2022-12-22, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag måtte vara rejält trög, för jag fattar inte vad Finndahl skulle kunna muta sig till. Lite utredningstips? Det skulle väl i så fall inte skada utredningen, tvärt om.
Om GW blivit anmäld kunde jag förstått det, men inte Finndahl.

Edit: Poletten trillade ner efter jag postat. Det skulle vara tagande av muta, förstås. Då är det lite märkligt att GW inte anmäldes samtidigt om det nu verkligen är mutan som är det primära i anmälan.
Jag tycker det osar katt.

Jamen precis. Men jag utgår från att båda utreds, men jag tror ju att eftersom det är bådas kompetensområde, och varken Finndahl eller GW är betjänta av att något som kan skada utredningen sipprar ut och hamnar på löpsedlarna.

Jag tänker att om GW skulle lämna något helt nytt som media ännu inte fått veta i ett så här stort medialt ärende, då skulle det genast bli rubriker om det.

GW är gammal i gården och kan alltd backa upp sina slutsatser med att han har teorier utefter det som framkommit redan. Det är min tro.

T ex förvrnade ju åklagaren tidigt när Tove hittats att det förmodligen skulle komma nya rubriceringar. Jag tror ju att vi var många som misstänkte att det skulle handla om stärkta uppgifter mot tjejerna och att det handlade om mord.

Det kom väl strax efter att kroppen hade hittats och det preliminära obduktionsutlåtandet (förmodligen ett muntligt till utredningen) kan man förmoda.

Som jag skrev igår, ser GW till att redovisa hur han drar slutsatserna om man lyssnar noggrant på honom. Men, visst, det kan ju finnas någon uppgift som GW fått till sig, men hur ska man bevisa varifrån den kommer?

GW har sin kontakter, och det finns meddelarfrihet. Någon sipprar till media ibland också. Men de flesta poliser/utredare är intresserade av att utredningen inte skadas och ibland kan nog vissa saker sippra med vilja för att stressa en misstänkt (i det fria) eller som här som har lättade restriktioner vad gäller media.

Vi får väl se vad ex kommissarien har reagerat på, vad som fick nackhåren att resa sig. Har han själv insyn trots att han är fd kommissare. Naturligtvis kan det finnas reella skäl till anmälan. En del personer som har ganska stor makt/frihet i sitt yrke kan ibland agera respektlöst och gränslöst. Inte ovanligt bland makthavare känns det som. Kan nog reta gallfeber på en och annan som är mer sansad och noggrann.
Citera
2022-12-22, 13:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer
Då togs Finndahl bort från utredningen.

https://www.expressen.se/nyheter/polischefen-flyttas-fran-tove-utredningen-efter-jakten-med-gw/

Tillfälligt.
Hoppas sannerligen utredningen inte hamnar i samma sits som Lena- mordet.
"Polischefen Rickard Finndahl flyttas tillfälligt från både utredningen om misstänkta mordet på Tove i Vetlanda och som chef för polisens grova brottsgrupp."
https://sverigesradio.se/artikel/efter-jaktresan-polischefen-flyttas-fran-tove-fallet
Citera
2022-12-22, 13:14
Medlem
lindblomsgröns avatar
De två som avrättade en person på frisersalong fick 12 år. Varför inte 18 år. Så då kanske JJ o MH bara får 8–10 år eller?
Citera
2022-12-22, 13:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är den som tagit emot mutan som kan anmälas. Med det här verkar tramsigt! Säkert nån gammal surgubbe som ogillar Finndahl. Han har säkert många brister, men att åka på middag med GW på sin fritid under en mordutredning som tar 6-9 månader måste han väl få göra.

Har inte läst artikeln, men tror knappast anmälan har nån substans. Nåt konkret hade behövts för att detta ska bli intressant. Annars tar det bara onödigt fokus från utredningen.
Jaha! så att ge muta är ok, men inte att ta emot. Då har jag lärt mig något nytt.
Citera
2022-12-22, 13:27
Medlem
Citat:
Jaha! så att ge muta är ok, men inte att ta emot. Då har jag lärt mig något nytt.

Sorry för min otydlighet.

Det är också ett mutbrott. Fungerar likadant båda vägarna. Men vad mutan skulle bestå i har inte framgått? Gåslevern som åts på plats räknas knappas som mutbrott. Skulle Finndahl fått med sig nåt dyrt årgångsvin hem blir det lite lite mer intressant.
Citera
2022-12-22, 13:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen precis. Men jag utgår från att båda utreds, men jag tror ju att eftersom det är bådas kompetensområde, och varken Finndahl eller GW är betjänta av att något som kan skada utredningen sipprar ut och hamnar på löpsedlarna.

Jag tänker att om GW skulle lämna något helt nytt som media ännu inte fått veta i ett så här stort medialt ärende, då skulle det genast bli rubriker om det.

GW är gammal i gården och kan alltd backa upp sina slutsatser med att han har teorier utefter det som framkommit redan. Det är min tro.

T ex förvrnade ju åklagaren tidigt när Tove hittats att det förmodligen skulle komma nya rubriceringar. Jag tror ju att vi var många som misstänkte att det skulle handla om stärkta uppgifter mot tjejerna och att det handlade om mord.

Det kom väl strax efter att kroppen hade hittats och det preliminära obduktionsutlåtandet (förmodligen ett muntligt till utredningen) kan man förmoda.

Som jag skrev igår, ser GW till att redovisa hur han drar slutsatserna om man lyssnar noggrant på honom. Men, visst, det kan ju finnas någon uppgift som GW fått till sig, men hur ska man bevisa varifrån den kommer?

GW har sin kontakter, och det finns meddelarfrihet. Någon sipprar till media ibland också. Men de flesta poliser/utredare är intresserade av att utredningen inte skadas och ibland kan nog vissa saker sippra med vilja för att stressa en misstänkt (i det fria) eller som här som har lättade restriktioner vad gäller media.

Vi får väl se vad ex kommissarien har reagerat på, vad som fick nackhåren att resa sig. Har han själv insyn trots att han är fd kommissare. Naturligtvis kan det finnas reella skäl till anmälan. En del personer som har ganska stor makt/frihet i sitt yrke kan ibland agera respektlöst och gränslöst. Inte ovanligt bland makthavare känns det som. Kan nog reta gallfeber på en och annan som är mer sansad och noggrann.
Jag misstänker starkt att mutanklagelsen är en förevändning att komma åt Finndahl, något gammalt groll som legat och pyrt. (Kanske nedläggningen av kyrkbranden?)
Citera
2022-12-22, 13:28
Medlem
snooper123s avatar
Varför skulle GW vilja muta sig till information om utredningen?
Citera
2022-12-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Varför skulle GW vilja muta sig till information om utredningen?

Han är nyfiken av sig. Ska jag vara ärlig tror jag nog Finndahl sagt ett och annat. Men GW är ju inte så korkad att han nämnder nåt av detta till media.
Citera
2022-12-22, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag misstänker starkt att mutanklagelsen är en förevändning att komma åt Finndahl, något gammalt groll som legat och pyrt. (Kanske nedläggningen av kyrkbranden?)

Blir ordentligt oroad, då något liknande hände i det fall som jag nämnde. Då blev det "pang bom" fick spaningsledningen avgå, och någon överlämning skedde aldrig.

Ny ledning tillsattes, mitt i den viktiga utredningen och min känsla var att åklagaren, som i dt fallet kanske inte verkade erfaren på just mordutredningar, fick lite väl mycket att handskas med. Det blev till sist en friande dom i TR och en misstänkt som var ute i det fria. Mycket skada gjorde denna man, som försökte påverka utredningen genom att plantera falska bevis, vittnen med märkliga berättelser och förstöra bevisning.

Jag hoppas sannerligen att det inte händer samma här.
Citera
2022-12-22, 13:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Han är nyfiken av sig. Ska jag vara ärlig tror jag nog Finndahl sagt ett och annat. Men GW är ju inte så korkad att han nämnder nåt av detta till media.

Nä, det tror inte jag heller.

Och hur ska man kunna bevisa något som skett mellan två personer?
Möjligen kan GW sagt något som denna fd kommisssarie vet inte lämnat utredningen till media, men jag tror nog att GW vet hur han ska ta det.
Citera
2022-12-22, 13:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det är den som tagit emot mutan som kan anmälas. Med det här verkar tramsigt! Säkert nån gammal surgubbe som ogillar Finndahl. Han har säkert många brister, men att åka på middag med GW på sin fritid under en mordutredning som tar 6-9 månader måste han väl få göra.

Har inte läst artikeln, men tror knappast anmälan har nån substans. Nåt konkret hade behövts för att detta ska bli intressant. Annars tar det bara onödigt fokus från utredningen.

Citat:
Sorry för min otydlighet.

Det är också ett mutbrott. Fungerar likadant båda vägarna. Men vad mutan skulle bestå i har inte framgått? Gåslevern som åts på plats räknas knappas som mutbrott. Skulle Finndahl fått med sig nåt dyrt årgångsvin hem blir det lite lite mer intressant.
Nu har du gjort mig förvirrad.
Jag trodde att mutbrott gällde både givande och tagande, men ditt första svar motsade det.
Hur förhåller det sig egentligen?
Citera
2022-12-22, 13:41
Medlem
Xedomes avatar
Helt rätt.

GW kan koka sylt hemma på ålderns höst - men ska hålla fingrarna borta från syltburken.

Smått patetiskt att gubben inte vet bättre, än att påverka mordutredningen på det här sättet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/richard-finndahl-plockas-bort-fran-tove-utredningen-under-utredningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in