2023-01-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ja min uppfattning är sådan. Det är inte någon enslig grusväg iaf. Och självklart beror det på vad man jämför med. Jag vet att många olyckor hänt och jag vet hur fort många kör där.
Men orka tjafsa om detta.

Nej, det är ingen som sagt att det är en grusväg.

Jag vet att det händer olyckor där. Hur många har jag inte koll på. Men jag tror att det blir en allmängiltig tyckande för att man minns div olyckor och klumpar ihop dem som många. Men det är min personliga åsikt. Den baseras inte på statistik.

Gällande hastigheten så finns den också som statistik vid mättillfällen.

MC åkare ala sport kör som galningar på den vägen. Det är i alla fall det jag upplevt när de kör om en.
Citera
2023-01-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Läste du vad jag skrev? Min fråga var såklart varför vittnet som påstod sig suttit med i lastbilen skrev att man körde i 45km/h "för att vi sandade", om man inte sandade just då? Självklart sandades det inte där och då, därav att jag ställde mig frågande till anledningen till att man höll 45km/h, och i slutändan vittnesmålets trovärdighet.
Det finns väldigt lite info, men icke desto mindre bör vi hålla oss till den som trots allt finns. Hellre än att vara obstinata och tro att allt var precis tvärtom.

Man kan väl köra 45 även om man inte sandar? Tung bil, kurva, halt etc? Varför skulle hon skriva en hastighet som de hållt X antal minuter eller timmar tidigare? Siffran 45 bör därför kopplas till olycksögonblicket.

Och vadå trovärdighet? Varför skulle hon hitta på att hon suttit med i bilen? Eller hitta på något överhuvudtaget? Varför ska vi andra sitta på avstånd och påstå tvärsäkert att de inte sandade till exempel?
Citera
2023-01-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Enig.

Högst troligt rattfylleri.

varför tror du rattfylleri?
Citera
2023-01-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ja och DET finner JAG märkligt. (ATT dom sandade) Det var som vår ute den dagen. Jag har anhöriga som bor 10 minuter från olycksplatsen. Men visst. Det kan ha funnits ETT parti då som var halt och just DÄR hände olyckan.
Nej, jag tror det är alkohol med i bilden här. Telefon fippel, solen i ögonen eller likn.

vadå alkohol? han bodde väl förmodligen på hotel över natten tills han kunde köra igen? tror mer på mobilfippel, sladd eller för hög fart
Citera
2023-01-10, 09:30
Medlem
Hur snabbt accelererar en sådan Porsche som Patrick körde? Vad är hastighetsbegränsningen på sträckan?

Det är väl en låg sportbil utan speciellt mycket skydd i fronten? Elbil?

Bilen var i alla fall helt krossad av lastbilen.

Enligt ett påstått vittne ska bilen vinglat på vägen innan den plötsligt styrde snett in framför den mötande lastbilen.

Det är många som felaktigt tror att han kört på natten efter en fest. Men han sov på hotell efter festen och krockade strax efter lunch på söndagen.
Citera
2023-01-10, 09:33
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det finns väldigt lite info, men icke desto mindre bör vi hålla oss till den som trots allt finns. Hellre än att vara obstinata och tro att allt var precis tvärtom.

Man kan väl köra 45 även om man inte sandar? Tung bil, kurva, halt etc? Varför skulle hon skriva en hastighet som de hållt X antal minuter eller timmar tidigare? Siffran 45 bör därför kopplas till olycksögonblicket.

Och vadå trovärdighet? Varför skulle hon hitta på att hon suttit med i bilen? Eller hitta på något överhuvudtaget? Varför ska vi andra sitta på avstånd och påstå tvärsäkert att de inte sandade till exempel?
Sanda gör man väl på mindre glashala tillfartsvägar så boende tar sig ut till landsvägar. Är väl ingen som sandar större landsvägar, där saltar man väl? Om de höll 45 lutar det åt att de nyss svängt ut på landsvägen och inte fått upp fart, annars är det märkligt. Har de missat att PG kommit farande över krönet och svängt ut framför honom så han inte hann undvika krock. Jaja, man kan nog spekulera i oändlighet och då PG inte kan avge vittne så får vi nog aldrig reda på vad som exakt hände om inte de i lastbilen ger ett högst trovärdigt utlåtande som tar död på alla spekulationer.
Citera
2023-01-10, 09:37
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
vadå alkohol? han bodde väl förmodligen på hotel över natten tills han kunde köra igen? tror mer på mobilfippel, sladd eller för hög fart
Beror ju på hur mycket han drack? Eller hur.
Jag tror som sagt också så.. Fippel med telefon eller så kanske en hare sprang över vägen?
Ett okoncentrerat ögonblick helt enkelt. Jag tror inte på halka och väglag. Men det är min åsikt.
Var å en får ha sin egen.
Tragiskt oavsett för familjen. Tur att det gick snabbt iaf och att inte fler strök åt.
Citera
2023-01-10, 09:49
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Hur snabbt accelererar en sådan Porsche som Patrick körde? Vad är hastighetsbegränsningen på sträckan?

Det är väl en låg sportbil utan speciellt mycket skydd i fronten? Elbil?

Snarare en stor jävel på över 2 ton, om jag förstod saken rätt.
Citera
2023-01-10, 09:58
Medlem
Ja lika bra jag länkar till SVT eftersom ingen gjort det vad jag kan se.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...k-grimlund-dod

De är väldigt försiktiga med info om olyckan och orsaken.

https://www.svt.se/kultur/lyxfallan-...k-grimlund-dod

"Vid olyckan kolliderade en lastbil med en personbil, och de två personer som färdades i lastbilen fördes till sjukhus med ambulans.

En man i 50-årsåldern som färdades i personbilen avled, och enligt kvällstidningarnas uppgifter ska detta alltså vara Patrick Grimlund.

Orsaken till olyckan är ännu oklar och polisen har inlett en förundersökning om vållande till annans död, men har ingen misstänkt."

Var väl snarare personbil som kolliderade med lastbil.
Formuleringar för att antyda att det var lastbilens fel eller?

Nu har det gått kort tid men ändå beklämmande hur det delvis ska mörkas om trolig orsak, tyvärr ofta vi ser det fenomenet att inte "skuldbelägga" om det är den omkomnes fel utan det blir bara en TRAGISK olycka oavsett hastighet och biltyp som kan tänkas och omständigheter hos föraren tex som här troligtvis rejält bakis.

Vila i frid.
Citera
2023-01-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Sanda gör man väl på mindre glashala tillfartsvägar så boende tar sig ut till landsvägar. Är väl ingen som sandar större landsvägar, där saltar man väl? Om de höll 45 lutar det åt att de nyss svängt ut på landsvägen och inte fått upp fart, annars är det märkligt. Har de missat att PG kommit farande över krönet och svängt ut framför honom så han inte hann undvika krock. Jaja, man kan nog spekulera i oändlighet och då PG inte kan avge vittne så får vi nog aldrig reda på vad som exakt hände om inte de i lastbilen ger ett högst trovärdigt utlåtande som tar död på alla spekulationer.

Ditt spår får vi hoppas utreds av polisen. Jag finner det lite märkligt att medpassageraren så snabbt går ut med sin bild av olyckan. Varför liksom?
Har den precis svängt ut på vägen där olyckan inträffade?

(Oklart om uttalandet faktiskt är från medpassageraren men långsökt annars)
Citera
2023-01-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Otroligt tragiskt för familjen många barn inblandade säkert en fantastisk pappa. Kl 13.00 en söndag o lite trafik vad hände egentligen ? sjukdom inblandat ? tidigare sjukdom, vaccinationer covid ?

Menar du plötslig covid…?
Ännu en som har otur när man tänker.

Han var på fest dagen innan. Olyckan hände efter lunch, kanske låg han över promillegränsen, men, men det var knappast alkohol som orsakade olyckan.
Trötthet, mobil?
Klart det är sorgligt, men alla vet vad Patrik var för människa.
Citera
2023-01-10, 10:14
Medlem
DennisOlofs avatar
@Tarmstuvning såg att du finns i närheten där det hände.

Sig i tråden någon som skrev om fest eller partaj, eventuellt rattfylla. Sedan skrevs det om halka och någon typ av fordon som varit ute och sandat. Samt även trötthet och rattsurfa på sin smartphone. Samt folk kör som dårar där ute. Plus att vägen antingen är smal, eller grusväg men oklart för min del. En del vägar som inte är grusvägar utan mer väg utan asfalt kan vara breda och mycket bra. Andra vägar kan vara extremt smala även om dom är asfalterade.

--------------------------------------------------------

Att han körde in en ett större fordon med en snabbare typ sportbil tycker jag är mindre intressant. Kör man in i en t.ex en lastbil och det är en hård smäll kan det räcka med 60km/h för att man ska avlida. Det är mer tur eller otur vad utfallet blir så att säga. Dessutom vet väl alla att i sitt eget närområde blir man hemmablind när man kör bil, ofta kör men fortare än vad man egentligen ska göra och det gäller nästan alla. Man kan ju vägarna och allt det där.

Vet inte exakt vart olyckan skedde någon stans på länsväg 990 i höjd med Björkhem såg jag tidigare i tråden. Tittade på streetview och vägen ser inte ut att vara direkt dålig. Däremot ser jag att det finns en hel del heldraget och jag kan tänka mig att folk ofta gör farliga omkörningar där. Det är något jag ser allt för ofta numera, respekten för heldraget, dålig sikt eller skymd sikt är något som många tycks strunta i vilket är riktigt läskigt. För att inte tala om hur många som kör om när det kommer T-korsning där det står fordon som ska svänga ut.

Folk kör helt respektlöst numera med tanke på annan trafik och väljer att göra helt galna saker. Att folk kör fort är inget jag bryr mig om men det är inte roligt när dom numera kör så riskabelt att dom riskerar dra in andra i deras bilolycka. Om det beror på att folk är stressade eller håller på med sin smartphone vet jag inte.

Vad tror du hände om du spekulerar ?

Tacksam för svar eftersom du bor i i närheten och bör kunna göra en bra bedömning som kommer nära vad som borde hänt. Sedan kanske det tillkommer information vid sedan tillfälle i tråden om något dyker upp från någon rapport eller utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in