2023-01-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Vad händer då mer exakt när luften börjar tar slut, eller rättare sagt hur känns det?
Blir det tungt att andas, blir man yr, desorienterad eller?

Det blir i den ordningen du beskriver. Det första tecknet (om man missat att hålla koll på mätaren) är att det blir tyngre att andas. Då avbryter man omedelbart. För att undvika resterande förlopp. Jag har alltid sån marginal så det har aldrig hänt skarpt för mig, däremot har jag provat i pool.
Citera
2023-01-09, 12:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillred
Vad händer då mer exakt när luften börjar tar slut, eller rättare sagt hur känns det?
Blir det tungt att andas, blir man yr, desorienterad eller?

Det där kan variera lite beroende på utrustning. T.ex. kan det vara så att man bara får halva andetag om man har reserv. Då drar man i den och får "fri" luft igen. Därefter går man till ytan och simmar hem vid ytan. Om man följer protokoll. Regeln är att man skall ha 50 bar kvar i flaskan när man kliver upp ur vattnet.
Börjar luften ta helt slut blir det tungt att andas och till sist tar det stop helt. När det blir tungt att andas gäller det att agera snabbt, dumpa allt och upp till ytan. Det är ingen lång stund man kan hålla andan och stressen gör det inte bättre. Paniken sätter in och för eller senare drar man in vatten i lungorna, sedan är drunkning nästa.
Citera
2023-01-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ok, tack!

Har de gått i vid udden utanför Helgarsviken så är det väl i princip bara att följa branten ner till 30m. Men där skulle inte jag tro att de gått i för det är bökigt att ta sig dit landvägen med all utrustning. Har de dykt från bryggan eller Helgarsviken, det talades ju om en strand, är det återigen ändå minst 150m ut till 30m djup. Det är inget konstigt med det, helt normalt vid dykning. Jag noterar bara vad avstånden är och hur de kan tänkas ha påverkat situationen.

Ser ut som en väl skyddad dykplats (utom möjligen för vind från NO) som är lätt tillgänglig från land. Förstår att den är poppis.

Måste ändå säga att jag inte tycker att det är något konstigt alls att några som blivit dykare i somras och gått fler kurser under hösten gör ett dyk här mitt på dagen i öppet vatten tillsammans med en erfaren dykare. Förhållandena var väl inte sämre än under vilken höst- eller vårdag som helst. Knappt ens än en ruggig sommardag. Brrr.
Mycket tragiskt.
Man parkerar bilen vid själva hamnen i Stavsnäs och sedan går man med utrustningen genom skogen till badviken. I det vädret tror jag att man redan är ombytt när man lämnar bilen fast lämnar dragkedjan öppen. Lägga ut presenning på marken kanske inte är optimalt om det blåser och snöar.
Sedan går man i från stranden. Det naturliga är att simma efter bergväggen på sidan om viken och där går det brant nerför. Själva bergväggen är som jag minns det nästan helt lodrät. Jag tror inte man brukar simma rakt ut från stranden mitt i viken.
Citera
2023-01-09, 14:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Man parkerar bilen vid själva hamnen i Stavsnäs och sedan går man med utrustningen genom skogen till badviken. I det vädret tror jag att man redan är ombytt när man lämnar bilen fast lämnar dragkedjan öppen. Lägga ut presenning på marken kanske inte är optimalt om det blåser och snöar.
Sedan går man i från stranden. Det naturliga är att simma efter bergväggen på sidan om viken och där går det brant nerför. Själva bergväggen är som jag minns det nästan helt lodrät. Jag tror inte man brukar simma rakt ut från stranden mitt i viken.

Det låter ju väldigt rimligt ja. Man vill väl dyka på väggen.
Citera
2023-01-09, 15:47
Medlem
Laggiores avatar
Var nere och tittade nyss, några tända ljus och en blombukett är allt som säger att det hänt något på platsen.
Citera
2023-01-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det låter ju väldigt rimligt ja. Man vill väl dyka på väggen.
Ja, såvida det inte finns något intressant på något annat ställe i viken men det tror jag inte.
Citera
2023-01-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Den där dottern har en tung tid framför sig nu, tankarna går till henne.

Cynikern i en tänker att helvete så dumt att ta en massa risker när man är 55-60+, svärmor är i samma ålder och hon kan inte ens manövrera menyerna på tv:n utan att det blir kaos. Att hon skulle klara att inse risker och hålla sig kylig i en kris under vattnet är HELT uteslutet, det hade varit mord att skicka ner henne i dykardräkt.

Är väldigt tacksam att mina egna föräldrar ägnar sig åt sånt som folk i den åldern ska: korsord, promenader, barnbarnen och kaffe o kaka framför På spåret. Livet är fan riskabelt nog som det är.

Men visst, allt för att få några kickar och att vännerna imponerat säger: men Ulla, att du våååågar!
Jag är inte dykare själv, men kan inte tänka mig att någon dyker för att imponera på någon annan. Då vore det enklare och billigare att balansera på ett broräcke eller bjuda på öl på krogen. Jag tror man dyker för att man själv personligen gillar den upplevelsen.

Inte alla 55-åringar är redo för gungstol, korsord och en katt i knät även om det gäller vissa. Visst blir somliga gubbar och gummor efter 50 men det gäller inte alla. De som är sportintresserade håller sig ofta unga både i kroppen och sinnet.

Det jag kan ha synpunkter på är om ena eller båda föräldrarna i en familj ägnar sig åt extremsporter medan man har småbarn. Man har liksom ett ansvar som går utanför en själv. Fokuset i livet är inte att jag själv har roligt hela tiden utan man är skyldig att komma hem till matbordet.
Citera
2023-01-09, 17:32
Medlem
us_marshals avatar
Väldigt mycket gissning här från folk som inte dyker.

För det första är det ganska få center som utbildar i PADI, de flesta utbildar i SSI, båda är i stort sett same same men olika företag/skolor.

Man kan se i den här artikeln att det gäller Stockholms Dykcenter pga ägaren: https://www.expressen.se/nyheter/dykinstruktoren-om-olyckan-tragiskt/

När man söker på paret i SSI's databas ser man att båda tog sina dykcert den 25:e september 2022. De tog två dykcert: Open Water och Drysuit. Dvs de var bara certifierade för 18 meter.

Den stora poängen med Open Water Advanced (30 meter) är just att du ska få dyka så djupt att du börjar känna på kvävenarkos(djupberusning), just för att du ska känna igen det och inte bli helt chockad etc.

Står inget om hur många loggade dyk de har så vi vet inte säkert hur många dyk de gjort eller hur oerfarna, men om de bara har OW och så kort tid kan vi anta att de var relativt oerfarna.

Som en referens ang erfarenhet så krävs det 60 loggade dyk för att få bli divemaster och 100 för instruktör utöver div kurser. Tex har jag "bara" 56 loggade dyk, men majoriteten är i svenska kalla vatten, både i våtdräkt och torrdräkt.

Till alla som frågar varför du som ny dyker i havet? Du tar ditt cert genom 5 st dyk i öppet vatten, oftast Björkvik för många för det är lätt att ta sig till mm, och efter det så börjar du dyka för att få mer erfarenhet, visst du kan öva i poolen men det är svintråkigt och du lär dig betydligt mer av att dyka i havet. Dock dyker alltid jag personligen med ett center just för att ha folk omkring som har bra koll på dykning, bra koll på dykplatsen, oxybox(rent syre) på plats mm.

Det är ungefär lika kallt på 30 meter sommartid som vintertid 3-6 grader, så det skiljer inte så mycket. Vår instruktör brukade säga "alla kan ta sitt cert i Thailand där sikten är 50+ meter och det är varmt i vattnet, men 5 grader och 5 meter sikt ställer betydligt högre krav på dig och gör dig till en bättre dykare."

Dykplatsen i sig är ganska lätt och enkel att komma till och många äldre dyker utan problem, du måste inte vara någon atlet för att kunna dyka bra.

Ang att någon skrev att alla regulatorer är gjorda för varmt vatten eller dyl: Nej, vissa passar i tropiska vatten och de som vi har när vi dyker i Sverige är speciellt anpassade för att klara under 10 grader, tex: https://uk.apeksdiving.com/en/dive/regulators/xtx200-regulator-RG113121.html

Vad som hänt är oklart. Kan vara att alla har haft problem med luften, men som många påpekar är det inte så sannolikt även om folk fyller luft hemma(plus att många hyr tankar från dykcenter eftersom det är dyrt med lufttank), kan även vara att tex någon har haft alldeles för mkt bly på sig och sen dragit ner som en sten och de andra två efter den. Känns som det här scenariot känns mer troligt, ett av paren sjunker som en sten och djupt båda följer med ner i panik och där förlorar/tappar bort den erfarne dykaren bort frun och får med sig mannen upp som medvetslös.

Men det är bara spekulationer eftersom ingen av oss vet, dock borde det komma en del klarhet från han som överlevde.

Mvh
Dykare

Edit: fixade antalet dives då jag mindes fel.
Senast redigerad av us_marshal 2023-01-09 kl. 18:16.
Citera
2023-01-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
.

Nr1
Fridykning är farligare än SCUBA-dykning.

Nr2
Gasen man andas när man dyker är inte komprimerad när den väl nått munhålan (i förhållande till omgivningen), lika lite som syrgasen du andas i grimman på sjukhuset.

Du verkar inte kunna ett jota om något i detta ämne så jag rekommenderar att du lutar dig tillbaka och läser vad de vuxna i tråden skriver om istället för att komma med total okunskap
Din "uppläxning" var inte heller speciellt imponerande och vittnar om att du inte heller vet speciellt mycket om det du pladdrar om. Jag erkänner att jag inte är speciellt kunnig inom ämnet dykning men jag har en åsikt som jag framför vad du än tycker om det och jag är smart nog att inte ägna mig åt den livsfarliga, för människokroppen onaturliga, hobbyn efter att ha "erövrat" ett PADI-cert efter fem timmar i vattnet vilket skall vara ett bevis på att jag är hyfsat säker att dyka med! Din sport är fett nedlusad med dykinstruktörer och dykfirmor som inte borde få instruera annat än i barnbassängen.
Citera
2023-01-09, 17:58
Medlem
Citat:
.

Nr1

Nr2
Gasen man andas när man dyker är inte komprimerad när den väl nått munhålan (i förhållande till omgivningen), lika lite som syrgasen du andas i grimman på sjukhuset.

Du verkar inte kunna ett jota om något i detta ämne så jag rekommenderar att du lutar dig tillbaka och läser vad de vuxna i tråden skriver om istället för att komma med total okunskap
"Gasen man andas när man dyker är inte komprimerad när den väl nått munhålan (i förhållande till omgivningen), lika lite som syrgasen du andas i grimman på sjukhuset."

Nähä nä - och vad orsakar då dykarsjuka? Och varför fick min dykinstruktör spel när vi nybörjare åkte omkring som jojoar i en lagun på Cypern då vi skulle lära oss avväga?
Citera
2023-01-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av us_marshal
Väldigt mycket gissning här från folk som inte dyker.

För det första är det ganska få center som utbildar i PADI, de flesta utbildar i SSI, båda är i stort sett same same men olika företag/skolor.

Man kan se i den här artikeln att det gäller Stockholms Dykcenter pga ägaren: https://www.expressen.se/nyheter/dykinstruktoren-om-olyckan-tragiskt/

När man söker på paret i SSI's databas ser man att båda tog sina dykcert den 25:e september 2022. De tog två dykcert: Open Water och Drysuit. Dvs de var bara certifierade för 18 meter.

Den stora poängen med Open Water Advanced (30 meter) är just att du ska få dyka så djupt att du börjar känna på kvävenarkos(djupberusning), just för att du ska känna igen det och inte bli helt chockad etc.

Står inget om hur många loggade dyk de har så vi vet inte säkert hur många dyk de gjort eller hur oerfarna, men om de bara har OW och så kort tid kan vi anta att de var relativt oerfarna.

Som en referens ang erfarenhet så krävs det 40 loggade dyk för att få bli divemaster och 60 för instruktör utöver div kurser. Tex har jag "bara" 56 loggade dyk, men majoriteten är i svenska kalla vatten, både i våtdräkt och torrdräkt.

Till alla som frågar varför du som ny dyker i havet? Du tar ditt cert genom 5 st dyk i öppet vatten, oftast Björkvik för många för det är lätt att ta sig till mm, och efter det så börjar du dyka för att få mer erfarenhet, visst du kan öva i poolen men det är svintråkigt och du lär dig betydligt mer av att dyka i havet. Dock dyker alltid jag personligen med ett center just för att ha folk omkring som har bra koll på dykning, bra koll på dykplatsen, oxybox(rent syre) på plats mm.

Det är ungefär lika kallt på 30 meter sommartid som vintertid 3-6 grader, så det skiljer inte så mycket. Vår instruktör brukade säga "alla kan ta sitt cert i Thailand där sikten är 50+ meter och det är varmt i vattnet, men 5 grader och 5 meter sikt ställer betydligt högre krav på dig och gör dig till en bättre dykare."

Dykplatsen i sig är ganska lätt och enkel att komma till och många äldre dyker utan problem, du måste inte vara någon atlet för att kunna dyka bra.

Ang att någon skrev att alla regulatorer är gjorda för varmt vatten eller dyl: Nej, vissa passar i tropiska vatten och de som vi har när vi dyker i Sverige är speciellt anpassade för att klara under 10 grader, tex: https://uk.apeksdiving.com/en/dive/regulators/xtx200-regulator-RG113121.html

Vad som hänt är oklart. Kan vara att alla har haft problem med luften, men som många påpekar är det inte så sannolikt även om folk fyller luft hemma(plus att många hyr tankar från dykcenter eftersom det är dyrt med lufttank), kan även vara att tex någon har haft alldeles för mkt bly på sig och sen dragit ner som en sten och de andra två efter den. Känns som det här scenariot känns mer troligt, ett av paren sjunker som en sten och djupt båda följer med ner i panik och där förlorar/tappar bort den erfarne dykaren bort frun och får med sig mannen upp som medvetslös.

Men det är bara spekulationer eftersom ingen av oss vet, dock borde det komma en del klarhet från han som överlevde.

Mvh
Dykare

För PADI är det 40 dyk för att få påbörja divemasterkursen, men 60 för att bli certifierad som gäller. För instruktör är det 60 loggade dyk och minst 100 dyk totalt (loggade + ej loggade).
Citera
2023-01-09, 18:14
Medlem
Citat:
.

Nr1

Nr2

Nr2: Det är lite missvisande att säga att gasen inte är komprimerad i förhållande till omgivningen. På 20 meters djup är det 3 atmosfärers tryck vilket innebär att varje andetag innehåller 3 gånger mer gas. Ett andetag som hade gett 1 liter luft vid ytan ger alltså motsvarande 3 liter ytluft på 20 meters djup, komprimerat till 1 liter. Att det håller samma tryck som omgivningen är visserligen sant, men inte ofarligt. Det är snarare en av de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till när man dyker eftersom det är själva källan till riskerna med dykarsjuka, lungexpansionsskador etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in