Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-10, 17:16
  #1249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är en postare som verkar insatt. Han köpte kinesiska batterier i Polen. Nu skall visst Northvolt "sätta samman" svenska battericeller i Polen ...

Kanske inte så insatt, då det är andra sorters batterier.

Citat:
Nog behöver detta granskas ...

Bättre att vänta med ännu fler granskningar tills om de hamnar efter i planen. Annat vore att slösa skattepengar.
Citera
2023-01-10, 17:19
  #1250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Finns det säkra uppgifter på att Northvolt Västerås kan tillverka battericeller, "från grunden", dvs inte sätta samman större komponenter de köpt in? I Northvolt Skellefteås fall finns det inte det, vad jag vet.

Här kan vi med slutledningsförmåga säga att de gör det, i bägge fallen. Varför skulle det annars ha brunnit i bägge fabrikers "aging-avdelning" eller vad det nu heter, stället där de stresstestar nyproducerade celler. Vore onödigt med sådana avdelningar om det redan har gjorts en gång.
Citera
2023-01-10, 17:23
  #1251
Avstängd
wwrs avatar
Att det påstås ha brunnit i en fabrik kan naturligtvis inte tas som bevis för produktion.

Det finns alltså inga säkra uppgifter på att Northvolts fabriker i varken Västerås eller Skellefteå kan produera battericeller från grunden.

De har öppnat en fabrik i Polen, för att sätta samman battericeller som "tillverkats i Sverige". Men i Polen finns även lager för kinesiska batteritillverkare. Samtidigt har Northvolt anställt 120 amerikanska programmerare, experter på Virtual Reality som skall "bygga upp fabriken i datorn".

Detta måste utredas omedelbart, innan mer pengar rinner iväg på projektet.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Och allt detta som skrivits om bränder på fabriken, skall det nu användas för att bevisa produktion ?!

https://snipboard.io/fs8w9H.jpg

Citat:
Brandchef: Northvolt för långsamma med att klara släcka bränder själva
1:29 min

Publicerat onsdag 26 oktober 2022 kl 14.01
På kort tid har räddningstjänsten i Skellefteå flera gånger ryckt ut på brandlarm till batterifabriken Northvolt. Något som sliter på räddningstjänstens resurser.

Räddningschefen Mattias Hagelin tycker att det har går för långsamt för Northvolt att bygga upp en egen förmåga att hantera mindre bränder.
https://sverigesradio.se/artikel/bra...brander-sjalva

(och nästan alla befattningshavare på Northvolt som presenteras är unga tjejer, ofta med ganska bra utseende)
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-10 kl. 17:47.
Citera
2023-01-10, 17:51
  #1252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att det påstås ha brunnit i en fabrik kan naturligtvis inte tas som bevis för produktion. (Någon gång handlade det om svetsning vill jag minnas.)

https://www.nyteknik.se/energi/brand...t-labs-7026722

Citat:
Branden uppstod vid formeringen av cellen, det vill säga det steg i tillverkningen när den laddas med energi och på så sätt aktiveras.

Om det här inte duger så får jag nog upprepa min uppmuntran till dig om att besöka fabriken, för jag vet inte vad jag annars kan skriva.

Citat:
Det finns alltså inga säkra uppgifter på att Northvolts fabriker i varken Västerås eller Skellefteå kan produera battericeller från grunden.

Det finns det.

Citat:
De har öppnat en fabrik i Polen, för att sätta samman battericeller som "tillverkats i Sverige". Men i Polen finns även lager för kinesiska batteritillverkare. Samtidigt har Northvolt anställt 120 amerikanska programmerare, experter på Virtual Reality som skall "bygga upp fabriken i datorn".

Lustigt att du tar en anonym flashbackare på orden, som dess utom pratar om andra sorters batterier, som bättre bevis än artiklar om att de brunnit I en cell som är i slutskedet av en enligt dig icke existerande tillverkning.

Citat:
Detta måste utredas omedelbart, innan mer pengar rinner iväg på projektet.

Bättre att spara de skattepengarna tills dess att de verkar avvika för mycket från planerna.
Citera
2023-01-10, 17:55
  #1253
Avstängd
wwrs avatar
Nu kommer den sedvanliga upphackningen av inläggen för att försöka bortse från helhetsbilden. Den lämnar jag.

Mer än 6 miljarder har runnit iväg redan. Företaget måste utredas. Här finns några av motiven.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Också märkligt hur vissa så kraftigt motsätter sig att man tar reda på att ett företag som fått stora statsbidrag sköter sig.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-10 kl. 18:00.
Citera
2023-01-10, 18:31
  #1254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu kommer den sedvanliga upphackningen av inläggen för att försöka bortse från helhetsbilden. Den lämnar jag.

Du kanske kan hjälpa dina meningsmotståndare att förstå din helhetsbild. Går det att be om en mening på 20 ord där du enkelt förklarar din helhetsbild? Jag antar att den inte har så mycket att göra med att du skrev om unga tjejer med bra utseende.

Citat:
Mer än 6 miljarder har runnit iväg redan. Företaget måste utredas. Här finns några av motiven.

Investerats. Runnit iväg har det bara gjort om det går dåligt.

Citat:
(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Såå... du citerar dig själv i svar till mig om det inlägg jag precis svarade på? Vad ville du få fram av det?

Citat:
Också märkligt hur vissa så kraftigt motsätter sig att man tar reda på att ett företag som fått stora statsbidrag sköter sig.

Nästan lika märkligt som att vissa så kraftigt vägrar att kontakta/ besöka firman. Då skulle personen få de bevis som personen är ute efter, vare sig det visar sig att de producerar eller ej.
Citera
2023-01-10, 19:26
  #1255
Avstängd
wwrs avatar
Det påstås finnas information bakom betalväggar i lokala media. (Ibland påstås Northvolt Skellefteå producera battericeller, ibland inte.) Det duger inte. Jag hänvisar till senaste inägget.
(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)
Citera
2023-01-10, 20:14
  #1256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det påstås finnas information bakom betalväggar i lokala media. (Ibland påstås Northvolt Skellefteå producera battericeller, ibland inte.) Det duger inte. Jag hänvisar till senaste inägget.
(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Konstigt, norrans artikel dög som bevis för dig när de skrev att NV hade anställt 1300 personer. Att de skrev i samma artikel hur mycket som skulle produceras 2022 samt vilka som var mottagare av produktionen... då är de plötsligt en dålig källa.

Jag tolkar det som att du tycker att en källa enbart duger om den får dina teser att skina.

Nu kommer en fråga, även om du inte tycks gilla sådana. Var påstås det att NV inte producerar battericeller?
Citera
2023-01-10, 20:31
  #1257
Avstängd
wwrs avatar
Uppgifterna om Northvolts leveranser har hela tiden varit suddiga. Nu ställs bara olika motfrågor om företagets leveranser som ännu inte är klarlagda. Ingen säkra uppgifter har givits om Northvolt Skellefteå levererar batterier som de framställt från grunden själva.

I julas var Carlsson i TV och något större medium, SvT tror jag, och hotade i princip EU och hela Europa med att flytta en fabrik i Tyskland till Kalifornien (som många storföretag nu lämnar) om vi inte gav honom mer pengar. Det han hade att försöka utpressa EU med var mycket svagt. Carlssons samarbete med VW verkar ha gått i putten och nu har han en "avsiktsförklaring" tillsammans med en tysk delstatsregering om att kanske bygga något. Kan han snacka om sådant borde han redogöra för vad fabriken i Skellefteå med 1500 anställda har levererat under året. Han borde ö.h.t. försöka få igång den fabriken istället för att tala om Borlänge, Göteborg, Tyskland, USA etc

Men jag kommer inte att hålla någon frågelåda i tråden utan fokusera på det senaste. Northvolt Skellefteå har inte uppvisat några säkra leveranser. Man ämnar sätta samman sina battericeller i Polen! I Polen finns dessutom lager för kinesiskt producerade battericeller. Northvolt har dessutom anställt 120 amerikanska programmerare, drivna i Virtual Reality som skall bygga upp fabriken i datorn. I det läget måste man skaffa säkra uppgifter på vad fabriken i Skellefteå ev. kan ha levererat under året.

Jag kan bara hänvisa till mina senaste inlägg. Jag tänker inte svara på frågor om vad Northvolt Skellefteå levererar. Det har inte redovisats klart i tråden.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-10 kl. 20:34.
Citera
2023-01-10, 20:38
  #1258
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Uppgifterna om Northvolts leveranser har hela tiden varit suddiga. Nu ställs bara olika motfrågor om företagets leveranser som ännu inte är klarlagda. Ingen säkra uppgifter har givits om Northvolt Skellefteå levererar batterier som de framställt från grunden själva.

I julas var Carlsson i TV och något större medium, SvT tror jag, och hotade i princip EU och hela Europa med att flytta en fabrik i Tyskland till Kalifornien (som många storföretag nu lämnar) om vi inte gav honom mer pengar. Det han hade att försöka utpressa EU med var mycket svagt. Carlssons samarbete med VW verkar ha gått i putten och nu har han en "avsiktsförklaring" tillsammans med en tysk delstatsregering om att kanske bygga något. Kan han snacka om sådant borde han redogöra för vad fabriken i Skellefteå med 1500 anställda har levererat under året. Han borde ö.h.t. försöka få igång den fabriken istället för att tala om Borlänge, Göteborg, Tyskland, USA etc

Men jag kommer inte att hålla någon frågelåda i tråden utan fokusera på det senaste. Northvolt Skellefteå har inte uppvisat några säkra leveranser. Man ämnar sätta samman sina battericeller i Polen! I Polen finns dessutom lager för kinesiskt producerade battericeller. Northvolt har dessutom anställt 120 amerikanska programmerare, drivna i Virtual Reality som skall bygga upp fabriken i datorn. I det läget måste man skaffa säkra uppgifter på vad fabriken i Skellefteå ev. kan ha levererat under året.

Jag kan bara hänvisa till mina senaste inlägg. Jag tänker inte svara på frågor om vad Northvolt Skellefteå levererar. Det har inte redovisats klart i tråden.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Herregud vilket hjärndött trams Så 120 Amerikanska VR artister jobbar för fullt just nu med att fejka Northvolt samtidigt som det sitter 1200 anställda i fabriken och inte producerar någonting.

VW är dessutom en av investerarna i Northvolt.
Citera
2023-01-10, 21:32
  #1259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Herregud vilket hjärndött trams Så 120 Amerikanska VR artister jobbar för fullt just nu med att fejka Northvolt samtidigt som det sitter 1200 anställda i fabriken och inte producerar någonting.

VW är dessutom en av investerarna i Northvolt.

Rykten om att NV och VW skulle gå skilda vägar började när en koreansk
Tidning skrev att en anonym tipsare sa att VW såg första battericellen från Skellefteå och sa "nej tack" trots att samma celler tillverkats I Västerås i över ett år. (Januari 2022)

Sedan när VW bestämde sig för att tillverka budgetvariant av battericeller i egen regi i Tyskland (vår/sommaren 2021 tror jag) och köpte ut NV ur deras gemensamma öronmärkta fabrik ( vilket gav NV ett kontrakt på tio år i tillverkning hos NV ETT, men det gillar inte de som vill vara negativa att prata om) är i runda slängar vad som cementersde ryktet.

Det hela ska dess utom vara hemligt, trots att NV har skrivit det på sin hemsida.

Att VW fortfarande är största ägare av NV tycks vara irrelevant för detta rykte.
Citera
2023-01-10, 21:46
  #1260
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Rykten om att NV och VW skulle gå skilda vägar började när en koreansk
Tidning skrev att en anonym tipsare sa att VW såg första battericellen från Skellefteå och sa "nej tack" trots att samma celler tillverkats I Västerås i över ett år. (Januari 2022)

Sedan när VW bestämde sig för att tillverka budgetvariant av battericeller i egen regi i Tyskland (vår/sommaren 2021 tror jag) och köpte ut NV ur deras gemensamma öronmärkta fabrik ( vilket gav NV ett kontrakt på tio år i tillverkning hos NV ETT, men det gillar inte de som vill vara negativa att prata om) är i runda slängar vad som cementersde ryktet.

Det hela ska dess utom vara hemligt, trots att NV har skrivit det på sin hemsida.

Att VW fortfarande är största ägare av NV tycks vara irrelevant för detta rykte.

För att fatta nånting av vad du skrev. Ryktet säger att VW inte gillade Nortvolts celler och gör ju nu egna budgetceller i Tyskland? Vad görs detta? Men väljer dessutom att köpa ut NV från den nya fabriken. Men samtidigt ska NV bygga en fabrik där om den inte flyttas till USA? Men NV får trots den dåliga kvalitén 10 års produktion till VW i Northvolt Ett?

Vill inte verka otrevlig, fattade bara inte. Men verkar det vara någon substans i ryktet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback