Citat:
Ursprungligen postat av
hillsongsweden
Jag har irriterat mig så pass länge nu och behöver få ur mig min åsikt och höra din. Enligt mig är SVT morgonstudion betydligt snyggare och mer påkostad studiomässigt, stor skillnad mot 4an nyhetsmorgon som ser billig ut, gammalt och i stort behov av en make over.
Programledarna i SVT är snygga, vältaliga och bättre klädda generellt till skillnad mot 4ans gamla tanter och farbröder som borde ha bytts ut för länge sen. Observera att jag inte värderar något av programledarnas eventuella vänster eller höger vad gäller politisk styrning.
SVT får 8 av 10 och 4an en svag 3a.
Vad tycker du själv? Håller du med mig eller inte?
Personlig åsikt:
SVTs morgonstudio känns mer "proffsig" pga hela programmet sker i en nyhetsstudio-setting. Segmenten mellan nyhetssändningarna är aktuella och mer av typen fördjupande inslag med gäster som rör något som tas upp i just morgonens nyheter. Lite som jag upplever P1 morgon. Mellan nyheter + väder diskuterar man delar av det som rapporteras i nyheterna parallellt med aktuella gäster.
Det enda tråkiga med SVTs morgonstudio är att efter en viss tid, vet inte om det är efter 07.30 eller 08.00 så börjar dom loopa om det dom sänt tidigare under morgonen IGEN. Som en repris i rullande pågående program.
TV4 nyhetsmorgon är ju typ amerikaniserat trams-program i min mening. Inslagen mellan nyheterna kan ju vara vadfan som helst. "Nu ska vi träffa Misse, utsedd till årets katt!" eller "vilka solglasögontrender kommer 2023? Experten svarar efter pausen!". Dom få "seriösa" inslagen dom har tycker jag drunknar i allt ytligt tjafs.
Edit: Tycker också matlagningsinslagen (och bakningen, och alkoholtipsen) sänker programmet. Inklusive inslaget "middagstipset" som dom kör precis samma av typ 2 gånger samma morgon.