2023-01-09, 03:29
Medlem
Laggiores avatar
Helgarsviken
Citera
2023-01-09, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ok, såg nu tidigare i tråden att det var vid Björkviks brygga. Kollade sjökortet och där har man ca 600 meter ut från land innan man når 30m djup. Det är ju inte alls så "brant" som förmedlats i media. Om jag nu uppfattat rätt plats. 20 meters kurvan ligger ca 200m ut. Möjligen blir det närmare 30m djupt strax därefter. Men det pratades i media till och med om 35m djup nära land. Är detta verkligen rätt plats?

Nåja i alla fall, man kan alltså ha haft en ganska hyfsad bit att ta sig tillbaka från en eventuell första uppstigning.
Det var INTE vid Björkvik (Ingarö).

Det var vid Stavsnäs (Fågelbrolandet).
Citera
2023-01-09, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Jag har tidigare skrivit att den tredje personen (kompisen) hittades livlös. Jag är nu osäker på om det stämmer. Det skulle innebära att den tredje personen tog sig upp på land, sa åt fjärde part att larma räddningstjänsten och sedan gav sig ut i vattnet för att leta efter sina vänner. Och sedan hittades livlös. Kompisen skulle teoretiskt kunnat vara i dåligt skick vid första ankomst till stranden men jag tvivlar på att så var fallet.

Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen hittades. Vid ankomst hade räddningstjänsten endast tillgång till torrdräkt utan ytterligare utrustning och man kunde inte dyka. När förstärkning anlände hittade man enligt uppgift snabbt paret Ullb*erg. Oklart här länge det tog för räddningstjänsten att få dit ytterligare utrustning.

Något har alltså hänt paret Ullb*erg i det absoluta slutskedet när man gick ned till 5-7 meter för att röra sig mot land. Jag har ytterst begränsad kunskap om dykning men det verkar finnas många experter i tråden. Vad kan ha hänt?

Frusen regulator? Slut på syre? Annat? All information är välkommen så att man lär sig mer och förhoppningsvis kan undvika fler tragiska händelser som denna.
Den tredje personen (den vana dykaren) var aldrig livlös.
Citera
2023-01-09, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Den tredje personen (den vana dykaren) var aldrig livlös.
Tack för all information från er experter på dykning. Det verkar som om min första information om en livlös tredje person inte var korrekt. Jag ser att Expressen skriver att den tredje personen drog upp T*mas på stranden. Det är inte den information som förmedlats av pålitliga källor men kan möjligtvis stämma.
Citera
2023-01-09, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Tack för all information från er experter på dykning. Det verkar som om min första information om en livlös tredje person inte var korrekt. Jag ser att Expressen skriver att den tredje personen drog upp T*mas på stranden. Det är inte den information som förmedlats av pålitliga källor men kan möjligtvis stämma.
Jag tror Expressen har rätt på den punkten.
Citera
2023-01-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Inte alls något konstigt antagande.

Eller menar du att de andra två dykarna inte varit under ytan, eftersom de hittades vid ytan eller på land?

Det är ca 30 meter djupt på platsen. Vad som skett vet vi väldigt lite om, det mesta vi diskuterar i tråden är spekulationer och antaganden. Att jag antar att de varit på 30m när jag beskriver ett plausibelt skeende är inget konstigt allt. Men om du vill så kan du anta samma skeende på 7-8m djup. Rent praktiskt är den enda skillnaden lite ljus och minskad risk för bends.

Precis, problemen lär ha inträffat vid 7-8 meters djup, inte på 30 meter oavsett om de varit nere på det djupet tidigare.
Citera
2023-01-09, 10:03
Medlem
Jag har egna tuber (AGA 324 med divator) och på dem finns det en reserv. När jag hyrt har jag haft system utan reserv. Visserligen känner man rätt lätt att luften börjar ta slut men nu tycker jag att det börjar luta åt att de fått slut på luft och inte lyckats avväga sig. Att droppa viktbältet räcker inte alla gånger, kan behöva droppa tuberna också. Vilket känns läskigt när det är just luft som är bristvaran.
Citera
2023-01-09, 10:44
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Ja, inga snorklar vilket är konstigt.

Båda verkade ha kompass på bilderna, det trodde jag inte. Singelflaskor (med andra ord inte dubbelpaket där man kan stänga en flaska om förstasteget kärvar). I övrigt standard nybörjarkonfiguration (jag själv ändrade octopussyn till longhose, den kan bli för kort för att räcka över till buddyn annars). Noterade ingen kniv på BCD:n, men kanske inte syns på bilderna. Kniv kan vara bra att ha. I övrigt ser jag inte vilket typ av viktfickor de har på BCD:n, här är att föredra quick-release som man kan dra ut direkt och dumpa 4-6 kg.

Snorkel är rätt ovanligt att man har, speciellt vid torrdräktsdyk. Transportsim med mycket bly+flaskor företas bäst på rygg.

Det var väl till och med diskussion inom PADI om man skulle revidera bort snorkeln, men dykcentran protesterade, det var lättförtjänta pengar att sälja snorklar .
Citera
2023-01-09, 11:10
Medlem
Glorkass avatar
Den där dottern har en tung tid framför sig nu, tankarna går till henne.

Cynikern i en tänker att helvete så dumt att ta en massa risker när man är 55-60+, svärmor är i samma ålder och hon kan inte ens manövrera menyerna på tv:n utan att det blir kaos. Att hon skulle klara att inse risker och hålla sig kylig i en kris under vattnet är HELT uteslutet, det hade varit mord att skicka ner henne i dykardräkt.

Är väldigt tacksam att mina egna föräldrar ägnar sig åt sånt som folk i den åldern ska: korsord, promenader, barnbarnen och kaffe o kaka framför På spåret. Livet är fan riskabelt nog som det är.

Men visst, allt för att få några kickar och att vännerna imponerat säger: men Ulla, att du våååågar!
Citera
2023-01-09, 11:50
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Jag har egna tuber (AGA 324 med divator) och på dem finns det en reserv. När jag hyrt har jag haft system utan reserv. Visserligen känner man rätt lätt att luften börjar ta slut men nu tycker jag att det börjar luta åt att de fått slut på luft och inte lyckats avväga sig. Att droppa viktbältet räcker inte alla gånger, kan behöva droppa tuberna också. Vilket känns läskigt när det är just luft som är bristvaran.

Vad händer då mer exakt när luften börjar tar slut, eller rättare sagt hur känns det?
Blir det tungt att andas, blir man yr, desorienterad eller?
Citera
2023-01-09, 12:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det var INTE vid Björkvik (Ingarö).

Det var vid Stavsnäs (Fågelbrolandet).

Ok, tack!

Har de gått i vid udden utanför Helgarsviken så är det väl i princip bara att följa branten ner till 30m. Men där skulle inte jag tro att de gått i för det är bökigt att ta sig dit landvägen med all utrustning. Har de dykt från bryggan eller Helgarsviken, det talades ju om en strand, är det återigen ändå minst 150m ut till 30m djup. Det är inget konstigt med det, helt normalt vid dykning. Jag noterar bara vad avstånden är och hur de kan tänkas ha påverkat situationen.

Ser ut som en väl skyddad dykplats (utom möjligen för vind från NO) som är lätt tillgänglig från land. Förstår att den är poppis.

Måste ändå säga att jag inte tycker att det är något konstigt alls att några som blivit dykare i somras och gått fler kurser under hösten gör ett dyk här mitt på dagen i öppet vatten tillsammans med en erfaren dykare. Förhållandena var väl inte sämre än under vilken höst- eller vårdag som helst. Knappt ens än en ruggig sommardag. Brrr.
Mycket tragiskt.
Citera
2023-01-09, 12:27
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Precis, problemen lär ha inträffat vid 7-8 meters djup, inte på 30 meter oavsett om de varit nere på det djupet tidigare.

Det är svårt att veta var problemen började. Det vi kan konstatera är att det hela, för kvinnan, tog slut på 7-8 meters djup.

Om det är brant där hon hittades, så kan problemen uppstått nästan var som helst mellan ytan och botten. Eller rättare sagt, oavsett bottenförhållandena så kan problemet att uppstått nästan var som helst, det kan till och med ha uppstått vid ytan och så har hon inte klarat av att hålla sig kvar där och sjunkit till de 7-8m där hon hittades. Vi har ju ingen aning, jag noterar bara att det kan ha skett på många olika vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in