2023-01-09, 18:14
Medlem
us_marshals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mgmduck
För PADI är det 40 dyk för att få påbörja divemasterkursen, men 60 för att bli certifierad som gäller. För instruktör är det 60 loggade dyk och minst 100 dyk totalt (loggade + ej loggade).

Ah my bad, tänkte fel, är samma på SSI.
Citera
2023-01-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Gillar din entré här i tråden. Dissar föregående skribenter hårt samtidigt som du kommer med felaktig information. Grym!

us_marshal hade dock bra poänger i övrigt, vilket är mer relevant info än antalet dyk (som dessutom var hyfsat nära sanningen).
Citera
2023-01-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Snorkel är inte alltid att rekommendera. Många avstår medvetet från det. Den kanske mest säkerhetsmedvetna dykorganisationen av alla, DIR, avråder från snorkel i de flesta fall. Detta då de kan ställa till med mer skada än nytta, genom att riskera att trassla sig in i långslangen.

Själv dyker jag normalt utan snorkel om jag dyker med flaskor, vinge och långslang. Snorkel tillför då mer risk än vad det löser problem.

Skall jag däremot snorkla på ytan, utan scuba-utrustning, så är ju en snorkel perfekt tillsammans med mask och fenor. Men detta var ju inte fallet här som jag förstod det.

Väl medveten om att techdykare inte föredrar snorkel men jag skulle ändå påstå att det är skönt att ha för amatörer. Bogserar man någon kan snorkel också vara till nytta.

Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Den där dottern har en tung tid framför sig nu, tankarna går till henne.

Cynikern i en tänker att helvete så dumt att ta en massa risker när man är 55-60+, svärmor är i samma ålder och hon kan inte ens manövrera menyerna på tv:n utan att det blir kaos. Att hon skulle klara att inse risker och hålla sig kylig i en kris under vattnet är HELT uteslutet, det hade varit mord att skicka ner henne i dykardräkt.

Är väldigt tacksam att mina egna föräldrar ägnar sig åt sånt som folk i den åldern ska: korsord, promenader, barnbarnen och kaffe o kaka framför På spåret. Livet är fan riskabelt nog som det är.

Men visst, allt för att få några kickar och att vännerna imponerat säger: men Ulla, att du våååågar!

Om man studerar deras Fb framgår det att de levt skärgårdsliv det verkar ha varit en dröm för mannen att dyka och efter 20 år tillsammans gick hustrun med på det, men då var de givetvis inte i samma form som 20 år tidigare. Så primärt var det nog inte för att imponera. Jag kan flika in att jag själv har planerat att börja dyka igen efter 10 års uppehåll men avstått för jag är lat, måste komma i någorlunda form som för 10 år sen = tappa 10 kg och spring milen under 60 minuter igen. Och då är jag inte 50 år fyllda. Jag är öht imponerad av kvinnan att hon orkat dra på sig en torrdräkt och utrustning som ca 60 år gammal nybörjare. Galet, ja, vissa saker blir man för gammal för och de ska förbli drömmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Vad händer då mer exakt när luften börjar tar slut, eller rättare sagt hur känns det?
Blir det tungt att andas, blir man yr, desorienterad eller?

Tung att andas, man måste suga i sig sista luften. Sen får du inte i dig något, det är inte så att det kommer tom luft som man blir yr av. Utomlands i klart vatten kan man testa på några meters djup och sen sticka upp till ytan. Tar det helt slut antar jag att du andas in vatten eller tuppar av, båda leder till drunkning. I övrigt inte bra för flaskor att tömma dem helt, fukt kan komma in i dem.
Citera
2023-01-09, 19:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag kan ingenting om dykning, så slänger bara ut frågan. Kan inte en av dom fått andra problem, som hjärtat, och så har man strukit med under försök att hjälpa ?

Jo, så kan det också vara. Det kan vara på väldigt många olika vis.
Citera
2023-01-09, 20:23
Avslutad
Händelseförloppet enl Stockholms brandförsvar och lokaltidningen ”Mitt i”:

Räddningsinsatsen minut för minut
14.18: Larmet kommer in till räddningstjänsten. Kustbevakningen är först på plats, de ger hjärt-lungräddning och ser en lampa som lyser på botten och markerar platsen med boj.

14.38: Den första enheten från brandförsvaret är på plats, de får då veta att en person fortfarande saknas efter dykning.

14.44: Ytbärgare anländer som kan bekräfta att det behövs dykare för insatsen.

14.58: Räddningsdykare från Kungsholmen anländer. De hämtas upp med SSRS:s båt och transporteras till platsen, där de söker efter den försvunna dykaren. De hittar personen direkt, på åtta meters djup.

15.04: Den tredje dykaren tas upp till ytan. Hjärt-lungräddning påbörjas under transporten in till land där sjukvården tar över.

15.30: Insatsen avslutas.

Källa: Storstockholms brandförsvar
Citera
2023-01-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurksallad
Händelseförloppet enl Stockholms brandförsvar och lokaltidningen ”Mitt i”:

Räddningsinsatsen minut för minut
14.18: Larmet kommer in till räddningstjänsten. Kustbevakningen är först på plats, de ger hjärt-lungräddning och ser en lampa som lyser på botten och markerar platsen med boj.

14.38: Den första enheten från brandförsvaret är på plats, de får då veta att en person fortfarande saknas efter dykning.

14.44: Ytbärgare anländer som kan bekräfta att det behövs dykare för insatsen.

14.58: Räddningsdykare från Kungsholmen anländer. De hämtas upp med SSRS:s båt och transporteras till platsen, där de söker efter den försvunna dykaren. De hittar personen direkt, på åtta meters djup.

15.04: Den tredje dykaren tas upp till ytan. Hjärt-lungräddning påbörjas under transporten in till land där sjukvården tar över.

15.30: Insatsen avslutas.

Källa: Storstockholms brandförsvar

Tack för info. Jag hade (tyvärr) tidig info om händelsen. Mina uppgifter var att endast den tredje personen ankommit till stranden och sedan saknat övriga två. Det verkar nu som om att den tredje personen dragit upp T*omas direkt och att makan sedan hämtats på ca 7-8 meters djup. Ursäkta om allt inte var korrekt.

Paret Ullb*erg var inga sökare av äventyr. Snarare tvärtom. Därför var det nya intresset dykning konstigt. Jag skulle beskriva dom som ungdomliga men inte som tränade. Lite extra trivselvikt men inget speciellt.

Hur man än försöker tror jag inte man kan hitta någon som kan säga något dåligt om paret. Djupt tragiskt att dö vid så ung ålder. Ni som dyker, ha riktigt kul men var försiktiga.
Citera
2023-01-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Snorkel är inte alltid att rekommendera. Många avstår medvetet från det. Den kanske mest säkerhetsmedvetna dykorganisationen av alla, DIR, avråder från snorkel i de flesta fall. Detta då de kan ställa till med mer skada än nytta, genom att riskera att trassla sig in i långslangen.

Själv dyker jag normalt utan snorkel om jag dyker med flaskor, vinge och långslang. Snorkel tillför då mer risk än vad det löser problem.

Skall jag däremot snorkla på ytan, utan scuba-utrustning, så är ju en snorkel perfekt tillsammans med mask och fenor. Men detta var ju inte fallet här som jag förstod det.
Jag håller med till viss del, dyker själv oftast utan snorkel vid masken MEN har alltid med mig en ihopfällbar i fickan just för en situation som dessa dykare kanske råkade ut för, ett oplanerat ytsim i svårt väder med lite luft kvar i flaskan. Dyker bara tropiskt numera men det kan vara nog så jobbigt med ytsim även där.

Nybörjare bör dyka under samma förutsättningar som under kurs anser jag. Med snorkel alltså.
Citera
2023-01-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag håller med till viss del, dyker själv oftast utan snorkel vid masken MEN har alltid med mig en ihopfällbar i fickan just för en situation som dessa dykare kanske råkade ut för, ett oplanerat ytsim i svårt väder med lite luft kvar i flaskan. Dyker bara tropiskt numera men det kan vara nog så jobbigt med ytsim även där.

Nybörjare bör dyka under samma förutsättningar som under kurs anser jag. Med snorkel alltså.

I fickan är ju inga problem. Då trasslar sig inte snorkeln in i saker. Det är ju främst när man dyker med långslang (som är att rekommendera) som det blir mer problem än nytta med att ha snorkeln fäst i masken, men även i andra fall så kan den orsaka trassel (som man inte vill ha när man dyker).
Citera
2023-01-10, 00:48
Medlem
Stockholms dykcenter utbildar inte i PADI för att de blev utslängda från dom...

Citat:
Ursprungligen postat av us_marshal
Väldigt mycket gissning här från folk som inte dyker.

För det första är det ganska få center som utbildar i PADI, de flesta utbildar i SSI, båda är i stort sett same same men olika företag/skolor.

Man kan se i den här artikeln att det gäller Stockholms Dykcenter pga ägaren: https://www.expressen.se/nyheter/dykinstruktoren-om-olyckan-tragiskt/

När man söker på paret i SSI's databas ser man att båda tog sina dykcert den 25:e september 2022. De tog två dykcert: Open Water och Drysuit. Dvs de var bara certifierade för 18 meter.

Den stora poängen med Open Water Advanced (30 meter) är just att du ska få dyka så djupt att du börjar känna på kvävenarkos(djupberusning), just för att du ska känna igen det och inte bli helt chockad etc.

Står inget om hur många loggade dyk de har så vi vet inte säkert hur många dyk de gjort eller hur oerfarna, men om de bara har OW och så kort tid kan vi anta att de var relativt oerfarna.

Som en referens ang erfarenhet så krävs det 60 loggade dyk för att få bli divemaster och 100 för instruktör utöver div kurser. Tex har jag "bara" 56 loggade dyk, men majoriteten är i svenska kalla vatten, både i våtdräkt och torrdräkt.

Till alla som frågar varför du som ny dyker i havet? Du tar ditt cert genom 5 st dyk i öppet vatten, oftast Björkvik för många för det är lätt att ta sig till mm, och efter det så börjar du dyka för att få mer erfarenhet, visst du kan öva i poolen men det är svintråkigt och du lär dig betydligt mer av att dyka i havet. Dock dyker alltid jag personligen med ett center just för att ha folk omkring som har bra koll på dykning, bra koll på dykplatsen, oxybox(rent syre) på plats mm.

Det är ungefär lika kallt på 30 meter sommartid som vintertid 3-6 grader, så det skiljer inte så mycket. Vår instruktör brukade säga "alla kan ta sitt cert i Thailand där sikten är 50+ meter och det är varmt i vattnet, men 5 grader och 5 meter sikt ställer betydligt högre krav på dig och gör dig till en bättre dykare."

Dykplatsen i sig är ganska lätt och enkel att komma till och många äldre dyker utan problem, du måste inte vara någon atlet för att kunna dyka bra.

Ang att någon skrev att alla regulatorer är gjorda för varmt vatten eller dyl: Nej, vissa passar i tropiska vatten och de som vi har när vi dyker i Sverige är speciellt anpassade för att klara under 10 grader, tex: https://uk.apeksdiving.com/en/dive/regulators/xtx200-regulator-RG113121.html

Vad som hänt är oklart. Kan vara att alla har haft problem med luften, men som många påpekar är det inte så sannolikt även om folk fyller luft hemma(plus att många hyr tankar från dykcenter eftersom det är dyrt med lufttank), kan även vara att tex någon har haft alldeles för mkt bly på sig och sen dragit ner som en sten och de andra två efter den. Känns som det här scenariot känns mer troligt, ett av paren sjunker som en sten och djupt båda följer med ner i panik och där förlorar/tappar bort den erfarne dykaren bort frun och får med sig mannen upp som medvetslös.

Men det är bara spekulationer eftersom ingen av oss vet, dock borde det komma en del klarhet från han som överlevde.

Mvh
Dykare

Edit: fixade antalet dives då jag mindes fel.
Citera
2023-01-10, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
"Gasen man andas när man dyker är inte komprimerad när den väl nått munhålan (i förhållande till omgivningen), lika lite som syrgasen du andas i grimman på sjukhuset."

Nähä nä - och vad orsakar då dykarsjuka? Och varför fick min dykinstruktör spel när vi nybörjare åkte omkring som jojoar i en lagun på Cypern då vi skulle lära oss avväga?

Gasen i munhålan kan väl inte vara komprimerad i förhållande till omgivningen?
Citera
2023-01-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Tung att andas, man måste suga i sig sista luften. Sen får du inte i dig något, det är inte så att det kommer tom luft som man blir yr av. Utomlands i klart vatten kan man testa på några meters djup och sen sticka upp till ytan. Tar det helt slut antar jag att du andas in vatten eller tuppar av, båda leder till drunkning. I övrigt inte bra för flaskor att tömma dem helt, fukt kan komma in i dem.

Väldigt enkelt att simulera detta. Bara vrida av kranen innan första steget. Effekten blir densamma, tittar man på tryckmätaren ser man hur den sjunker kraftigt med varje andetag, när den når noll så är det stopp, inget vatten, bara stopp. Den här övningen ingår i utbildningen för den lägsta nivån vill jag minnas (SSI och PADI).
Citera
2023-01-10, 07:51
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av us_marshal
För det första är det ganska få center som utbildar i PADI, de flesta utbildar i SSI, båda är i stort sett same same men olika företag/skolor.

Man kan se i den här artikeln att det gäller Stockholms Dykcenter pga ägaren: https://www.expressen.se/nyheter/dykinstruktoren-om-olyckan-tragiskt/

När man söker på paret i SSI's databas ser man att båda tog sina dykcert den 25:e september 2022. De tog två dykcert: Open Water och Drysuit. Dvs de var bara certifierade för 18 meter.

Citat:
Ursprungligen postat av emfen
Nåja. Det var ju inte en evighet sedan som Stockholms Dykcenter åkte dit för att de hade avgasrester i luften från sin kompressor. Källan sägs ha varit att de tog i luften från gatan inne i Stockholm men oklart om det är sant eller inte.
Kreditkoll på Stockholms Dykcenter
2018-08-25 Bokslutsuppgifter för perioden 2017-01-01 - 2017-12-31
Revisorskommentar: Påtalad brist i företagets interna kontroll.
2017-07-12 Bokslut inläst 2016-01-01 - 2016-12-31
2017-07-12 Bokslutsuppgifter för perioden 2016-01-01 - 2016-12-31
Revisorskommentar: Betalning av skatter och/eller avgifter har ej skötts korrekt.
2016-03-23 Bokslut inläst 2015-01-01 - 2015-12-31
2016-03-23 Bokslutsuppgifter för perioden 2015-01-01 - 2015-12-31
Revisorskommentar: Olaga lån har givits till aktieägare eller närstående
2015-09-08 Bokslut inläst 2014-01-01 - 2014-12-31
2015-09-08 Bokslutsuppgifter för perioden 2014-01-01 - 2014-12-31
Revisorskommentar: Påtalad brist i företagets interna kontroll.

Finns en hel del att fundera över vad gäller denna verksamhet. Helt oseriöst när det gäller sättet att driva verksamheten på när det kommer till ekonomi. Bolaget har dock ryckt upp sig senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in