Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-10, 19:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Du har ingen koll på att man får avdrag på skatten med räntekostnaderna? Säger en del.

En familj, som väljer att flytta till Danderyd idag och köpa villa har med all säkerhet en sådan lön. Vi pratar alltså om Sveriges finaste område, om det så vore 2% av hushållen idag som har sån lön så skulle det vara bra många fler än vad det finns villor i Danderyd. Så där föll du lite på eget begrepp.
Det är även så att jag tog i från tårna i mitt exempel, och skulle vilja hävda att de flesta som köper villa där faktiskt har ännu bättre marginaler. Men nu använde jag uppgifter från inlägget jag citerade och tog det till sin spets för att påvisa att det även vid ett sådant läge faktiskt går ihop.

Tack för det, skulle nog vilja säga att jag är precis tvärtom mot vad du tror. Och sitter dessutom rätt stabilt i båten.

Det finns, men få är det. Finns ingen ide att köpa cash om man inte måste idag i o med ränteläget och de avdrag man får göra... Skulle till o med vilja säga att det är rent av idiotiskt att göra om man är lite ekonomiskt lagd av sig.

Så du menar att man ska köpa, men välja i ett sämre område då? Där man kanske inte trivs? Bara för att man ska ha marginaler IFALL marknaden går ner?

Skulle vilja hävda detsamma. Mitt exempel togs från inlägget innan bara, enbart för att påvisa att även vid sådana lägen så är det fullt möjligt att få ihop ekonomin.
Men som du säger, folk här är väldigt duktiga på att tänka att samtliga svenskar är lika ekonomiskt handikappade som de själva.

Och totalt finns det 6400 småhus i Danderyd. Av dessa ägs ca 1900 småhus av seniorer. Dessa får vi anta har köpt för länge sen, alt. gått in med så pass mycket kontanter att lönen är orelevant.
Kvar har vi 4500 småhus. Gissningsvis bor majoriteten av de med dessa inkomster i småhus, och vi kan därmed anta att 2/3 av dessa som deklarerar över 1mkr/år i Danderyd alltså är bosatta i småhus.
Och övriga har gissningsvis köpt hus lååångt innan den prisuppgång som varit senaste 10 åren. Alt. ärvt pengar eller huset.
Fast Danderyd är väl knappast den enda kommunen med högprestige områden även om Djursholm antagligen är det ”finaste” om man inte har råd med villa på kungliga Djurgården.
Det finns liknande områden i Sthlm, Solna Nacka, Lidingö, Vaxholm etc.
Så för höginkomsttagare är knappast Djursholm i Danderyd de enda alternativen om vi nu skall vara petnoga.
Citera
2023-01-10, 19:12
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När mina föräldrar byggde hus på 50-talet så belånade dom sig hårdare än vad folk gör idag. Naturligtvis. Hur skulle folk på den tiden kunna få ihop till kostnaderna för ett hus?
Ingen vill veta om dina fattiga bolånetorskar till kusinföräldrar på stenåldern. Lika lite som vi vill höra om bög-ingolfs besvär vid bostadsköp.

Stäng av datorn en vecka, skitfloden du släpper lös förstör hela forumet.

Dina Ankeborgsanekdoter är inte värt kattskit.
Citera
2023-01-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bara vi födda på 1960-talet eller innan är cash buyers, vi gick ju in i marknaden när det var gratis med dagens mått. Min första villa byggde jag i Danderyd 1988 och det kostade 1.4mkr att bygga 200kvm inklusive tomt som kostade 300k.

Jag brukar räkna med att en svensk med hyffsad lön under hela sitt liv kan spara 4 mkr om han sparar i princip all lön han kan. Så den som lånar 4 mkr, 8mkr om man är två, belånar alltså precis hela sitt liv. Det känns inte rätt. Så mycket bättre med de gamla reglerna jag växte upp med, att man måste kunna amortera bort sitt lån på 25-30 år. Då behöver man inte betala räntor när man blir pensionär och garanterat inte har 60 k i månadspension, och är ekonomiskt välställd resten av sitt liv oavsett låg pension eller inte.

Du och ditt Danderyd. Du låter som en gammal gubbe. "På min tid fick man fantomen för en 10-öring och S-märken var inte ens uppfunna."

Danderyd på 80-talet var vischan. Nu är det nåt annat ställe som är vischan. Finns nog lite mer pull i Stockholm just nu än det fanns 1988 vilket har gjort att priserna har gått upp. Är detta nåt konstigt för en matematiker som dig själv?
Citera
2023-01-10, 19:17
Medlem
Danderyd är ju ett tecken på hur skadad vår bostadsmarknad är. Eftersom det är så få barnfamiljer som har råd att köpa bostäder där så är de tvingade att stänga ner förskolor.

Demografin var ju annorlunda på tiden förskolorna skapades. Så det har ju inte alltid bott så mycket pensionärer där.

Exempel
https://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/MDMwM3wwMDAwMDI4Mzk1NHw1OA..
Citera
2023-01-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Danderyd är ju ett tecken på hur skadad vår bostadsmarknad är. Eftersom det är så få barnfamiljer som har råd att köpa bostäder där så är de tvingade att stänga ner förskolor.

Demografin var ju annorlunda på tiden förskolorna skapades. Så det har ju inte alltid bott så mycket pensionärer där.

Exempel
https://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/MDMwM3wwMDAwMDI4Mzk1NHw1OA..

Och vem bryr sig? Om det inte finns förskolor så flyttar inte barnfamiljer dit; vad exakt är problemet med det?
Citera
2023-01-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du och ditt Danderyd. Du låter som en gammal gubbe. "På min tid fick man fantomen för en 10-öring och S-märken var inte ens uppfunna."

Danderyd på 80-talet var vischan. Nu är det nåt annat ställe som är vischan. Finns nog lite mer pull i Stockholm just nu än det fanns 1988 vilket har gjort att priserna har gått upp. Är detta nåt konstigt för en matematiker som dig själv?

Herregud vad historielös du är. Stora delar av djursholm är ju byggt som sommarnöje för de rika och har varit mycket exklusivt i i över 100 år.
Citera
2023-01-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast Danderyd är väl knappast den enda kommunen med högprestige områden även om Djursholm antagligen är det ”finaste” om man inte har råd med villa på kungliga Djurgården.
Det finns liknande områden i Sthlm, Solna Nacka, Lidingö, Vaxholm etc.
Så för höginkomsttagare är knappast Djursholm i Danderyd de enda alternativen om vi nu skall vara petnoga.

Har jag inte hävdat heller. Om du menar i o med exemplet med 2% som tjänar såna summor, så kan jag garantera att de flesta av dessa även har en bra mycket högre kontantinsats än de pengar jag tidigare pratade om.
Så nu försöker vi ta det lite långt genom att först ta worst case i första inlägget, sen hävda att ytterst få tjänar de pengarna och nu dessutom ska vi kolla vidare på fler områden och mena att det finns fler såna dyra områden/småhus. Ska man göra på det sättet får man nog se till att utöka förutsättningarna också och inse att det case jag tog upp i många fall inte är i närheten verkligheten ändå, utan många har det bra mycket bättre ställt än det exemplet.
Citera
2023-01-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Och vem bryr sig? Om det inte finns förskolor så flyttar inte barnfamiljer dit; vad exakt är problemet med det?

Om man tycker att bara folk med arv ska kunna bo där så är det ju inget problem. Nyrika är väll ändå smutsiga?
Citera
2023-01-10, 19:32
Medlem
Citat:
Om man tycker att bara folk med arv ska kunna bo där så är det ju inget problem. Nyrika är väll ändå smutsiga?

Nä, vad är problemet? Tycker du att det är problematiskt att de hotellen med bäst läge och faciliteter på Manhattan endast befolkas av de som har råd att betala? Ska vi börja kvotera in hotell-gäster där så att det inte bara blir de med arv som har råd att bo där?

Du borde istället vända dig mot hyres-marknaden; där snackar vi orättvisor med anledning av arv och släktskap.
Citera
2023-01-10, 19:35
Medlem
Citat:
Herregud vad historielös du är. Stora delar av djursholm är ju byggt som sommarnöje för de rika och har varit mycket exklusivt i i över 100 år.

Sverige som land har ju inte varit exklusivt i 100 år så jag har svårt att se hur analysen går runt. Djursholm kanske var mer populärt än nån annan random ort i Sverige men det är ju först på senare år vi faktiskt har folk som kan tänkas sig att flytta hit (och nej, aslylanterna är inte medräknade).
Citera
2023-01-10, 19:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Har jag inte hävdat heller. Om du menar i o med exemplet med 2% som tjänar såna summor, så kan jag garantera att de flesta av dessa även har en bra mycket högre kontantinsats än de pengar jag tidigare pratade om.
Så nu försöker vi ta det lite långt genom att först ta worst case i första inlägget, sen hävda att ytterst få tjänar de pengarna och nu dessutom ska vi kolla vidare på fler områden och mena att det finns fler såna dyra områden/småhus. Ska man göra på det sättet får man nog se till att utöka förutsättningarna också och inse att det case jag tog upp i många fall inte är i närheten verkligheten ändå, utan många har det bra mycket bättre ställt än det exemplet.
Givetvis finns det de som har pengar så att medelklassens villor och radhus framstår som verktygsbodar värdemässigt sett. Men de bor redan och har ofta flera dyra objekt både i Sverige och utomlands och ofta ett hyfsat kassaflöde via väldigt höga löner eller egna företag.
Men det blir rätt ointressant att lägga in ytterligheter från toppen precis som att uteliggare och soc.fall inte heller spelar någon större roll för den allmänna prisbilden.
Citera
2023-01-10, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ja wtf är detta för uppochnervärld…? Jag och frugan har typ 65k netto gemensamt och det räcker inte ens till en större lägenhet i Mörby som ju är det sunkigaste området i hela Danderyd

Nej. Rinkeby (I Danderyd) är sunkigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in