Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Du får gärna referera till den forskning som du pratar om. Jag är genuint nyfiken, så det är inget "källa på det"-trams från min sida.
Om man är mellan 12 år och 21 år gammal så är man ungdom.
Dom går under flera kategorier. Det är du som inte är påläst så du får googla, jag har tagit del av dessa under hela mitt vuxna liv då min fru är barnpsykolog.
Bland annat samtyckesålder, myndig ålder, straffrättslig ålder, ansvar och äktenskapsålder.
Forskningen grundar sig även på attityder inom samhället. I vissa samhällen är det OK att gifta bort sina barn redan vid tidig ålder, i andra håller man inte med alls.
Finns också forskning att ju modernare och friare ett samhälle är och blir, så får man tydligare uppfattning om definitionen av barn då man ställer mer och mer ansvar på vuxna i ett modernare samhälle, där barn per automatik får mer att ansvara över i tidigare ålder, och på så vis har man samlat data för att se hur de tacklar sitt nya ansvarstagande.
Det finns en anledning varför forskningen inte blivit helt abrupt förändrad från en dag till en annan.
Man har redan från tidigt 1800-tal börjat se över åldrar för t ex samlag, lagförnig, myndigförklaring m.m. som nämnt ovan. Dessa åldrar har skiftat med tiden. I tidigt 1900-tal t ex i många delar av Europa, var det väldigt lagligt att ligga som tioåring, och du kunde lagföras som en vuxen.
I mitten av 1900-talet så höjde många åldern till 13, i modern tid är det uppe i 15 tex.
Barn får inte ens bestämma för än de är myndiga om var de ska bo (hos vilken förälder).
Det är med andra ord väldigt komplext med ålder och man har med stöd av forskning satt gränser för att skydda barnen.
Jaha ok, 0-11 är man barn, 12-20 är man ungdom, 21 och uppåt är man vuxen. I got you.
Vad gäller för ungdom då?