Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-09, 14:16
  #1237
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men vad jag kan förstå av tråden finns fyra lastbilar i Sverige som drivs med el. Tre av dem redovisas tydligen i tråden genom video. Dessa har batterier från Northvolt Västerås om jag förstått rätt. Om detta är battericeller framställda i Västerås eller inköpta battericeller sammanfogade där är inte helt klart. Från Skellefteå redovisas väl inga leveranser till fordon alls? (I våras påstås en leverans till hemlig mottagare ha genomförts.) Om några av lastbilarna används för rutinmässig transport har väl inte redovisats?

En EV-lastbil (troligen utan svenska batterier) för malmtransport redovisas i en artikel. Den skulle tas i bruk i september. Trådens Northvoltförespråkare utbrister triumferande att det finns bevis att den kan rulla. Den har rullat ur garaget till en laddstolpe, på video. Men om den nu kör sina planerade 6-milsrundor mellan entimmes-laddningarna, vet vi inte. Vi vet inte ens om den klarar det i vintertemperaturer. Några prognoser för det gjordes inte i artikeln.

Det är vad jag har förstått redovisats i tråden av konkreta resultat för grön omställning av tung trafik. Sammantaget är det inte mycket som Northvolt har att stödja sig på för att leverera batterier till

Edit:
Trassel att komma åt Flashback nu. Om jag faller bort kan det bero på det.

Se det fetade, mycket intressant tema och kanske något att diskutera - med en bra och tydlig trådstart såklart - i Miljøforumet?

Syftet med den här tråden är inte att redovisa "konkreta resultat før Grøn omställning" utan att diskutera føretaget Northvolt.

Tillbaka till topic. Igen.

/Mod
Citera
2023-01-10, 10:38
  #1238
Medlem
Elvis avatar
Trähuset får extra kraft från batterierna i underjorden

https://www.vvsforum.se/2023/01/trah...i-underjorden/
Citera
2023-01-10, 15:08
  #1239
Medlem
Dr.mjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Trähuset får extra kraft från batterierna i underjorden

https://www.vvsforum.se/2023/01/trah...i-underjorden/

Är ABB batterier som northvolt fått sätta sina klistermärken på

Dom fanns där långt före det fanns tak på någon av northvolts anläggningar
Citera
2023-01-10, 15:18
  #1240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.mjao
Är ABB batterier som northvolt fått sätta sina klistermärken på

Dom fanns där långt före det fanns tak på någon av northvolts anläggningar

ABB tillverkar inte batterier, nu ljuger du. Och det fanns tak på Northvolts anläggningar långt före kulturhuset var klart.
Citera
2023-01-10, 15:24
  #1241
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.mjao
Är ABB batterier som northvolt fått sätta sina klistermärken på

Dom fanns där långt före det fanns tak på någon av northvolts anläggningar
Bra observation.
Citat:
Ett autonomt AI-system från ABB optimerar energiflödet i kulturhuset/hotellet med syfte att minimera energikostnaderna.
Sedan målstolparna flyttats för vad som kallas batteritillverkning vet ingen vad som är sant längre. Det kallas ibland batteritillverkning, att montera ihop battericeller man köpt någon annanstans.

Jag kommer att ifrågasätta att trähusets sprinklers drivs av batttericeller som framställts i Skellefteå, tills bevis på detta framkommer. (Typ tydliga uttalanden från befattningshavare.) Tidigare visade man ju bilder på batterier "från Northvolt" i ett "kulturhus" i Skellefteå. Jag vet inte om detta är samma anläggning.
Citera
2023-01-10, 15:55
  #1242
Medlem
Elvis avatar
Voltpacken kanske levererades från Polen? NV verkar ju köra något med Vattenfall. Men spontant känns tidningsklippet som länkades nu som samma från i höstas?

https://www.energinyheter.se/2021090...t-energisystem
__________________
Senast redigerad av Elvi 2023-01-10 kl. 16:00.
Citera
2023-01-10, 15:56
  #1243
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.mjao
Är ABB batterier som northvolt fått sätta sina klistermärken på

Dom fanns där långt före det fanns tak på någon av northvolts anläggningar

Vore klädsamt om du kunde länka till det påstådda ABB batteriet.

Det står uttryckligen i artikeln att batterierna kommer från Skellefteå.

Citat:
Det drivs av batterier från Skellefteå-grannen Northvolt

Citat:
BAKOM EN LÅST DÖRR finns lithiumjonbatterierna, sex Northvolt Voltpack energilagringsbatterier med effekten 150 kW och 800 V.
Citera
2023-01-10, 16:10
  #1244
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Det drivs av batterier från Skellefteå-grannen Northvolt
Det där duger inte. Northvolt ligger granne i Skellefteå, men har fabriker lite här och där. "Batterierna" kommer från Northvolt, men var är battericellerna framställda? Ibland glider det hela iväg mot Västerås och Polen ...

Det har ännu inte uttalats klart att Northvolt i Skellefteå har levererat några battericeller alls, vad jag sett.
Citera
2023-01-10, 16:18
  #1245
Avstängd
wwrs avatar
Här är en postare som verkar insatt. Han köpte kinesiska batterier i Polen. Nu skall visst Northvolt "sätta samman" svenska battericeller i Polen ...

Nog behöver detta granskas ...
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Förutom att få saftiga bidrag från Gretas miljöfond eller liknande ser jag ingen anledning alls till varför någon kommun ÖHT skulle vilja ha en batterifabrik.

En batterifabrik i sverige kan inte tillverka konkurenskraftiga batterier, inte ens till sveriges egna konsumenter.

Kinsesiska lifepo4 batterier säljs t.om från kinesiska lager i polen för snabb leverans inom eu.

Var 2 år sedan jag gjorde ett större inköp av lifepo4, men då fick jag tag i fabriksdefekta men nya lifepo4 (som fungerar utan problem som solcellsenergilagring) för 1000kr/kwh inklusive frakt och tull.

Ej fabriksdefekta, dvs A-grade gick/går att få tag i för 1500-2000kr/kwh ink frakt/tull.

Sök efter "legitima" återförsäljare av EVE, CATL, REPT. Finns tyvärr stora mängder scammers på sidor som aliexpress och alibaba som säljer såpass defekta/urtjänta lifepo4 att ingen vettig person skulle vilja ha dom gratis ens så kan vara svårt att hitta legitima återförsäljare som novis.

Finns ett fåtal återförsäljare i sverige av dessa batterier också, dock så är de väldigt dyra och jag är osöker på om de ens lagerför dom, dvs de dropshippar bara

Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Nu ska pajasföretaget starta upp en fabrik i Polen där de Skellefteå-tillverkade battericellerna ska monteras.
https://www.svd.se/northvolt-overras...fabrik-i-polen

Samtidigt skapas fabriken i datorn av amerikanska experter på Virtual Reality ...

Det går att foga samman dessa pusselbitar på mer än ett sätt ...
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-01-10 kl. 16:38.
Citera
2023-01-10, 17:05
  #1246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.mjao
Är ABB batterier som northvolt fått sätta sina klistermärken på

Dom fanns där långt före det fanns tak på någon av northvolts anläggningar

Då måste de har stått där länge utan att göra något, med tanke på att Labs började producera i slutet av 2019 och huset invigdes någon gång i andra halvan av 2021...
Citera
2023-01-10, 17:13
  #1247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra observation.

Tyvärr inte då den är helt felaktig. Labs producerade i slutet av 2019, kulturhuset klart andra halvan 2021

Citat:
Jag kommer att ifrågasätta att trähusets sprinklers drivs av batttericeller som framställts i Skellefteå, tills bevis på detta framkommer. (Typ tydliga uttalanden från befattningshavare.) Tidigare visade man ju bilder på batterier "från Northvolt" i ett "kulturhus" i Skellefteå. Jag vet inte om detta är samma anläggning.

Du behöver nog inte ens ifrågasätta. Är med största sannolikhet från Labs. Antar att den eminenta "tidningen" vvsforum inte brydde sig så hårt var northvolt tillverkat batterierna, bara det att de hade tillverkat dem. En icke insatt tänker säkert att de producerats I Skellefteå, utan tanke på att en säkrare tillverkning kunde ske i Västerås. Lite lättare att köra in innan en massa möbler kommer in.
Citera
2023-01-10, 17:15
  #1248
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Tyvärr inte då den är helt felaktig. Labs producerade i slutet av 2019, kulturhuset klart andra halvan 2021



Du behöver nog inte ens ifrågasätta. Är med största sannolikhet från Labs. Antar att den eminenta "tidningen" vvsforum inte brydde sig så hårt var northvolt tillverkat batterierna, bara det att de hade tillverkat dem. En icke insatt tänker säkert att de producerats I Skellefteå, utan tanke på att en säkrare tillverkning kunde ske i Västerås. Lite lättare att köra in innan en massa möbler kommer in.
Finns det säkra uppgifter på att Northvolt Västerås kan tillverka battericeller, "från grunden", dvs inte sätta samman större komponenter de köpt in? I Northvolt Skellefteås fall finns det inte det, vad jag vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback