Citat:
Jag måtte vara rejält trög, för jag fattar inte vad Finndahl skulle kunna muta sig till. Lite utredningstips? Det skulle väl i så fall inte skada utredningen, tvärt om.
Om GW blivit anmäld kunde jag förstått det, men inte Finndahl.
Edit: Poletten trillade ner efter jag postat. Det skulle vara tagande av muta, förstås. Då är det lite märkligt att GW inte anmäldes samtidigt om det nu verkligen är mutan som är det primära i anmälan.
Jag tycker det osar katt.
Om GW blivit anmäld kunde jag förstått det, men inte Finndahl.
Edit: Poletten trillade ner efter jag postat. Det skulle vara tagande av muta, förstås. Då är det lite märkligt att GW inte anmäldes samtidigt om det nu verkligen är mutan som är det primära i anmälan.
Jag tycker det osar katt.
Jamen precis. Men jag utgår från att båda utreds, men jag tror ju att eftersom det är bådas kompetensområde, och varken Finndahl eller GW är betjänta av att något som kan skada utredningen sipprar ut och hamnar på löpsedlarna.
Jag tänker att om GW skulle lämna något helt nytt som media ännu inte fått veta i ett så här stort medialt ärende, då skulle det genast bli rubriker om det.
GW är gammal i gården och kan alltd backa upp sina slutsatser med att han har teorier utefter det som framkommit redan. Det är min tro.
T ex förvrnade ju åklagaren tidigt när Tove hittats att det förmodligen skulle komma nya rubriceringar. Jag tror ju att vi var många som misstänkte att det skulle handla om stärkta uppgifter mot tjejerna och att det handlade om mord.
Det kom väl strax efter att kroppen hade hittats och det preliminära obduktionsutlåtandet (förmodligen ett muntligt till utredningen) kan man förmoda.
Som jag skrev igår, ser GW till att redovisa hur han drar slutsatserna om man lyssnar noggrant på honom. Men, visst, det kan ju finnas någon uppgift som GW fått till sig, men hur ska man bevisa varifrån den kommer?
GW har sin kontakter, och det finns meddelarfrihet. Någon sipprar till media ibland också. Men de flesta poliser/utredare är intresserade av att utredningen inte skadas och ibland kan nog vissa saker sippra med vilja för att stressa en misstänkt (i det fria) eller som här som har lättade restriktioner vad gäller media.
Vi får väl se vad ex kommissarien har reagerat på, vad som fick nackhåren att resa sig. Har han själv insyn trots att han är fd kommissare. Naturligtvis kan det finnas reella skäl till anmälan. En del personer som har ganska stor makt/frihet i sitt yrke kan ibland agera respektlöst och gränslöst. Inte ovanligt bland makthavare känns det som. Kan nog reta gallfeber på en och annan som är mer sansad och noggrann.