2023-01-10, 17:14
Medlem
Det var då den tanigaste figuren jag sett. Bara skinn o ben
Citera
2023-01-10, 17:20
Medlem
Vad är det för rosa föremål som ligger i trappen upp till andra våningen? Ser ut som en dildo.
Citera
2023-01-10, 17:26
Medlem
Cascolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Hur då?
Hon har fler gånger sagt att dom kan byta.
Han få jobba och hon vara föräldraledig.
Han vill inte.
Ser man på hur det ser ut i huset så är det ju inte heller så att han kan ha lagt så många minuter på städning och sånt.
Däremot verkar han gnällt en förbannad massa till två små barn som inte ska belastas med vuxnas självömkan.

Jag tycker att det framgår klart och tydligt vilken enorm egoist hon är. Hennes behov går före alla andras. Det verkar som han axlat allt ansvar av rädsla för att förlora henne,
Citera
2023-01-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Vad är det för rosa föremål som ligger i trappen upp till andra våningen? Ser ut som en dildo.

Hundleksak
Citera
2023-01-10, 17:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Du har med andra ord enbart läst ikapp inläggen i tråden men inte alls läst förundersökningen?
Jo, det har jag gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Jag är ingen incel. Jag är kvinna och mamma och anser att det inte är ställt utom rimligt tvivel att L skulle ha skadat sitt barn. Med mammans historia, beteende och agerande så är det faktiskt ganska märkligt att man avfärdat henne som misstänkt. Hennes egna barn beskriver henne som oförmögen att ombesörja deras basala behov. Varför skulle vi då hävda motsatsen?
Åklagaren kanske förtydligar det. Men i fup:en tillfrågas chefsöverläkaren Petra Almkvist som bedömer att hunden inte orsakat dotterns död.
"Vid samtal med Petra Almkvist på RMV uppger hon att hon omkring kl 15.30 lämnade BIVA
efter att ha undersökt målsäganden. Muntligen uppgav Almkvist att de skador som
målsäganden har efter de omfattande undersökningar som utförts inte kan förklaras på annat
sätt än yttre våld från annan person. Hon tillfrågades om en hund skulle kunna ha åsamkat
skadorna och Almkvist sa tydligt att det inte kunde vara så. Hon förklarade att flickan endast
hade små ytliga skador på hudkostymen och om en hund skulle åsamkat skadorna skulle hon
uppmärksammat det."
Pappan var av flera vittnen omvittnat fin mot både dottern och de andra barnen. Jag behöver läsa mer i fup:en om det kan finnas någon annan orsak till blödningen i hjärnan, men flera sakkunniga bedömer att tillståndet orsakats av yttre påverkan.
Citera
2023-01-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jo, det har jag gjort.

Åklagaren kanske förtydligar det. Men i fup:en tillfrågas chefsöverläkaren Petra Almkvist som bedömer att hunden inte orsakat dotterns död.
"Vid samtal med Petra Almkvist på RMV uppger hon att hon omkring kl 15.30 lämnade BIVA
efter att ha undersökt målsäganden. Muntligen uppgav Almkvist att de skador som
målsäganden har efter de omfattande undersökningar som utförts inte kan förklaras på annat
sätt än yttre våld från annan person. Hon tillfrågades om en hund skulle kunna ha åsamkat
skadorna och Almkvist sa tydligt att det inte kunde vara så. Hon förklarade att flickan endast
hade små ytliga skador på hudkostymen och om en hund skulle åsamkat skadorna skulle hon
uppmärksammat det."
Pappan var av flera vittnen omvittnat fin mot både dottern och de andra barnen. Jag behöver läsa mer i fup:en om det kan finnas någon annan orsak till blödningen i hjärnan, men flera sakkunniga bedömer att tillståndet orsakats av yttre påverkan.

Att hunden inte orsakat det råder där nog ingen tvivel om alls. Däremot vem som orsakat skadorna.
Citera
2023-01-10, 17:39
Medlem
Är där undersökt om deras respektive telefoner/datorer etc har blivit använda för att söka på något inkriminerande omkring den dagen/natten?
Citera
2023-01-10, 18:01
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coryputman
Är där undersökt om deras respektive telefoner/datorer etc har blivit använda för att söka på något inkriminerande omkring den dagen/natten?
Det vet vi inte. I FUP finns bara chattkonversationer. Vad som finns i slasken vet vi inte.
Citera
2023-01-10, 18:03
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cascoll
Jag tycker att det framgår klart och tydligt vilken enorm egoist hon är. Hennes behov går före alla andras. Det verkar som han axlat allt ansvar av rädsla för att förlora henne,
Hon avstår föräldrapenning och fortsätter jobba för han vill inte börja jobba.
Vem är egoisten menar du?
Citera
2023-01-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Hon avstår föräldrapenning och fortsätter jobba för han vill inte börja jobba.
Vem är egoisten menar du?
Hon ville jobba för hon ville utvecklas, är vad hon säger själv.
Redan innan J föds, säger hon att hon får erbjudande om ett chefsjobb, om hon hoppar av föräldraledigheten.
Citera
2023-01-10, 18:17
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WesternState
Hon ville jobba för hon ville utvecklas, är vad hon säger själv.
Redan innan J föds, säger hon att hon får erbjudande om ett chefsjobb, om hon hoppar av föräldraledigheten.
Hon har efter det flera gånger sagt att hon kan vara föräldraledig.
Sista gången ett litet tag före han har ihjäl barnet.
Han går inte med på det.
Citera
2023-01-10, 18:26
Medlem
Oavsett vad man anser om I, hennes föräldraförmåga och hur hon beter sig mot sin omgivning är det enligt min uppfattning självklart att hon är avförd från utredningen. Det går aldrig att leda i bevis att hon är skyldig. Ett åtal är därför otänkbart.

När det sedan gäller möjligheten att få L fälld noterade jag detta.

Angående efter vilken tid symtomen på skakvåld visar sig svarar överläkaren på Rättsmedicinalverket så här på följande fråga (stora fup s. 288).

Fråga: Kan ett barn se opåverkat ut omedelbart efter en skakning?
Svar: Det beror på vad man menar med opåverkad. Jag skulle vara otroligt förvånad. Vi pratar om
ett så litet barn men ett barn som är vaket och som jollrar och äter så pass opåverkbar tycker
jag inte att man skulle kunna tro att det skulle kunna vara.

Enligt L låg dottern och jollrade och sög på hans tröja, och i något förhör nämnde han att hon lekte med leksaksnycklar, när han lämnade sovrummet för att gå ut till det äldsta barnet. Detta är inte förenligt med vad överläkaren uppgett ovan. Åklagaren lär be henne utveckla detta under förhöret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in