2023-01-11, 03:18
Medlem
DonLatinos avatar
Nu menar jag inte riktigt en vanlig svensson som inte begår kriminalitet utan jag menar mer sådana som har ett städat liv, familj, vanligt jobb men som också kanske köper några gram grönt i veckan eller till och med begår grövre brott? Vad är chansen att polisen snappar upp? Jag har alltid tänkt på detta när man ser svenskar som man tror lever normala liv och sedan visar det sig att de gjort en jävla massa skit bakom kulisserna när de blir tagna.
Senast redigerad av DonLatino 2023-01-11 kl. 03:24.
Citera
2023-01-11, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Nu menar jag inte riktigt en vanlig svensson som inte begår kriminalitet utan jag menar mer sådana som har ett städat liv, familj, vanligt jobb men som också kanske köper några gram grönt i veckan eller till och med begår grövre brott? Vad är chansen att polisen snappar upp? Jag har alltid tänkt på detta när man ser svenskar som man tror lever normala liv och sedan visar det sig att de gjort en jävla massa skit bakom kulisserna när de blir tagna.

Alla är övervakade idag. Speciellt i ett land som sverige.
Eller definiera övervakad?
Citera
2023-01-11, 04:04
Medlem
Svårt att veta hur snutarna tänker men dom är nog betydligt bättre på att se igenom skumt beteende än vad folk tror. Inte heller att dom skulle vara så naiva att dom blir bländande av folks neutrala kläder. Finns det fog för övervakning så kommer dom att genomföra det oavsett din täckmantel.

Det är bättre att du odlar själv än att handla över nätet, synnerligen nu när postfolket får tipsa polisen när dom själva misstänker vad som ligger i paketen.
Citera
2023-01-11, 04:53
Medlem
Dentistlakares avatar
Tror inte du är övervakad som vanlig svensson, kostar för mkt resurser i onödan. Däremot kan det krävas någon i din omgivning som skickar in en rapport/anmälan till polisen om dig så tror jag definitivt chansen finns att dom börjar övervaka dig beroende vad det gäller. Börjar kolla internettrafiken etc. Kanske försöka hitta en chans och ta dig på bar gärning när brott görs. Tror egentligen dom bara blandar in sig om det nästan är säkert dom kan ta dig för ett brott, annars håller dom låg profil så du inte har en aning.
Citera
2023-01-11, 05:10
Medlem
Ferhs avatar
Går väl alltid att testa om man är övervakad. Bara att skicka nått mail och/eller sms till nån kompis där du skriver typ "Jag har tagit emot sprängämnena från vår kontakt, nästa vecka när allt är redo så spränger vi polishuset", och instruera kompisen att svara med typ "Nu startar revolutionen, Heil Hitler", och sen så kollar ni ifall ni får besök av polisen inom en vecka.
Citera
2023-01-11, 05:14
Medlem
Running_mans avatar
Så länge du går under radarn och inte söker efter massa skumma saker online t.ex. knark, barnporr, bombtillverkning och liknande så övervakas du inte.

En bonus är on du inte hänger med kända kriminella eller terrorister och inte går med i skumma föreningar eller sekter.
Citera
2023-01-11, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Så länge du går under radarn och inte söker efter massa skumma saker online t.ex. knark, barnporr, bombtillverkning och liknande så övervakas du inte.

En bonus är on du inte hänger med kända kriminella eller terrorister och inte går med i skumma föreningar eller sekter.

Jo alla övervakas även om man inte söker på sådant. Har du missat FRA?
Citera
2023-01-11, 05:22
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Alla passerar ett filter ja. Men inte fan sitter FRA och sållar i dina sms, mail och Facebook-meddelanden ifall dom inte hittar någonting i första steget.

Dom har ej resurserna eller tiden att kolla alla i hela landet. Därav deras sökfilter.
Citera
2023-01-11, 05:25
Bannlyst
Citat:

FRA lyssnar bara på trafik som passera landet.. Den som övervakar dej är din granne som leker politisk kommissarie när du skriver något kritisk om vår allt för generösa asylpolitik i den lokala facebook gruppen.
Citera
2023-01-11, 05:29
Bannlyst
Citat:

FRA kan inte se allting du söker på och dom äger heller inte sökmotorerna så det där är ju en gammal myt som levt med sedan 2009, sen att dom lyssnar på radar trafik från Kaliningrad och andra städer i öst är ju inte riktigt samma sak men där har dom extremt bra koll. FRA är din vän och inte din fiende och jobbar för nationens säkerhet inte för att övervaka en vanlig 7-16 arbetare som röker lite weed emellanåt som TS menar på då är det nog tullen som man skall vara försiktig med som kollar inkommande paket som kan stoppa leveranserna och det är många gånger tillräckligt.

FRA har aldrig och kommer aldrig kunna läsa av trafiken och få någon fälld för att det visade sig att trafikens internet flöde var avläsningsbara och sedan få detta presenterat i en rättegång och så här jobbar heller inte polisen 2022. Dom vill komma åt din enhet fysiskt då det är där bevisen finns och det är där dom flesta tabbar sig och detta är anledningen till varför myndigheterna får ta sig in i medborgares enheter via olika 'hacking' metoder. Stora delar av internet använder sig av HTTPS och det är lika troligt att dom kan avlyssna https utan certifikatets källa som att du kan avlyssna deras rakel kommunikation.

Hade det varit motsatt så hade väl inte polisen behövt fråga vanliga hederliga företag att få ut loggar och information från företag och skicka förfrågningar till dessa om dom kan se trafiken helt öppet naturligtvis.

XKeyscore finns inte i Sverige det fanns i USA 2013 och Edward Snowden presenterade detta på den tiden sedan dess har HTTPS blivit krav från bl.a google m.fl

XKeyscore
Senast redigerad av SUGDOLM3 2023-01-11 kl. 05:45.
Citera
2023-01-11, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
FRA lyssnar bara på trafik som passera landet.. Den som övervakar dej är din granne som leker politisk kommissarie när du skriver något kritisk om vår allt för generösa asylpolitik i den lokala facebook gruppen.

Mycket av din trafik passerar gränsen, även om du surfar på svenska sidor.
Citera
2023-01-11, 05:36
Bannlyst
Citat:
Mycket av din trafik passerar gränsen, även om du surfar på svenska sidor.

Myclet av min trafik är krypterad. Så du menar FRA skall i realtid sniffa alla data som kommer in och lämna landet? Dessutom skall det lägga datakraft på dekryptera det jag skickar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in