Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-09, 17:33
  #1
Medlem
1FFs avatar
Verkar som att Ccleaners "Optimizer" förstör programs funktioner på Windows - https://community.ccleaner.com/topic...comment-340353

Så har du problem med datorn så kanske det är orsaken.
2023-01-09, 17:37
  #2
Medlem
Milldues avatar
Windows är väldigt eländigt om man måste använda en massa virus skydd, systemrensare och annat skit som bara ställer till det. Mins hur illa det var innan jag bytte till Linux. Numera slipper jag allt vad "cleaners och virus skydd heter och har en snabb ren dator som gör det som förväntas utan en massa mystiska uppdateringar och omstarter som förstör ens setup.

Windows har bara försämrats stadigt och fler och fler överger skiten och byter till Mac eller Linux system.
2023-01-09, 17:46
  #3
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Windows är väldigt eländigt om man måste använda en massa virus skydd, systemrensare och annat skit som bara ställer till det. Mins hur illa det var innan jag bytte till Linux. Numera slipper jag allt vad "cleaners och virus skydd heter och har en snabb ren dator som gör det som förväntas utan en massa mystiska uppdateringar och omstarter som förstör ens setup.

Windows har bara försämrats stadigt och fler och fler överger skiten och byter till Mac eller Linux system.
Har du statistik på det?
2023-01-09, 18:23
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Windows är väldigt eländigt om man måste använda en massa virus skydd, systemrensare och annat skit som bara ställer till det. Mins hur illa det var innan jag bytte till Linux. Numera slipper jag allt vad "cleaners och virus skydd heter och har en snabb ren dator som gör det som förväntas utan en massa mystiska uppdateringar och omstarter som förstör ens setup.

Windows har bara försämrats stadigt och fler och fler överger skiten och byter till Mac eller Linux system.
Fast det som är sant, är snarare motsatsen. Idag behöver du vare sig städprogram eller tredjepartsvirusskydd.

På vilket sätt är uppdateringar mystiska? Bara för att dom kommer när MS vill snarare än när du vill?
2023-01-09, 18:43
  #5
Medlem
Ccleaner är ett bra program, däremot så är det inte bara köra rätt av, utan gå igenom inställningarna först, så den rensar det man vill, gäller även funktionen i registret.
Har aldrig någonsin haft ett enda problem med detta program
2023-01-09, 18:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Windows är väldigt eländigt om man måste använda en massa virus skydd, systemrensare och annat skit som bara ställer till det.
Nyckelordet här är "om". Du behöver inte använda systemrensare och "annat skit" om du inte vill. Jag gör det inte. Windows 10 och nyare klarar av att rensa och hålla sig själv säkert.

Citat:
Mins hur illa det var innan jag bytte till Linux. Numera slipper jag allt vad "cleaners och virus skydd heter och har en snabb ren dator som gör det som förväntas utan en massa mystiska uppdateringar och omstarter som förstör ens setup.
Ja och istället riskeras din GUI att dödas av uppdateringar. Mycket bättre.

Citat:
Windows har bara försämrats stadigt och fler och fler överger skiten och byter till Mac eller Linux system.
Tvärtom. Windows blir bättre varje uppdatering, kanske inte på alla sätt, men på de sätt som spelar roll: Säkerhet och stabilitet.
2023-01-09, 18:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast det som är sant, är snarare motsatsen. Idag behöver du vare sig städprogram eller tredjepartsvirusskydd.

På vilket sätt är uppdateringar mystiska? Bara för att dom kommer när MS vill snarare än när du vill?

Windows egna virusskydd är bra, men långt ifrån perfekt, själv har jag det avaktiverat och kör ESET som är betydligt bättre.

Windows har ju sin diskrensning, men det är lika där, den tar mycket skit men inte allt, framförallt inte i registret.
2023-01-09, 22:33
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Nyckelordet här är "om". Du behöver inte använda systemrensare och "annat skit" om du inte vill. Jag gör det inte. Windows 10 och nyare klarar av att rensa och hålla sig själv säkert.


Ja och istället riskeras din GUI att dödas av uppdateringar. Mycket bättre.

Tvärtom. Windows blir bättre varje uppdatering, kanske inte på alla sätt, men på de sätt som spelar roll: Säkerhet och stabilitet.
Det finns windows-uppdateringar som har tveksamma funktioner.
En kritisk uppdatering tog bort svastikan från ett typsnitt!
Dom här alltså: 卐 卍.

Hur ska vi nu kunna skriva uppsatser om Buddhor eller ASEAs tidiga historia?
2023-01-10, 07:49
  #9
Medlem
PalmeKillers avatar
Windows är ett ihop tejpat härke. Har alltid varit det...
__________________
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-01-10 kl. 07:51.
2023-01-10, 09:51
  #10
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det är så som jag sagt i många år....

@Milldue: Du behöver inga Cleaners, boosters, hardeners eller liknande dynga alls..
Lika lite som du behöver rensa registret!

Till att börja med: DU BEHÖVER INTE RENSA REGISTRET!

Det finns inget behov av att rengöra registret alls! Aldrig någonsin...

"Microsofts officiella ståndpunkt om användningen av Registry Cleaners
- Microsoft stöder inte användning av registerrensare
- Microsoft ansvarar inte för problem som orsakas av att du använder ett registerrengöringsverktyg.
- Microsoft kan inte garantera att problem som uppstår till följd av användningen av ett registerrensningsverktyg kan lösas"


Behovet av dylika rensnings-program är rent hittepå, och används endast av rena nybörjare på datorer... (och tydligen av linux-användare som "bara provar" Windows.... Ingen linux-användare vågar ju påstå att de inte kan klara sig utan Windows... )

Ang: "Windows har ju sin diskrensning, men det är lika där, den tar mycket skit men inte allt, framförallt inte i registret."
För det 1:a, @peckapecan: Hur är det med läsförståelsen.. "Diskrensning" är till för att rensa FILER från hårddisken...
Ingenstans anges att registret skall rensas.. Detta då registret aldrig någonsin behöver rensas...

Det enda rensningsprogram som behövs är just det inbyggda "diskrensning" som BARA rensar filer från DISKEN.. från saker som gamla Windows-uppdateringar som sparats i syfte att ge möjlighet att avinstallera en ev. krånglande uppdatering.. som att den rensar bort "Windows.old" efter uppgradering, till att tömma papperskorgen och rensa temporära internetfiler osv..

Det är allt!

Ccleaner och liknande är nutidens ormolja som utlovar att bota alla fel i din dator, ditt nageltrång och din svärmors gnällande.. men du slösar bara tid och ev. pengar på skräpet.. utan någon som helst faktisk förbättring.. När du använt dessa så VILL du så gärna att allt är bättre så du tror själv att det har blivit bättre.. (= placebo-effekten)
2023-01-10, 10:01
  #11
Medlem
PalmeKillers avatar
CCleaner har en del bra funktioner. Eftersom Window är så lobotomed på verktyg som finns UNIX system, så är oftast hänvisade till 3:e part program av tveksam funktion och kvalité.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det är så som jag sagt i många år....

@Milldue: Du behöver inga Cleaners, boosters, hardeners eller liknande dynga alls..
Lika lite som du behöver rensa registret!

Till att börja med: DU BEHÖVER INTE RENSA REGISTRET!

Det finns inget behov av att rengöra registret alls! Aldrig någonsin...

"Microsofts officiella ståndpunkt om användningen av Registry Cleaners
- Microsoft stöder inte användning av registerrensare
- Microsoft ansvarar inte för problem som orsakas av att du använder ett registerrengöringsverktyg.
- Microsoft kan inte garantera att problem som uppstår till följd av användningen av ett registerrensningsverktyg kan lösas"


Behovet av dylika rensnings-program är rent hittepå, och används endast av rena nybörjare på datorer... (och tydligen av linux-användare som "bara provar" Windows.... Ingen linux-användare vågar ju påstå att de inte kan klara sig utan Windows... )

Ang: "Windows har ju sin diskrensning, men det är lika där, den tar mycket skit men inte allt, framförallt inte i registret."
För det 1:a, @peckapecan: Hur är det med läsförståelsen.. "Diskrensning" är till för att rensa FILER från hårddisken...
Ingenstans anges att registret skall rensas.. Detta då registret aldrig någonsin behöver rensas...

Det enda rensningsprogram som behövs är just det inbyggda "diskrensning" som BARA rensar filer från DISKEN.. från saker som gamla Windows-uppdateringar som sparats i syfte att ge möjlighet att avinstallera en ev. krånglande uppdatering.. som att den rensar bort "Windows.old" efter uppgradering, till att tömma papperskorgen och rensa temporära internetfiler osv..

Det är allt!

Ccleaner och liknande är nutidens ormolja som utlovar att bota alla fel i din dator, ditt nageltrång och din svärmors gnällande.. men du slösar bara tid och ev. pengar på skräpet.. utan någon som helst faktisk förbättring.. När du använt dessa så VILL du så gärna att allt är bättre så du tror själv att det har blivit bättre.. (= placebo-effekten)
2023-01-10, 10:18
  #12
Medlem
Magnums avatar
Testade den inbyggda Driver Updater en gång. Det gör jag aldrig om! Det blev stora problem efter det.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback