lånar 450k och flyttar in där med din fru och så ser ni till att hon är hemma och skaffar 3 ungar.
Vad skulle hindra er?

Sedan ser ni till att leva som förr.
* Aldrig restaurangbesök
* Inga semesterresor
* Du har matback till jobbet.
* Barnen ärver kläder av varandra.
* Ni kan ha en gammal tjock-tv och titta på fria kanaler.
* Inga datorer eller mobiltelefoner.
* Din fru lagar kläderna med nål och tråd. Och lappar.

Som sagt sätt igång och lev så då.

Håll käften jävla boomer. Du ser väl att han skriver om hus i Stockholm? Det kunde varenda elektriker eller lastbilschaufför köpa på 50-talet där och försörja flera barn + fru. Lycka till med det idag!
Citera
2023-01-11, 11:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du och ditt Danderyd. Du låter som en gammal gubbe. "På min tid fick man fantomen för en 10-öring och S-märken var inte ens uppfunna."

Danderyd på 80-talet var vischan. Nu är det nåt annat ställe som är vischan. Finns nog lite mer pull i Stockholm just nu än det fanns 1988 vilket har gjort att priserna har gått upp. Är detta nåt konstigt för en matematiker som dig själv?
Berätta om dina kunskaper om Danderyd, jag har 50 års erfarenhet. Vem kan någonsin veta mest... Jag kan tipsa om att 95% av Danderyds bebyggelse 2022 är identisk med Danderyd 1988, det byggs oerhört lite. Möjligen har en del fattiglappar försvunnit av ålderdom, bara rika började flytta in när (s) införde fastighetsskatten, som alliansen sedan tog bort. Innan den kunde fortfarande vanliga Svenssons köpa ett hus i Danderyd, som mina föräldrar. På 1960-talet kostade en villa 100k och min pappa tog månadens kontanter i sin butik och betalade handpenningen cash 5000 kr för sin första villa, han var 30 år. Måste vara Pull som fattades.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-11 kl. 11:09.
Citera
2023-01-11, 11:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Du har ingen koll på att man får avdrag på skatten med räntekostnaderna? Säger en del.
Eftersom jag tog upp det så känner jag till det. Anledningen till att jag nämner det är ju att OM en blir arbetslös så sjunker inkomsterna och med så massiva ränteavdrag som 55k per månad så kommer inte familjens lön att räcka till ett avdrag, du kan inte få negativ skatt, så man måste gå som på nålar i det hushållet. Politikerna pratar även om att minska ränteavdraget, kanske ta bort det helt och hållet, och då tvingas ju familjen flytta. Dvs den familjen är låtsasrik men i grunden beroende av allmosor och beslut från våra politiker. Bra ide? Det är ju lika svajigt som att vara fattig att vara ekonomiskt beroende av att räntor kan dras av. Jag har inte haft ett lån på 35 år, vi rika har inga lån.

Din okunskap om pengar är enorm och uppenbarligen bollar du med riktigt små belopp i ditt liv. Skillnad på oss äldre som har några villor och bott lite överallt. Jag hyr t.ex ut min villa just nu och har 40k i hyresinkomst varje månad. Den är naturligtvis obelånad.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-11 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in