2023-01-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, just gravfridsbrottet är nog inte så svårt att få ett erkännande av. Mordet däremot lär bli krångligare att utreda. Sen lär det inte enbart räcka med att den enas mobil befunnit sig på en plats, utan åklagaren måste även bevisa att personen haft mobilen i sin närhet. Tänker på kamerorna vid gulf t.ex som komplement ihop med mobilpositionerna.

Ja kan kamerorna bevisa att en eller båda suttit i den så får vi ett helt annat läge på det.
Ska bli spännande att se JJs nya inställning om några timmar.
Citera
2023-01-10, 11:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Om bara en av de misstänkta telefoner varit aktiva på fyndplatsen känns det jäkligt osäkert om bådas del i det här.
Nu tror ju jag att båda varit där och flyttat T, samt att båda har god insyn i vad som hänt och vem som gjort vad, men det gör det hela lite mer frågande.
Det är ett smart drag av Rullman att säga att en av dem har positionerats på fyndplatsen, minst en av dem. Han lämnar den uppgift han anser sig nödgad att ge, men håller på resten. Nu kan de båda mgm klura på vems tfn han syftar på. Vem känner sig träffad av uppgiften? Kanske båda medger att de var på plats för att de tror att det är just henne han menar?
Om jag inte missminner mig sa polisen, i samband med att T återfanns, att de med hjälp av de misstänktas - bådas - tfnpositioneringar kunde få fram "den unika platsen". (Jag är dock lite osäker, kanske var det bara den enas.)
Citera
2023-01-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Du får TRO vad du vill, men Rullman har inte sagt att han TROR utan han har sagt att lägenheten ÄR den sannolika brottsplatsen.

För att göra det lättläst så står det:
Vi har kommit fram till att lägenheten är brottsplatsen men vi får inte säga att så är fallet för då kan vi bli åtalade för förtal i fall rätten skulle döma annat.

Förstår du nu? Det handlar om att skydda sig själva som de måste uttrycka sig på vissa sätt.
Det handlar inte om att skydda sig själva utan att skydda förundersökningen så att inte vittnen blir påverkade av vad massmedia skriver, de som ska förhöras i domstolen sedan, därför är det förundersökningssekretess.
Citera
2023-01-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är ett smart drag av Rullman att säga att en av dem har positionerats på fyndplatsen, minst en av dem. Han lämnar den uppgift han anser sig nödgad att ge, men håller på resten. Nu kan de båda mgm klura på vems tfn han syftar på. Vem känner sig träffad av uppgiften? Kanske båda medger att de var på plats för att de tror att det är just henne han menar?
Om jag inte missminner mig sa polisen, i samband med att T återfanns, att de med hjälp av de misstänktas - bådas - tfnpositioneringar kunde få fram "den unika platsen". (Jag är dock lite osäker, kanske var det bara den enas.)

Precis, det låter ju som ett väldigt smart drag från Rullmans sida. Vi får hoppas det är just så han tänker.
Jag vill också minnas att de skrev att både jj och mhs positioneringar var det som ledde de till fyndplatsen, men låter det också vara lite osagt.
Jäklar vad de lär svettas nu där de sitter.
Tycker Clea verkar vara en otroligt duktig advokat som vet vad hon gör.
Citera
2023-01-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja, för dom som saknar förmåga till logiskt tänkande. Kan du då förklara hur kartläggning av de misstänktas rörelsemönster kunde leda fram till att kroppen hittades på den unika platsen?

Det var troligen via deras Snapchat som de kunde hitta det specifika området tror jag eller att någon av dem hade sin gps på.
Citera
2023-01-10, 11:34
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garfi3ld
Ändrat inställning betyder ju att hon tidigare har nekat men nu antingen erkänner mord eller grov misshandel/vållande/dråp eller vad det nu kan vara.

Mobilen är spårad till fyndplatsen samma natt som mordet skett.

Vi får se 12.30-13.00 när förhandlingarna hålls för JJ vad som kommer fram och om vi får veta något.

Jag tror JJ tar på sig dödsolyckan och kommer vidhålla att MH låg och sov ?

Men om TT blivit strypt blir det kanske svårt för henne att få det till olycka ?
Citera
2023-01-10, 11:39
Medlem
Tycker Clea verkar vara en otroligt duktig advokat som vet vad hon gör.[/quote]

Vad baserar du det på?
Citera
2023-01-10, 11:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sufend
”Hur hon ställer sig till misstankarna är i inte känt i nuläget”

MH omhäktad men varför får vi inte veta hennes inställning?

https://sverigesradio.se/artikel/18-aringen-omhaktas-fortfarande-misstankt-for-mordet-pa-tove
Vi får inte veta hennes inställning för att vi inte har med det att göra. Vi är bara nyfikna.

!! Åtal redan 26/1!!
Citera
2023-01-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle

Men om TT blivit strypt blir det kanske svårt för henne att få det till olycka ?

Jag har hakat upp mig lite på det där att de nästan direkt T hittats verkade se att hon blivit mördad, var hon tex bunden eller liknande, vad tror ni?
Citera
2023-01-10, 11:42
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle

Va fan, jag får det till att det är MH telefon som sparats till FP när jag nu läser artiklarna igen ?

Tänker jag fel ;-) ?
Citera
2023-01-10, 11:42
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Ja, "minst en" är finurligt av åklagaren.

Men tidigare har de sagt att MGMs (båda) rörelsemönster var en del i att kunna hitta BO. Kan dock vara kameror också.

Men jag tror bådas mobil är spårade, ologiskt om bara en kopplas upp. Men precis som du skriver, de väntar pga taktik att säga det.
Citera
2023-01-10, 11:49
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyntaxErrorDeluxe
Jag har hakat upp mig lite på det där att de nästan direkt T hittats verkade se att hon blivit mördad, var hon tex bunden eller liknande, vad tror ni?

Vet ej men jag har fått för mig hon utsatts för våld efter döden med , kanske på FP ?

Troligtvis som de flesta tror här inne är ju att hon blivit strypt så hon borde ju vara missfärgad runt halsen, sen måste de ju ta reda på vilken av skadorna som orsakat döden ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in